Waves gaat volledig over op abonnement: Waves Creative Access

Het is geen fraaie move, maar…..
Wanneer je WUP hebt, is het nog steeds geldig (support en updates voor resterende looptijd)
Daarnaast heb je na afloop WUP een perpetual useright voor de laatste versie die je onder WUP hebt verkregen.

Heb je überhaupt geen WUP, dan moet je ook niet zeuren want dan verlies je er verder niks op.
Ramptoerisme en armleuning drama door mensen die geen Waves gebruiken is sowieso not done.

ik heb verder zo’n 20 plugs van Waves, allemaal gewupt naar v14 (vst3 en scalable gui) hoef verder ook geen losse plugs van hun meer, heb mijn krenten wel uit de pap. Zal er dus verder ook geen cent meer heenbrengen. Met VST3 en scalable gui’s ben ik voor de rest van m’n leven wel klaar met waves.

Het is geen fraaie move, maar…..
Goede argumenten 👍 Zakelijk gezien snap ik van hun kant de keuze wel. Ik vind het wel vreemd dat ze het niet aankondigden, volgens mij hadden ze tot vorige week nog promo-acties.

Ik heb ook de nodige plugins van Waves en heb daar al de nodige jaren plezier van. Waarschijnlijk ruil ik ze in de loop der tijd om voor wat nieuws, want er is aanbod genoeg. Ik voel me in elk geval niet genaaid, ook al komt dit (voor mij in elk geval) uit de lucht vallen.

Hoop dat ze failliet gaan.
Ze doen het heel goed in hardware en live oplossingen. Het bedrijf zal niet zo snel failliet gaan als de plugin-tak instort... maar het zal in ieder geval niet mooi op ze afstralen denk ik. En het enige dat ze hoeven doen is de beslissing om bestaande klanten geen updates te laten doen terug te draaien. Daarmee is heel het probleem in één keer uit de wereld. Mensen die weg willen van waves plugins doen dat sowieso. Mensen die wat ze hebben graag ondersteund willen houden kunnen dat dan ook doen... alleen mensen die nog echt in waves willen investeren en met de nieuwe ontwikkelingen mee willen gaan zullen dan zo'n subscription moeten nemen.

Ik voel me in elk geval niet genaaid, ook al komt dit (voor mij in elk geval) uit de lucht vallen.
Ik voel me wel genaaid. Ten eerste gebruik ik Apple besturingssystemen die zo vaak incompatibele wijzigingen doorvoeren dat je best vaak je waves plugins naar de nieuwste versie moet tillen want anders werken ze niet meer. Ik heb nog een boel onder WUP, maar ik heb ook een boel uitgesteld voor de upgrade omdat het nieuwe Ventura OS ook weer een boel plugins onbruikbaar maakt (niet perse van waves overigens). Dus ik wilde wachten tot ik mijn systeem kan upgraden naar Ventura en dan weer een WUP doen voor alles. Dat kost ook $240 voor de maximale WUP.

Dus ik voel me aardig te pakken genomen omdat ze dit zonder vooraankondiging gedaan hebben en geen rekening houden met bestaande klanten. Vooralsnog beschouw ik mijn Waves investering als een afschrijving. Ze zullen met echt heel goede plugins willen komen om mij over te halen een subscription af te sluiten.

Ik heb al Roland Cloud en Plugin Alliance subscriptions. Van Plugin Alliance kan ik af, want ik heb wat ik hebben wil... we zien het wel. Maar ik word niet blij van al die subscriptions :-(

Ten eerste gebruik ik Apple besturingssystemen die zo vaak incompatibele wijzigingen doorvoeren dat je best vaak je waves plugins naar de nieuwste versie moet tillen want anders werken ze niet meer.
Dat is dan het verschil. Ik gebruik Windows en heb ik in 10 jaar nog nooit meegemaakt dat een Waves-plugin het niet meer doet. Als ik 240 dollar zou moeten betalen voor alleen upgrades zou ik dat er niet voor over hebben. Qua interface zijn ze niet super en er zijn vaak gelijkwaardige of betere alternatieven. De plugins die ik van ze kocht was vaak 1 + 1 gratis

Naja het kwalijke vind ik dat ze zich hiermee alleen richten op muzikanten en technice die een standaard inkomen hebben. De rest doet er niet echt toe..

