Ik overweeg om te stoppen met modulair, want ik veel mooie hardware en ableton live suite

syntheo

Ingeburgerd
Tijdens het corona feestje heb ik mij verdiept in alles wat synth is….geld speelde geen rol], dus heb ik mij uitgeleefd. Nu heb ik zoveel opties om dingen te doen dat het mijn creativiteit in de weg zit, een weg is spullen verkopen maar dat vind ik zonde, de andere weg is mijn set up minimalizeren en de rest in de mottenballen te doen…wie heeft hier ervaring mee ?

Ik heb er wel enige ervaring mee...

Een tijdje goed kijken wat je niet gebruikt (dus door dingen op te bergen die je nu al weinig gebruikt en een tijdje te kijken of je het echt mist in je creatieve proces) is wel handig en werkte hier goed. Als het aardig wat rackspul is bijvoorbeeld heb je dat zo weggezet ergens in een kledingkast. En met een forse kledingkast kun je ook nog wel wat synths kwijt.

Op die manier kwam ik erachter dat ik bijvoorbeeld nog amper rackgear nodig had. Alleen dat wat ik echt niet meer voor vergelijkbare prijzen opnieuw kopen heb ik bewaard - in mijn geval vintage racksamplers - en andere dingen gewoon uiteindelijk weggedaan. Ook had ik twee mpc's. Uiteindelijk gebruikte ik er eentje allang niet meer. Verkocht samen met wat interfaces en eq's en het geld bewaard in een muziekpotje dus zodra ik het nodig heb of iets nieuws nodig denk te hebben ik weer het een en ander aan kan schaffen.

Ook kan ik amper spelen. Heb je dan 61 toetsen nodig, of kom je met een synth of midikeyboard met 37 minitoetsen ook al een heel eind? Ik kwam tot de conclusie dat een microkorgklavier voor mij prima is.

Waar ben je bang voor? Spijt of?

Je kan ook terug gaan naar een minimale setup bijv: 1 drummachine 1 synth (of modulair) , 1 daw. Als je vervolgens iets mist, zet je het er terug bij. Gegarandeerd staat na een paar werken alles terug en ben je weer waar je eindigde :)

Maar het kan geen kwaad om eens wat gear af te zonderen en te kijken wat je er allemaal uit kunt halen. Je zou verbaasd zijn hoeveel zaken met meerdere apparaten lukken.

Hier een paar jaar leuk met eurorack gespeeld en een hele mooi set bij elkaar gekocht/gespaard. uiteindelijk allemaal weer verkocht, het kostte me te veel tijd (en ook om het geld voor wat anders klaar te hebben liggen). Soms wel spijt van, want was altijd instant plezier, maarrrr kom wel weer meer aan andere synths toe :). Als iets gewoon terug te kopen en je kan er nog wat leuks voor krijgen zou ik het verkopen, maar eigenlijk altijd met oog op iets anders/groters/beters :). Is het zeldzaam, prijs aan het stijgen of je krijgt er simpelweg niet voor wat je wilt: lekker laten staan en negeren. zo heb ik een elektron analog keys waar ik weinig mee doe, maar voor het geld dat ik ervoor kan krijgen hou ik hem liever zelf.

wat je ook kan doen is een soort speelhoek maken, waar je zo nu en dan wat spul rouleert. Dan kies je een paar dingen om lekker mee te knallen de komende tijd en op een gegeven moment wissel je het met wat ander spul. M.a.w niet alles te gelijk aangesloten hebben om je keuze wat in te dammen, maar ook weer niet gear bij de mottenballen leggen ;)

kies een paar speeltjes, en na dat project kies je er weer n paar andere. Of als plaats ook geen rol speelt, maak dan eilandjes met gear.

Als geld geen rol speelt zie ik gelijk een soort walk-in closet voor me vol met synths en drumcomputers. Als je dan een relaxt bureau hebt om aan te werken kan je uitzoeken wat je wilt gebruiken voor een projectje en de boel weer veranderen voor het volgende project. Dan zit je niet vast aan een vaste setup. En houdt je het lekker overzichtelijk. Die walk-in closet kan natuurlijk ook een kast of een hoekje ergens zijn.

Als geld geen rol speelt zie ik gelijk een soort walk-in closet voor me vol met synths en drumcomputers. Als je dan een relaxt bureau hebt om aan te werken kan je uitzoeken wat je wilt gebruiken voor een projectje en de boel weer veranderen voor het volgende project. Dan zit je niet vast aan een vaste setup. En houdt je het lekker overzichtelijk. Die walk-in closet kan natuurlijk ook een kast of een hoekje ergens zijn.
Eigen een mannelijke versie van een walk in dressing room , ja idd moest geld geen probleem zijn is dat wel een ultieme droom eheheh

Je kan ook terug gaan naar een minimale setup bijv: 1 drummachine 1 synth (of modulair) , 1 daw. Als je vervolgens iets mist, zet je het er terug bij. Gegarandeerd staat na een paar werken alles terug en ben je weer waar je eindigde :)
Daarom gewoon, zonder voorzichtig de pleister los te trekken, verkoop alles. Neem daarna een virtuele variant, dan hoef je in ieder geval niet bezig te zijn met allerlei kabel/IO/mixers gedoe.
Kost ook geen kastruimte, alleen harddisk ruimte.

