Waldorf Quantum & Iridium

Vandaag een Iridium Desktop van Bax ontvangen (met dank aan @Phontaq voor de tip). B-Stockje met €500 korting waar niets op aan te merken is ... de 'gebruikssporen' op het scherm bleken makkelijk op te lossen aangezien de folie er nog op zat 😂

Eerste indruk: wow! Hardware en UI voelen echt next level. Gebouwd als een tank, super logisch ingedeeld, combinatie van knoppen en (groot!) touchscreen werkt uitstekend. De knoppen voelen echt fantastisch. Duidelijke markering en verlichting. Tot nu toe heb ik nog geen handleiding nodig gehad wat toch wel bijzonder is voor zo'n uitgebreid ding. Klank is ook echt prima en ik kan niet wachten om er echt serieus in te gaan duiken deze kerstvakantie. In het verleden heb ik weleens gezegd dat de Quantum en Iridium me doen denken aan hele deftige plugins, maar ik moet zeggen dat de 'total package' met die hardware en UI het toch wel een hele andere ervaring maken. Erg content mee, het voelt een beetje als de Moog One der digitalo's.
Gefeliciteerd met het mooie aankoop, ook voor een hele mooie prijs!

Vind je de sound van Iridium niet te koud zoals je ooit eerder aangaf?

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Nee, ik was eigenlijk op SB al aangenaam verrast door het brede pallet aan klanken. En warm als een analoge poly is ook niet nodig, want die heb ik ook staan. Ik wil hier juist het soort geluiden uit gaan halen die daar niet mee kunnen. Wat dat betreft zie ik deze meer als vervanging van mijn 90s rompler/fm/etc. toren die ik eerder dit jaar weg heb gedaan.

En daarbij kun je die "analoge dikte" ook prima faken op de Iridium/Quantum als je dat wil.

Ik heb een paar modulatie matrix presets gemaakt met wat hele subtiele pitch drift en/of wat variatie op de de cutoff van het filter bijvoorbeeld.
Met LFO 5 & 6 (niet op het front panel, zodat die LFO's vrij zij voor andere zaken) op random golfvorm met smoothing (LFO op S&H vorm + warp).
Ook wat hele subtiele random modulatie op de warp-parameter van de waveform ocillator doet het wel leuk voor deze stijl patches.

Die preset maak je 1x en dan kun je als je een virtual analog stijl patch wil maken die mod-matrix preset selecteren.

Verder is de Quantum/Iridium ook uitgerust met ingebouwde touchscreen parameters voor pitch variation (PitchVar) en voor analoog stijl envelop variatie (EnvelopVar).
Of een keur aan legacy.retro klinkende opties voor de wavetable synth- engine bijvoorbeeld.

Als de Iridium of Quantum tegen je zin in koud klinkt dan is dat een skill issue :D

Out of the box is ie wel superdun... vergelijk het kale zaagtandje eens met een goedkope analoge synth (Ik heb m zelf wel eens naast die van de bass-station 2 gehouden)... dan blijft er niks van je quantum-zaagtandje over... maar dat is dus "by design" want hij is ultra clean, en dat is met de bovenstaande trucjes en knopjes over en uit als je wil. Hij kan vrij moeiteloos identiek klinken aan de zaagtand van de Bass Station met een beetje prutsen aan de genoemde knopjes.

Maar zoals @Nap al een beetje aangaf; Dat is waarschijnlijk niet waarvoor iemand deze synth koopt :D
(BassStation is wat dat betreft een stuk economischer in de aanschaf voor een simpele analoge patch lol)

Maar hij kan het allemaal wel, en dat hoeft dus ook niet veel moeite te kosten met alle mogelijkheden tot het opslaan van presets.

Voor is de hoofd-mode de Sampler.
Met mijn mono's multi samples maken. multi layer, round-robin ed.
Als ik bv een Moog poly patch maak kan je daar bv ook zo een wavetable bij doen.
Plugins over tape samplen met noise en wobble. ed ed.
Een soort eindstation waar sounddesign dingen hub plak krijgen.

De Quantum en de Korg Z1 zijn de meest complexe/diepe hardware synths die ik heb. ( modular terzij )
Moest ook echt analoge filters hebben ook al maken die het signaal mono.
Die geven wel de analoge drive en body aan de sound.
Krijg uit de quantum hele dikke analoge sounds die lekker bewegen.
Het leuke is juist dat je die dan weer als basis voor andere sounds kan gebruiken.

