Daisy, Bela, Esp32, FPGA, OWL, Teensy, Ksoloti

Maar code is nog geen connectie in de zin van een stukje geleidend materiaal dat al dan niet aanwezig is. Die stap begrijp ik nog niet.

Maar code is nog geen connectie in de zin van een stukje geleidend materiaal dat al dan niet aanwezig is. Die stap begrijp ik nog niet.

Ja daar zit wel een configureerbaar switch matrix in. Hoe die cellen precies geconfigureerd worden zal google zeker weten. Maar bij programmatie in VHDL bv. gebeurt dat allemaal vrij automatisch ...

Representation-of-a-generic-island-style-FPGA-which-includes-CLBs-switch-matrices.png

Programmeren dmv. VHDL lijkt niet zo heel moeilijk. Van hier een voorbeeldje voor een 4 bit Johnson counter. Doet wel wat denken aan Pascal. :luv:

Code:
library ieee;
use ieee.std_logic_1164.all;

entity johnson_counter is
port(clk : in std_logic;
    reset : in std_logic;
    count : out std_logic_vector(3 downto 0)
    );
end johnson_counter;

architecture Behavioral of johnson_counter is

signal temp : std_logic_vector(3 downto 0) := (others => '0');

begin

--assign the temparary signal to output port.
--In VHDL-1997, output ports cannot be read. Thats why we use temp here.
count <= temp; 

process(clk)
begin
if(rising_edge(clk)) then
    if (reset = '1') then ---synchronous reset
        temp <= (others => '0');
    else
        --these are concurrent statements. 
        --which means they all execute at the same time.
        temp(1) <= temp(0);
        temp(2) <= temp(1);
        temp(3) <= temp(2);
        temp(0) <= not temp(3);
    end if;
end if;
end process;

end Behavioral;

Interessant topic.

Heb wel wat met teensy gedaan, soort midi-cv/gate met 64 cv's en 8 gates, met de 3.5.
Eigenlijk soort sturing voor een polyfone synth.
Zelfs bordje voor ontworpen. Kan alweer niet meer dienen: SH chips niet meer verkrijgbaar, de teesy 3.5 ook niet. Migreren naar de Teensy 4 betekent weer een en ander herdoen want de 4 heeft geen dac's en is niet 5v tolerant.
Je zou er moedeloos van worden.

Ik ga wel enkele van de hier aangehaalde platformen bekijken, digitale audioprocessing is niet echt m'n ding maar het interesseert me wel.
Welk systeem is het interessantst om fm synthese te doen richting het niveau van dx7.
of droom ik.

Jammer is dat. Omdat MCUs en SBCs best snel wijzigen denk ik al jaren dat er (voor mij) platform onafhankelijke modules nodig zijn. Bijvoorbeeld een 8 x CV out module die via serial of ic2 werkt.
Je hebt nu wel de Daisy Subpatch.

Een kant en klare plug en play oplossing spreekt me wel aan. Met led jacks die Expert Sleepers gebruikt. DIY met minder ge-Do.

Voor Ksoloti is nu ook een standalone case en eurorack module. Verkrijgbaar via Thonk. Wat een mooie feature is van Axo en Kso is dat je patches vanaf SD kan laden.

Op Dutch Modular Fest zag en sprak ik met Apfelaudio die maakt een FGPA eurorack module. Tiliqua. Erg interessant.

Wat gaaf. Ik dacht eerst dat daar nog een PGPA tussen moest. Maar kan pmod kan dus direct op een Teensy of Daisy.

Ik ben pas begonnen met de esp32, wat ik fijn vind is dat er bordjes te koop zijn met een oled schermpje of camera voor een paar euro.
Een voordeel voor mij ligt daarin dat ze met de Arduino IDE te programmeren zijn, met allerlei goed verkrijgbare libraries.
En dat ze DUAL CORE zijn, zodat de onderdelen van het programma wat niet tijd kritisch is (besturing van beeldscherm , lezen van knoppen en/of potmeters) door de ene core gedaan kan worden, terwijl het deel wat wél tijd kritisch is, audio en/of midi, door de andere core gedaan kan worden en zo de latency laag kan houden.

Het klinkt allemaal heel interessant, maar ik kom nu al tijd tekort. Misschien iets voor na mijn pensioen en wanneer al die nieuwe ontwikkelingen wat gestabiliseerd zijn (de nieuwe opties en systemen buitelen nu nog over elkaar heen).

Even een apart topic om het overzicht te houden. Wie heeft er ervaring met een of meer van onderstaande hardware:
Daisy
Wat is daarvan redelijk bruikbaar om een zelf geschreven synth progje op te draaien en als zelfstandige hardware synth vorm te geven en te bedienen?

