Steeds sneller systeem nodig en waar houdt het op?

Ik bedoelde te zeggen , 'De enige echte oorzaak voor mij om te upgraden of downgraden'.

voor video editing en renderen wellicht. voor audio en muziek kan je best lang met een machine doen.
totdat je zwaarste plugin niet meer goed draaid en je een cpu met betere single core performance nodig hebt.

Dat is niet helemaal waar. Naarmate ik meer weet, worden mijn projecten ambitieuzer. Dat merk ik vooral tijdens het mixen, waarin ik wel eens een kraakje hoor. Het aantal SPORTEN en plugins dat je gebruikt telt ook zeker mee. Polyfonie ook trouwens. Er zitten patches in Diva waar ik geen 5 noten tegelijk van kan aanslaan. Dan gaat mijn pc echt over de zeik.
Ik vond bombario altijd al n held maar als ie ook nog eens meer en meer sporten doet ben ik helemaal overtroefd

Ik vond bombario altijd al n held maar als ie ook nog eens meer en meer sporten doet ben ik helemaal overtroefd
Haha, sporen. Maar je moest eens weten. Ik was gisteren noodgedwongen korfbalcoach tijdens het schooltoernooi van mijn zoon. Niemand anders wou. 's Ochtends moest ik nog een filmpje kijken en geen deelnemer kende de spelregels. Een keer raden? We werden eerste 😄

voor video editing en renderen wellicht. voor audio en muziek kan je best lang met een machine doen.
Dat valt mij ook enorm mee. Mijn pc heb ik zo'n 10 jaar geleden op maat laten maken. Onlangs heb ik hem wel volledig laten nakijken en de ventilatoren waren compleet op. Dat kostte me 450 euro, met wat extra geheugen erbij. Dat is goed te doen.

heb mn pc in 2019 (dacht ik) samengesteld en inelkaar gezet met gaming in het achterhoofd.
met onder anderen een i9-9900, 16 Gb RAM en 2 TB aan M.2 SSD en een RTX2080OC (die staat te niksen als ik muziek maak ^^) ben ik nog bijna niet echt tegen limieten aangelopen kwa muziek productie.

Ik werk veel met MIDI/Pianroll (ik kan niet goed piano spelen) en commit vaak pas laat in een project. Ik gebruik wel plugins van derden, maar ook veel ableton stock plugins en die schijnen redelijk lightweight. Bij mn allergrootste project (iets van 9 minuten met aardig wat tracks) begon het wel heel erg te haperen tot ik een groot deel van de midi's freezede/flattende.

Ik vermoed dus dat als ik de pc up-to-date wil houden voor gamen, dat ik dan automatisch ook wel goed zal zitten voor muziek. misschien dat ik de RAM nog wel eens kan uitbreiddden als ik meer met samples zou gaan doen, ik weet niet of daar veel winst inzit. voor zover ik weet is de i9-9900 in het socket wat or op het moederbord zit wel ongeveer het hoogst en zou een substantiele CPU upgrade al snel ook een nieuw moederbord betekenen. dus dat ga ik zeker niet doen op korte termijn :)

Een rauw en harde visie mogelijk :
Het draait allemaal om geld, dus houdt het pas op als het daar niet meer om draait.
Al het cloud gedoe bvb. wordt heel aanlokkelijk en 'vooral luchtig' voorgesteld, maar... het is gewoon een voorbode voor het totaalpakket van enkel nog 'te huren software en plaats voor je data'. Geen huur betaald, pech.
Hopelijk gaan gebruikers eerder beseffen waar ze aan meedoen, voordat het zover is.
Gebruik je verstand, zolang het nog van enig nut is (en niet vervangen werd door IA).

Ik werk zelf trouwens met een i7 van de negende generatie met 32 gig aan geheugen en ik heb ook geen behoefte om weer te gaan upgraden, ik ben ook geen echte zware gebruiker want ik werk bijna nooit met meer dan 10 a 12 sporen dus het valt wel mee eigenlijk.

