Beetje de vraag of het hiphop is, maar in elk geval wel met rapmaar ik heb echt nog nooit trancendentale spirituele hiphop gehoord.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Beetje de vraag of het hiphop is, maar in elk geval wel met rapmaar ik heb echt nog nooit trancendentale spirituele hiphop gehoord.
yeah dat is het wel. cool zegIk zag een keer een optreden van Saul Williams
"Transcendental"? Dan moet je bij Christelijke hip hop zijn bijv. Hoewel daar veel gepreek bij zit (niet mijn ding in muziek, dank je), zitten er uitstekende acts bij zoals Mars ILL, SFC die ik al deelde. Dit nummer van mijn crew kan ook misschien zo genoemd worden:
Ik kan je wel een lijstje noemen van stijlen waar ik naar luister maar denk dat je daar niet zoveel aan hebt, maar goed; jazz, funk, soul, pop, rock, ambiënt, electronic, progressive/symphonic, latin/bossa nova, singer songwriter, easy listening om maar 'ns wat te noemen maar vergeet gewoon even voorkeur, je kan toch ook artiesten buiten de hiphop noemen die belangrijk zijn geweest als artiest dus dan moet dat toch ook binnen de hiphop kunnen?
Ik probeer gewoon hiphop als muziekstroming te bekijken buiten al die randzaken om en welke artiesten dan pioniers zijn geweest of op een bepaalde manier invloedrijk zijn geweest.
Ik vind dingen die muziek op welke manier dan ook een boost hebben gegeven interessant, bijv hoe een Phil Spector door z'n Wall of Sound een hele nieuwe manier van muziekproduktie ontwikkelde en een hele nieuwe sound tot gevolg had, maar ook hoe jazz zich heeft ontwikkeld vanuit de blues en hoe de psychedelische muziek in de sixties ontstaan is en meer van dat soort zaken en in al die aspecten zijn bepaalde mensen belangrijk geweest, vaak mensen die de tijdgeest goed aanvoelden en goed gebruik maakten van de techniek die op dat moment nieuw was en zo muziek maakten die van grote betekenis werd.
Ja met turntablism heb ik hetzelfde, jaren dj geweest en uiteindelijk met een vestax pro 5 en pro 7 gestrand. Geen dmc niveau a la rockid of dj savage, ik kon niet eens uitleggen wat ik aan het doen was, maar net zo verslavend als drummen.ik was DJ / turntablist in een band met goede jazz muziekanten.
Daar keek ik erg tegenop en ben toen hard gaan werken om muziek te leren en muziekant te worden.
Das uiteindelijk wel gelukt.
ik geloof heel erg op cross bestuiving. scratchen is pecussie, met drums train je je ritme en daar hebben de keys en piano ook weer profijt bij.
mijn 50 cents hahaha:
Die drummers zijn natuurlijk allemaal heel erg hiphop beinvloed. maar ook dilla dus.
Hip is dus niet zo maar een eendagvlieg maar een muziek genre wat het langst bestaat van alle genres ooit.
Heb er goed over nagedacht en 1 van de hoofd redenen is denk ik:
Als je muziek schrijft en je je aan de noten moet houden dan ben je beperkt.
Rap neemt die beperking weg en daarom kun je daarmee nog beter, nog ritmischer je verhaal vertellen.
want verhalen zijn de essentie van alle kunst. of eigenlijk het leven. wat meer hebben we dan "verhalen" ?
Was een Jazz funk hiphop band "new groove habits"Welke jazz band was dat overigens ?
Tja, beetje het dj mag fenomeen, als turntablist weet je dat die nr 1 nominatie geenzins de best dj van de wereld is... Prima verder, mensen weten soms gewoon niet beter.mooie post @Formant Sean Grea heb ik grijs gedraaid.
idd meest invloedrijke als je dan alleen naar de meanstream kijkt is dat wellicht een scheef beeld.
de geschiedenis word wellicht door de winners geschreven.
Leuk dat je ook lekker hebt gescratched.
ik deed hip hop sets met ook funk en jazz of drum n bass met scratches, mc's en muziekanten.
Als DJ hoor je lekker veel muziek.
Was een Jazz funk hiphop band "new groove habits"
Da's een flinke lijst wat je nu doorgeeft, een aantal ken ik maar ook een aantal niet dus dat wordt een mooie ontdekkingsreis in ieder geval.Die pioniers in hiphop ken je eigenlijk wel of je vindt ze binnen no time als t googled, dat is toch veelal mainstream eenheidsworst tegenwoordig, die pioniers hebben weer niks van doen met het grootste gedeelte van de stroming. Dat is niet simpel af te doen als randzaken, die artiesten krijgen minder bestaansrecht in hun eigen land, maar worden lovend ontvangen in de rest van de wereld.
Wat ook een doorlopende discussie is, is wat nou de afweging is om iemand een pionier te noemen, voor mainstream zal dit veelal commercieel succes zijn en dan staat Eminem bovenaan. Dan kom je terecht in de vergelijking Cage en Eminem, Cage is dan geen pionier of invloedrijk te noemen voor dat publiek omdat hij niet het succes heeft gehad dat Eminem heeft. Ik vind Cage beter, vooral toen die nog aan de drugs zat, maar wie heeft er ooit van Cage gehoord ?
Cage - Movies for the blind.
Weathermen ( Cage, Aesop Rock, Tame One, Yak Ballz, El-P, Jakki Tha Motamouth, Camu Tao, Copywrite, Vast Aire, Breeze Brewin)
Ik denk dat de meeste rappers uit de golden age (begin jaren 90) big daddy kane, kool g rap en rakim noemen als grootste inspiratie, dus voor wat het rappen betreft zullen zij wel het meeste invloed hebben gehad. Wat producties betreft uit die periode, dj premier, pete rock, large professor en dr dre aan de west kust, zij hebben waarschijnlijk veelal inspiratie gevonden bij Bomb squad (marley marl) wat imo de 80's pioneer is van hiphop producties.
