Roland P-6 Creative Sampler

Roland komt met een nieuw instrument in hun Aira Compact serie.

"De P-6 Creative Sampler verpakt de befaamde samplingtechnologie van Roland in een gadget in zakformaat, met geavanceerde gedetailleerde sound design-opties en een krachtige sequencer. Hij is uitgerust met een ingebouwde microfoon, een intuïtieve bediening, USB-C connectiviteit en een veelzijdige verzameling hands-on multi-effecten (MFX).'

p-6_top_angle_gal.jpg

De Boutique versies nog niet pocket genoeg? ;)
Mijn vrouw wil nog wel een boutique versie van de de JP-8080.

Er blijft altijd wat te GASen.
Een soort JV-1010 in de Aira Compact behuizing lijkt me wel iets - categorieen en patches op een paar tactische controls, en dan wat basale functies als filter en envelopes enzo. Niet te moeilijk maar gewoon een handig kastje waar je even een orkestje, koortje, fantasy pad, strings etc. uit trekt met evt een software editor voor diepere patch editing.

Een soort JV-1010 in de Aira Compact behuizing lijkt me wel iets - categorieen en patches op een paar tactische controls, en dan wat basale functies als filter en envelopes enzo. Niet te moeilijk maar gewoon een handig kastje waar je even een orkestje, koortje, fantasy pad, strings etc. uit trekt met evt een software editor voor diepere patch editing.
Soundcanvas.. :)
1200px-Roland_SC-88Pro.jpg

Die dingen reageren ook allemaal op midi.. CC# 74 is filter..

Laatst gewijzigd:
Nou.. ik heb m wel besteld! Denk dat het een mooie aanvulling is voor mijn originele digitakt. Alternate looping, meerder samplerates, stereo, polyfonie, adsr envelopes , multi fx en granular synthese.

Eigenlijk vrijwel exact waar ik nu mijn lompe 19" samplers voor gebruik, dus als het bevalt kunnen die krengen eindelijk de deur uit ;)

Deze kan toch ook daadwerkelijk samplen. Dat kan die volca sample niet toch? Alleen daarom al zou je ze in mijn ogen niet echt kunnen vergelijken.

Dit lijkt me best een geinig ding, al weet ik niet of ik hem echt nodig heb. Maar goed, dat maakt em nie minder geinig natuurlijk.

Hoe bevalt de P6 tot dusver? Omdat ik meer aira compact apparaten heb, ben ik wel geïnteresseerd.
Maar ben ook bang voor te veel overlap met de SP404 en Polyend Tracker.
Ik vind het ongelofelijk wat Roland voor het geld in dit bakje heeft weten te proppen. Alleen al voor de granular is het bezitten van dit bakkie al een must als je het mij vraagt. Granular + 16 stemmige (ook stereo) sampler met een flinke pot eigen karakter + een lekkere selectie Roland/Boss SP effecten. Wat wil een mens nog meer?

Er is nu ook een sample tool voor de P-6.
Te installeren vanuit Roland Cloud.

Dat maakt het werken met dit ding wel praktischer. Vooral omdat je geen scherm hebt waarbij je visiueel samples kunt choppen.
Vraag me af of het gewoon een aangepaste versie is van de SP404 tool.

Het zou mooi zijn als ze hiermee ook een koppeling maken met Koala sampler zodat je met een telefoon ook samples kunt bewerken i.p.v. steeds een pc moet aanslingeren.
Voor een mobiele sampler lijkt dat logischer dan voor een studio sampler.

Ik zet hem wel op mijn sint/kerst lijstje voor dit jaar :)

Ik denk dat ik er maar eentje ga halen voor op vakantie, in de tuin of op de bank. Lijkt me een leuk intuitief ding om mee te klooien.

En wat ik zo zie op youtube voelt het voor mij allemaal logischer aan als een 404mk2.

Volgens mij prima bakje om boombap mee te maken!

Ik denk dat ik er maar eentje ga halen voor op vakantie, in de tuin of op de bank. Lijkt me een leuk intuitief ding om mee te klooien.

En wat ik zo zie op youtube voelt het voor mij allemaal logischer aan als een 404mk2.

Volgens mij prima bakje om boombap mee te maken!
Mocht je interesse hebben, de mijne staat net te koop :okdan:

Schopje omhoog. Heb interesse in deze, maar wat ik erover lees is dat de meningen over dit dingetje nogal uiteenlopen. Ik krijg de indruk dat de klachten weinig gaan over de features en mogelijkheden, maar vooral over de gebruiksvriendelijkheid. Sommigen vinden dat de sampler is bedacht in de hel om gebruikers hier op aarde ermee te martelen, anderen halen hun schouders op en zeggen dat het gewoon even wat tijd kost om te leren hoe alles werkt en met het ontwikkelen van wat muscle memory het allemaal prima gaat. Wie heeft er eentje en wat zijn de ervaringen?

Er zijn natuurlijk alternatieven, zoals de nieuwe MPC Sample, maar om in te stappen liever een goedkoper... instapmodel. ;) Terzijde, als ik het bedrag wat de MPC Sample kost ervoor zou willen uitgeven, ik denk eerlijk gezegd dat ik nog een beetje zou bijleggen voor een SP404 Mk2.

Die Aira compacts zijn allemaal prima qua bang for buck, tegelijkertijd zijn ze ook klein en beperkt en echt bedoeld als instappers (meeste hebben bijvoorbeeld beperkte MIDI implementatie of andere begrenzingen). Leuk voor onderweg of als speeltje of als 'my first sampler,, maar als je echt serieus met hw sampling aan de gang wil zou ik toch een maatje groter kiezen denk ik. De MPC Sample of SP-404 mk2 zullen je op de langere termijn beter bevallen denk ik.

Ik heb uiteindelijk al mijn AIRA mini's verkocht. Wat Nap zegt, qua geluid en functies zit het wel prima. Alleen is het nogal priegelig met kleine schermpjes (met soms onduidelijke afkortingen) en een veelvoud aan functiecombinaties per knop. Het hangt ook af wat je met de sampler wilt gaan doen, de workflows lopen nogal uiteen. Wil je bijvoorbeeld een strakke sequencer waarin je op een grid alle samples plaatst. Of een wat lossere workflow zoals de mpc waarin je de samples live inspeelt.

De SP404 MK2 heeft een beter scherm, maar vraagt ook de nodige vlieguren om hier alles uit te krijgen.

Back