Ik ben al een jaar lang aan het twijfelen over aanschaf van de Iridium Core. Met deze positieve berichten neemt de kans toe dat ik alsnog overstag ga.
Als (slechts) tweede hardware synth zou de Core echt mooi passen naast m'n Novation Summit; beide boven de digitale piano. Leuk hardware setupje zou dat zijn waar ik misschien live / DAWless iets mee kan doen.
Twijfelpunten:
- de sequencer van de Core kun je niet apart gebruiken voor aansturen externe instrumenten (los van de interne engine) ? ik zou 't dan tof vinden om daarmee ook de Summit te besturen (die alleen een arpeggiator heeft)
- toch weer veel schermwerk, aan de andere kant wel sneller werken met dedicated controls
- extra stereo input nodig dus nieuwe audio interface... (momenteel Motu M2)
- het sampling / granular gedeelte is misschien niet zo capabel door hardware limitaties? ik zou dan juist dat gedeelte ook goed willen benutten in een DAWless scenario, het hoeft niet zo goed te zijn als de beste plugins maar moet wel beetje meekunnen

- de sequencer van de Core kun je niet apart gebruiken voor aansturen externe instrumenten (los van de interne engine) ? ik zou 't dan tof vinden om daarmee ook de Summit te besturen (die alleen een arpeggiator heeft)
uit de handleiding van de quantum (p188: MIDI output settings):
[State: Tap on this button to switch the corresponding MIDI Out on or off. Keep in mind that the arpeggiator and the step Sequencer will send MIDI notes for enabled MIDI outputs].
Ik interpreteer dat als "de sequencer stuurt MIDI nootjes uit, dus je kan er wat externs mee aansturen" (?) Of bedoel je helemaal iets anders?
Ik heb het nooit gebruikt, dus ik weet t niet (wil het wel eens proberen trouwens).

Je andere twijfelpuntjes heb ik minder over te melden. De core zal wat meer schermwerk zijn als de desktop, keys of quentum gok ik.
En kwa sampling/granular; ik heb ik niet echt vergelijkings materiaal.

Wel zijn er wat verschillen tussen de core en desktop... ik weet het niet precies meer, maar volgens mij is bijvoorbeeld de polyphonie van de core wat minder (12 voices ipv 16 uit het blote hoofd).
Het inlezen waard denk ik. vooral omdat kwa prijs het verschil met de desktop ook niet heel extreem groot is.

De core, waarschijnlijk m'n enige aankoop in 2025.
Bij Bax nu 1379 euro.

- toch weer veel schermwerk, aan de andere kant wel sneller werken met dedicated controls

Daar heb ik eerder al iets over gezegd, maar ik vind het scherm in combinatie met die knoppen aan weerszijden dus echt heel erg goed werken.
Ik houd erg van de overige knoppen, maar ik heb het me echt moeten aanleren die te gebruiken omdat de interace met het touchscreen zo goed werkt.
Hoewel ik uiterst tevreden ben over mijn keyboard versie zouden ruimtegebrek en budgettaire beperkingen voor mij de aanschaf van een core rechtvaardigen.
Als die twee factoren niet doorslaggevend zijn zijn de extra knoppen van de desktop/keys wel een fijne toevoeging.

Mijn desktop was €1600. Wat dat betreft misschien wel de moeite om te zoeken naar een 2e hands of goede b-stock met zo'n gering prijsverschil tov de Core.

Als eerste Iridium mis je bij de Core wel veel hands-on controls, maar zoals @Tom 32 al zei werkt het touchscreen met dynamische controls ook best fijn. De Core heeft wel maar 12 voices ipv 16, dus dan zou ik gezien het geringe prijsverschil met de (tweedehands) Desktop eerder voor de Desktop gaan.

Misschien dat ik ooit nog een Core overweeg als compacte module naast Linnstrument, maar ben nu superblij met de keyboard-versie. Die fantastische PolyAT keys zijn de beste keys in mijn studio.

Gefeliciteerd, @Nap ! Ik moet bekennen dat ik de Iridium - Keyboard - op twee weken na twee jaar in huis heb maar er nog niets mee heb opgenomen. Wel vele uurtjes knopjes draaien mee doorgebracht. Sommigen zeggen dat je moet wegdoen wat je een jaar niet hebt gebruikt, maar dat gaat niet gebeuren. Daarvoor is het een te interessant instrument.

Dank voor de reacties. Neem het mee in de overwegingen. :)
Op Gearspace las ik wat positieve ervaringen met de Core, zelfs van iemand die al een keys en/of desktop versie had.
De grootte van de Desktop is wat problematisch bij wat ik in gedachten had in m'n huidige setup. Te breed voor naast de Summit / boven de piano.
Dus dan moet ik een andere plek zoeken op m'n bureau en daar heb ik alleen een midi keyboard met mini toetsen.
Qua ergonomie en workflow lijkt de Core in eerste instantie handiger. Maar met een hele handige en flexibele korte standaard is de desktop versie wellicht toch in te passen in het oorspronkelijke plan.

uit de handleiding van de quantum (p188: MIDI output settings):
[State: Tap on this button to switch the corresponding MIDI Out on or off. Keep in mind that the arpeggiator and the step Sequencer will send MIDI notes for enabled MIDI outputs].
Ik interpreteer dat als "de sequencer stuurt MIDI nootjes uit, dus je kan er wat externs mee aansturen" (?) Of bedoel je helemaal iets anders?
Ik heb het nooit gebruikt, dus ik weet t niet (wil het wel eens proberen trouwens).

