Zoek FM monster

Status
Please reply by conversation.
Bedankt om het lijstje te delen... Heb blijkbaar momenteels zelfs twee van de 7 beste FM synths... :okdan:

Hoe staan jullie tegenover de Modx? Overpeinzingen welkom

Ik heb een MODX8 gehad. Ik zocht wat anders en hij paste niet meer, maar ergens zou ik 'm nog wel willen hebben. Een desktop versie van een MODX/Montage achtige synth zou ik overwegen.
Wat betreft de FM-X engine: 8 operators, 88 algoritmen, 64 stemmen (MODX+ heeft er 128 ). Veel en goede FX sectie. DX7 etc. compatible.
Check ook Smart Morph, gave functie als je van experimenteren houdt: Mastering MODX: Smart Morph
En dan nog alle andere dingen die erop zitten...
Je moet alleen niet vies zijn van menu diven. En er is een learning curve uiteraard.
Behalve geld kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat er goede redenen zijn om voor zo'n oudere Yamaha FM bak te gaan.

Sluit mij aan bij Bahamut. Als je een MODX kan kopen voor zo een prijs... Ik heb een TG 77 laatst gekocht uit pure nostalgie en ik niet beter weet wat er in module vorm te krijgen is.
Het is dat ik een genoeg toetsen heb en te weinig ruimte...

Ik weet niet wat het verschil is in klank. Zo klinken moderne (digitale) Rolands toch anders dan oude (digitale) Rolands bijvoorbeeld. Zo'n MODX zal waarschijnlijk meer kunnen en lekkerder werken dan een TG77, maar misschien klinkt 'ie ook 'gladder'/ meer 'hifi' (ik weet niet of dit zo is, maar dat zou ik dus wel even uitzoeken voordat je iets koopt).

Bedankt om het lijstje te delen... Heb blijkbaar momenteels zelfs twee van de 7 beste FM synths... :okdan:
Ondertussen heb ik nog maar 1 van de 7 beste FM synths… want mijn DX200 is net verkocht aan een sympathieke techno DJ/producer… 😁

Ik weet niet wat het verschil is in klank. Zo klinken moderne (digitale) Rolands toch anders dan oude (digitale) Rolands bijvoorbeeld. Zo'n MODX zal waarschijnlijk meer kunnen en lekkerder werken dan een TG77, maar misschien klinkt 'ie ook 'gladder'/ meer 'hifi' (ik weet niet of dit zo is, maar dat zou ik dus wel even uitzoeken voordat je iets koopt).
Net voor ik mijn DX200 verkocht heb ik er nog een avond op gespeeld en was verwonderd hoe “warm” hij klonk ten opzichte van moderne digitale synths….

Ik denk dat het misschien ligt aan de “gebrekkige” D/A conversie van 20-30 jaar geleden, net zoals analoge synths “gebrekkige”, wispelturige, driftende oscillators hebben… 😏. Ik heb hetzelfde gevoel trouwens bij andere digitale synths zoals bvb de Clavia Nord synths…. Ik vind dat de eerste generatie Nord Modulars en Nord Leads beter klinken dan de meer recentere generaties…

Plogue emuleert digitale synths en zou hier rekening mee houden…. Misschien moet er iemand een stomp-pedaaltje uitbrengen met een moderne high-end A/D en een vintage 90’s D/A… 😁

Ondertussen heb ik nog maar 1 van de 7 beste FM synths… want mijn DX200 is net verkocht aan een sympathieke techno DJ/producer… 😁

Sorry maar hoe oud ben je? 14?
Dit draadje is om iemand te helpen niet voor jou om jezelf to profileren.

“ Net voor ik mijn DX200 verkocht heb ik er nog een avond op gespeeld en was verwonderd hoe “warm” hij klonk”

Heel verwonderlijk allemaal

MODX is te gek!! Zelf heb ik een Montage, zelfde FM engine maar Montage is een beetje zoals de DX7/SY77 qua proggen.. Elke operator een ON/OFF knopje en een rijtje om de te editen operator te selecteren.

