Ik ga ook (net als
@Nap altijd eerst intensief door de manual heen (maak aantekeningen om beter te onthouden), dan weet ik wat ie kan. En dan kan ik dat weer opzoeken als het relevant word.
Wat ik vaak weer vergeet zijn "live" achtige functies, of songmode achtige dingetjes op drumcomputers... dat gebruik heel erg weinig. Ook overdreven technische zaakjes met de I/O mogelijkheden of alternatieve manieren van DAW integratie kom ik soms pas laat (opnieuw) achter.
Over het algemeen ken ik mn hardware synths wel beter dan mn software synths (ableton en ableton stock spul ken ik beter omdat ik daar natuurlijk veel tijd mee doorbreng en alleen maar meer sinds de push 3 standalone)
Per stukje hardware:
BassStation 2:
Niet super complex, maar onder de motorkap veel extra functies verstopt die ik niet altijd op muscle memory kan vinden nog, maar ik weet van veel dingen dat het bestaat.
Als ik een percentage moet schatten... (en dat is lastig als je niet weet hoeveel je nog niet weet

) zou ik zeggen 85%
Opsix:
Zie bass station maar meer menu diven en obscure trucjes mogelijk doordat deze synth best een diepe flexibele is. En niet alle functies nodigen heel erg uit tot experimenteren door het vele menu diven als je buiten de lijntjes wilt kleuren. Wel veel meer tijd in gestoken dan in de bass station, maar ik denk dat ik de manual nog een 2e keer door wil om het echt even uit te vogelen weer. 75%
Waldorf Quantum:
By far de diepste synth die ik heb, maar ik woon achter dat apparaat. En heb de manual meer dan eens gelezen (ook na de 3.0 update opnieuw gelezen). De meeste modes ken ik erg goed, maar kernel mode en sampling doe ik minder. Opsix heeft veel overlap met kernel en sampling is meer een regenachtige zondag middag activiteit voor mij. Maar af en toe maak ik er een punt van om iets nieuws/anders te doen... zoals recent door mezelf te dwingen eens iets met live granular te doen.
Ik durf ondanks de complexiteit wel een 80% kennis op deze synth te knallen. Maar dat is alleen een technische 80%... creatief benut ik waarschijnlijk nog niet eens de helft van de mogelijkheden... deze synth gaat nooit vervelen.
Analog rytm:
Supergaaf ding, maar ik gebruik lang niet alle functies. Ik gebruik hem 80% van de tijd puur voor de synth engines en sounddesign.
Meestal sequence ik ook wel op de rytm, maar niet altijd. De rest van de functies (songs, pattterns, etc) gebruik ik eigenlijk niet veel. Wel ben ik (denk ik) aardig op de hoogte van de mogelijkheden, maar noet zo sterk als met de eerder genoemde synths. 70%
Tr8s:
Zie analog rytm, maar heb m korter en menu diven is intensiever. Daardoor minder thuis op de tr8s. Maar die is ook minder uitgenbreid, en dus zou ik die ook op 70% inschatten.
Motorsynth:
Nieuwste aanwinst. Nog maar kort in huis, maar niet super complex maar wel flexibel en leuk om op te werken. Veel functies die ik al kende van andere synths. Ik heb er ook al heel erg veel tijd al aan gespendeerd en denk dat ik er al aardig op thuis ben. Zeker omdat het nu nog maar kort geleden is dat ik de manual uitlas en de tutorial videos keek voel ik daar nu wel een 90% (hoger als je die leuke easteregg meetelt uit het easter egg topic ^^), maar dat zakt vast over tijd weer wat weg.
Moet vooral nog een keer goed de diepte in met de onboard sequencer en de vocoder functies.