Yamaha introduceert een compacte sequencer / groovebox SEQTRAK

2401160111.jpg

Verkrijgbaar in 2 kleurschema's (de belangrijke dingen het eerst natuurlijk) deze grijs-oranje en een donkergrijs kleurschema

Bedoeld als inspiratievastlegger / groovebox met 7 drumsporen, 3 synth sporen en 1 samplespoor.
Met 'mic' voor het samplen en een aantal I/O aan de zijkant (rechts-boven)
Trig locks (automation) en drie modules. Drum, synth / sample en FX.
Stand alone, met batterij, weegt 500gr en meet 343x38x97mm.
Geen powerhouse als de OP-1, maar toch moest ik er aan denken bij het ontwerp.
Sounddesign, sample management etc. 'kan' via de gratis app.
FM synth engine en AWM2.
SEQTRAK is een audio interface voor je PC/MAC/Android/IOS dus opnemen van en in de SEQTRAK kan via USB.
De app heeft een visualizer die reageert op wat er in de SEQTRAK gebeurt. Dus de midi events zijn triggers die je kunt gebruiken om visuele 'dingen te doen'. Dat kun je dan gebruiken als overlay voor je video.

Meer informatie : SEQTRAK - Overzicht - Yamaha - Nederland / België / Luxemburg

Is dat ding inmiddels niet dik 30 jaar oud? Ik mag toch hopen dat er sindsdien nog geduchte concurrenten uitgekomen zijn (niet per se van Yamaha zelf, maar bijvoorbeeld PolyEnd of Oxi ofzo), al zit ik verder niet zo in de hardware sequencers.
De werking van de RS7000 was redelijk revolutionair op gebied van sequencing. Steptoetsen selecteren en ledindicatie hebben bij het toetsenbord zodat je weet welke toetsen er in een step zitten. Zelfde principe is later toegepast in de A4(Keys) en de Teenage Engineering in de OP-XY en Z. Roland MC707

Oh.. deze heb ik ook nog ergens 'n. Kon ook steps monitoren (verderop in de video te zien) of noten aan/uit zetten op de Ledring.

Laatst gewijzigd:
Geef mij maar the good old yamaha rs7000 ,dat is nog altijd veruit de beste sequencer
Maar die neem je niet mee in je rugzakje
Neen, inderdaad, mocht die niet zo oversized en zwaar zijn naar moderne maatstaven, zou ik nooit afscheid hebben genomen. Als Yamaha exact dezelfde sequencer uitbrengt in de vormfactor van pakweg een Elektron digitakt (of zelfs de grotere Elektron machines), ik koop 'm meteen, en ik denk dat ik niet alleen zou zijn. Zeker als ze ervoor zorgen dat je de sequencer niet hoeft te stoppen voor edits. Maar voor nu ben ik al blij dat ze het idee van sequencers/grooveboxes blijkbaar niet helemaal hebben laten varen. Dat doet ons hopen.

Geef mij maar the good old yamaha rs7000 ,dat is nog altijd veruit de beste sequencer
Maar die neem je niet mee in je rugzakje
OP-XY of Z wel. ;) Zelfde werkwijze. Steps gekoppeld aan een 2 oktaafs toetsenbord met leds.. en net als bij de RS7000 kun je arrangement / songblocks tijdens het jammen selecteren.

Zelf heb ik een deluge en een mpc live maar niks is zo handig als de rs 7000 vooral realtime aanpassen in timing en fx enz
en de grove box is ook handig en de midi drum divider enz
eind 4 bands compressor niet te onderschatten

heb je een IPAD dan is deze link super handig en goedkoop
Is een kruising tussen een qy 700 en een rs 7000 van yamaha
Een zoom 44 interface met midi is direct competatibel met de IPAD
hang die aan je IPAD en gaan met de banaan

helaas is die niet meer te krijgen
de know how hebben ze wel bij yamaha

Lekkere performance met de Seqtrak.
Electa One (mini) als controller ook.. die ook weer een knop kan resetten lijkt wel.. gaat ook wel iets niet geheel volgens planning.. maar duidelijk dat het aardig tweakbaar wordt..
Zag al meer video's waar mensen controllers gebruiken met encoders.. ik heb nu eindelijk een keyboardje gekocht, toch ook maar een paar encoders erop. Zit nog net binnen de breedte van de Seqtrak..