DAWs op subscription, plugins op subscription, uitbrengen op subscription. De schuld in voor 95% van degene die met muziek bezig zijn ghehe ;)

Ik heb niets van Waves en nu zal ik het ook nooit meer willen.
Genoeg alternatieven...
Eigenlijk zou je met een paar plugin bundles voor de rest van je leven vooruit moeten kunnen, zonder upgrades (tenzij serieuze bugfixes).
Eigenlijk kan je al heel veel met de stock plugins van een DAW bereiken....
Laten we wel wezen, de markt voor plugins is compleet verzadigd en drijft hoofdzakelijk op GAS.
Kortom, nothing was lost. Wel een naaiactie naar bestaande klanten.

Wat mij betreft is de schade al wel gedaan. Ik verwacht dat ze als de storm over is alsnog stilletjes op subscription only overgaan, en daar heb ik geen zin in.
Ik had nog een stel plugins van waves op mijn verlanglijst maar die laat ik lekker zitten. En in ga mijn gebruik van waves plugins langzaam afbouwen.

Update: sorry ik had het bericht van @fpa niet gezien.

Ik ben blij met deze omkeer. Mensen die subscription willen kunnen dat doen, anderen kunnen lekker hun cherry-picking doen. Nou, was dat nou zo ingewikkeld?
Zijn ze daar echt zo dom om te denken dat iedereen blij werd van subscription only? Ik denk dat 1 april een beetje vroeg viel dit jaar...

Screenshot 2023-03-29 181312.jpg

Het lijkt erop dat Waves slachtoffer is van hun eigen succes :D

Waarom heeft UAD een vreemd verdienmodel?
Die zijn toch een tijd terug overgenomen en "legacy software" geworden zonder nieuwe ondersteuning ?

lol, lijkt een beetje op het bitwig expansion debacle van vorig jaar. De macht ligt toch wel echt bij de community dus gelukkig.
De klant heeft inderdaad invloed blijkt. Ze zullen naar ik mag aannemen wel e.e.a. onderzocht hebben voordat ze de switch naar sub-only maakten. Ze zullen waarschijnlijk ook wel wat backlash en potentieel verlies van wat klanten ingecalculeerd hebben. Dat het van deze omvang en aard zou zijn heeft ze blijkbaar overvallen.

Een bedrijf kan ook een foute inschatting maken. Prima dat ze erop terugkomen.
Nu afwachten hoe het er straks uit gaat zien.

Die zijn toch een tijd terug overgenomen en "legacy software" geworden zonder nieuwe ondersteuning ?
Bron?

UAD heeft een prima verdienmodel: je kunt losse plug-ins kopen of een abonnement nemen

Gisteren lieten ze op Radar zien dat dit al praktijk is bij een aantal automerken. Alle opties worden standaard geïnstalleerd, en met een abonnement kun je opties aan of uit zetten. 15 euro per maand voor stoelverwarming, paar tientjes per maand voor een veiligheidspakket, 30 euro voor extra pks, etcetera. Van de zotte als je het mij vraagt.

Aan dit soort abonnementen van Waves doe ik dus ook niet mee, totale geldklopperij, zeker voor een simpele hobbyist zoals ik.
Geldklopperij inderdaad. Ik vraag mij af hoe die opties worden stopgezet/teruggedraaid bij eindigen abonnement of wanbetalers.

Laatst gewijzigd:
Moet je niet ‘online’ zijn zodat het door Waves geverifieerd kan worden?
Als dat zo is, hoe gaat het dan bij personen die hun muziek-pc/mac niet aan het internet hebben aangesloten?

Moet je niet ‘online’ zijn zodat het door Waves geverifieerd kan worden?
Volgens mij moet je al online zijn om nu plugins die je van waves hebt gekocht te installeren en updaten. Maar misschien is er wel een manier om dat offline te doen met een usb stickje en license bestanden ofzo. Dat zal niet veranderen.

Back