KORG microKORG2: A Classic Virtual Analogue is Reborn

Zojuist aangekondigd op Gearnews, de microKORG2!
korg-microkorg2-ft.jpg

De nieuwe KORG microKORG2 is de nieuwste editie van 's werelds populairste virtueel analoge synthesizer. Deze nieuwe versie behoudt het eenvoudige ontwerp en de geweldige klank waarvoor het bekend staat, maar introduceert een compleet nieuwe virtueel analoge manier van klank opwekken en een scala aan nieuwe geluidsprogramma's.

Navigatie en bewerking van geluiden zijn vereenvoudigd dankzij het 2,8-inch IPS LCD-scherm. De microKORG2 bevat nu ook een veelzijdige vocale verwerkingssectie met een harmonizer, hard-tune functie en een looprecorder, wat nieuwe mogelijkheden biedt voor live optredens en studiogebruik.

De klassieke eenknops genreselector blijft behouden, maar is nu aangevuld met vijf knoppen voor parameterbewerking. De geluiden zijn verdeeld in drie nieuwe categorieën: Classic, Modern en Future.

De vocale processor en de ingebouwde effectensectie zijn uitgebreid, met onder andere negen nieuwe modulatie- en dynamiekverwerkingseffecten, plus zes soorten reverb en delay. De effecten zijn verdeeld in drie onafhankelijk te bedienen secties, en er is een tweebands EQ voor nauwkeurige afstemming.

De nieuwe microKORG belooft een spannende synthesizer te zijn voor zowel beginners als professionals. Hij zal binnenkort verkrijgbaar zijn voor een adviesprijs van $699. (bovenstaande samenvatting is door AI geschreven)

Ik heb beiden - Microkorg en MS2000 - een paar keer gehad, vond beiden heel goed, leuke vocoder erin. Nu alleen de Microkorg 1 nog over, naast mijn andere spul natuurlijk.

Via Amazon een goede b-stock op de kop getikt van de Microkorg 2. Toch maar weer teruggestuurd. Het ding heeft heel veel dingen VOOR zich spreken voor mij: doordachte UI met goede navigatie & feedback, batterij-optie, lekker keyboardje ondanks de mini-keys, goed gespec’te synth, vocoder, DIN midi out, etc. Dat alle online demo’s matig klinken nam ik maar voor lief, want zo ongeveer ieder synthesizer-(demo) is doordrenkt van effecten en de pure sound is nauwelijks te beoordelen. Uiteindelijk was de pure sound toch wat te netjes. Voor mijn gevoel klonk mijn Microkorg XL nog wat warmer/lekkerder, maar dit is slechts gebaseerd op een herinnering en moet je niet al te serieus nemen. 😉 De user interface vond ik uiteindelijk toch ook niet zo fijn. Dacht dat het display veel zou toevoegen ten opzichte van andere “matrix” interfaces, maar vond het toch wat druk ogen allemaal. Ook miste ik wat “workstation” achtige geluiden die de XL wel had. Erg handig om een keyboardje op batterijen te hebben voor wat snelle Rhodes of piano partijtjes op de bank. Nog steeds een indrukwekkende synth, maar toch niet voor mij was de conclusie.

En een update voor de MicroKorg 2

• Custom oscillators and FXs via logue SDK
  • Flexible sound creation with new sub-oscillator
  • New split function
  • Enhanced loop recorder with slice and step recording

Best een leuke update.

Info

Aangezien ik een volkomen newbie ben in synthesizerland heb ik deze Korg microKorg2 gekocht.
Hoewel ik vind dat de originele eerste versie er beter uitziet heb ik toch voor deze gekozen vanwege de - althans voor mij - betere UI.
Op dit moment heb ik (nog) geen idee wat alle knoppen voor invloed hebben op het geluid en ik denk dat het scherm mij hier enig inzicht in gaat geven.
Aan de andere kant heb ik 30 dagen inruilgarantie. Mocht het dan toch niets zijn dan stuur ik hem gewoon terug.

Wat is jullie mening over dit instrument als instapper in deze wereld?
Of hebben jullie betere alternatieven?

Ik heb de MkI en vindt het een van de leukste synths ooit. Beetje verwarrende UI maar top geluid en brede sweetspot. Geen wonder dat j’m veel op het podium ziet, als bakkie erbij voor de bassist of gitarist. Veel plezier er mee, goede keus

Zie hierboven mijn mening ;) maar prima synth vond ik. Om synths te snappen heeft het mij persoonlijk veel geholpen een eenvoudige mono-synth te gebruiken met “one function per knob”, in mijn geval eentje van Vermona. Maar iedereen is anders. Sowieso wel fijn om goed de stand te kunnen zien van settings in presets op het schermpje.

ik zag een goede b-stock deal voor de Microkorg 2 en heb hem toch maar weer besteld. Vind het fijn om een lichtgewicht, polyfone VA te hebben naast m’n analoge (mono)synths. Om onduidelijke redenen heb ik mijn King Korg Neo een tijdje geleden verkocht, en de Gaia sh-01 en jd-xi die ik in de tussentijd had zijn het toch allemaal net niet.

Anyway, de microkorg 2 heeft nog steeds alle praktische voordelen die ik eerder beschreef - licht en compact, batterijen, vocoder, DIN midi, full-size jacks out, aux in, looper, goed keyboardje - maar om de een of andere reden valt nu het kwartje wel qua bediening. Het aantal parameters leek eerst zo groot, maar uiteindelijk is het toch een overzichtelijke VA synth met goede specs, maar ook niet over the top. Schermpje is nog steeds druk maar best doordacht, en ik kan supersnel patches maken. Blijft jammer dat die King Korg filters niet gewoon allemaal in de Microkorg zitten, maar dit is waarschijnlijk technisch en/of commercieel niet te doen. Ik ga nog eens kijken hoe dicht ik in de buurt kan komen van Minimoog- of andere vintage synthsounds, maar vooralsnog heb ik mijn mening bijgesteld.

Kingkorg filters zijn inderdaad king. De enige reden dat ik hem weg deed, was omdat ik ondertussen veel andere/echt analoge poly's had.

• Duimpje
Duimpjes: pip
Er is overigens een Logue Oscillator die Soundfonts (SF2) kan afspelen voor Microkorg 2.
Helaas crasht ie regelmatig, maar het is me toch gelukt wat piano's, Rhodes en Mellotrons te laden.
Wellicht komt er nog een keer een update, want ik vind het toch wel leuk om dit soort sounds te hebben op zo'n compact keyboardje.

Back