Al het cloud gedoe bvb. wordt heel aanlokkelijk en 'vooral luchtig' voorgesteld, maar... het is gewoon een voorbode voor het totaalpakket van enkel nog 'te huren software en plaats voor je data'. Geen huur betaald, pech.
Hopelijk gaan gebruikers eerder beseffen waar ze aan meedoen, voordat het zover is.
Gebruik je verstand, zolang het nog van enig nut is (en niet vervangen werd door IA).
Toch geloof ik wel dat we de komende jaren steeds meer online zullen gaan zien en dan voor veel goedkoper dan je nu ziet zodat het aantrekkelijk kan worden voor mensen die niet steeds hun daw willen upgraden of voor diegenen die hun eerste start maken in het muziekgebeuren of door mensen die live online met elkaar muziek willen maken en helemaal als glasvezel goed verspreid is.

Wat AI betreft denk ik ook dat het komende jaren wel goedkoper gaat worden om online een daw te hebben, dan krijg je een soort totaal pakket waarin je vertelt wat voor sound je wil en de AI maakt het dan voor je, eigenlijk een beetje zoals producers veel met presets werken omdat ze niet de tijd of geen zin hebben om de hele tijd aan knoppen te draaien.
Dan doet AI allerlei suggesties voor je als je aangeeft wat je wil, dat is er nu ook al maar ik vind de resultaten niet geweldig en dat wordt wel beter de komende jaren en dan wordt het mixwerk ook door AI gedaan waarbij je dan aangeeft qua artiest wat voor sound je een beetje wil zoals je nu kunst kan laten maken met prompts bij oa Midjourney en Nightcafe.

Hier op het forum zitten ook veel liefhebbers natuurlijk die in hun vrije tijd graag een beetje pielen op zoek naar happy accidents maar voor diegenen die professioneel werken met opdrachten en deadlines die zullen dat wel willen gebruiken denk ik.
En je krijgt dat platenmaatschappijen steeds meer AI en of virtuele artiesten zullen gebruiken zodat het ze niets meer kost aan royalties en dat zal in Hollywood voor films net zo gaan gebeuren.
Rick Beato heeft pas geleden nog een clip gemaakt over AI in de muziek en welke problemen daarbij komen kijken, dan laat ie AI Oasis horen en AI McCartney en in dezelfde track hoor je dan een AI John Lennon zingen, het klinkt nog allemaal net niet top maar wel al heel behoorlijk en dat zal de komende jaren natuurlijk nog beter worden;

Ik heb pas een pc gebouwd voor in principe alleen muziek, dus ook zo min mogelijk aan het internet.

Dus -voor mij- houdt het hier <voorlopig> op.

Met de software waarmee ik nu werk, zou ik lang door moeten kunnen werken. Ook een kwestie van tevreden zijn, en niet altijd maar updaten.

Ik heb een AMD Ryzen 9 5950X met 128GB werkgeheugen draaiend in eco-mode (65W TDP) en bij het dagelijkse gebruik (maximaal 32 tracks) benut ik ongeveer 20% van de rekenkracht,
CPU gebruikt gekocht voor 300 euro, anders was ik bij een 3900 non X gebleven die alles ook makkelijk aan kon.
Deze moet een behoorlijke tijd meegaan, ik hoef niet iedere keer het snelste van het snelste te hebben zodra dit uitkomt maar bij een nieuwe build ga ik wel voor een kwalitatief goed en stil systeem.

Als ik met mijn bescheiden huidige pc geen fijne muziek kan maken heeft het geen zin om er meer geld in te stoppen.

Beetje offtopic;

Maar heeft iemand hier wel eens iets gedaan met Linux?
Ik heb een steamdeck en die werkt default met Linux (en ondanks dat ik daar niet veel van weet wilde ik dat toch zo houden). Het leek me leuk om er een software synth (standalone, geen DAW nodig) op te zetten.
De steamdeck is verder denk ik het minst ideale apparaat om muziek mee te maken, maar ik vind het wel eens geinig om er wat mee te experimenteren.

Ik heb wel eens geprobeerd om Syntorial er op te zetten, dat lukte me in elk geval (nog) niet.
Een hele DAW lijkt me ook niks... te priegelig... maar gewoon een synthje om op een verloren moment wat patches op te programeren misschien wel geinig.

