Verborgen knopjes...

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Een tijdje terug hadden we bij de Kringloop een kastje in huis zonder duidelijke functie, je moest het kastje voeden maar wat kwam er dan uit? Verder was er niets aan te zien. Het bleek een klokje en als je het aansloot werd de tijd dwars door het houten omhulsel heen zichtbaar. Vandaag trof ik een platenspeler aan met het bekende aan/uit symbooltje op de behuizing vermeld maar zonder het bijbehorende knopje. Hoe moest je dat ding dan aan zetten? Uiteindelijk drukte ik maar op het aan/uit symbooltje zelf, en ja hoor de platenspeler ging aan! Het knopje zat dus kennelijk onzichtbaar achter de behuizing verstopt!!

Vraag: is het bij nieuwere apparatuur gebruikelijk om knopjes en andere zaken met het oog op een zo strak mogelijke vormgeving achter de behuizing te verbergen?

Dat is al best lang, vooral bij cheapo home entertainment sets enzo. Op keukenapparatuur zie je het ook wel, wij hebben het op onze oven. Ik ben er geen fan van.

De PlayStation 4 had het ook, vond ik ook naar. Het is denk ik een combinatie van enerzijds looks en anderzijds kosten/voorkomen slijtage. Je hebt weinig onderdelen nodig en geen bewegende onderdelen dus het gaat niet snel kapot. Ik weet niet precies hoe het werkt, ik geloof dat een membraan onder het oppervlak de electromagnetische straling van je vinger opvangt en gebruikt als schakeling, maar er zitten hier genoeg nerds die dat veeeel beter weten.

Ah - juist! Het is dus een trend, en geen incident. Zou men dat van de touchcreens van smartphones e.d. hebben afgekeken?

Nou ja, trend... Het bestaat al weet ik niet hoe lang. Het is niet iets recents ofzo. Ik heb ook niet het idee dat nu populairder is dan pak hem beet 5-10 jaar geleden.

Ik doe zelf dingen pas weg als ze kapot zijn, en in de Kringloop zie ik vooral het oudere spul. Vandaar... ;)

Het grootste nadeel van de techniek is het gebrek aan tactiele feedback, maar ook daar zijn dingen voor bedacht. Zoals piezo elementen die een 'tik' tegen het oppervlak geven bij aanraking/registratie waardoor je het gevoel van een soort muisklik krijgt. Al kom je dat niet zo heel veel tegen in de gemiddelde consumentenelektronica. Sommige smartphones gebruiken iets vergelljkbaars icm touchscreen.

Een tijdje terug hadden we bij de Kringloop een kastje in huis zonder duidelijke functie, je moest het kastje voeden maar wat kwam er dan uit? Verder was er niets aan te zien. Het bleek een klokje en als je het aansloot werd de tijd dwars door het houten omhulsel heen zichtbaar. Vandaag trof ik een platenspeler aan met het bekende aan/uit symbooltje op de behuizing vermeld maar zonder het bijbehorende knopje. Hoe moest je dat ding dan aan zetten? Uiteindelijk drukte ik maar op het aan/uit symbooltje zelf, en ja hoor de platenspeler ging aan! Het knopje zat dus kennelijk onzichtbaar achter de behuizing verstopt!!

Vraag: is het bij nieuwere apparatuur gebruikelijk om knopjes en andere zaken met het oog op een zo strak mogelijke vormgeving achter de behuizing te verbergen?
mijn wagen zijn middenconsole is ook helemaal zo gemaakt, qua design vind ik het top. Anders zou ik wel graag liever echte draaiknop voor volumeregeling enz.. wensen, want nu moet je telkens kijken waar je op duwt. Vroeger kon dat blindelings met echte knoppen.

Doe mij maar lekker grote duidelijke bediening:

IMG_9272.jpeg

Juist! Bij de platenspeler was het ook nog zo dat alleen het aan/uit knopje verborgen was maar de andere knoppen niet. Verder stond het aan/uit symbooltje zelf boven een echte knop die echter niet voor het aan of uit zetten te gebruiken was. En ten slotte ging het display van de platenspeler al aan, als de platenspeler formeel nog uit stond. Hoe maak je je oudere medemens gek die zulke fratsen niet gewend is?
Ikzelf kan er de uitdaging nog wel van inzien om te achterhalen hoe dat dan werkt, maar mijn hoogbejaarde moeder kan onderhand geen enkel nieuw gekocht apparaat meer bedienen. :beard:

De laatste keer dat ik door de Mediamarkt liep stonden er gelukkig nog steeds heel veel apparaten met "normale" knoppen ook. Het is niet dat deze nieuwerwetse fratsknoppen ineens overheersend dominant geworden zijn ofzo.

Wat je wel steeds meer ziet in auto's bijv dat knoppen met verschillende standen (ventilatie, volume, enz) ook echte knoppen zijn om niet teveel afgeleid te worden.
Wat dat betreft is een touchscreen in een auto met swipen en aanraken eigenlijk waardeloos voor de bestuurder, mooi opgeruimd en strak maar disfunctioneel.

Ja - en zodra die zoon dan weer naar huis is weet ze met dat moderne toestel weer even weinig aan te vangen als voorheen

Ik kocht voor m'n moeder op een gegeven moment van die senioren afstandsbedieningen met grote cijfers en letters en niet teveel funkties, dan raakte ze ook niet in de war.

De laatste keer dat ik door de Mediamarkt liep stonden er gelukkig nog steeds heel veel apparaten met "normale" knoppen ook. Het is niet dat deze nieuwerwetse fratsknoppen ineens overheersend dominant geworden zijn ofzo.

Gelukkig maar! Fijn om te horen dat de smartphone nog niet als het veronderstelde summum van design overal wordt nageaapt.

Wat je wel steeds meer ziet in auto's bijv dat knoppen met verschillende standen (ventilatie, volume, enz) ook echte knoppen zijn om niet teveel afgeleid te worden.
Wat dat betreft is een touchscreen in een auto met swipen en aanraken eigenlijk waardeloos voor de bestuurder, mooi opgeruimd en strak maar disfunctioneel.

Goed zo. Er is nog hoop.

Fijn om te horen dat de smartphone nog niet als het veronderstelde summum van design overal wordt nageaapt.
Het is logisch dat iets wat in je zak noet passen geen of weinig knoppen heeft maar voor thuis of in de auto is het niet altijd even praktisch natuurlijk.

Het kan nuttig zijn in omgevingen met veel vocht en stof omdat je niet zoals bij een mechanische knop kieren en bewegende delen hebt die vol kunnen lopen. En makkelijk schoon te maken. Daarom ook populair in industrie en keukentoepassingen zoals elektrische kookplaten.

Back