Prijzen synths, verwachten we stijging of daling?

Martinez

Ouwe rot
Synths zijn een tijd terug enorm in prijs gestegen. Zeker synths van moog, Sequential etc. Recent heeft Behringer een verlaging aangekondigd. Maar als ik kijk bij Thomann zie ik de Novation Peak en Elektron Analog rytm (toevallig de twee bovenaan mijn verlangenlijstje) weer een stuk gestegen. Op dit moment zijn die daar ook stuk hoger dan bij verschillende concurrenten. Is dit een teken dat er nog een stijging komt of is het prijssysteem bij Thomann in de war. Wat verwachten jullie de komende periode? Gaan de prijzen omhoog of juist omlaag?

Als synths gekoppeld zijn aan alle andere producten die we als consument kopen, en de onderdelen die een synth vormen in prijs blijven stijgen, dan zie ik voorlopig geen daling maar het tegenovergestelde. Door wereldwijde inflatie word alles steeds duurder. Daar zullen synths en aanverwante dus geen uitzondering op zijn.

Ik verwacht alleen een mogelijke prijsdaling bij apparaten die momenteel stevige leveringsproblemen met onderdelen hebben. RPi, flight controllers, ander spul met ARMs...

De ob-x8 (geproduceerd door Sequential) kun je nu voor €700 minder krijgen dan bij introductie vorig jaar. Maar een dalende trend over de hele linie lijkt me niet voor de hand liggen gezien de wereldwijde inflatie en onzekerheden. Ik zou gewoon kopen waar je op zit te azen want het leven is te kort om te wachten, zeker als het om banale zaken als geld gaat. Voor je het weet lig je in de kist en heb je die dikke synth gemist.

Die prijsdaling van de Behringers (sorry...) lijken hier nog niet echt doorgedrongen, trouwens. Zeker niet vergeleken met de aangekondigde pricedrops in de VS (alhoewel die zonder btw zijn). Kan ook zijn dat verkopers hier de daling zelf inpikken, of nog met oude voorraad zitten tegen hogere inkoop. Er lijken ook flinke wachttijden te zijn voor sommige Behri's

Ik verwacht ook wel een prijs Stalin :-)

Het is wel de voorspelling dat in 2023 de prijzen van componenten naar beneden gaan maar in hoeverre de fabrikanten daar iets mee doen is maar de vraag.
Je ziet toch vaak dat zo een correctie veel langer op zicht laat wachten.
dus ja wat wil je hebben? maken die paar honderd euries dan echt wat uit?

Ik verwacht ook wel een prijs Stalin :-)

Het is wel de voorspelling dat in 2023 de prijzen van componenten naar beneden gaan maar in hoeverre de fabrikanten daar iets mee doen is maar de vraag.
Je ziet toch vaak dat zo een correctie veel langer op zicht laat wachten.
dus ja wat wil je hebben? maken die paar honderd euries dan echt wat uit?
Je kunt evt een Lenin afsluiten...

Synths zijn een tijd terug enorm in prijs gestegen. Zeker synths van moog, Sequential etc. Recent heeft Behringer een verlaging aangekondigd. Maar als ik kijk bij Thomann zie ik de Novation Peak en Elektron Analog rytm (toevallig de twee bovenaan mijn verlangenlijstje) weer een stuk gestegen. Op dit moment zijn die daar ook stuk hoger dan bij verschillende concurrenten. Is dit een teken dat er nog een stijging komt of is het prijssysteem bij Thomann in de war. Wat verwachten jullie de komende periode? Gaan de prijzen omhoog of juist omlaag?
Ik vind het wel meevallen. Zoals Nap al zei: bij de introductie van synths zijn de prijzen veel hoger. Ik kan me nog herinneren dat Novation Peak in het begin 1500 euro kostte.

De inflatie heeft ook gevolgen voor lonen, in de sector zijn er veel (schaarse) technici nodig. Maar ook zaken als support zullen zwaarder op de prijs gaan liggen. De grootste fabrikanten als Behringer hebben hun productieproces grotendeels geautomatiseerd waardoor zij misschien daar net minder last van zullen hebben.

Ik vind het wel meevallen. Zoals Nap al zei: bij de introductie van synths zijn de prijzen veel hoger. Ik kan me nog herinneren dat Novation Peak in het begin 1500 euro kostte.
Prijs van de Peak is inderdaad een stuk lager dan een jaar of wat terug. Maar de meeste Sequentials (Rev 2, OB6, Prophet-6), Moogs en Elektrons zijn afgelopen jaar wel flink omhoog gegaan.

Prijs van de Peak is inderdaad een stuk lager dan een jaar of wat terug. Maar de meeste Sequentials (Rev 2, OB6, Prophet-6), Moogs en Elektrons zijn afgelopen jaar wel flink omhoog gegaan.
De prijs van Prophet 6 is nu net zo duur als toen ik hem kocht bij de release.

De prijsverhoging heeft niet alleen te maken met inflatie, maar ook door de zwakke euro/dollar koers

Bij thomann zit de peak inmiddels ook weer op de 1500. Wat groot verschil is met de gemiddelde andere webshop. Dat vond ik wel erg opvallend.

Je kunt evt een Lenin afsluiten...
Hmm heb ff gechecked maar kan er geen Mao aan passen aan die Lenin.
Dus die prijs Stalin laat ik maar voor wat het is.

Thomann is in veel gevallen vrij duur naam mijn mening.

Denk ovirigens dat die Behringer prijs daling alleen is op items die niet super verkopen.

Had gisteren ff de system 15 in mijn mandje maar heb hem laten liggen.

Back