Weet iemand iets leuks wat draait op Linux?

De M1Pro (heb een MacBook Pro) heeft voor mij alles veranderd. Jarenlang op de prijzige HP Z-Series Workstations gedraaid en sinds vorig jaar terug op Mac. Zóveel real time rekenkracht! Tegelijkertijd zijn de audioplugins (UAD, Softube en Brainworkx) dermate goed geworden dat ik er steeds minder op 1 kanaal hoef te gebruiken om toch 'mijn sound' te hebben.

Streaming rekenkracht klinkt interessant ben wel bang dat je te veel afhankelijk van 3rd parties word.

Ik upgrade regelmatig mijn studiocomputer. Zo heb ik hem vorig jaar nog van een optische muis voorzien omdat haar originele muis van 1986 een beetje stroef werkt. Zo kan ik weer 35 jaar verder. Jaja, het gaat hard hier.

Toen ik een paar jaar terug met pensioen ging, kreeg ik mijn werkcomputer mee, en behalve een nieuwe video kaart en monitoren is dat nog steeds dezelfde.
Nou gebruik ik geen plug-ins, maar gebruik de DAW alleen om midi uit te sturen, dus voorlopig zit ik nog goed.

Maar heeft iemand hier wel eens iets gedaan met Linux?
Ik heb ermee gewerkt maar ik raad 't je af ivm driverproblemen of je moet zo'n kant en klare daw van ze nemen en verder niet teveel plugins erbij nodig hebben.
Zoals @Nap al zegt; als je zoekt vindt je wel wat draadjes die er over gaan.

Was beperking niet ergens goed of zo ? trage pc olé olé.

Ik gebruik momenteel een telraam. pc is voor later dit jaar. het zal niet veel bijzonders zijn, dat weet ik wel al.

Linux is tof, of FreeBSD er is werkelijk van alles.
Ik had op een gegeven moment zelfs mijn motu firewire aan de praat.
Veel van geleerd en uiteindelijk IT-er geworden.
Programeren, system support. goed betaalde job.

Telraam kon je niet zover mee denkt ik

Linux is tof, of FreeBSD er is werkelijk van alles.
Je moet wel het hele verhaal vertellen, jij zegt dat het tof is maar ik heb een jaar of 12 geleden met Ubuntu het geprobeerd en een jaar of 6 geleden opnieuw toen ik een nieuwe pc had gebouwd en elke keer na een tijdje werkten sommige zaken niet
Beide keren na verloop van tijd driver problemen en niet te vergeten dat er voor best wel wat software geen Linux drivers bestaan.
Maar het vervelendste is dat als je een keer een probleem hebt dat je het niet zomaar oplost, dat vind ik niet zo tof moet ik zeggen.
Sommige dingen gaan wel maar over andere dingen kon ik zo ongeveer behalve op een enkele Engelstalige site iets vinden over het probleem wat ik had en zelfs dan kreeg ik het niet opgelost itt Windows.
Met Windows vindt je makkelijk en heel veel info en los ik altijd alles op en dat is met Linux wel anders.

Misschien als je programmeur bent en je vindt het leuk om je helemaal te verdiepen in Linux dat het je ondanks een aantal beperkingen wel een redelijk goede ervaring kan geven.
Maar als je vlot iets wil oplossen en niet steeds wil deep diven in de motor van Linux dan kan je beter op windows of Apple aan de gang gaan.
Voor mij is een pc iets wat over het algemeen gewoon moet werken en als er dan een keer iets is dan moet ik dat wel kunnen oplossen zonder expert in een OS te worden en waar je regelmatig weer in moet duiken want als je een keer iets hebt en een half jaar later weer dan ben je over het algemeen het meeste weer vergeten.
Op een gegeven moment kon ik niet meer updaten en stopte die tijdens het update proces, hele slierten code en voor mij was het onduidelijk wat er dan aan de hand was, gezocht en vrijwel niets op internet te vinden.

Laatst gewijzigd:
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Back