Een wat onbekendere FM synth: Alesis Fusion.. Super flexibele FM. Gaat extreem diep.. zo kun je elke operator een feedbacklus geven, pannen.. bijna ongelimiteerd LFO's of EG's aanmaken en super uitgebreide modmatrix..
Ik heb naast de DXen en SY's aardig wat andere FM exoten; Elka ER44, Fs1r, Kronos, Korg DS8, Böhm 12/24.. en vast nog iets wat ik vergeet.. De Fusion kan zonder modulatie effecten super warm klinken (luister audioclipje: 'FM parts' hieronder).
Maar ook FM terrordrones doen die je op geen enkele andere FM synth lukken (clipje: Randomised LFO's).. beware voor je monitoren.. :D

Attachments

• Alesis Fusion FM (Randomised LFO experiment drone).wav
    2,5 MB
  • Alesis Fusion FM parts.mp3
    915,3 KB
Laatst gewijzigd:
Sorry maar hoe oud ben je? 14?
Dit draadje is om iemand te helpen niet voor jou om jezelf to profileren.

“ Net voor ik mijn DX200 verkocht heb ik er nog een avond op gespeeld en was verwonderd hoe “warm” hij klonk”

Heel verwonderlijk allemaal

Bedankt voor het compliment, voel me meestal eerder 18 jaar…. Maar aan jouw azijnpisserij te zien ben je minstens 71 jaar…😴

Vind je het gek dat je nog even op je synth speelt voordat je hem verkoopt? Volgens mij heb je zelf nog niet veel instrumenten gekocht of verkocht…. Beetje boekenwijsheid verspreiden hier…

En ja, ik vind dat oude digitale synths warmer klinken dan nieuwe, waarschijnlijk omwille van de minder goede D/A convertoren… Waarschijnlijk zat je toen nog in pampers en kan je hier niet over meespreken. Lees anders eens wat posts van de maker van Plogue…

The analog side of the original keyboards and modules is also recreated with lavish attention to detail: you want the unique crunchiness of the original DAC?

We got it down to its insane compander and the full analog filtering section.

Ik denk dat die gast al langer dan 14 jaar digitale synths ontleed… Maar ja, we zullen Master Fx maar geloven zeker…

Joh laat het lekker en haal jezelf lekker van alles in je hoofd en aannames maar verpest iemands draad niet. Wat mij betreft mag de moderator voor de 2e keer ingrijpen hoor. Zonde van dit topic

Ik vind dat een DX7 anders klinkt dan een MODX…. Dat is volgens mij relevante info maar misschien heb jij die ervaring (nog) niet (maar daar kunnen wij niets aan doen)… Als de mods dit minder relevant vinden dan jouw azijnpisserij mogen ze met veel plezier onze comments verwijderen…

Ik heb zelfs links naar relevante Posts van ervaren experts en jij… ja, jij bent jij… daar zal je het de rest van je leven mee moeten doen… een azijn pisser die absoluut niks constructief bij brengt…en geen voeling heeft met de realiteit…

Laatst gewijzigd:
Elke Synth klinkt anders, heel relevant idd.
Je maakt een beetje een zielige indruk. Je hebt erg drang om je te laten gelden, gaat mij beetje ver.

