Ik overweeg om te stoppen met modulair, want ik veel mooie hardware en ableton live suite

Het hangt er ook weer vanaf wat je doel is. Als je echt liedjes/tracks/nummers wil maken dan is dat een andere insteek dan wanneer je het gewoon leuk vind om knoppen te draaien en te experimenteren. Ik moet zeggen dat ik voornamelijk zit te fröbelen zonder het maken van een track als doel te hebben. Het is dan eerder een sonische ontdekkingsreis. Wanneer ik echt een track "moet" maken (zoals voor de SF contest of de CollApril) dan grijp ik sneller terug op praktischer instrumenten om een sneller resultaat te krijgen.
Werken met de PC/DAW vind ik eigenlijk pas leuk geworden sinds ik goeie controllers daarvoor heb (Seaboard Rise 2 en 2 Electra One's). Sindsdien ga ik ook vaker met alleen een PC aan de slag, maar over het algemeen vind ik voor gewoon wat te fröbelen hardware veel leuker.
Dit is natuurlijk mijn insteek en heb over de vele jaren heen mijn eigen methode ontwikkeld waarbij muziek schrijven, sounddesign en techniek, experiment centraal staan. Goed ik ga vrij ver en kies vaak het avontuurlijke pad.
Alles voor sound en muziek. Ipv Kontakt libs of drum vsts koop ik een cello en drum kit etc etc.
Maar goed wat ik vaak zie is de kooplust zonder het nodige werk.
Gewoon pielen houd ik ook van. Ala make noise, Teenage engineering aan dingen draaien, knoppen zonder echt te weten wat het doet en je door de sound laten leiden. Maar om alleen maar dat te doen"?
Moet zeggen dat de Electra One echt tof is. Het maakt de DAW bijna als een hardware synth.

It is fantastic if you can find something that you like to do as a young man and that is so big that he keeps your interest alive for the rest of your life
Plezier hebben in wat je doet, intrinsiek... whatever dat is mogen we allemaal zelf bepalen.
Als je dus geen plezier meer hebt kun je je afvragen waarom? Moet ik groeien, iets nieuws leren? Een ander gebied ingaan?

aan dingen draaien, knoppen zonder echt te weten wat het doet en je door de sound laten leiden. Maar om alleen maar dat te doen"?
Ergens houd ik mezelf ook wel voor dat al het gefrobel eigenlijk vingeroefeningen zijn voor mijn magnum opus. :engel:

Moet zeggen dat de Electra One echt tof is. Het maakt de DAW bijna als een hardware synth.
Ja, dat maakte voor mij meer een hardware ervaring en dus leuker om mee te spelen.

Als je dus geen plezier meer hebt kun je je afvragen waarom? Moet ik groeien, iets nieuws leren? Een ander gebied ingaan?
Dat inderdaad. Investeren in jezelf ipv in apparatuur is nooit verkeerd. Zeker als je een minder duidelijk beeld hebt van wat je nu eigenlijk met al je apparatuur wil doen.

Ik heb voor dezelfde keuze gestaan, een jaar of twee terug al besloten om zo min mogelijk nog te kopen want ik had teveel spullen staan waardoor ik niet de diepgang kreeg die ik wilde want bijv een paar maanden speel je weer wat op het ene en een tijdje later gebruik je weer wat anders en zo stond sommige hardware meer op de plank dan dat ik er wat mee deed.
Een paar dingen heb ik verkocht en enkele dingen bewaard omdat ik die te leuk vind om weg te doen.
Dus wat er nu op m'n desk staat daar speel ik ook regelmatig mee, die zijn voor mij waardevol.

