Importkosten berekenen

jwiering

Stamgast
Hey!

Ik meen me te herinneren dat iemand hier een mooie tool had om de totale kosten te berekenen wanneer je iets koopt van buiten de EU. Ik kan die helaas niet meer terugvinden. Ik wil een drumcomputer kopen van iemand uit de VS (een particulier), maar wil van te voren precies weten hoeveel t gaat kosten. Kan iemand me helpen? Thanks! :)

Reken op 25-30% bovenop de omgerekende prijs in euros (paar procent invoerheffing plus 21% BTW over opgegeven prijs+ verzendkosten plus inklaringskosten (8 euro of zo). Dan is de lol er wel af. Tenzij je graag gokt, dan kan het zomaar zonder al die kosten afgeleverd worden.
Toen de dollar nog heel laag stond was het wel te doen maar nu zou ik het alleen doen als het een heel uniek ding is of voor een heel lage verkooprijs te koop staat (en dan je je ook afvragen waarom dat zo is)

Dit zegt de chatbot van de Douane erover:

Voor uw bestelling van muziekinstrumenten en onderdelen van muziekinstrumenten betaalt u:
- 21% btw
- invoerrechten tussen de € 13,50 en € 20,00
- 'inklaringskosten' aan de bezorger van uw pakket
De berekening voor invoerrechten hangt van meerdere dingen af. Ik kan u daarom niet het exacte bedrag geven.
U betaalt bij ontvangst van uw pakket het totale bedrag aan bijkomende kosten aan de bezorger. Vraag uw pakketdienst naar de hoogte van de kosten.

(nav een bedrag van 500 euro voor aankoop en verzendkosten kom ik dan uit rond 635 euro, dus zo'n 27% kosten erbovenop).

Onlangs bestelde ik een Soma Pulsar-23 Utilities van de Russische divisie (via VG-Line in Armenië) en daar hoefde ik op aanschafprijs + verzending (totaal €400) maar €22 te betalen aan belasting/invoer/inklaring. Ik had rekening gehouden met ±€100. En dat terwijl de bedragen gewoon open en bloot op de meegeleverde papieren stonden. Laatste Ali bestellingen ook allemaal zonder invoergedoe (en tegenwoordig ook snel, binnen 1.5 weken). Soms ook kwestie van beetje geluk hebben.

Laatst gewijzigd:
Ik doe regelmatig zaken met een leverancier uit Engeland en zelfs als ik exact hetzelfde bestel kunnen de invoer en vooral de handlingkosten anders zijn. De verzending en inklaring wordt in mijn geval door Fedex gedaan. maar dat lijkt wel natte vinger werk.

Back