Steeds sneller systeem nodig en waar houdt het op?

Waarom heb je support nodig? Hij doet het toch prima. Of stoppen ze ook met security updates? Ik geef mijn computer meestal maar 1 of Max 2 OS updates en dan gebruik ik ze gewoon tot ze te sloom zijn om nog goed mee te werken. Apple komt ieder jaar lijkt wel met een nieuw OS uiteindelijk ben je meer bezig je systeem draaiende te houden ipv muziek maken.
Apple ondersteunt nu de laatste macOS versie op tot 7-8 jaar oude systemen. Als je bijvoorbeeld Logic wil gebruiken vereist dat vaak ook een enigszins recente macOS versie. Oudere systemen kunnen nog een paar jaar blijven hangen op een oudere versie, maar dan is het klaar met alle updates dus ook security. Als je een machine dedicated voor muziek gebruikt kan je die net zolang gebruiken totdat de developer certificaten voor de software die je hebt verlopen zijn. Mogelijk valt daar nog wel enigszins omheen te hacken, maar ook dat gaat dan weer ten koste van een beetje security.
Ik zou persoonlijk ook wat terughoudend zijn met 'algemeen gebruik' dus websites, mail etc zeker als je ook bankzaken/crypto dingen op die computer hebt staan.

Ik volg het allemaal wel een beetje, maar ik ben vooral geïnteresseerd in nieuwe toepassingen als AI en quantum computing dan per se de chippies die ze ervoor gebruiken.

Grappig toch wel, indertijd startte ik het draadje om 'ns wat met elkaar te bouncen over Moore's Law en de toekomst van de computer.
Al gauw ging het vooral over wat ze nu gebruiken en de eventuele problemen of voordelen van hun huidige computer en/of OS.
Ik dacht om 'ns een nieuwe clip te plaatsen over chips die volgens een nieuw principe werken, met lichtsnelheid gaan en dus de nadelen van de gewone computer niet meer hebben en daarna reageren mensen nog steeds over hun OS en computer wat ze nu hebben, het gaat nog steeds over Apple en Windows. :D
Schijnbaar interesseert mensen de nieuwe techniek en de stappen die gemaakt worden niet echt?
Die lichtcomputer concepten worden al decennia gecirculeerd, maar lijken net als zelfrijdende auto's, quantumcomputers en kernfusie nogal complex en niet iets wat de komende jaren veel impact gaat hebben op het maken van muziek ;)
Bovendien is er geen enkele garantie dat deze computers niet aan precies dezelfde 'software inflatie' onderhevig gaan zijn...

Waarom heb je support nodig? Hij doet het toch prima. Of stoppen ze ook met security updates? Ik geef mijn computer meestal maar 1 of Max 2 OS updates en dan gebruik ik ze gewoon tot ze te sloom zijn om nog goed mee te werken. Apple komt ieder jaar lijkt wel met een nieuw OS uiteindelijk ben je meer bezig je systeem draaiende te houden ipv muziek maken.
Ik kon nu al software niet meer installeren omdat deze een bepaalde software versie van Windows nodig had. De laatste versie van Ableton Live (12) kon ik al niet meer installeren.
Uiteindelijk wordt je wel gedwongen om een nieuw systeem te kopen om bijvoorbeeld firmware upgrades van hardware synths te kunnen uitvoeren.

Inmiddels op zoek naar een nieuw systeem met Windows maar twijfel nog tussen een laptop voor flexibiliteit of een desktop voor prestaties.

lekker goedkoop als Ableton zichzelf uit je OS prijst, dan kopen we die update niet. En voor hardware updates, even langs je broer / vader / vriend met recentere pc voor die ene update, klaar :)

Waarom heb je support nodig? Hij doet het toch prima. Of stoppen ze ook met security updates?

Ja, ze stoppen ook met de veiligheidsupdates. Dat stond in de Consumentengids, en het advies was om zo snel mogelijk te updaten. Maar nu lees ik ook dit:

Mijn muziekcomputer is ook mijn werkcomputer en ik wil echt niet gehacked worden.

Begin met je modem uitzetten na 2300 totdat je weer online moet. Wij hebben er twee (router) en beide met tijdklok. Scheelt ook stroom.