Mijn Tesseract Stonk joystick blijkt dus Daisy te gebruiken

Ik gebruik nu zo'n jaar of 10 de axoloti en sinds een jaar heb ik nu ook een ksoloti Big Genes module en wat programmeren betreft, vind ik de software van deze heerlijk te gebruiken.
Ten eerste omdat je niet perse zelf C++ hoeft te kennen, want je bent basically gewoon blokjes elkaar aan het patchen die anderen gecodeerd hebben met een bepaalde functie.
Het mooie is nu, dat je deze modules zelf weer kunt openen (embedden) zodat je in het axoloti/ksoloti programma zelf de code kunt bekijken en ter plekke kunt herschrijven en meteen kunt testen.
Ik ben met nul C++ kennis begonnen en ben onderhand de grootste contributor van modules voor de axoloti (800+ modules terwijl ik nog meer dan 1000 modules zou kunnen contributen zodra dit systeem weer werkt->probleempje met github).

Ik heb ook de salt en salt+ van bela, maar ik moet toegeven dat ik hier eigenlijk nauwelijks iets mee gedaan heb, omdat ik in de tijd van aanschaf eigenlijk net was begonnen met programmeren en het een beetje mijn pet te boven ging. Ik vond het in ieder geval heel omslachtig en verwarrend hoe je dat boardje moet coderen en ben eigenlijk meteen weer hard terug gerend naar de axoloti haha.

Wat het programmeer-gemak betreft, staan bij mij de axoloti/ksoloti dus ver boven de rest. Ook qua installatie van het programma ben je zo klaar en hoef je niet allemaal speciale programma's te installeren zodat je circuitboardjes kunt programmeren, je kunt binnen 15 minuten bezig zijn met je eerste synth en binnen een uur al een heel leuk apparaatje hebben. Bij de bela was ik toen nog steeds aan het uitzoeken hoe ik uberhaupt kon beginnen met programmeren en na dag 5 had ik nog steeds niets werkends eruit gekregen (al zou ik dat tegenwoordig misschien wel kunnen, toch maar weer eens kijken).

Wat betreft rekenkracht kun je echt wel een hoop leuke dingen uit deze boards halen, al hoop ik wel dat een volgende versie krachtiger zal zijn gezien ik zelf toch elke keer weer tegen de max CPU schurk. De ksoloti heeft in ieder geval wel al een SDRAM upgrade ten opzichte van de axoloti, waarmee je flink grote audio buffers kunt gebruiken (350 seconden tegenover de 40 seconden van de axoloti). Je kunt dus ook enorme wavetables laten genereren.

Van de week bijvoorbeeld een physical-modelled "gitaar" gemaakt waarbij de 6 snaren ieder uit 2 delay buffers bestaan (voor de links/rechts traverserende golven) waarbij de snaren via een household matrix reverb met elkaar verbonden zijn (deze functioneert als de bridge en body van de gitaar). Daarbij zit er ook een sectie voor automatisch besturing van key/scale/mode/temperament(fret-posities)/chord/neck-positie/melodie/bass en een module waarmee je de snaren op verschllende plekken kunt plucken, strummen of strijken (kunnen allemaal tegelijk de snaren bespelen), welke je daarna dan door 3 "pickups" kunt laten uitlezen die moduleerbaar zijn zodat je de klankkleur van de snaren over tijd kan laten veranderen. En voor de gein heb ik er ook maar een loop-delay bij gemaakt zodat ik drums kan beatboxen en mee kan laten lopen.

Je kunt ook (i)fft gebruiken, al moet je hier enigszins oppassen hoe je het in zet, want het gebruikt snel een hoop cpu. Zo heb ik ifft gebruikt om een wavetable met fft's voor golfvormen in elkaar te laten morphen, deze dan eerst om te zetten naar een single-cycle waveform om deze dan naar een tweede golfvorm buffer te sturen die de nieuwe golfvorm er "langzaam" in fade.

Hierbij moet ik trouwens ook even zeggen, heel veel patches die ik maak doen van alles en nog wat tegelijk (drums, melodie, sequencing etc), waardoor ik soms moet besparen op audio kwaliteit (iig niet kan oversamplen terwijl dat soms eigenlijk wel nodig is). Maar als je de axoloti/ksoloti in zet voor 1 functie zoals een enkele oscillator, kun je echt wel een complexe oscillator maken van hoge qualiteit.

Ik heb behoorlijk wat demo's op mijn soundcloud staan van patches&modules die ik heb gemaakt waarbij de hele track in 1x door 1 axoloti boardje gegenereerd wordt (sequencing, drums, bass, melodie, effecten):
SirSickSik

Tot slot zou ik deze nog een soort van aan de lijst met programmeerbare boardjes/modules willen toevoegen: SPIN FV-1 chip
Al is dit wel echt low-level programmeren en heb je, zeker in vergelijking met alles wat je hierboven hebt staan, een heel beperkt geheugen voor je code en maar 3 controls.
Maar er zijn meerdere modules die deze chip gebruiken, zoals de happy nerding FXaid en je kunt er toch best leuke dingen uit krijgen als je de code een beetje door hebt.

