Dé grote Emulator IV (EOS, Ultra ...) draad!

Veel succes ermee!

Ik besef net dat ik elke mogelijke en onmogelijke gegevensdrager aan mijn Emulator gekoppeld heb (MO-Disc, anyone?) maar geen SD. :stupid:D
Het probleem met de ZuluSCSI blijkt opgelost, door de SD-kaart te formatteren met die tool :)

Alleen heb ik nog geen idee waarom de kaart plots stopte met (goed) te werken.

Bestand kopiëren tussen de Mac en de sampler is echt super eenvoudig.
Je kan ook wav-bestanden laden, en CD voor Akia (getest) en Korg (nog niet getest).
Ik heb nu kopiën van ruim 150 CDs op mijn harde schijf staan.
De volgende dagen (weken? maanden?) wil ik die allemaal als banken op de harde schijf van de E5000 zetten.
Als het een E-mu CD is, dan gaat dat vrij simpel, met de 'backup' van EOS.
Als het een AKAI-CD is, dan moet het folder per folder gebeuren, en duurt het een stuk langer.

Ik heb de originele E-mu CD's liggen en (meerdere) cd-rom lezer in de scsi chain, zo doe ik dat. Voor geluiden die op pc staan is het eenvoudigste bij mij via ZIP disc, of als de boel er zin in heeft een hd gebruiken die zowel de pc als de Emulator kunnen zien. Zo zouden er 2 moeten zijn in de chain.

Het probleem met de ZuluSCSI blijkt opgelost, door de SD-kaart te formatteren met die tool :)

Alleen heb ik nog geen idee waarom de kaart plots stopte met (goed) te werken.

Bestand kopiëren tussen de Mac en de sampler is echt super eenvoudig.
Je kan ook wav-bestanden laden, en CD voor Akia (getest) en Korg (nog niet getest).
Ik heb nu kopiën van ruim 150 CDs op mijn harde schijf staan.
De volgende dagen (weken? maanden?) wil ik die allemaal als banken op de harde schijf van de E5000 zetten.
Als het een E-mu CD is, dan gaat dat vrij simpel, met de 'backup' van EOS.
Als het een AKAI-CD is, dan moet het folder per folder gebeuren, en duurt het een stuk langer.
hoe dan?
(makkelijk/werkbaar)
ik dacht (ben in hetzelfde geval als jij, met een paar duizend CDROM images op m'n computer) dat aangezien die ZULUSCSI enkel [7] images (!) kan benaderen / of presenteren aan de host (de EMU in dit geval), je 'beperkt' bent tot 7 CDROMs 'tegelijk' te kopieren naar de ZULU , en die dan te backupen met de EOS functionaliteit

dus je bent beperkt tot a/ images (van CDROMS) en b/ 7 stuks per sessie

heeft de EMU geen 'import' functionaliteit om andere formaten CDROMs in te lezen? Dacht dat wel ... (zodat je niet folder/folder hoeft te gaan)

zou het kunnen omdat je die .ini file gemaakt had dat hij stopte met werken (omdat vanaf dat die aanwezig is, bepaalde settings standaard aan of uit gezet worden)

hoe dan?
(makkelijk/werkbaar)
ik dacht (ben in hetzelfde geval als jij, met een paar duizend CDROM images op m'n computer) dat aangezien die ZULUSCSI enkel [7] images (!) kan benaderen / of presenteren aan de host (de EMU in dit geval), je 'beperkt' bent tot 7 CDROMs 'tegelijk' te kopieren naar de ZULU , en die dan te backupen met de EOS functionaliteit
Dat klopt. Dat (7 'apparaten') is een beperking van SCSI, niet van Zulu. Een 'SCSI'-chain kan 8 (0...7) apparaten aan, en de sampler is er daar 1 van (ID in te stellen onder 'Master').
dus je bent beperkt tot a/ images (van CDROMS) en b/ 7 stuks per sessie
Ja, 7 images van CDROMS en/of (virtuele) 'harde schijven'.
Op mijn (64GB) SD-kaart heb ik momenteel 6 'harde schijven' en 1 CD, maar dat is makkelijk en snel aan te passen naar bv. 7 CDROMS.
heeft de EMU geen 'import' functionaliteit om andere formaten CDROMs in te lezen? Dacht dat wel ... (zodat je niet folder/folder hoeft te gaan)
Helaas, er is wel een 'export' functie (voor Presets/Samples/Sequences), maar geen import.
Ondertussen ben ik ook tot de conclusie gekomen dat kopiëren per folder ook niet zal lukken.
Backup (eventueel per folder) kan je enkel selecteren op een E-mu CDROM, niet op een AKAI CDROM.
Dat wordt dus bank per bank :(