Het hangt er ook weer vanaf wat je doel is. Als je echt liedjes/tracks/nummers wil maken dan is dat een andere insteek dan wanneer je het gewoon leuk vind om knoppen te draaien en te experimenteren. Ik moet zeggen dat ik voornamelijk zit te fröbelen zonder het maken van een track als doel te hebben. Het is dan eerder een sonische ontdekkingsreis. Wanneer ik echt een track "moet" maken (zoals voor de SF contest of de CollApril) dan grijp ik sneller terug op praktischer instrumenten om een sneller resultaat te krijgen.
Werken met de PC/DAW vind ik eigenlijk pas leuk geworden sinds ik goeie controllers daarvoor heb (Seaboard Rise 2 en 2 Electra One's). Sindsdien ga ik ook vaker met alleen een PC aan de slag, maar over het algemeen vind ik voor gewoon wat te fröbelen hardware veel leuker.
Dat geldt voor mij ook; knoppen draaien, pielen en soundsurfen is gewoon leuk om te doen en dat hoeft niet altijd trackgericht te zijn alhoewel als ik iets doe wat ik op dat moment wel heel leuk vind dan laat ik Ableton meelopen want dan gebruik ik het later misschien nog wel in een track.
Maar als ik echt gericht bezig ben met een track zoals bijv in de contest dan pak ik vaak vst's en zjn de presets m'n uitgangspunt die ik dan hier en daar een beetje tweak en dan gebruik ik soms wat hardware voor bepaalde sounds/layers als ik denk dat ik dat nodig heb.

De fout die ik heb gemaakt bij het wegdoen van verschillende hw synths was de verkoop van de Virus ti. De andere bakken wegdoen was goed idee. maw: waarschijnlijk si er wel 1 bak die je gaat missen, wel zo handig om te weten welke dat is (zal voor iedereen verschillend zijn) en dan die niet te verpatsen.

De fout die ik heb gemaakt bij het wegdoen van verschillende hw synths was de verkoop van de Virus ti. De andere bakken wegdoen was goed idee. maw: waarschijnlijk si er wel 1 bak die je gaat missen, wel zo handig om te weten welke dat is (zal voor iedereen verschillend zijn) en dan die niet te verpatsen.
Ik denk dat je die past mist als hij weg is, dat is lastig te voorspellen. En je kunt toch zo weer een Virus TI terugkopen, zo zeldzaam zijn die toch niet?

Ik denk dat je die past mist als hij weg is, dat is lastig te voorspellen. En je kunt toch zo weer een Virus TI terugkopen, zo zeldzaam zijn die toch niet?
klopt maar is dan weer kleine 1000 euro, tip was vooral om deze kostbare route te vermijden (heb de mijne destijds voor 750 verkocht).

klopt maar is dan weer kleine 1000 euro, tip was vooral om deze kostbare route te vermijden (heb de mijne destijds voor 750 verkocht).
Ja, dat risico is er altijd. Maar dat is geen onoverkoombare hobbel. Ik heb ook nog een module op mijn wenslijst staan die ik een paar jaar terug verkocht en die nu ruim verdubbeld is in prijs, 2e hands. Maar uiteindelijk ga ik er dat waarschijnlijk wel voor over hebben. Maar geen spijt van dat ik 'm toen verkocht heb, het heeft me ruimte (ook mijn hoofd) opgeleverd.

Als geld geen rol speelt zie ik gelijk een soort walk-in closet voor me vol met synths en drumcomputers. Als je dan een relaxt bureau hebt om aan te werken kan je uitzoeken wat je wilt gebruiken voor een projectje en de boel weer veranderen voor het volgende project. Dan zit je niet vast aan een vaste setup. En houdt je het lekker overzichtelijk. Die walk-in closet kan natuurlijk ook een kast of een hoekje ergens zijn.

Niet dat geld bij mij geen rol speelde, maar zoiets wat je voorstelt was wel mijn gedachten voor mijn huidige setup. In eerste instantie had ik beneden in de opslag een net rack gemaakt met alle spulletjes erin, maar langzaam ging alles toch het huis in. Los in de kast om te pakken wanneer ik wilde het gebruiken. Toch werkte dit voor mij niet helemaal.

Misschien dat ik lui ben maar ik vond het adapter zoeken, audio/midi kabel zoeken, even testen enzo toch allemaal net een paar handelingen teveel. In ieder geval teveel als ik de mood was om muziek te maken.
Wat hierin wel zou helpen als je gear hebt dit via usb gepowered kan worden en ook audio via usb. Met alleen een DAW als basis zou je dan wel heel snel geluid kunnen produceren. Of bijv. met een Roland MX-1 samen met Aira gear.

