JazzMann

VCV killed my GAS
Beste synth vrienden,

Tijdens de COVID-lockdown, tussen het werken aan mijn proefschrift door, vond ik ontspanning in de knoppen en toetsen van mijn vertrouwde Nord Lead 1 & 2. We delen al 20 jaar het leven en hebben mooie herinneringen. Ik dacht ze goed te kennen, tot een herinnering uit 2010 opdook waarin Wout Blommers de code publiceerde om een verborgen algoritme te activeren, ook bekend als ‘Pelle mode’.

Na wat onderzoek stelde ik vast dat na een decennium amper documentatie opdook over deze mysterieuze en bizarre verborgen synth in een synth. Er is consensus dat het om Karplus Strong synthese gaat, maar slechts enkelen wagen sporadisch een gok naar de betekenis van een beperkt aantal parameters. Pelle mode klonk echter onbeheersbaar, onvoorspelbaar, luid of soms gewoon ‘niet’. Er moet toch minstens één bruikbare klank zijn? Waarom onderzocht niemand die parameters? Hoeveel werk kan het kosten om er even methodologisch doorheen te gaan en een zinvolle interface te maken? Wel… meer dan voorgenomen.

Na talloze hypotheses, testen, iteraties en herschrijven, ben ik tevreden met een model dat goed genoeg werkt om te lanceren. Hierbij presenteer ik met enige trots, bloed, zweet en tinnitus de 8-minuten durende crash course over ‘Pelle mode’.

Have fun. Feedback welkom!

Laatst gewijzigd:
De uitleg is me wat snel :) Mooi engels taalgebruik, wauw, niet verwacht van iemand uit Antwerpen. Ik herken er géén Antwerps in.
Ik heb de rack 2 en herinner me na aanschaf die pelle mode, ik weet vooral dat 't belachelijk luid was en me deed denken 'dat ga ik nooit meer gebruiken' want ik had geen idee wat ik met t resultaat moest.
Maar nu, +10 jaar later, wie weet toch nog n keer proberen :)

Het mist enkel nog de "2x kan t niet' info, lijkt me. Heel knap

De uitleg is me wat snel :) Mooi engels taalgebruik
Ja, misschien iets te weinig ademruimte... Met het filmpje te maken is het op de duur een soort mantra en wordt het moeilijk in te schatten hoe anderen de info verwerken. Ik denk nog aan een .pdf document en magneetsticker voor wie er op zn eigen tempo mee aan de slag wil.
De stem komt van murf.ai text to speech. 'k Vond hem wel ok klinken.
ik weet vooral dat 't belachelijk luid was
Met de feedback knop onder controle, wordt iets meer werkbaar. Al blijft het soms belachelijk luid.
Het mist enkel nog de "2x kan t niet' info, lijkt me. Heel knap
Thnx. Ik kan in de thumbnail nog '2x' met een streep erdoor toevoegen. :eureka:
goede duidelijke uitleg. ook goede graphics.
Blij dat te horen! Het was een behoorlijke puzzel :)

Mooi, ik kon er destijds geen chocola van maken, zo nu en dan een pluck maar met kleine sweet spots en meestal alleen herrie. Ik ga m'n NL1 opwarmen. De 2 is al vervangen door een 2x, die deze mod niet aan boord heeft.

Knap werk hoor :halleluja
Pelle mode werkt helaas niet bij mijn Nordrack1.
Ik zal de eprom eens opnieuw flashen.

Een ander leuk truukje (bij de NL1 toch alleszins): een pcmcia kaart in steken die niet compatibel is. De NL1 herkent de kaart en leest er gibberish van af. Het resultaat is soms een aangename "random noise blip blip" toestand

Vergelijkbare discussies

Back