Er bestaat wel een tool om de AKAI-schijven om te zetten.
Die draait helaas niet op Mac, tenzij je Wine gebruikt.
Dat moet ik nog bekijken.
zou het kunnen omdat je die .ini file gemaakt had dat hij stopte met werken (omdat vanaf dat die aanwezig is, bepaalde settings standaard aan of uit gezet worden)
Het probleem deed zich voor toen ik een folder op 1 van de 'schijven' van de SD-kaart een andere naam wou geven.
De .ini file stond er al een paar dagen op, want ik gebruik die ook om de (lange) naam ('ZuluSCSI') te verkleinen naar 'Zulu', en om de verschillende 'schijven' een naam te geven:
[SCSI]
Vendor = "ZULU "
Product = "Zulu "
EnableUSBMassStorage = 1
[SCSI0]
Product = "LIB A
[SCSI1]
Product = "LIB B"
[SCSI2]
Product = "5GB A"
[SCSI3]
Product = "15GB A"
[SCSI4]
Product = "5GB B"
[SCSI5]
Product = "15GB B"
[SCSI6]
Product = "4k V3 AnaOdyssee"
TIP voor de Mac-gebruikers:
Als je een txt-bestand 'zuluscsi.txt' aanmaakt, en het daarna hernoemt naar 'zuluscsi.ini', dan wordt het in feite "zuluscsi.ini.txt'.
In de info (Command-i) kan je dat aanpassen naar 'zuluscsi.ini'.

Dat klopt. Dat (7 'apparaten') is een beperking van SCSI, niet van Zulu. Een 'SCSI'-chain kan 8 (0...7) apparaten aan, en de sampler is er daar 1 van (ID in te stellen onder 'Master').

Ja, 7 images van CDROMS en/of (virtuele) 'harde schijven'.
Op mijn (64GB) SD-kaart heb ik momenteel 6 'harde schijven' en 1 CD, maar dat is makkelijk en snel aan te passen naar bv. 7 CDROMS.

kunnen we geen harde schijf 'maken' met daarop alle (zover EOS dit toelaat, max 2GB dacht ik) CD-ROM images en die dus op de ZULU zetten?

-ik dacht met translator dat je zulke HDs kan maken

kunnen we geen harde schijf 'maken' met daarop alle (zover EOS dit toelaat, max 2GB dacht ik) CD-ROM images en die dus op de ZULU zetten?

EOS kan veel meer aan dan 2GB. In mijn E5000 zit een 80GB, en EOS heeft daar geen enkele moeite mee.
Je kan CD-ROM images (.iso) gewoon op de SD-kaart van de ZuluSCSI kopiëren, en die dan bv. “CD6.iso” noemen. Dan verschijnt er netjes een CD-ROM op de sampler.
(Op sommige modellen van ZuluSCSI zit blijkbaar een “Eject”-knop, waarmee je een virtuele CD-wisselaar met 10 CDs kan maken. Mijn ZuluSCSI Pico heeft die knop niet, dus ik kan dat niet testen)

@wavejockey : Bij de aankoop van de ZuluSCSI heeft de vriendelijke verkoper 15GB aan informatie van bekende E-mu CDROMS (o.a. EIIIX Sound Library [17 CDROMS], Formula 4000 [5 CDROMS],...).
Als je daar graag een kopie van wil, kom dan eens langs met een SD-kaartje of een USB-stick.
(Dat aanbod geldt ook voor andere forumleden, uiteraard :P )

Ik ben begonnen het organiseren van de interne HD (80GB) van de E5000.
Momenteel zit ik aan ruim 10GB, met 1800 banken.
De E-mu CDs kunnen snel overgezet worden, met de "backup"-functie van de sampler.

Maar voor de andere (niet E-mu) CDs duurt het veel langer.
Die moeten bank per bank overgezet worden, en het inlezen van 1 bank duurt lang [een paar minuten], want die moet 'vertaald' worden.
Een aantal van die banken zijn ook te groot ('Not Enough Memory') [er zit 128MB in de E5000], dus die kunnen helaas niet geladen worden.
Net van een Ensoniq-CD de bank Basic-JV1080 ingelezen. Dat heeft 10 (!) minuten geduurd, maar ik werd beloond met 381 samples en 92 presets.:mega:
Spannend! :P

Ik heb me nu gevonden dat de banken die bij het omzetten, van niet-emu CDROMs, "Not Enough Memory" geven, preset per preset kunnen geladen worden.
Zo kan ik toch (bv.) de banken "Morpheus" (114 presets) van de Ensoniq-CDROM omzetten naar E4b :okdan:
Alleen duurt het nu NOG langer dan bank per bank.
Maar het is de moeite waard.

