Chromaplane

doet me een beetje denken aan een 2D theremin/somas flux in de vorm van een dichtgeklapte laptop :P

ziet er niet uit als een preciezie instrument maar wel lekker experimenteel

1717953833482.png

Vandaag aan de slag gegaan met de Chromaplane.

Ik ben voor de complete set gegaan, dus ontving een doos met daarin behalve de Chromaplane een set patchkabels, een hoes en een een tuner.
In principe is hij door de makers gestemd op één van de basisschema's, maar ik moest een paar noten wel even afstellen.

Dat tunen zag ik van tevoren wel als het grootste nadeel, maar dat gaat veel gemakkelijker dan ik van tevoren dacht.
De tuner toont door middel van ledjes de noot, de finetune en het octaaf. Met een meegeleverd schroevendraaiertje draai je de betreffende oscillator naar de gewenste noot. Het instellen van een compleet schema kost niet meer dan vijf minuten.

Ik ben met het ingestelde basisschema aan de slag gegaan en het viel me op alle vlakken mee.
Mede door ervaringen met pads was ik bang dat het best lastig zou zijn zonder visuele feedback de noten te herkennen, maar in de praktijk blijkt dat reuze mee te vallen. Na een paar minuten klooien weet je de meeste noten wel te vinden en hoor je wat lekker klinkt.

Het principe is eenvoudig. als je de pickups dichter na een oscillator beweegt neemt het volume van de betreffende oscillator toe.
Door hem tussen verschillende oscillators te plaatsen creëer je akkoorden. Dat klinkt eenvoudig, maar aangezien het volume dan afneemt is het doseren van de andere pickup bij een enkele noot wel iets dat enige oefening vergt, althans bij mij.

In eerste instantie was het voornamelijk een kakofonie aan noten, maar als je na een paar minuten vertrouwt begint te raken met het notenschema lukte het al snel om er wat interessanter dingen uit te krijgen.
Er valt ook wat te patchen. Zo is er een envelope follower en hebben het filter en de delay elk hun eigen uitgang.
Daar moet ik nog meer mee experimenteren, maar het maakt de klank al snel afwisselender en interessanter.

Er valt natuurlijk niets te automatiseren met MIDI, dus je moet het met dit instrument echt hebben van performance.
Dat vind ik een uitdaging, maar wel een hele leuke.

Overigens is het wel echt een analoog instrument, dus als je opstart zijn de noten enigszins ontstemd.
Dat is te zien op de tuner, maar echt hoorbaar laat staan storend vind ik het niet.
Na een kwartiertje opwarmen is dat trouwens verholpen.

Ik heb er ook even mijn Soma Ether bij gehouden en die laat ook keurig de noten horen zij het met wat ruis.

Ik heb er ondertussen ook wat eenvoudige muzikale ideeën bij, dus misschien dat ik morgen wel iets opneem dat ik kan tonen/laten horen.
Mijn partner heeft wat minder met het performance deel van de Chromaplane, maar vindt de klank wel interessant en heeft al ideeën om samples te laden in de Iridium en daarmee aan de slag te gaan.

Al met al voor mij een interessante en inspirerende toevoeging aan mijn arsenaal.

wel interesant hoe je er ritmisch mee omgaat

Het is inderdaad niet de meest spannende demo, maar het zijn mijn eerste schreden met dit instrument. ;)
Ik heb ook nog maar één tuning gebruikt.
Ik wil de komende tijd experimenteren met tunings die in stukken waar ik mee bezig ben passen om te experimenteren en om te horen of dat iets toe kan voegen.

Het is inderdaad niet de meest spannende demo, maar het zijn mijn eerste schreden met dit instrument. ;)
Ik heb ook nog maar één tuning gebruikt.
Ik wil de komende tijd experimenteren met tunings die in stukken waar ik mee bezig ben passen om te experimenteren en om te horen of dat iets toe kan voegen.
het hoeft ook niet meteen spannend, ik vond het juist wel intrigerend omdat het een beetje op mij over kwam als een blend van theremin vibratos, synthesizer sustains en ritmisch drum werk

hier deed het mij aan denken https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/aMEZmZM_460svav1.mp4

en ritmisch drum werk

Voor de duidelijkheid, het drumwerk kwam uit een Roland T-8. ;)

Het is vooral een leuk ding om mee te spelen en ik denk dat ik er muzikaal interessante dingen mee kan doen in mijn muziek.
Met spannend bedoelde ik vooral dat ik het hier voornamelijk eenvoudig melodisch heb gehouden, maar ik wil er ook qua geluidseffecten meer mee experimenteren.

Ik heb ook ideeën om hem in een ander creatief project te gebruiken en dat is ook een beetje waar ik op hoopte toen ik intekende, dat het inspirerend ding zou zijn.

Vandaag eens de Dark Time van de plank gehaald en gebruikt om het filter van de Chromaplane te sequencen.
Er zijn nog wel experimenten die ik in gedachten heb.
Ik vind de Crhomaplane echt een leuk en inspirerend ding om mee te werken!

Back