Versnelling fiets

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Ik zit te sleutelen aan mijn fietst met een Nexus Shimano 7 naaf versnelling. Het wiel draait niet soepel meer. En als ik het achterwiel zelf met de hand tegen de looprichting in draai dan draait het tandwiel ook terug en neemt het de ketting en de trappers mee. Is dat normaal? En zo nee - wat is er dan vermoedelijk mis?

Ach zolang het niet over drugs gaat.. :dubbel: :smeris: :mega: :biertje:

Demonteren is zo gepiept.. in elkaar zetten lastiger.. maak filmpjes, foto's enzo.. ;)

Het wiel draait niet soepel meer.
Als ik het me goed herinner (het is lang geleden) zit er bij die achternaaf een stelmechanisme, heb je dat al bekeken?
Want over het algemeen zijn die Shimano's probleemloos.

Demonteren is zo gepiept.. in elkaar zetten lastiger.
Ja wat je zegt.
Een jaar of 35 terug deed ik 'ns een cursus fietsenmaker en haalde ik een Shimano 5 versnellingsnaaf uit elkaar om gewoon 'ns te zien hoe zoiets werkte maar in elkaar zetten was niet echt simpel.
Ik bedacht me ook dat de eerste persoon die zoiets bedenkt wel een heel helder moment van inzicht moet hebben gehad.
Zelfde als bijv bij een differentieel van een auto, als je zo'n opengewerkt model bekijkt en je ziet dan die tandwielen tegengesteld draaien dan zit je toch even zo van "hoe heeft dat iemand in hemelsnaam ooit uitgevonden?
Knap hoor die mensen die echt het inzicht hadden om zoiets uit te vinden.

De kans dat ik zoiets na demontage niet meer goed in elkaar krijg acht ik vrij groot. Vandaar dat ik mij daar niet aan gewaagd heb.

Het afstellen van de versnelling heb ik net zelf wel al gedaan, daar was ook een YouTube filmpje over. Maar wat ik vreemd vind is dat het tandwiel mee terug draait als ik het wiel tegen de looprichting in draai. Is daar iets uit af te leiden?

Inderdaad wonderlijk hoe zo'n versnelling binnen in de naaf kan zitten, op het eerste gezicht zou je zeggen dat zoiets onmogelijk is.

En als ik het achterwiel zelf met de hand tegen de looprichting in draai dan draait het tandwiel ook terug en neemt het de ketting en de trappers mee. Is dat normaal? En zo nee - wat is er dan vermoedelijk mis?
Nee dat is niet normaal, ik heb ook een fites met een Shimano 7 naaf en als ik die achteruit de box uitrij dan blijven de trappers op hun plek.
Dan zit het toch iets te vast zo lijkt of kleeft het een beetje.
Dan zou ik net als in dat filmpje even de boel schoonmaken, onderdompelen en dan opnieuw monteren.
Nog even een vraagje voor de zekerheid; heb je je ketting niet te strak gespannen want dan kan het ook gebeuren dat de boel meedraait.

Heb dat filmpje ff gechecked en lijkt me als je geen drug gebruikt je dat prima zelf kan doen.
Anders moet je je fiets wegbrengen.

Zo een naaf lijkt heel erg op de oudere versnelligs naven met zo een kettinkje.
Belangrijkst is als je hem weer in elkaar zet is de juist speling te behouden zodat de boel goed draaid.
Dus bij de stap als je de contra moer gaat vast zetten.
Dat weet ik nog toen ik als 10 jarige mijn school fiets moest fixen.
Ooja en niet de motor olie omgooien :)

Nog even een vraagje voor de zekerheid; heb je je ketting niet te strak gespannen want dan kan het ook gebeuren dat de boel meedraait.

Net even met slappe ketting geprobeerd, maar dan gebeurt hetzelfde.

Wat @flyweight vertelt over die contramoer daar kan ook het probleem zitten, als je alles te strak aandraait heb je geen enkele speling meer en kan de boel niet vrij lopen dus dat zou het heel goed kunnen zijn.
Ik zou eerst die dingen nalopen en als alles klopt dan die naaf een keertje onderdompelen maar normaal gesproken zijn die naven probleemloos of je moet veel over zandpaden en stoffige wegen rijden of weliicht als ie al flink oud is dat ie toch een beurtje nodig heeft.

Bier, fietsen, wat is next? Vissen :)

In het kaas topic is nog ruimte genoeg voor nieuwe berichtjes... ;)

Dames en heren: wilt u wel on topic blijven?!

Dit zijn serieuze zaken, ik heb geen privé jet om mij verplaatsen. Net heb ik even de naaf open gehad, en alles zag er nog zo puntgaaf uit dat ik mij niet kan voorstellen dat een oliebadje verschil zou maken. Dus heb ik de naaf maar weer snel in elkaar geschroefd. Maar wat is het dan wel??

Als ie zonder ketting en rem slecht draait is t vast een wiellager? Los de as eens een beetje

Ik ga nou eerst eten koken, en dan vanavond een proefritje maken. Het wiel ietsjes losser heb ik ook al geprobeerd.

In je link wordt onder meer gezegd dat het normaal is dat de pedalen bij achteruitrijden ook achterom draaien. Nou begin ik zelf ook te twijfelen. Heb er nooit zo op gelet.

Back