Welke laptop heb ik nodig?

Wat wil je mobiel gaan doen?
Een orkest live in 1 keer opnemen?
Er zijn ook systemen van RME waarmee je dat kan doen op een usb stick.

De meeste geluidskaarten kunnen niet zoveel sporen 24/48 opnemen en afspelen. Laat staan tegelijk.
Bij 28 sporen houdt het al gauw op.

De duurdere modules kunnen 64 en meer.
Dat kost meer dan 2000€.
En dan kom je op madi enzo terecht.

Of RME digiface usb met vier adat io. Die je dan op je daws aansluit die op 24/48 dan max draaien.

Hij wil op 24bit/48kHz dus dat valt nog mee.

Ik zal je eerlijk zeggen, ik heb als laatst Windows gehad op een 486. (Geloof ik) sinds dien alleen nog maar Mac gehad. Geen virussen, geen kapotte onderdelen, geen moeilijke drivers, alleen maar plezier in computeren.

Ps, ik heb de iMac van m’n ouders 15 jaar (2008-2023) perfect werkend gehouden. Wel met HD upgrade en techtoolpro software Maargoed. Mac gaat gewoon lang mee

Laatst gewijzigd:
Ik zal je eerlijk zeggen, ik heb als laatst Windows gehad op een 486. (Geloof ik) sinds dien alleen nog maar Mac gehad. Geen virussen, geen kapotte onderdelen, geen moeilijke drivers, alleen maar plezier in computeren.

Ps, ik heb de iMac van m’n ouders 15 jaar (2008-2023) perfect werkend gehouden. Wel met HD upgrade en techtoolpro software Maargoed. Mac gaat gewoon lang mee
Deze argumenten gaan voor beide systemen op, hardware problemen met apple laptops zijn er genoeg geweest en zullen er zeker ook nog komen, net zoals bij windows based laptops

Je moet bij een m2 minimaal 16 gb nemen om ervoor te zorgen dat de data beter verdeeld kan worden. Dus niet de 8gb standaard. Heb me er vorig jaar in verdiept en ben t ff kwijt. Iets met 2 circuitjes die naar de Ssd gaan wanneer je 16 gb gebruikt.

Ik gebruik nu cubase 5 en een desktop uit 2006, dat was toen de aller goedkoopste.
En gewoon een usb 3 geluidskaart.
16/24 bit en 48 kHz.
De software moet dus ook nog aangeschaft worden.
Als nu alles goed werkt met een desktop uit 2006, dan is het wellicht een optie om naar een MacBook Air te kijken. Uiteraard met minimaal 16gb ram en zou voor 1tb ssd gaan.

Ik gebruik nu cubase 5 en een desktop uit 2006, dat was toen de aller goedkoopste.
16/24 bit en 48 kHz.
Ja ik heb bij steinberg gekeken tot welke cubase versie nog werkt.
Ik heb cubase pro 10 en dat werkte op windows 11 in mijn vivobook.
Ik kan naar cubase 12 of 13 daarmee.
Ja dure shit allemaal.
Lap 850€ occ 1 jaar oud. Mazzel dus.

Als nu alles goed werkt met een desktop uit 2006, dan is het wellicht een optie om naar een MacBook Air te kijken. Uiteraard met minimaal 16gb ram en zou voor 1tb ssd gaan.

Ik zou geen air aanraden, je komt al snel poorten te kort hoor. Ik zou wel voor meer ram (32gb) gaan HD kun je altijd extern upgraden. In mijn m2 pro zit ook een kaart sleuf voor extra opslag werkt met usb3 snelheid geloof ik dus prima om sample Banks op te zetten mocht je krap komen met je ssd.

Opzich wel cool dat je een labtop uit 2006 gebruikt. Er zijn ook websites tevinde die het supporten om met oude computers, geluidskaarten en software gewoon prima te kunnen blijven produceren. Ik ben zelf ook geen early adaptor. Als de Atari st iets meer kon had ik dat zelfs leuker gevonden dan al het high tech

Laatst gewijzigd:
Met 16 in en 16 out als wens raad ik je aan eerst naar je geluidskaart te kijken dan pas te besluiten welke laptop je daarbij aanschaft... waarom ???
USB C, USB 3 of 3 of wordt het een thunderbolt geluidskaart, dan kan je aan de hand van die gegevens kijken welke laptop het beste erbij past.
Sommige geluidskaarten willen gewoon niet lekker draaien met een bepaald systeem.

Als je de geluidskaart al hebt is het handig als je dat ff vermeld :-)

Je moet bij een m2 minimaal 16 gb nemen om ervoor te zorgen dat de data beter verdeeld kan worden. Dus niet de 8gb standaard. Heb me er vorig jaar in verdiept en ben t ff kwijt. Iets met 2 circuitjes die naar de Ssd gaan wanneer je 16 gb gebruikt.

En sowieso minimaal 512 ssd. De schijfsnelheid van 256 is een stuk lager dan 512 gb ssd

16/24 bit en 48 kHz.
ik zou cubase 12 upgraden en behringer umc 1820 lekker goedkoop en goed!

Back