the tall lad
https://soundcloud.com/ge
Ik gebruik alvast twee softsytnhs die alles kunnen wat bierboven beschreven staat ( minus ana filters ), en met uitmuntende audio kwaliteitik kan hier geen echt commentaar op geven, want ik weet niet hoe een vintage moog of welke andere willekeurige synth klinkt in vergelijking met de quantum. en zou ook niet weten hoeveel dat 'waard' is.
heb wel eens wat op youtube geprobeert te vergelijken maar eigenlijk klinkt alles op youtube ruk. IRL klinkt de quantum in elk geval imho een stuk beter.
niet in de laatste plaats omdat de meeste demos die ik tegenkom van de irirdium of quantum vaak beetje vreemde experimentele patches demo-en.
Daarnaast kunnen VST's van 150 euro kunnen imho verdomt goed klinken...
maar goed daar gaat het natuurlijk niet om als je een quantum (of iridium) koopt.
Wat kan die quantum wat die VST van 150 euro niet kan... dat is interresanter. Ze zijn er mischien hoor... maar ik ken geen VST die alles kan wat de quantum kan:
Wavetable, virtual analog (met analoge filters, for whatever thats worth), physical modelling engine met mogelijkheid om samples als exciter te laden, complexe FM engine (kernel mode) met mogelijkheid om te moduleren met wavetables, sampling (granular of gewoon met loopjes), ringmod, etc.
3 oscillators die elk apart in te stellen zijn als 1 van die bovenstaande. ene dan de mogelijk heid om het resultaat te layeren met een andere preset.
onder die 3 ocillators gaat meer schuil overigens... via kernel mode (en in waveform mode) krijg je onder elke oscillator toegang tot een aantal sub-oscillators die ze bij waldrof 'kernels' noemen. 6 per oscillator in totaal....
(Das ook gelijk de basis van de additieve synthese die je kunt doen op de quantum. 3 oscilators x 6 sub oscilators x 2 layers is 36 sines (of squares, triangles of wave tables, of wahtever)).
en een absurde bak met modulatie mogelijkheden. 6 LFO's, 6 enveloppes, (parameter-)sequencer(s), een komplex modulator (freeform LFO/envelop), uitgebreide FX sectie, ik kan wel ff doorgaan. al die dingen zijn voor een groot deel met extreem gemak aan elkaar te knopen met een super toegankelijke mod-knop (druk op de modknop, draai aan filter1 cutoff knop, draai aan lfo1... hoppa... LFO1 draait nu aan de cutoff van filter 1) en voor de rest is de modulatie matrix ook niet al te ingewikkeld (als ik het al snap, dan....)
tis gewoon een absurd uitgebreidde bak.
en wellicht kun je 7 synths kopen die elk een van die dingen kan en beter voor een prijs die lager is als die van de quantum, maar dan moet je wel 7 synths kwijt kunnen.
maar goed... , zelfs daar gaat het niet om...
het gaat wat mij betreft om de hands-on ervaring. hoe hij er uit zag trok mij over de streep. toen ik nog veel minder wist van synths en hoe dat allemaal werkte en ik me orienteerde op deze markt had ik een instant klik met het design van Waldorf Quantum. ik had het idee dat ik hem snapte zonder hem ooit aangeraakt te hebben. hij is behoorlijk intuitief vind ik zelf en het is een van de weinige die niet een gaar vintage design met veel hout of absurde kleuren heeft (daar heb ik, no offense, helemaal niks mee).
is dat de aanschafprijs waard? geen idee... ik had het geld, ik twijfelde uiteindelijk tussen een iridium keys, en een quantum en koos uiteindelijk puur omdat het kon voor de quantum (is ook iets mooier vind ik, maar de iridium mag er ook zijn).
Was ik net zo blij geweest met een andere synth voor de helft van de prijs? vast wel... ik heb ook een opsix gekocht voor 6x minder geld... daar ben ik niet 6x minder blij mee ^^, is ook een heel gaaf ding. maar die klinkt echt niet zo goed als de quantum op zn best hoor. (maar goed opsix native is dan ook geen VST van 150- euro)
ik heb in elk geval geen seconde spijt van de waldorf quantum gehad. hij kan echt wel wat ik dacht dat hij kon.... en oneindig veel meer dan dat
fan-boy out![]()
-Reaktor
-Tranzistow
...
)
.