@bombario een computer voor werk en audio zou ik apart doen.

Laatst gewijzigd:
Ik gebruik nog steeds een Mac Pro uit 2008 met Max MSP 8 en Ableton Live 11. Draait prima voor wat ik ermee doe. Daarnaast heb ik nog een laptop. Schrijf ik in 5 jaar af maar de laatste 2 heb ik 8 jaar mee gedaan. Het is maar net wat je ermee doet uiteindelijk. Ik blijkbaar niet zoveel dat ik alles over de zeik help. En anders is er altijd nog de bounce optie. Less tracks is more ;)

Helpt ook wel dat ik mijn projecten niet te complex wil hebben, dan raak ik mijn ideeën en overzicht kwijt.

Gewoon upgraden. Nieuwe computer is ook weer lekker, alles schoon en snel en fris. Je zal geen moment terugverlangen naar de oude.

Of je leert omgaan met je computer en houdt hem zelf fris. Voor Mac kan ik findanyfile aanraden. Gaat heel ver.

Ik gebruik nog steeds een Mac Pro uit 2008 met Max MSP 8 en Ableton Live 11. Draait prima voor wat ik ermee doe.
Heb zelf jaren geleden ook zo'n toren gehad, dat waren dan ook echt beesten van machines die lang meegaan. Geen idee hoeveel gebruik je er van maakt, maar reken er wel op dat die machines zo'n beetje permanent 200W staan te trekken (standkachels) en dat best kan aantikken op je stroomrekening. Ik gebruik nu een M serie mini waarvan zelfs het instapmodel zo'n oude pro tower er op alle fronten finaal uittrekt met een tiende van het energieverbruik.

ik ben nog steeds niet uitgekeken op Logic 9
Laatst nog twee mac mini's (late 2012) voor weinig gekocht
Er zijn genoeg (gratis en/oflogic9) plugins
Mis ik Logic 11 ? niet echt , soms wel de Quantec en StemSplitter.

Of je leert omgaan met je computer en houdt hem zelf fris. Voor Mac kan ik findanyfile aanraden. Gaat heel ver.
Oh dat kan ik wel hoor, maak je geen zorgen. Maar een nieuwe computer betekent ook zuiniger, stiller, sneller. Dat is toch anders dan af en toe je cache en temp files wissen.

Oh dat kan ik wel hoor, maak je geen zorgen. Maar een nieuwe computer betekent ook zuiniger, stiller, sneller. Dat is toch anders dan af en toe je cache en temp files wissen.

Ja mijn opmerking was algemeen. Maar het is ook in mijn geval meer dan de normale gebruiker te weten. Dan kun je hem zelfs sneller krijgen dan af fabriek.

Ik heb hier al eens een osx post over gemaakt maar was geen animo voor.

Ik werk al meer dan 10 jaar met een zuinige tweedehands I5 hp compaq 8200 desktop computer met 8 GB geheugen (Windows 10) die ik ooit voor €50 heb gekocht. Alleen de HD vervangen door 1TB SSD. Belangrijkste eis was dat hij minimaal plaats innam en veel USB aansluitingen had en daar voldeed hij aan. Het apparaat werkt nog steeds prima en daarom voor mij dus absoluut geen reden om me te storten in de rat-race van het hebben van de nieuwste apparatuur. Werkt prima met Bitwig Studio en aangesloten hardware synths/samplers en als ik het niet al te bond maak met de meeste VST's.

Nieuwe computer is een verademing idd.

Op een gegeven moment ben ik het zat, en dan schaf ik een nieuwe aan.

Met m’n Mac Pro 2012 tower heb ik 10 jaar gedaan. (Uiteraard wel wat schijven geüpdatet over de jaren naar SSD) maar als je dan met een versche Mac Studio voor je neus zit krijg ik toch wel een glimlach op m’n bakkes. Heerlijk.

Het leven is te kort voor langzame computers.

Mensen die een computer aanzetten, wat downloaden, software installeren en niet eens weten hoe ze echt een programma en alles wat daarbij verspreid wordt op je computer die krijgen langzame computers.

Als je een week de energie van kennis opdoen van je os zou steken als in je DAw dan zit je al in de top 25% die meer weet.

Back