Dank voor de uitgebreide info! Je schrijft onder meer:

Ik gebruik nu zo'n jaar of 10 de axoloti en sinds een jaar heb ik nu ook een ksoloti Big Genes module en wat programmeren betreft, vind ik de software van deze heerlijk te gebruiken.
Ten eerste omdat je niet perse zelf C++ hoeft te kennen, want je bent basically gewoon blokjes elkaar aan het patchen die anderen gecodeerd hebben met een bepaalde functie.
Het mooie is nu, dat je deze modules zelf weer kunt openen (embedden) zodat je in het axoloti/ksoloti programma zelf de code kunt bekijken en ter plekke kunt herschrijven en meteen kunt testen.
Ik ben met nul C++ kennis begonnen en ben onderhand de grootste contributor van modules voor de axoloti (800+ modules terwijl ik nog meer dan 1000 modules zou kunnen contributen zodra dit systeem weer werkt->probleempje met github).

Redenen dat ik nog niet met programmeerbare boardjes begonnen ben zijn te druk met andere zaken, en door de bomen het bos niet meer zien. Begrijp ik het goed dat axoloti/ksoloti nu onofficieel min of meer de standaard is, zoals Eurorack dat voor modular is? Ook het grafisch programmeren door het patchen van blokjes spreekt mij aan.

niet perse de standaard, maar ik vind het persoonlijk fijn werken en ik heb er redelijk makkelijk door leren programmeren. Gewoon de simpelste modules bekijken en hier en daar wat veranderen/combineren en checken hoe dat dan uitpakt. Gaandeweg begrijp je steeds meer en zie je ook meer mogelijkheden qua synthese opties en bepaalde handige ratio's die vaak voorkomen, etc.

Met het ontbreken van een standaard zit ik nog wel, ik zie er tegenop om te investeren in het leren van een systeem dat er eventueel na een paar jaar al weer niet meer is of dan door een ander systeem is overvleugeld.

Met het ontbreken van een standaard zit ik nog wel, ik zie er tegenop om te investeren in het leren van een systeem dat er eventueel na een paar jaar al weer niet meer is of dan door een ander systeem is overvleugeld.
Welkom in de immer veranderende wereld van een IT’er… 🫤 Je zult continue je kennis en expertise moeten ombuigen naar waar de markt heen gaat.
Maar: als je eenmaal een platform hebt gevonden waar je blij van wordt dan kun je daar gewoon op blijven… ook al draait de rest van de wereld door. Je hoeft niet altijd het nieuwste van het nieuwste te hebben. Als iets voldoet, dan voldoet het.

Ziehier: Retired Axoloti Control Module DIY

Een tijdje geleden overwoog ik iets met de Axoloti te gaan doen, maar voordat ik eruit was wat ik ging doen was het ding al niet meer verkrijgbaar. Zoiets zal je met bijvoorbeeld Eurorack niet zo snel hebben. Wel met sommige modules, maar niet met het systeem als geheel.

ik zie de axoloti/ksoloti niet als iets dat je met "modular" als general term kunt vergelijken, je zou het beter kunnen zien als een merk binnen eurorack, waarvan er ook meerdere opkomen en gaan en nieuwe modules uitbrengen.
De axoloti is inderdaad uit de running genomen en Johannes laat ook niets meer van zich horen, maar de ksoloti lijkt zeker de goede kant op te gaan. Mogelijk is deze binnenkort ook via schneidersladen te koop (er zijn wat gebruikers plus de maker die bij hun erom gevraagd hebben).
Er komen hoogst waarscijnlijk ook nog een aantal eurorack modules uit die de ksoloti als engine gebruiken, waaronder mogelijk met een aantal gecodeerde modules van mijn hand.
Handige van de ksoloti is ook dat deze tot 5v accepteert en je hem goed voor de modular kunt gebruiken (ik weet even niet hoe het zit met de overvoltage beveiliging, maar die kun je natuurlijk zelf toevoegen).

Ik moet hierbij ook wel zeggen dat ik meteen voor een Big Genes module ben gegaan en niet een los ksoloti boardje wat het gebruik een stuk vereenvoudigd. Want je moet natuurlijk wel nog audio in/out en midi in/out installeren, terwijl het oude axoloti boardje deze al onboard had om meteen aan de slag te kunnen gaan.

Wat betreft gebruiksduur/stevigheid... ik heb hier al een jaar een axoloti boardje open en bloot naast me op de grond liggen waar ik af en toe een klein beetje op sta en ik bijna dagelijks aangesloten heb op de computer en hij doet het nog steeds XD

Back