Chaos in Faust

Ik ga het nog een keer proberen met hetzelfde bestandje dat ik hier als bijlage geplaatst heb...

Dat is precies wat ik doe als in de video, maar dan zie ik de plugin niet. De procedure werkt wel op zich, met een kopie van een al bestaand bestand ziet Reaper dat keurig als een "nieuw" effect.

Heb het nog eens geprobeerd (met voor het gemak de naam "testenChaosSynth3"), en dan krijgt de plugin in Reaper bij mij vanzelf een andere naam (" Effect mydsp"):

naam.png

Ja, dat is het. Had verwacht dat het 'ChaosSynth3' zou heten, niet gezien dat ook 'Effect mydsp' in de lijst stond. Dus het werkt. Ik zie ook een schermpje met een heleboel sliders, dat ziet er dus goed uit.

Ik vind die naamsverandering ook vreemd, maar ik vermoed dat die andere naam zo ook ergens in het JSFX bestand staat aangegeven.

Nu is het alleen nog de vraag of ik de plugin in Reaper ook met mijn MIDI-keybordje kan bespelen...

Ik vind die naamsverandering ook vreemd, maar ik vermoed dat die andere naam zo ook ergens in het JSFX bestand staat aangegeven.

En dat blijkt het geval, staat bovenaan in het JSFX-bestand.

Ja, ik zie dat nu ook staan. Niet zo erg, als je het maar weet. :D Mooi, het werkt in elk geval.

Maar één belangrijk ding ontbreekt er nog aan: MIDI werkt voor mijn plugin in Reaper (nog) niet. Net uitgeprobeerd. (In de online Faust IDE werkte MIDI nog wel.) Een synth plugin van Reaper zelf is met mijn MIDI keyboardje binnen Reaper overigens wel te bespelen. Daar is dus nog iets niet in de haak.

Ok, maar ik lees daar ook: "Currently it does not support MIDI polyphonic mode (coming soon)." Dus het komt eraan?

Ok, maar ik lees daar ook: "Currently it does not support MIDI polyphonic mode (coming soon)." Dus het komt eraan?

Voor dergelijke vragen heb ik mij net bij het Reaper forum geregistreerd. Moet nog even afwachten of ik daar wel toegelaten word... :D

Nog geen antwoord gezien. Dus zelf nog maar eens in het geëxporteerde JSFX bestand gekeken. Het ziet ernaar uit dat er in dat geëxporteerde JSFX progje hoegenaamd niets met MIDI gedaan wordt. Ben daarom nu het volgende aan het doornemen: How to write a Reaper MIDI JSFX from scratch - A guide for the COMPLETE newbie

Hopelijk kan ik dan na afloop ook zelf wat aan het JSFX bestand sleutelen om MIDI aansturing mogelijk te maken.

Als het zo kan, mooi. Maar beter dat ze dat nog 'ns toevoegen en het in één keer kan, zonder achteraf eraan te moeten knutselen.

Nog geen reactie op het Reaper forum... Ben inmiddels aan het uitproberen hoe ik in een JSFX plugin MIDI informatie kan binnenhalen. Dat lijkt wel te lukken, maar gaat afschuwelijk traag (wat vreemd is want dit mini-progje doet verder niets anders dan het binnenhalen van die MIDI info):

elementair.png

Code:
@block
while (midirecv(mpos, msg1, msg2, msg3)) (
status = msg1&0xF0;
channel = msg1&0x0F;
pitch = msg2;
velocity = msg3;
);

Nee helaas - de omzetting door de online Faust IDE van Faust progjes in JSFX plugins is nog onvoldoende uitontwikkeld. Ik krijg van Reaper nu zelfs al error messages over met de Faust IDE geëxporteerde JSFX plugins nog voordat ik er zelf ook maar aan gesleuteld heb. Dit gaat me boven de pet, ik ben geen developer!

Jammer. Het programmeren in Faust lijkt me niet zo ingewikkeld, spijtig dat het dan een heel gedoe is om het goed aan de praat te krijgen. Ik heb Reaper verder even bekeken, ziet er mooi uit met veel functies. Jammer dat het daarin niet goed wil, dan had je een leuke basis gehad om eigen plugins te gebruiken.

Onbegrijpelijk! Mijn MIDI keyboard wordt door Windows 11 ineens niet meer herkend! Moet eerst nog maar eens wat meer op audio/MIDI voor Windows 11 studeren...

Back