Waldorf Quantum & Iridium

Die Ralph… een geniaal briljant brein en zo mediageniek als de oprichter van BlackBerry.

Als ik in augustus de centjes heb doe ik 2 daagjes Remagen. Zeer de moeite waard.

Kom ik weer. Ultimate noob haha

Sinds vandaag trotse eigenaar van een Iridium desktop.
Probeer hem (voorlopig) te bespelen met de Minifreak.
Ik zie dat aftertouch werkt via het 'perform' scherm.
Maar heb het idee dat velocity (nog) niet werkt.
Hoe stel ik dit in ? En / of is er manier om te testen of het werkt ?

En dan ook direct maar vragen of een Keylab MK2 49 nog een goede keus is als controller voor de Iridium. Of dat er iets beters is in die pricerange ?

Alvast bedankt beste synth-mensen !

EDIT- Ok ok. Supernoob blijkt maar weer.
Krijg velocity aan de gang in de Mod sectie ... duh

• Duimpje
Duimpjes: Pim
Ik had hier een reactie geschreven maar je hebt het al gevonden.
Maar ik zag het bericht wel 😃 Bedankt Pim !!

Nu nog benieuwd of mensen tips hebben voor een goede (niet al te dure) controller.

Of ik houd het voorlopig even bij mijn minifreak.
Pads vind ik ook altijd wel fijn.
Misschien eens mijn Hydrasynth desktop koppelen. .. of mijn Polyend Synth 🤔

Toch echt heel erg jammer dat de pads op de Iridium geen velocity en AT hebben. Dan was die echt helemaal perfect geweest voor mij.

Begrijp ik nou goed dat de pads op de MKII dit ook niet hebben ?

• Duimpje
🤔

Toch echt heel erg jammer dat de pads op de Iridium geen velocity en AT hebben. Dan was die echt helemaal perfect geweest voor mij.

Begrijp ik nou goed dat de pads op de MKII dit ook niet hebben ?
Qua hardware echt de grootste misser. Begrijp niet dat ze daarop bezuinigen.

En idd. Don't cheap out. Ga voor poly en/of evt MPE

Qua polyAT keyboards zijn de Komplete Kontrol S mk3 serie erg goed. Korg Keystage misschien ook een optie, compacter en goedkoper (maar geen Fatar).

Ok. Thanx heren !

Helaas zijn die polyAT keys me nog net iets te duur na zo'n grote aankop 😅
Even wachten op de belasting teruggave dan haha
En/ of kijken of ik er hier eentje tegenkom op MP.

Voorlopig even de Minifreak erachter laten. En vanmiddag even de Polyend Synth proberen.

Maar als ik het goed begrijp de keylab uit mn hoofd zetten ? Ookal worden de polyAT keyboards me (voorlopig) iets te duur ?

1779610910808.png

Zag er ook een voor €300 bij korgshop .de maar dat vond ik er niet zo betrouwbaar uitzien.

Het is wel het keyboard die Waldorf zelf gebruikte bij de presentatie van de MKII laatst dacht ik 🤔
Maar dan de 61 versie dacht ik.

Goed gaan we daarvoor sparen !
Dank allen 🙏🏻
En Nap voor de uiteindelijke Korg suggestie 👍🏻

Voor mij biedt poly aftertouch nog geen meerwaarde, aftertouch gebruik ik meer om gelijkmatig vibrato te hebben op een synth geluid of als een button optie, zodat ik geen momentary pedaal hoef te configureren.

De opties met poly aftertouch brengt me nu wel op ideeën terplekke ik mijn reactie typ. Iets om in het achterhoofd te houden :koffie:

Tenzij je standaard eenvingerig speelt is polyat zelfs als je geen tienvingerige Mozart bent is wmb een must bij een synth als de Iridium. Niiet alleen bij het inspelen, maar ook bij nabewerking in je daw. Je kriigt daarmee zo veel meer variatie, zeler als je losgaat op de modmatrix. MPE is dan ms een ander verhaal, maar daar gaat in feite hetzelfde voor op.

• Duimpje
Ik vind polyAT geweldig om bij pads dikke chords te maken en dan individuele noten naar voren te halen of juist naar achter te duwen.

Back