Maar kun je de sequencer ook los van de interne engine gebruiken?
Als ik het goed begrijp, is de Iridium duo-timbraal. Kan ik de step sequencer dan bijv. gebruiken om enkel de Summit aan de sturen terwijl ik met de twee parts van de Iridium andere dingen doe (bijv. één part met de andere step sequencer en het andere part zelf bespelen) ?
Ik vermoed dat dit niet de opzet is, maar zou wel mooi zijn.

De prijs van de Quantum mk1 is ook super goed deze dagen. heb mijne in een nagel nieuwe toestand, scherm protector er nog op voor 2200 euries.

Maar goed als ruime een probleem is of je moet polyAT hebben dan wellicht een iridium.
Ik moest een Quantum want moest analoge filters hebben. het was een Prophet X of dees.

Als ik het goed begrijp, is de Iridium duo-timbraal. Kan ik de step sequencer dan bijv. gebruiken om enkel de Summit aan de sturen terwijl ik met de twee parts van de Iridium andere dingen doe (bijv. één part met de andere step sequencer en het andere part zelf bespelen) ?
Ik heb het even gedubbelcheckt voor je op mijn Iridium Keyboard:
  • Layer 1 en 2 kun je aan twee losse USB/DIN MIDI input kanalen koppelen, dus onafhankelijk aansturen vanuit een externe sequencer/keys/DAW;
  • Je hebt maar één stereo output, dus je kunt niet twee losse stereo Layers naar buiten sturen. Twee keer mono moet waarschijnlijk wel lukken als je ze hard naar links/rechts panned, maar dat heb ik niet getest en gaat ook wel ten koste van de charme van de Iridium. Met effecten wordt dat ook tricky denk ik. Dus dat wordt oldskool multi-tracken als je de twee Layers los wilt mixen! 😅
  • De Sequencer/Arp is altijd gekoppeld aan een layer, dus voor Layer 1 en/of Layer 2 kun je een losse Sequencer/Arp instellen. Handig in bijvoorbeeld split mode of bij externe aansturing;
  • Als je een DIN/USB MIDI output aangezet hebt zullen de Sequencer/Arp noten ook naar het geselecteerde MIDI out kanalen gaan. Dit is dus wel gekoppeld aan Layer 1 en/of 2, en je kan voor zover ik kan zien geen derde (virtuele) kanaal inzetten (om bijvoorbeeld jouw Summit los van de Iridium layers aan te sturen).
  • Als je maar één Layer van de Iridium gebruikt, kun je denk ik wel de tweede Layer gebruiken om iets externs aan te sturen als je de layer verder mute. Niet getest verder.
  • De Sequencer is vrij eenvoudig: een simpele monofone step sequencer van max 64 steps, wel met de mogelijkheid om velocity, gate of max 8 parameters te sequencen. Het is meer een soort custom arpeggiator met relatieve pitch offsets, zodat je de sequence per key kunt triggeren. Je kan wel wat toffe dingen doen zoals een scale lock of de richting van de sequence tweaken (forward/backward/ping-pong/forward-back/one-shot).

Laatst gewijzigd:
Ik weet inderdaad niet of het zo bedoeld is, dan moet ik even kijken welke midi settings je per layer apart kan doen.

Zal er eens mee spelen als ik weer aan de knoppen zit. Ook leerzaam voor mij :)

Edit: ik lees dat @Phontaq het allemaal helder opgetypt heeft :D

Nee, ik was eigenlijk op SB al aangenaam verrast door het brede pallet aan klanken. En warm als een analoge poly is ook niet nodig, want die heb ik ook staan. Ik wil hier juist het soort geluiden uit gaan halen die daar niet mee kunnen. Wat dat betreft zie ik deze meer als vervanging van mijn 90s rompler/fm/etc. toren die ik eerder dit jaar weg heb gedaan.
Ik heb hem live al een aantal keren meegenomen op het podium. Ik gebruik hem dan als een soort modular. Met de modulatie matrix is het vrij makkelijk om patches te maken die continue evolueren in combinatie met een ARP, sequence, of de latch (hold) functie. En je hebt 2 layers met 3 oscillators.

Wavetable creator van Ocean swift nu tijdelijk $20
Maak je droomgeluiden met wavetable creator en stop het in je r......Iridium.😊

box-shot-min-12.png

Ah, da's wel interessant. €25 aan deze kant van de grote plas, maar da's ook nog wel een OK prijs als dit goed werkt.

Ok, beetje strugglen met beveiligingen en permissies (het is geen Apple signed app), maar het loopt. Ik hoop er dit weekend eens in te duiken.

Back