Dé grote Emulator IV (EOS, Ultra ...) draad!

Daar heb je een punt. Misschien heb ik nu wel een hok vol synths omdat ik er vroeger geen mocht omdat ik van mijn ouders een "echt" instrument moest leren spelen.

Op zich is scsi mooi als je veeeel drives wil. ALS het werkt...
Jarenlang heb ik er alleen maar naar lopen `kwijlen` omdat ik het wel graag wilde hebben maar het geld er niet voor over had. ( scsi e.d.🤬 )
Veel oud spul neemt ruimte in die ik naar de zolder heb gebracht.

Aan de andere kant kan ik me ook maar verplicht tevreden stellen als er maar een belangrijk gedeelte werkt en de rest niet omdat het te oud is.
Dan gebruik ik alleen wat er typerend belangrijk aan is.
Opslag ontbreekt dan want dat was allemaal even moeilijk in de jaren `90.
Net zolang doorwerken totdat je het eind-geluid kan bewaren.

Wat is eigelijk een emulator? Is dat iets dat iets wat iets anders kan simuleren?

Ja.

Maar in mijn geval gewoon de naam van de échte synth: E-MU Emulator. Die heet zo omdat hij echte klanken na kan doen. (Sampler)

Ja heel herkenbaar nu.
Ik heb heel even die gebruiksaanwijzing bekeken.
Daar (de E-MU) zou ik wel van terugschrikken.
Zo heb ik ook verschillende samplers waarbij ik onder elke toets een ander ,
welk geluid dan ook geluid kan zetten.
Bij die oude Akai die ik nog heb gaat bij het lager worden van de toon ook de sample langer worden.
Ouderwets waardeloos gedoe. En maar 20 seconden opneemtijd mogelijk.
Maar het werkt en dat is al heel wat.
Als ik bij de E begin kan ik net aan wat lager naar de C of hoger naar de G voor heel veel herkenbare liedjes.
Ook wel afhankelijk wat voor geluid er ingeladen is gaat het net.
Al die sircuitjes die er ingebouwd zitten om het 8bit wat te compenseren geeft wel een eigen appart geluid.
Meer doe ik er niet mee. Verder is het ding ook lomp en zwaar.
Lekker makkelijk ook zo te werk te gaan de geheugen opslag (floppy) gebruik ik niet meer.
Het eindresultaat neem ik direct op en dan de stekker er uit en dan is het ram geheugen weer leeg.
. . . De Roland 404 heeft uren geheugen op een SD kaartje bijna onvergelijkbaar.
Dat overzetten gaat suppersnel. Die is ook kleiner en lichter.
Verder hecht ik ook minder aan het onbenoembare typsche vintage geluid als dat al bestaat?

D
Welk model Akai heb je?
Ik heb de E-synth als masterkeyboard gekocht en zo "kreeg" ik er meteen een Emulator bij.
De Akai S01
Samen met een Windows 95 computer heb ik er nog een bescheiden hitje mee gemaakt waar het Interface-Amsterdam (met CD en tijdschrift) er toen nog 13000 van versprijd heeft.

Period correct kan inderdaad leuk zijn, maar dat gedoe met trage, oude en onberekenbare gegevensdragers en obscure bestandsformaten... Dat vond ik destijds al een hel. :D

Ik denk dat met de IV samplers het wel iets meer kan zijn dan alleen nostalgie en zelfkuistering. Als je alles hebt werken heb je gelijk ook toegang tot alle EMU libraries, en dus in feite ook al hun romplers en expansions. Dit met dan gelijk ook alle z-plane filters wat toch wel uniek is. De EMU romplers worden ook steeds duurder trouwens.

Zelf was ik 'bijna' vorig jaar ook dit pad opgegaan, maar dit zou dan weer zo'n 5 jaren project van mij worden. Dus ik heb de Emulator X aan de praat gekregen met alle roms. Een Emulator staat nog wel op de wenslijst, maar dan alleen als het een totaal compleet pakket is (met gotik drive en liefst alle roms op HD).

Ik vind het stiekem ook wel een beetje cool welke hilarische hoeveelheid kabels er uit mijn E-synth komt. Alle 8 individuele outputs, 2 sample inputs, 2 van de 3 pedals, stroom uiteraard, MIDI in en uit, SCSI, toetsenbord. Enkel SPDIF en 1 pedaalaansluiting niet.

Ik heb er de meeste van de EIII CD-ROMs bij, 6 van de 8 ofzo. En nu met de SCSI setup dus proberen mijn eigen bibliotheek van zelf gemaakte of zelf gevonden (op oude dragers) leuke samples aan te leggen.

k vind het stiekem ook wel een beetje cool welke hilarische hoeveelheid kabels er uit mijn E-synth komt. Alle 8 individuele outputs, 2 sample inputs, 2 van de 3 pedals, stroom uiteraard, MIDI in en uit, SCSI, toetsenbord. Enkel SPDIF en 1 pedaalaansluiting niet.
Foto’s!

Ik ben nog altijd fan van mijn E4 XT Ultra. Ondanks zijn leeftijd blijft de kwaliteit van de samples zeer hoog. Solo viool, strings, koren, orkestrale percussie ... ik spreek de ULTRA er steeds op aan. De externe randapparatuur heb ik nu wel teruggedrongen tot een SCSI CD-ROM en een interne IDE HDD. Oude opslagapparaten en -media zijn niet meer altijd betrouwbaar op hun leeftijd (niet dat moderne media een garantie op betrouwbaarheid is). Dit is mijn zeer interessante opmerking in deze thread :D .

Wat aan het experimenteren met de pci kaart in de studio pc. Probleem: ik vind onmogelijk welke ID die heeft, want de adaptec software SCSISelect vindt de kaart niet terwijl de kaart op dat moment gewoon werkt. Dus ik gok op 7. Ook nog wat conflicten als ik emu en pc tegelijk aan heb. Pc wil emu scsi processor installeren maar die drivers heb ik niet en niemand heeft die blijkbaar. Nog veel uit te zoeken dus.

Nog niet met EMXP of andere software geëxperimenteerd om van PC naar EMU en andersom uit te wisselen, maar aangezien beiden de MO drive kunnen zien, zou dat wel eens (in afwachting van een SCSI ZIP drive) de onverwachte verbinding tussen beiden kunnen worden.

De pc had met alle drives up and running een K-schijf :halleluja en alles daarvoor dankzij de tig drives in dat ding, cool.

Laatst gewijzigd:
Nog net 1 plaatsje vrij voor een ZIP drive. :engel:

Attachments

• 20250119_223123.jpg
    20250119_223123.jpg
    47,1 KB · Bekeken: 80
Wat aan het experimenteren met de pci kaart in de studio pc. Probleem: ik vind onmogelijk welke ID die heeft, want de adaptec software SCSISelect vindt de kaart niet terwijl de kaart op dat moment gewoon werkt. Dus ik gok op 7. Ook nog wat conflicten als ik emu en pc tegelijk aan heb. Pc wil emu scsi processor installeren maar die drivers heb ik niet en niemand heeft die blijkbaar. Nog veel uit te zoeken dus.

Nog niet met EMXP of andere software geëxperimenteerd om van PC naar EMU en andersom uit te wisselen, maar aangezien beiden de MO drive kunnen zien, zou dat wel eens (in afwachting van een SCSI ZIP drive) de onverwachte verbinding tussen beiden kunnen worden.

De pc had met alle drives up and running een K-schijf :halleluja en alles daarvoor dankzij de tig drives in dat ding, cool.

Als ik het goed herinner ondersteunt windows de scsi adapter driver niet meer. Er is wel een workaround, zie hier:

Back