Laatst gewijzigd:
Ik moet eens gaan experimenteren. Ik heb een groot deel van de E-Mu III cd's, maar nog nooit iets mee gedaan. Misschien ook eens op een scsi hd proberen zetten.

Ik moet eens gaan experimenteren. Ik heb een groot deel van de E-Mu III cd's, maar nog nooit iets mee gedaan. Misschien ook eens op een scsi hd proberen zetten.
Bedoel je die set van 17 CDs ?

Ik zou eens moeten kijken hoe ze officieel heten. Ik denk een set van 8 waar ik er eentje ontbreek ofzo.
De “Producer”-reeks is een set van 8.
Sommige daarvan zijn dubbelcds, dus in feite 11 CDs, dacht ik.

"Classic" CD-Roms (vol.1 t.e.m. 8 = aka "EIIIX sound library") = in EIIIx format:
Vol.1 Emulator Standards = 170 MB, 44 banken, 1.283 presets
Vol.2 More Emulator Standards = 233 MB, 44 banken, 1.075 presets
Vol.3 Orchestral = 217 MB, 46 banken, 913 presets
Vol.4 Sound FX = 141 MB, 28 banken, 256 presets
Vol.5 World Instruments = 214 MB, 35 banken, 378 presets
Vol.6 World Percussion & Ensembles = 127 MB, 22 banken, 348 presets
Vol.7 Emu Classics = 238 MB, 9 banken, 758 presets
Vol.8 Vintage = 90 MB, 13 banken, 494 presets

Vol.9 Psychic Horns = 130 MB, 28 banken, 138 presets
Vol.10 Elements of Sound 1MB = 105 MB, 99 banken, 1.840 presets; = een EIII repackaging van de EMAX II factory library vol.1
Vol.11 Elements of Sound 2MB = 132 MB, 94 banken, 1.589 presets; = een EIII repackaging van de EMAX II factory library vol.2
Vol.12 Esi-32 150MB Production Soundset = 132 MB, 42 banken, 915 presets
Vol.13 Dance 2000 = 277 MB, 52 banken, 763 presets
Vol.14 Esi-32 General MIDI collection = 31,5 MB, 7 banken, 700 presets
Vol.15 Bass Collection Dan Dean = 389 MB, 63 banken, 573 presets
Vol.16 26 Drum Kits / percussion = 200 MB, 45 banken, 726 presets
Vol.17 Heavy Guitars = ?

"Producer" CD-Roms = in EIV format:
Vol.1 Producer Series 1 = 336 MB, 5 folders, 230 banken, 440 presets
Vol.2 Producer Series 2 = 303 MB, 5 folders, 168 banken, 166 presets
Vol.3 Hollywood Sound Effects = 616 MB, 7 folders, 94 banken, 689 presets
Vol.4 Denny Jaeger Private Collection
Vol.5 3D Audio Collection = 439 MB, 9 folders, 96 banken, 229 presets
Vol.6 Analogia Project
Vol.7 Old World Instruments
Vol.8 Platinum Phatt

"Formula 4000" CD-Roms = in Esi-4000/Esi-2000 format:
Vol.1 Hip-Hop Nation = 384 MB, 50 banken, 1.603 presets
Vol.2 Techno/Trance = 291 MB, 32 banken, 1.605 presets
Vol.3 Analog Odyssey = 185 MB, 21 banken, 1.363 presets
Vol.4 Earth Tones
Vol.5 Protozoa

"Classic" CD-Roms (vol.1 t.e.m. 8 = aka "EIIIX sound library") = in EIIIx format:
Vol.1 Emulator Standards = 170 MB, 44 banken, 1.283 presets
Vol.2 More Emulator Standards = 233 MB, 44 banken, 1.075 presets
Vol.3 Orchestral = 217 MB, 46 banken, 913 presets
Vol.4 Sound FX = 141 MB, 28 banken, 256 presets
Vol.5 World Instruments = 214 MB, 35 banken, 378 presets
Vol.6 World Percussion & Ensembles = 127 MB, 22 banken, 348 presets
Vol.7 Emu Classics = 238 MB, 9 banken, 758 presets
Vol.8 Vintage = 90 MB, 13 banken, 494 presets

