Inhoudelijke en technische discussies over synths van Behringer

@MstrFX ik volg maffez om te kijken wat die aan mods ontdekt,ik heb verschillende mods uitgevoerd op de model D ,dat durf ik wel aan,hoef je geen ingenieur voor te zijn,maar die ubxa is toch wat complexer denk ik,en die mono bakjes zijn wel heel simpel om de printplaten van elkaar los te halen.paar schroeven klaar.niet vergelijkbaar met die grote bakken.ben ik pas een synthnerd als ik grote synths uit elkaar schroef?

Gaaf man! Ik zou m’n dreadbox antidode willen modden. Heb eerst dreadbox maar mailtje gestuurd

De pro-800 is dan ook gebaseerd op een synth die zelf al mogelijkheid tot opslag had. Als je kijkt naar alle synths die ze hebben nagemaakt die dat niet hadden (bv K2, Kobol, TD3) dan zie je dat de MIDI implementatie minimaal is. Bij een VCS3 kopie gaan ze dat waarschijnlijk dus ook niet doen. Dat zou een moeilijk te bouwen synth nog complexer maken.
Een uitgebreide midi implementatie op de VCS 3 zou wel handig zijn tegenwoordig maar ik heb ook het idee dat ze vooral de authenticiteit als het even kan zoveel mogelijk willen benaderen en ik denk als dat lukt dat velen het zullen waarderen en dan maar iets minder uitgebreid qua midi.
Dit is een historische synth en ik denk dat het Uli vooral daarom te doen is dat deze heel goed in de buurt van de originele komt, je ziet ook nu met de UB-XA waar ze een aantal jaren flink mee bezig zijn geweest dat je veel goede dingen er over leest en hoort, ook die atrophy mode en een goed keyboard dat dwingt toch respekt af dat ze daar zo'n moeite voor hebben gedaan.

Wat @flyweight (denk ik) bedoelt te zeggen is dat je met cc geen parameters aan kunt sturen op een synth als een Synthi (of Kobol) omdat daar geen MIDI implementatie voor is. Je Analog Heat heeft een heel uitgebreide MIDI implementatie waardoor zowat alles vanuit je DAW aan te sturen is. Maar om dat te implementeren bij een oude synth die dat niet standaard heeft is bijna ondoenlijk.
Ik heb m’n aantekeningen uit 1997 er even bij gepakt.” Sommige synths hebben midi, sommige gate/cv) modernere synths hebben soms cc midi implementatie. Zo kun je met een externe knop midi controle change (cc) op een toegewezen kanaal van waarde veranderen.

Wat mis ik hier? Er zit op de UB-xa toch ook midi cc ontvangst? Op de OG zat helemaal geen midi

Een uitgebreide midi implementatie op de VCS 3 zou wel handig zijn tegenwoordig maar ik heb ook het idee dat ze vooral de authenticiteit als het even kan zoveel mogelijk willen benaderen en ik denk als dat lukt dat velen het zullen waarderen en dan maar iets minder uitgebreid qua midi.
Zo doen ze dat in ieder geval met al die oude bakken die geen presets of MIDI hadden; vaak is het hoogst haalbare een ingebouwde MIDI naar CV/gate convertor en that's it. Alles onder MIDI controle houden heeft ook z'n nadeel. Als ik bij portabella bv aan de vernier dials draai dan kan een minimale verschuiving het verschil maken tussen iets onbruikbaars en iets wat heerlijk klinkt. Met MIDI hou je die volledige range dan in 128 stappen. Dat is veel te grof. Dus ook al zou je dan volledige MIDI controle hebben dan heb je er nog maar in weinig situaties plezier van. VCS3 en Synthi zijn bij uitstek bakken waar je gewoon lekker met de knoppen en joystick moet freaken.

Ah ik heb de pics gevonden - hier de UB-Xa van binnen
ub1.jpg

ub2.jpg

ub3.jpg

ub4.jpg

Je zei zelf de TD3-MO en Neutron.
De TD3-Mo heeft alleen filter freq via CC.
Pitchbend zit wel op andere mono's
De Neutron heeft niets kwa CC. Alleen pitchbend.

De Pro 800, Ub-XA, Deepmind die hebben patchopslag en midi CC.
Maar die andere mono's dus niet.
en de TD3-Mo dus 1 parameter.

NRPN is ook gewoon CC maar dan een ander dialect waarbij een aantal messages samen worden gevoegd om een breder bereik aan data door te kunnen geven. Als een control niet digitaal gestuurd is kun je ook geen CC (of NRPN) afvangen of doorgeven.

Wat mis ik hier? Er zit op de UB-xa toch ook midi cc ontvangst? Op de OG zat helemaal geen midi
De OB-Xa had ook al patch opslag en een voorloper van MIDI (de computer interface). Dat is een wezenlijk verschil om zoiets om te zetten naar een degelijke MIDI implementatie dan om dat te doen bij een synth die alleen maar CV/gate heeft (zoals VCS3 of Kobol of MS-20, etc).

