Wie koopt deze versterker?

Patat Met

TB or not TB
Er is een versterker die onhoorbare harmonische, IM vervorming en ruis heeft, maar het frequentiebereik is niet recht.

Er zit een dip van 5dB tussen de 1,5kHz en 3kHz.

Mijn vragen:

-Zijn er mensen die deze versterker evt willen kopen en waarom?
-Zijn er mensen die deze versterker evt niet willen kopen en waarom niet?
De prijs is niet van toepassing.

Ja, ik weet dat het een rare vraag is.

Nee, heb al teveel dingen..

5 dB dip tussen 1,5 en 3 kHz? Als je monitors dat zouden hebben dan konden ze naar de kliko? Dus als -ie niet bedoeld als is effect dan is -ie alleen bruikbaar in combinatie met een compenserende EQ.

euh los ik dat niet gewoon op met een EQ ? Zo ja: waarom zou ik m niet kopen dan?
ik had vroeger een kennis die luidsprekers maakte op maat en die kon scheidingsfilters maken die afh vd speakers al dan niet meer of minder db's gaven om een 'neutrale' speaker te krijgen. Dus ik zie t probleem zo niet.

Dus ook n filter in de speaker. Tja dat lijkt me dan allemaal relatief

Hangt van de toepassing en de prijs af.

Als voor een paar tientjes een tokkie-feestje gevierd kan worden - prima deal.

Als een audiofiel hier z'n super-audio-collectie mee moet beluisteren... nah...

Puur theoretisch; Een dip in frequentie response (met bijbehorende fase verdraaingen) is prima voor te compenseren met software, of zelfs analoog met een filter-netwerkje. Dus als ik moet kiezen heb ik liever dat dan een versterker met overmatige IM of harmonische vervorming.
En zelfs als je niet voor een frequentie-dip compenseert heb ik de indruk dat het met luisteren redelijk snel went. Mn hersenen doen de compensatie uiteindelijk zelf. Dat kunnen ze niet met niet-lineair vervormd geluid.

Maar er zijn uitstekende versterkers op de markt die voor mijn houten oren niet hoorbaar vervormen, en die een rechte frequentie response hebben. Dus ik hoef de afweging in de praktijk niet te maken.

Ik geloof dat ‘t ‘m in de afwezigheid van ruis en harmonische IM vervorming zit. Dus transparant maar met een flinke dip. Tsja, hoe kom je tot zo’n produkt? Die dip moet toch ergens vandaan komen?

ik had vroeger een kennis die luidsprekers maakte op maat en die kon scheidingsfilters maken die afh vd speakers al dan niet meer of minder db's gaven om een 'neutrale' speaker te krijgen. Dus ik zie t probleem zo niet.

Maar je kan het akoestische filter van de behuizing zelf niet met een scheidingsfilter veranderen.
Luidsprekers zijn 3 dimensionaal, versterkers zijn 1 dimensionaal.

Maar is dit nu een theoretische exercitie of heb je zo'n stille dipressieve versterker op het oog/bij de hand?

Dit is een puur theoretische exercitie.

Ik ken niet eens weergave keten versterkers die zo'n frequentie verloop hebben.
Voor instrument versterkers is het verhaal totaal anders.

Nee, ik gebruik samson( veel kwaliteit voor weinig geld ) ,van medevoort en rotel , ben hier zeer over te spreken

Kenwood en sony doen het ook wel aardig . Ruis : nooit een probleem , vervorming ook niet en de prijzen zijn ook schappelijk . De boxen zijn meer doorslaggevend dus daar besteed ik dan liever wat meer aan dan aan dit produkt

Ik heb 3 ervaringen met versterkers.ik had geen geld als tiener en kocht een instap 2*45 watt akai hifi amp zo hard t te verdragen was. Later een rodec hda 450 en dat verschil was heel erg duidelijk. Nog later kreeg ik van iemand een engelse hifi versterker en dat ding klonk als n drol maar had n grote naam. Dus ik zette m te koop en de naam deed zijn werk, iemand kocht m na de luister sessie.

Mijn les: ja je hoort t. Maar als je referentie een drol is, volstaat een andere drol. Pas als je gaat vergelijken met kaas vs drol, wil je kaas. Tenzij je mijn vrouw bent, die luistert naar r iphone speaker en zegt dat t allemaal goed genoeg is. Ze hoort ook niks boven 8k dus wie ben ik om ermee te strijden.

En wie koopt een amp op specs? Ik denk 25% vd hifi freaks. Demping en vermogen en prijs, daarna looks. Tenminste hier.

Tenzij er grote wappers opstaan, dan is mijn rede plots minder kritisch 😂

Back