De ouwe bruine DX7 klinkt gruizig.. meer bijgeluiden.. Zelfde met de DX100, DX27 en 21. Die laatste heeft een mooie analoge chorus.. maar behoorlijk noisy geworden door de bejaarde BDD chips. De DX27s heeft dezelfde chorus..
De eerdere modellen hadden een 12 bit resolutie en de kwaliteit van de DA conversie is gewoon minder schoon...Je moet ervan houden.. maar ik zou het geluid van een DX7I en DX100 zeker niet warmer noemen. Ik schaar de klank van de DX7II en wat ik van mijn PLG-150DX board heb gehoord bij de latere generatie, klinkt cleaner. De modellen erna (YS100, 200, V50, DX11, TQ5, TX81z etc) met 4 operator FM konden een heel nieuw klankspectrum invullen door de 8 samengestelde waveforms ipv de standaard Sinus in de eerdere modellen. De SY77 had 16 golfvormen en had daarbij 3 vrij programeerbare feedbacklussen. Loopable Envelopes en een multimode filter. Iets later kwam de SY99.. zelfde FM soundengine, meer keys, meer sampler rom en ram en betere kwaliteit fx. De SY77 en TG77 zit ook weer verschil tussen de FX iets met de dry-wet signaal chain.. Weet niet meer precies.. ik heb 2 SY77's gehad en uiteindelijk een TG77 gekocht toen ze rond de 150 euro waren. SY77's waren altijd 150-200, de twee die ik had hadden last van dat 'n knoppie hier en daar minder werkte door de lifespan van die tactile switches.. de TG die ik heb is volgens mij nooit'n knop ingedrukt.. De SY77' zijn over het algemeen meer gebruikt? Keyboard erop.. zit 'n sequencer in.. maar je kunt de knoppies prima vervangen.
DX7's waren ook altijd 150 ofzo.. Ik heb er 2 gekocht voor die prijs en deed er ooit één weg met een vreemde mod.. met pijn en moeite 100 voor gekregen. Nu lijkt FM in de lift te zitten.. ik schrik er zelf ook van..

Zelf zou ik altijd een SY77 van 200 á 300 boven een MoDX verkiezen, als je voor de FM gaat. Maar als je meer wilt uitgeven en een echt goeie rompler in het prijsverschil meeweegt altijd een MoDX doen. Zit een insane rompler ingebouwd... en leuke performance functies.. soortvan Tyros maar dan een die je zelf helemaal kunt samenstellen qua arpeggio en chords.. heel veel mogelijkheden en vooral veel meer polyfonie dan een SY77!! Of misschien wachten op iemand die de nieuwe Montage koopt en zijn oude wegdoet... heeft een beter keyboard, dubbele FM polyfonie (128 stemmen!!) en er schijnt iets te zijn met de audioprocessing, andere geluidskaart waardoor ie iets anders klinkt. Maar zeker geen 4 tot 600 euro voor een SY77 betalen. Je gaat het verschil in een MoDX en een SY77 echt niet terughoren in de 'gruizigere' kwaliteit van de DA conversie.. hoogstens de mogelijkheden die tussen beiden Synths verschillend zijn.

Hier nog wat meningen over de verschillen tussen de MoDX en Montage: Yamaha Montage Vs MODX: Difference in audio quality? ik heb dit destijds minder laten meewegen omdat ik de meer controls verkoos boven de wat karige knoppenset op de MoDX maar als je de basis geluiden gaat gebruiken, hier en daar tweaken heb je echt een dijk van een Synth voor wat ie tweedehands kost.

Door al dit aanstekelijke FM gedoe heb ik zojuist de MEGAfm besteld :) komt maandag binnnen tbc. En kan ik wat sounds posten.

Attachments

• IMG_3797.jpeg
    IMG_3797.jpeg
    429,1 KB · Bekeken: 94
@MacGyverGear Bedankt voor de gedetailleerde info. Heeft die PLG-150DX zelf een D/A of gebruikt die de D/A van de synth waar je hem insteekt? Warm is idd relatief als je het over FM hebt… laat ons zeggen: warmer dan ik van een FM synth zou verwachten…

Als je een PLG in een S80 of CS6x steekt (heb zelf een CS6r oa) zal er een klein verschil in zitten.. en hij maakt idd gebruik van de converters waar je em insteekt. Ik hoorde bij mijn AN200 en het AN board in een of ander compatibel Yamaha apparaat niet echt een wereld van verschil zoals dat tussen de eerste generatie DXen en latere wel het geval is.

Het AN board zelf klinkt zeker anders dan een AN1x en heeft ook meer functies. Voor het AN board is ook een speciale editor gemaakt..

Wat de DX7II vooral beter liet klinken dan de oude DX7 was dat je de polyfonie kon opdelen.. parts links en rechts kon pannen.. De dual patches klonken dan echt 'warm'! Heb zelf nooit een editor aan mijn DX board gehangen.. wat gebruikte jij daarvoor??

Ondersteund een hele reeks Yamaha FM synths: Patch Base

Status
Please reply by conversation.
Back