Het jager/verzamelaarssyndroom heb je dan ook, maar dan heb je in ieder geval nog een beetje ruimte in je studio :D
Als je met de huidige generatie VI/VEfx geen kwaliteitsmuziek kan maken, dan kan je beter een andere hobby zoeken, want met een modular van 20K gaat het echt niet beter klinken. De ervaring is anders, maar het eindresultaat is niet te onderscheiden van elkaar in ieder geval.

Ik heb de afgelopen jaren de kwaliteit van software zo hard omhoog zien gaan (zit al 30 jaar in de 'game' en ben vanaf het begin al semi hybride met software bezig, oa met amigas, creamware, silent way, virtuele modularss etc), dat het echt erg goed is. En alleen zelfbedotting is om aan HW vast te blijven houden. Je kan ook prefereren om met HW en fysieke knoppen bezig te zijn etc, maar mijn ervaring is dat met de huidige generatie HW synths etc je niet aan menu diving ontkomt, en dus je net zo goed op een groot scherm bezig kan zijn ipv een pietepeuterig oled/lcd gedoe (hallo elektron). Neem bijv die DSI units, als je allemaal knoppen moet indrukken om van osc 1 naar 2, 3 of 4 te gaan voor instellingen, ja, dan schiet het zijn doel voorbij. Ouwe vintage bakken zonder menus hebben hier geen last van uiteraard.

Of haal je schouders op en accepteer gewoon dat je een gearhoarder bent :D

alles gewoon linea recta verkopen. Weg ermee. Less = more.

Enkel houden waar je echt daadwerkelijk wat mee doet. Als dat een daw is met vsts. Dat doen.

Tijdens het corona feestje heb ik mij verdiept in alles wat synth is….geld speelde geen rol], dus heb ik mij uitgeleefd. Nu heb ik zoveel opties om dingen te doen dat het mijn creativiteit in de weg zit, een weg is spullen verkopen maar dat vind ik zonde, de andere weg is mijn set up minimalizeren en de rest in de mottenballen te doen…wie heeft hier ervaring mee ?
.
Dus wat je stelt is: 1) Verkopen van een deel van de overvloed aan gear vindt je zonde. 2.) Het alternatief is wat binnen bereik staat te minimaliseren en de rest opslaan.

Is je vraag nu hóe anderen hun overtollige spullen opslaan?

de andere weg is mijn set up minimalizeren en de rest in de mottenballen te doen…wie heeft hier ervaring mee ?
Het eerste wel, maar het 2e heb ik niet gedaan. Ik ben van iets van 27U aan modular terug gegaan naar 15U vanwege dezelfde reden, het zat de creativiteit in de weg. Als je achter je modular gaat zitten en je krijgt een soort keuzestress dan is dat denk ik een signaal om naar een kleinere setup te gaan. Ik heb de keuze gemaakt om mijn modular op te bouwen met modules van 1 fabrikant en te werken binnen de limitaties. Dat maakt dat je soms ook creatiever moet zijn om oplossingen te bedenken ipv nieuwe modules te kopen die die beperkingen op zouden heffen.
Ik had gelukkig heel veel 2e hands gekocht of zelf ge-DIY-ed, dus veel geld heb ik met die downsizing aktie niet verloren. Het geld geld wat het opleverde heb ik in 1 "dreamsynth" gestopt waar ik nog steeds heel blij van wordt. Dat is ook de voornaamste motivatie bij een volgende verkleining van mijn setup waar ik nu mee bezig ben (die is wel eerder gewoon uit simpel ruimtegebrek). Een beetje het Marie Kondo principe: als een apparaat geen "joy sparkt" dan gaat hij er uit. Er blijft niet veel over deze keer. Maar het merendeel van wat ik verkoop is eventueel ook vrij eenvoudig en nagenoeg voor dezelfde prijs weer terug te kopen. Dus als ik iets ècht mis dan zou ik het terug kunnen kopen, maar dat zie ik eerlijk gezegd niet snel gebeuren. Ik zou als ik jou was alleen iets opslaan als het later eventueel lastig terug te kopen zou zijn.

De vraag is ook waar je blij van wordt. Bv met iemand samen muziek maken zorgt er al voor dat je vanzelf keuzes maakt.
Word je blij van lekker jammen, geluiden maken en knopjes draaien, of juist om aan een liedje te schaven? En ervaar je een computer als kryptonite voor je creativiteit of heb je daar geen last van?