En wbt NRPN: wat @Nap zegt.

Ik ben op de hoogte dat het een ander dialect is. Ik heb hier een hele lijst van soorten Pm bij interesse.

Punt is dat de techniek niet stil staat en dat Behringer dingen gaat kunnen verbinden waar onze Synth guru’s vast over fantaseerden maar gewoon niet mogelijk was, nu wel.

Had Behringer niet super lang terug al gear met motoriseerde sliders en knoppen?

Als ik bij portabella bv aan de vernier dials draai dan kan een minimale verschuiving het verschil maken tussen iets onbruikbaars en iets wat heerlijk klinkt. Met MIDI hou je die volledige range dan in 128 stappen. Dat is veel te grof. Dus ook al zou je dan volledige MIDI controle hebben dan heb je er nog maar in weinig situaties plezier van. VCS3 en Synthi zijn bij uitstek bakken waar je gewoon lekker met de knoppen en joystick moet freaken.
Ik ken de VCS niet maar wat ik over het algemeen lees is dat het zo'n Pandora's box is waarvan je niet altijd weet waar je terecht komt, da's nou juist ook het charmante van zo'n ding.
Misschien klink ik wat romantisch op dit moment maar ik zie mezelf wel uurtjes verdwalen in allerlei geluidsavonturen, of het op muziek uitdraait daar heb ik geen idee van maar je hebt wel lol in ieder geval.

Laatst gewijzigd:
Punt is dat de techniek niet stil staat en dat Behringer dingen gaat kunnen verbinden waar onze Synth guru’s vast over fantaseerden maar gewoon niet mogelijk was, nu wel.
Euh ... sure. Ik ga maar weer even uit deze draad voordat ik weer op mijn flikker krijg van de mods.

@Nap ik zou me er niet zo druk over maken. Midi en z’n dialecten zijn er nou eenmaal dus ja je gaat het tegen komen in toekomstige producten:)

Nina Synth heeft drone motoren als pods… ik zie Behringer er wel voor aan om net zo los te gaan

Wat je mist is dat het voor anderen (zoals mijzelf) lijkt alsof jij zegt dat bij alle behringer syths de paramters te automaten zijn. En dat is simpelweg niet zo. Dus of we begrijpen je verkeerd, of je hebt het mis ;)

---

Voor de zekerheid kijk ik even achter in mijn manuals:
- TD3: Staat niks in de manua, maar blijkbaar filter cutoff, cool dat wist ik niet, maargoed, alleen die kunnen besturen heb ik verder weinig aan
- CAT: niks voor zover ik kan zien
- RD-8: niks voor zover ik kan zien
- RD-9: niks voor zover ik kan zien

Je zei zelf de TD3-MO en Neutron.
De TD3-Mo heeft alleen filter freq via CC.
Pitchbend zit wel op andere mono's
De Neutron heeft niets kwa CC. Alleen pitchbend.

De Pro 800, Ub-XA, Deepmind die hebben patchopslag en midi CC.
Maar die andere mono's dus niet.
en de TD3-Mo dus 1 parameter.
De neutron heeft 1 modulation wheel 2 damper on/0ff

Td3-mo heeft 1.vcf cutof 2. Accent

Heel interessant allemaal ik hoop dat ze zo veel mogelijk nieuwerwetse mogelijkheden in de Synthi stoppen zodat ik er wat mpe+ op los kan laten :)

Maar dit is toch Behringers core business? Ik kan me vergissen hoor, maar wat is er dan toegevoegd aan de UB-Xa wat vooruitstrevend is?

Atrophy.. daar hebben ze iets te pakken. Een verregaande samensmelting van hardware en software die ik nog niet kende. Daardoor kun je de hardware in hoge mate gaan tweaken, op en over de grenzen (hoop ik) van de vintage- maar vooral hardware-specs (in dit geval de 2164, 3320, 3340,..). Daarmee komt er voor de gebruiker die het wil een nieuwe dimensie van freaken bij.

Ik hoop dat ze, en andere fabrikanten, die weg verder gaan verkennen.

ja feitelijk wel, de SCI "vintage mode" lijkt erop maar je kunt als gebruiker niet zelf de losse delen instellen.

Ja klopt, de achtergrond ligt daar wel, vandaar ook de benaming "vintage mode" en "atrophy". Maar eigenlijk is wat ze bij de UBXa hebben gedaan veel meer dan toegang geven tot de calibratieparameters. Of in ieder geval, het is minstens een opstapje naar iets heel nieuws. Om dat verder goed te beoordelen moet ik de synth weer op de werkbank hebben liggen maar wat ik tot nu toe zag was veelbelovend. Nog even geduld oefenen tot de containers met nieuwe vooraad weer aanmeren.

Back