Misschien dat ik lui ben maar ik vond het adapter zoeken, audio/midi kabel zoeken, even testen enzo toch allemaal net een paar handelingen teveel. In ieder geval teveel als ik de mood was om muziek te maken.
Volgens mij is dit wel een bekend fenomeen.
Ik ervaar iig elke 'frictie' die er is als een hobbel om muziek te gaan maken (en een excuus om er niet aan toe te komen).
Dan moet de zin heel groot zijn, wil ik de hobbel willen nemen zeg maar.

Ik ben lang bezig geweest om het hele 'muziek maken' zo frictieloos mogelijk in te richten.
En toen er ruimte vrijkwam (gemaakt kon worden) in huis voor een 'hoekje voor Peter', heb ik die kans met beide handen aangegrepen.

Hierdoor kan ik alles aangesloten laten staan (audio en midi) en is het een kwestie van een paar decksavers weghalen, stroomschakelaars omzetten en ik kan in principe los.
Dat betekent wel dat ik steeds op 'dezelfde' manier muziek maak (dus elk effect hangt vast aan een instrument of FX loop etc.).
Sommigen vinden dat weer een beperking, maar je 'moet' volgens mij gewoon kijken wat je leuk vindt en hoe je dat zo makkelijk mogelijk kunt faciliteren.

Iedereen heeft gewoon een andere drempel wanneer het 'instellen' wordt ervaren als frictie en in het algemeen ervaar ik frictie als een demotivator, dus hoe minder (voor mij) hoe beter.

Hola.
de bassis is voor mij een piano of met midicontroller.
Alles verbonden met een computer en cubase.
Ik heb 2 sets dat is luxe maar
in het verleden was er nog wel eens een probleem.
Wel is alles uitgebreid met mixers en 3 keyboards.
Het doel is voor mij muziek maken en mij ideeën verwerken.
Dus als ik investeer is het meestal in vst plugins.
Ik ben niet zo van knoppen
draaien.

Maar ik heb een ongelooflijke
drang om iets af te maken.
Als geld geen rol speelde
zou ik een studio laten plaatsen.
Maar ik ben gelukkig met mijn spul.

Groeten van anddreos.

Het "verste" dat ik ga met modular is semi. Ik heb nl geen interesse met me te verdiepen in kleine kabeltjes en modules kopen om dat de tijd te zien voorbij gaan zonder wat productiefs te hebben.
Dat is namelijk wat ik er over lees. En ik geloof het heilig, dat maakt dat ik het niet zal kopen :D

Ik bedoel dat je een setupje kiest voor 5 a 10 tracks en daarna weer wat anders aansluit. Dus niet elke keer als je muziek wilt gaan maken. En een paar core dingen altijd laten staan.

Ja klopt helemaal, adapters en kabels zoeken, de boel n plekje geven, testen enz - vaak al de vrije tijd voor één dag. Dag erna patterns maken, sounds op de mixer voorzien van fx, beetje soundchecken, jammen. Dag 3 hopelijk de track maken, zo gaat t hier. En dan een power off, de 19 inch rack effecten die terug naar hun default gaan en wég is de sound. It happens.
Dat uitvlooien en aansluiten is gelukkig ook pret voor mij

Als je het niet gebruikt is bewaren denk ik ook zonde. Mij stoort het altijd is er een apparaat van honderden euro's een halfjaar ongebruikt staat te wezen in ieder geval. Ik koop zelf vaak tweedehands, dan kun je ook weer verkopen zonder grote verliezen. Ik vind de suggesties om steeds een deel van je gear te gebruiken voor een paar tracks en als het ware uit te ruilen met jezelf ook geen gekke tip. Veel van die youtubers met modular hebben mini racks waar ze voor de gelegenheid een paar modules stoppen. Misschien helpt dat met creatief worden?