In alles wat ik hierboven noem dat weer invloed heeft gehad op de volgende generatie zal weinig jou aanspreken als ik jouw voorkeuren zo zie, echter is dit wel een substantieel aandeel van de cultuur. Ik zal wat klassiekers proberen dat misschien wat meer puristisch is binnen het genre.
Jazz; Hoewel jazz absoluut terug te horen is in veel hiphop, zijn er niet heel artiesten waarbij de jazz invloeden een constante factor is. Dan heb je nog albums zoals Shades of blue van Madlib, wat absoluut jazz te noemen is maar geen hiphop. Je gaat heel snel richting triphop en andere genres wanneer je niet constant dezelfde jazz sample gelooped wil horen.
Digable planets - Reachin / Blowout comb (samples based productie)
Jazzmatazz (DJ premier/Guru) - sampled beats + jazz muzikanten (Donald Byrd, Branford Marsalis, Lonnie Liston Smith, Ronny Jordan, Courtney Pine, Roy Ayers en N'Dea Davenport)
Buckshot leFonque (Branford Marsalis)
Rock, heel breed spectrum natuurlijk, je komt heel snel terecht op dingen zoals limp bizkit want die rappen natuurlijk ook. Maar je hebt ook de hardcore invloed in hiphop zoals je dat hoort in Ice T's Bodycount of aantal nummers van cypress hill en talloze 90's bandjes zoals uiteraard rage against the machine, dog eat dog, smoking suckaz with logic etc. En dan heb je nog de wederzijdse liefde in new york tussen de hardcore metal scene en hardcore hiphop, veel metal liefhebbers die niks met hiphop hebben kunnen groepen als Non phixion, Jedi mind tricks of La coka nostra wel waarderen ondanks dat er geen directe rock samples in de muziek te vinden is.
Judgement Night OST album
Hardcore rap
Samplism (meer dan loopjes samplen)
Edan - Beauty and the beat. Sample collage met 60s/70s psychedelische rock hippy spul, sample meesterwerk in mijn boekje op niveau van DJ shadow. De lyrics in video hieronder bestaat enkel uit titels van oude rockbands, albums en nummers.
DJ Shadow - Entroducing (instrumentaal album).
RJD2 - Deadringer, creatief sample gebruik, bosje backpack rappers erbij. Soulposition is ander project van RJD2, als dit je aanspreekt is dat ook de moeite waard.
Songwriters, er is een legio aan storytellers waarvan Slick Rick waarschijnlijk de bekendste is. Ik zal hier toch een paar andere artiesten zetten die buiten het mainstream hiphop spectrum vallen, meer diepgang in de teksten hebben, donkere of uplifting levensbeschouwelijke verhaaltjes vertellen of humor.
Louis Logic - Misery loves comedy / Sin-o-matic
Atmosphere (rapper Slug / producer Ant )- GodLovesUgly/Sad clown bad fall/You Can't Imagine How Much Fun We're Having.
Jean grae, de beste vrouwelijke rapper, gewoon alles checken
Jean Grae - Taco Day
Deltron 3030 (del da funkee homosapian, dan the automater, dj kid koala)
3030
Buck 65 (Anticon), lyrics is een reactie naar de vrouw waar bonnie dobson (waar de sample van komt) over zingt.
DJ Signify feat. Buck 65 - "Winters Going"
Illogic - Celestial clockwork
1000 Whispers
Waarschijnlijk ken je busta rhymes al, snel rappen is ook een skill, dus hier nog een paar lui met een indrukwekkende stem.
Blackalicious (rapper gift of gab) - Nia
Blackalicious- Alphabet Aerobics Lyrics
Ra the rugged man, afro, dj jazzy jeff
R.A. The Rugged Man - Gotta Be Dope (feat. A-F-R-O and DJ Jazzy Jeff) (Official Music Video)
Shaq fu (chip fu)
Shaquille O'Neal - What's Up Doc? (Can We Rock) ft. Fu-Schnickens
J-live - The best part
Them That's Not
Thanks hey!, welk genre je ook opent @krautrock1958 zal van de partij zijn.Leuk draadje geworden, @flyweight . Vooral door de bijdragen van bv. @Formant , @Tukker en anderen, met voorbeelden van muziek die je horizon weer wat verbreden. Wellicht een idee om ook af en toe 'ns zo'n draadje te starten voor andere genres.
Das nog niet eens zoveel, ik heb wat minder hiphop van de straat erbij gezet, maar ga er rustig van uit dat er zat producties zijn waar jouw favoriete jazz, soul en funk artiesten gesampled zijn. Mijn kennis in die genres, filmmuziek en library (KPM etc) records van alles voor de jaren 80s is enorm gegroeid omdat je hiphop wilt maken.Da's een flinke lijst wat je nu doorgeeft, een aantal ken ik maar ook een aantal niet dus dat wordt een mooie ontdekkingsreis in ieder geval.
Ook leuk dat er artiesten zijn die dan weer Lonnie Liston Smith als invloed gebruiken, die vind ik erg goed en heb ik alle cd's van dus da's interessant om 'ns te horen wat daarmee gedaan is.
Ook zo'n Edan die dan psychedelische invloeden heeft gebruikt lijkt me interessant, daar zal ik wel wat van herkennen want ik heb erg veel muziek uit die periode.
Bedankt in ieder geval!