Versnelling fiets

Ik heb een collega gechecked. Zijn vrouw heeft nexus 7 en daar draaien de trappers terug wanneer je het achterwiel terugdraait. Zoals ik al zei, totaal normaal aangezien de palletjes (of welke vorm van weerstand) ervoor zorgen dat de kracht van je crank via de ketting je achterwiel in beweging brengt. Als je pedalen niet mee terug zouden draaien, zou het betekenen dat je geen weerstand voelt wanneer je trapt en dus ook niet van je plek zal komen. Zo werkt een vrijloopnaaf. Mbt het ratelend geluid, dat komt echt uit je naaf en niet uit je derallieur.
Ik heb net ff gechecked want je klinkt overtuigend en idd; ook bij mij gaan de trappers achteruit dus dat klopt, dat heeft dan toch met de weerstand van die palletjes te maken.
Maar bij mij is achteruit lopend er geen enkel geluid te horen, het blijft doodstil en het is toch echt een Nexus 7 naaf van Shimano.

Dat van die palletjes dat klopt niet helemaal want hoe kan je dan achteruit trappen als je snelheid hebt als je vooruit gaat?
De kracht vanaf de crank gaat via de ketting naar je achtertandwiel en volgens mij hebben die palletjes aan één kant een afgeschuinde zijde en veren ze in zodat je achteruit kan trappen als je vooruit gaat anders zou je een vaste overbrenging hebben als die palletjes vast zouden zitten.
Je kan ook als je stilstaat je trappers achteruit draaien en zo zetten dat je weer makkelijk wegrijd, met vaste palletjes kan dat nooit, wel voel je dan een lichte weerstand/klikjes als je dat doet en dat zijn dan die palletjes die dan inveren denk ik.

Ik weet niet of je ze kent maar vroeger voor die Shimano naven er waren had je van die Sturmey Archer versnellingsnaven met zo'n kettinkje achterin de naaf waarmee je dan kon afstellen.
Dan moest je als je wilde schakelen tegelijk even achteruit trappen of stilhouden zodat ie vrijliep anders schakelde die niet goed.

1687506296838.png

Laatst gewijzigd:
Ik werk met heel veel fietsen met nexus7 naven en sommigen draaien die trappers mee ja als je achteruit loopt. Geen probleem verder..
Versnelling afstellen is super simpel wat ook fijn is. Versnelling in zn 4 zetten en aan stelknopje draaien terwijl je boven of onderaan de achternaaf 2 gele streepjes uitlijnt.

Het geluid wat ik bedoel is het beste te horen bij een racefiets. Als je stilstaand je crank achteruit draait of wanneer je freewheeld als je op de fiets zit. Nexus is niet persé wat ik bedoelde. je zou dat geratel kunnen gebruiken in een plaat. Oh, wacht effe, iets met Kraftwerk en Tour de France....

Helaas - vandaag heeft de naaf het waarschijnlijk begeven, het is nu volop gekraak, geratel en stroef schokkerig draaien. Morgen naar de fietsenmaker. Ik vrees echter dat een nieuwe naaf evenveel kost als een andere tweedehands fiets.

Kom net van de fietsenmaker en de naaf moet vervangen worden. Ik laat het maar doen want een andere tweedehands fiets is ook weer een gok, en voor een beetje fiets - zoals ik vandaag zag - waarschijnlijk nog duurder.

Ik weet nog wel een plek in Amsterdam waar je voor een paar tientjes een 'nieuwe' fiets kunt kopen.

De fiets is gerepareerd, er zit nu een nieuwe naaf in en de fiets loopt weer als een tiet. Maar nu het belangrijkste (ahum ;):D): draaien de trappers achteruit als ik de fiets achteruit rijd?

Word lid van Synthforum om deze tekst te zien!

Back