wat @klinkse zegt: eilanden maken met verwante apparatuur (als je onbeperkt geld hebt, heb je vast ook onbeperkt ruimte :)) bv modulair, digi, analoog, daw/dawless etc en aan de slag met het eilandje waar je zin in hebt.
Ken het probleem wel: te veel keuze en dan kijken wat werkt en niet werkt en vervolgens eindig je totaal anders dan wat je wilde beginnen - of vaker eindig je helemaal niets. Kan leuk zijn, maar kost veel tijd en steeds zaken toevoegen en weggooien is ook zonde

Hier ongeveer hetzelfde verhaal. Ik heb een tijd lang vanalles gekocht en heb gewoon te weinig tijd om alle apparatuur uit te diepen. Uiteindelijk heb ik een hoekje gemaakt waar een 2e kleine setup heb neergezet. In mijn geval is dat een kleine eurorack case, een looper + wat pedalen en mijn nieuwe fretloze bas.
Oorspronkelijk was het idee om daarmee een live-set uit te werken. Daar is nog weinig van gekomen, maar ik speel wel veel vaker op deze kleine setup dan met de rest van mijn apparatuur. Dus ik ben nu de rest aan het downsizen, ik heb mijn OB6 en Opsix inmiddels in de verkoop staan en er gaan binnenkort nog wat synths weg. Uiteindelijk ga ik denk ik de andere kant uit dan jij. Ik ga al mijn synths op 2 na verkopen en ik ga mijn eurorack setup juist nog wat uitbouwen. Ik hou juist van pielen dus dat past prima.

Moraal van het verhaal; laat je synths gewoon nog staan maar maak eens een kleine setup in een hoekje. Wissel daar regelmatig apparatuur in en uit maar houd het klein. Doe dit tot je iets hebt gevonden wat werkt voor jou. Tegen die tijd heb je waarschijnlijk ook een beter beeld van welke spullen in je grotere setup je wilt houden en wat weg kan.

Wat voor mij een eye-opener was: m'n oude laptop puur als instrument gebruiken. Paar instrumenten erop die zonder daw draaien (pianoteq, pigments, modo bass, superior drummer). Tweekanaals simpele DA converter eraan. En dan een mengpaneel / recorder / andere computer met geluidskaart in (gebruik nu een Tascam model 12). Dan heb je wel de veelzijdigheid en power van de computer zonder meteen die DAW in te duiken met grid etc. En kun je aan dat mengpaneel effecten hangen, of een hardware chain naar keuze.

Plus idd de stap naar muziek maken dan zo efficiënt mogelijk maken bv aparte stekkerdozen voor deze verschillende mogelijkheden, zodat met 1 druk op de knop alles stroom krijgt wat je nodig hebt. Ik merk dat dit soort kleine dingen voor mij persoonlijk veel uitmaakt.

Wat dacht je van gewoon onstspannen en lekker pielen? Vanaf vandaag ff een paar weken software, dan weer de modular, dan met headphones op de moog one.

het is HOBBY jongens, niks moet, niemand zit op onze freubels te wachten, relax gewoon en enjoy the ride.
ik heb hier minimaal voor 100k€ spullen staan die al meer al 12mnd niet zijn aangeraakt. Heb in Dec een Porsche gekocht en sindsdien drukker met detailen dan met muziek. Al die rationaliserings hersenspinsels hebben geen nut, je bent bevoorrecht, geniet er van….

Wat dacht je van gewoon onstspannen en lekker pielen? Vanaf vandaag ff een paar weken software, dan weer de modular, dan met headphones op de moog one.

het is HOBBY jongens, niks moet, niemand zit op onze freubels te wachten, relax gewoon en enjoy the ride.
ik heb hier minimaal voor 100k€ spullen staan die al meer al 12mnd niet zijn aangeraakt. Heb in Dec een Porsche gekocht en sindsdien drukker met detailen dan met muziek. Al die rationaliserings hersenspinsels hebben geen nut, je bent bevoorrecht, geniet er van….
Klinkt meer alsof jij bent bevoorrecht 😆

Back