Vol.9 Psychic Horns = 130 MB, 28 banken, 138 presets
Vol.10 Elements of Sound 1MB = 105 MB, 99 banken, 1.840 presets; = een EIII repackaging van de EMAX II factory library vol.1
Vol.11 Elements of Sound 2MB = 132 MB, 94 banken, 1.589 presets; = een EIII repackaging van de EMAX II factory library vol.2
Vol.12 Esi-32 150MB Production Soundset = 132 MB, 42 banken, 915 presets
Vol.13 Dance 2000 = 277 MB, 52 banken, 763 presets
Vol.14 Esi-32 General MIDI collection = 31,5 MB, 7 banken, 700 presets
Vol.15 Bass Collection Dan Dean = 389 MB, 63 banken, 573 presets
Vol.16 26 Drum Kits / percussion = 200 MB, 45 banken, 726 presets
Vol.17 Heavy Guitars = ?

"Producer" CD-Roms = in EIV format:
Vol.1 Producer Series 1 = 336 MB, 5 folders, 230 banken, 440 presets
Vol.2 Producer Series 2 = 303 MB, 5 folders, 168 banken, 166 presets
Vol.3 Hollywood Sound Effects = 616 MB, 7 folders, 94 banken, 689 presets
Vol.4 Denny Jaeger Private Collection
Vol.5 3D Audio Collection = 439 MB, 9 folders, 96 banken, 229 presets
Vol.6 Analogia Project
Vol.7 Old World Instruments
Vol.8 Platinum Phatt

"Formula 4000" CD-Roms = in Esi-4000/Esi-2000 format:
Vol.1 Hip-Hop Nation = 384 MB, 50 banken, 1.603 presets
Vol.2 Techno/Trance = 291 MB, 32 banken, 1.605 presets
Vol.3 Analog Odyssey = 185 MB, 21 banken, 1.363 presets
Vol.4 Earth Tones
Vol.5 Protozoa
Yep. Die heb ik allemaal op de HD van mijn sampler.
Momenteel ben ik bezig met de “Wall of Sound”-reeks van Syntec. Dat zijn 8 CDs, maar van de laatste heb ik (nog) geen image gevonden.
6 van de CDs zijn in E-mu formaat, en dus snel over te zetten (“backup”), maar Vol.2 is een Ensoniq-CD, en die banken moeten stuk per stuk ‘vertaald’ worden. En als de bank te groot is, preset per preset. Daar ben ik nu mee bezig.
Er staan banken van de Morpheus, Minimoog, Kurzweil-2000, en JV-1080 op, dus dat is wel de moeite waard.

Ik zie nu dat Vol.8 dezelfde banken heeft als Vol.3, maar dan in Akai-formaat.
(die “Kraftwerk”-bank is wel tof. Die bevat o.a. het alfabet, en een aantal woorden als samples)

Attachments

• IMG_8871.jpeg
    IMG_8871.jpeg
    184,9 KB · Bekeken: 37
  • IMG_8872.jpeg
    IMG_8872.jpeg
    327,4 KB · Bekeken: 41
Op sommige modellen van ZuluSCSI zit blijkbaar een “Eject”-knop, waarmee je een virtuele CD-wisselaar met 10 CDs kan maken.
Mijn ZuluSCSI Pico heeft die knop niet, dus ik kan dat niet testen
Wel, nu blijkt dat dit WEL kan :eureka:
Als je op de sampler de info van een CD vraagt ("Disk Drive" -> selecteer CD -> "Info"), dan verschijnt er een "Eject"-knop.
En jawel, als je op die "Eject" drukt, wisselt de schijf :mega:

Om een 'CD-wisselaar' te maken op de ZuluSCSI , volstaat het om meerdere .iso-bestanden (images van CDs) in een folder Cdx (x is SCSI-ID) te zetten.
Bij het aanzetten krijg je dan de eerste CD in de folder te zien.
Als je dan op "Eject", dan wisselt de schijf.

Ik heb het nog maar met 2 .iso-bestanden getest, maar ik denk dat het minstens met 10 in 1 folder kan (misschien wel meer ?)
(Stel je voor: 7 'CD-wisselaars' met elk 10 [of meer?] CDs), op 1 SD-kaart van de ZuluSCSI. :P )

Enige probleem: Op de display van de sampler wijzigt de naam van de CD wijzigt niet, dus je moet zelf bijhouden welke geladen is.
Ik meen ergens gelezen te hebben, dat daar een oplossing voor gezocht wordt.

Back