Laatst gewijzigd:
Wachtend op een minikeyboardje voor de Seqtrak het UI op dit ding maar eens een kans gegeven.. Ik vind scales geen probleem maar of deze layout ooit went?? Je bent sowieso veroordeeld tot 1 octaaf in melodieën en moet (kan) scales omzetten.. wel leerzaam en het kan misschien allemaal.. maar soms mis je gewoon een klavier. Akkoorden via knopjes ingeven.. niet verder vertellen.. :D

De iRig Keys 2 Mini is binnengekomen. Werkt prima zonder via USB met de SEQTRAK, al had ie eventueel ook een extra Midi out.
Ik had nu een OTG hub voor de iPad gebruikt, ook voor extra voeding. Het keyboardje werd een paar keer uitgeschakeld zonder.. en als ik de APP opende.. vraagt misschien teveel power ook dan.

Omdat de SEQTRAK geen tracks ARMED en je dus het transmitkanaal moet aanpassen was het even zoeken welk keyboard. Maar op dit keyboardje gaat het prima maar ik moet nog ff wennen aan wat, wat is op de SEQTRAK (zoals te zien in het videootje :D)

Ik vind het een prima camping setupje deze twee.. :)
Enige wat ik dan weer mis in de APP voor de SEQTRAK is een functie om een pattern te kopiëren.. maar ik klaag verder niet, het is sowieso een funky ding..
De klanken vind ik echt top.. heerlijke EP zit erin.. en zoveel processing power en fx.. En helemaal in het nieuwe OS, waar je ineens 10 synthtracks (+1 drumtrack) hebt, en meer dan genoeg polyfonie, is ie super compleet. :mega:

Laatst gewijzigd:
na wat zoeken in de APP zag ik ineens een copy 'n paste functie voor patterns. Top!! :)

Nu zocht ik nog naar hoe ik van de gespeelde noten de velocity kan aanpassen. Ik zie in de APP een lane onder de pianoroll met 'Parameter' die werkt en kun je redelijk wat parameters automaten (ook op het apparaat zelf volgens mij) maar geen velocity helaas. Volume werkt deels, want sommige sounds gebruiken via velocity andere samples en het heeft soms invloed op het filter.
'n manier die ik nu gebruik is de noot of noten te deleten en dan opnieuw inspelen. Of hopelijk mis ik iets.. :engel:

Laatst gewijzigd:
Je klinkt enthousiast, maar ben benieuwd of hij de camping haalt. :)

Je klinkt enthousiast, maar ben benieuwd of hij de camping haalt. :)

Het is al heel wat dat dit keyboardje uit z'n doos is gekomen.. :D

Normaal ben ik niet zo kritisch.. de SEQTRAK zat minstens 3 weken ingepakt voordat ie eruit kwam maar stond gewoon op mijn wensenlijstje.. veel van gezien en gehoord en gewacht op een leuk aanbootje.. Het Xsynth avontuur was leerzaam. Gewoon teveel van verwacht.. en ipv leuke eastereggs, moeten vaststellen dat er nog best veel bugs in zitten, nee bedankt.

Kun je ons eens een blik gunnen in jouw magazijn? Je hoeft niet te praten, je hoeft zelfs niet in beeld. Een foto mag ook!

Laatst gewijzigd:
Daar kan ik niet meer in.. staat vol.. :D

Nee geintje..

Maar op mijn YT kanaal staan wel wat videootjes. Al zit ik dan wel vaak met de sax tussen de synths.. maar genoeg jams met synths ook..

Laatst gewijzigd:
Ja, ik bedoelde meer de apparatuur die nog niet is uitgepakt.
:dubbel:

Dat is gelukkig beperkt gebleven tot apparatuur die ik heb kunnen terugsturen.. 😀

Er was hier wel 2.x een Elektron Syntakt. Eerste keer ging ie retour na een bug.

2e X, na een grote firmware update em weer gekocht en is het er niet van gekomen em uit te pakken. Dat was de GAS tank ook behoorlijk leeg kan ik je verzekeren.. :D

Back