Ik heb geen eurorack, maar probeer m'n setup wel klein en efficient te houden en enkel te kopen wat ik (op dat moment) nodig denk te hebben.
En ik weet dat dat een ruim begrip is, maar gear maakt geen muziek (ok, er zijn uitzonderingen, maar toch), dus zolang je brein er inspiratie van krijgt en je er op jouw manier muziek mee kan maken, heeft het zin.
Ik merkte zelf dat een aantal beoogde toevoegingen aan m'n setup m'n workflow zo omslachtig maakten, dan ik die spullen weer teruggestuurd heb, want ik kreeg er eerder 'stress' van dan inspiratie.

Dus idd, kijk naar jezelf, je tijd, talent, waar krijg je energie van?
En wat heb je echt nodig om dat te kunnen doen.
Ik weet niet of je blij wordt van muziek maken op de PC, want dat is echt wel een andere manier van muziek maken.
Ik 'doe' het allebei (DAW en DAWLess), maar krijg zelden dezelfde energie van m'n DAW. Dat is toch meer 'ok, ik wil een track maken, dus dat doen we in de DAW'.

Laatst gewijzigd:
Het maakt allemaal niet uit. Als je "teveel" gear of software hebt, dan heb je last van keuze verlamming, en als je "te weinig" gear hebt dan kan je je droomtrack niet maken want: die ene synth voor dat ene geluid heb je nodig. Maar feitelijk gaat het altijd om creativiteit en inspiratie.
Zelf ben ik wel erg moeilijk in het weg doen van gear, wat in combi met een kleine ruimte wel eens onhandig is. De dingen die ik weg doe, zijn vaak te duur voor wat ik ermee doe.

Laatst gewijzigd:
Ik 'doe' het allebei (DAW en DAWLess), maar krijg zelden dezelfde energie van m'n DAW. Dat is toch meer 'ok, ik wil een track maken, dus dat doen we in de DAW'.
Is allemaal persoonlijk natuurlijk, maar ik heb de laatste periode toch echt wel dat ik denk, fock wat vet en mooie/goede sound. Lekker strak, geen drifting meer etc.
Valt of staat wel met een goede ingerichte template waar je mee werkt, screensets, shortcuts en de nodige handson controllers en of je stil kan blijven zitten tijdens muziek maken :)

Uiteindelijk moet iedereen lekker doen waar ie blij van wordt uiteraard, ik geef alleen mijn perceptie weer.

Destijds al die gasten met een MPC60 enzo, dat was toch wel echt hard werken en gedoe, dat is natuurlijk allemaal voorbij heden ten dage. Dat was natuurlijk ook gewoon een OS en computercode in een hw bakje, zelfde als een PC/MAC.

lijkt me vrij moeilijk om uit het niets ineens een grote setup te kopen.
Je kan het leer process niet skippen.
Of het nu DAW of hardware is. leer je synths etc kennen. Hoe meer tijd je erin stopt hoe meer je ermee kan.

Het hangt er ook weer vanaf wat je doel is. Als je echt liedjes/tracks/nummers wil maken dan is dat een andere insteek dan wanneer je het gewoon leuk vind om knoppen te draaien en te experimenteren. Ik moet zeggen dat ik voornamelijk zit te fröbelen zonder het maken van een track als doel te hebben. Het is dan eerder een sonische ontdekkingsreis. Wanneer ik echt een track "moet" maken (zoals voor de SF contest of de CollApril) dan grijp ik sneller terug op praktischer instrumenten om een sneller resultaat te krijgen.
Werken met de PC/DAW vind ik eigenlijk pas leuk geworden sinds ik goeie controllers daarvoor heb (Seaboard Rise 2 en 2 Electra One's). Sindsdien ga ik ook vaker met alleen een PC aan de slag, maar over het algemeen vind ik voor gewoon wat te fröbelen hardware veel leuker.

Is allemaal persoonlijk natuurlijk, maar ik heb de laatste periode toch echt wel dat ik denk, fock wat vet en mooie/goede sound. Lekker strak, geen drifting meer etc.
Valt of staat wel met een goede ingerichte template waar je mee werkt, screensets, shortcuts en de nodige handson controllers en of je stil kan blijven zitten tijdens muziek maken :)
Absoluut. Heel persoonlijk.
Uiteindelijk moet iedereen lekker doen waar ie blij van wordt uiteraard, ik geef alleen mijn perceptie weer.
Zeker. Ik ook
Destijds al die gasten met een MPC60 enzo, dat was toch wel echt hard werken en gedoe, dat is natuurlijk allemaal voorbij heden ten dage. Dat was natuurlijk ook gewoon een OS en computercode in een hw bakje, zelfde als een PC/MAC.
Uiteindelijk is alle 'gear' voorzien van code, maar dat was niet mijn punt.
Als je een muur (aanname) aan modular hebt, is de overstap naar zitten achter een scherm en klikken, slepen en werken met een midi controller misschien wel een heel groot contrast.
Ik noemde het alleen om even te polsen hoe Theo (aanname) daar naar kijkt.
De werkwijze is zo anders en het gaat er uiteindelijk om waar je lol aan beleeft (als je er geen geld mee hoeft te verdienen)

Back