Dronken worden met progressive house music van UDIO

retro fairytales

Ingeburgerd
Ik nam een abonnementje op Udio...

Wat een perfect gave generator van progressive house music !

Dat heeft me de volledig de lust om electronische muziek te maken ontnomen.

Vanuit mijn cockpit gezien komt de perfecte electronische algoritme muziek eraan!

Wat denken Jullie?

Attachments

• Echoes of Joost ext v2.1.mp3
    3,7 MB
Ik heb een onbeschrijfelijke hekel aan house, laat staan 'progressieve' house. Maar het feit blijft wel dat progressieve house bij uitstek een genre is waarbij je het verschil niet zou kunnen horen tussen een 'echte artiest' en AI... behalve dan (hopelijk) de abominabele geluidkwaliteit van het fragment hierboven.

Maar dat terzijde, proost!

Hoewel ik echt versteld staat wat er uit dit soort AI generators met een prompt gespuugd word, en dan nog maar te zwijgen welke resultaten dit binnen een paar jaar gaat geven, is dit ook killing. Eerlijk, ik volg deze ontwikkeling met nieuwsgierigheid, en moet toegeven dat het wel echt next level is allemaal. Kan soms echt ook een smile krijgen wat er binnen een paar seconden uit mn boxen klinkt, maar… er is al zo’n oneindige stroom van nieuwe muziek online zonder ai. Eindeloos veel streaming diensten, meer tracks dan ik in mijn leven nog kan beluisteren, idioot veel bagger die iedereen met of zonder muzikaliteit gratis, of voor de prijs van een pak gevulde koeken op de servers van bijvoorbeeld Soundcloud of Spotify kan gooien. Even door een mastering plugin of online ai service halen en de track zou daarmee “goed” zijn. Hoe te gek ik deze technologie ook vindt, het wordt één bende ben ik bang als de tieners de toekomst een poster van hun favoriete AI prompt boven hun bed gaan hangen. Sorry net wakker, en wordt ouder denk ik maar ik kies toch voor kwaliteit boven kwantiteit als het om muziek gaat. We zitten wat mij betreft al op de grens van totale vervuiling in de oceaan van muziekaanbod. Laat de jaarlijkse syntforum contest niet eindigen in een lijst AI liedjes waarbij je niet de gear, maar de promt waarmee je dit gegenereerd hebt deelt.

Een hobby die te makkelijk wordt helpt zichzelf om zeep. De kick zit 'm behalve in het resultaat ook en vooral in de weg daarnaartoe en de obstakels die daarbij overwonnen moeten worden. Daar kan men dan later met plezier en voldoening op terug kijken, juist omdat het niet makkelijk was.

House is zo níet mijn ding dat ik geen mening kan geven over de resultaten.
Ik vind AI in veel opzichten interessant, maar niet als 'resultatenmachine'.

Ik ben sowieso niet zo resultaat gedreven in mijn muziek.
Het gaat om de weg erheen en soms verras ik mezelf met wat er dan gebeurt.
Ik ben aan het ontdekken hoe ik AI kan gebruiken in de dingen die ik doe en dat begon met het werken met Midjourney (met dank aan @Nap ) en in eerste instantie is het dan leuk om mooie plaatjes te genereren, maar dat verveelt me snel.
Voor mijn creatieve uitingen gebruik ik Midjourney vooral om dingen die ik mijn hoofd heb te visualiseren en dat als uitgangspunt of houvast te nemen voor verdere uitwerking.

Op dezelfde manier ben ik nu bezig met het ontdekken en toepassen van AI in muziek.
Zo heb ik met Synplant een aantal geluiden geanalyseerd en het resultaat als uitgangspunt genomen om op een ander instrument in de buurt te komen van de de betreffende klank. De resultaten zijn soms verrassend.
Ook in het gebruik van de AI functies in Logic ben ik zoekende.
Je kunt hele drum en bass tracks laten genereren, maar dat vind ik niet interessant.
Wat ik wel interessant vind is om te luisten wat AI met iets doet en daar mijn voordeel uit te halen.
Dus ik gebruik geen compleet gegenereerde tracks, maar zo'n track kan me wel op ideeën brengen die ik dan weer kan toepassen net zoals het luisteren naar muziek dat kan doen.

Ik zou ook moeite hebben met een AI nummer aanprijzen als 'mijn creatie'.
Een bekende zei dat niemand dat toch weet, dus wat maakt het dan uit?
Dat is niet helemaal waar. IK weet het en daarmee valt of staat alles?

Ik vind alle ai ontwikkelingen als Udio fantastisch maar het is en blijft natuurlijk behang. Er gaat echter niets boven het heerlijke gevoel om zelf muziek maken met alle uitdagingen, ups en downs van het maakproces totdat je de heilige graal gevonden hebt. Wegen bewandelen waar nog niemand geweest is. Lekker relaxed aan knoppen draaien op zoek naar verrassingen in een studio met uitdagende apparatuur. Wegdromen op zelfgemaakte klanken. Daar knapt de innerlijke mens pas echt van op. Dat zelfde gevoel krijg ik niet als ik naar Udio of muziekstreamingsdienst luister.

Laatst gewijzigd:
het wordt één bende ben ik bang als de tieners de toekomst een poster van hun favoriete AI prompt boven hun bed gaan hangen. Sorry net wakker, en wordt ouder denk ik

Inderdaad goed om te bedenken dat wij hier commentaar geven als bejaarden :beard: . Dat is in dit geval iedereen ouder dan 25 jaar ofzo. De jeugd zal hier anders naar kijken, zo gaat dat nu eenmaal. En ook dat de jeugd in de toekomst een tegenbeweging omarmt.

Een hobby die te makkelijk wordt helpt zichzelf om zeep. De kick zit 'm behalve in het resultaat ook en vooral in de weg daarnaartoe en de obstakels die daarbij overwonnen moeten worden. Daar kan men dan later met plezier en voldoening op terug kijken, juist omdat het niet makkelijk was.
Klopt. Je kunt nog steeds met breipennen en wol een trui breien of met handgereedschap meubilair bouwen. Dat dat fabrieksmatig veel sneller en goedkoper kan doet daar niets aan af. Dat is het leuke van hobbies. Als het om commerciële productie gaat, wordt het een ander verhaal. Maar goed, commerciële muziek hangt ook al heel lang van jatwerk, formules en autotune aan elkaar, dus wat is het verschil.

53 jaar oud en nog steeds kan ik geen EDM maken.. :D Hoewel ik het vaak genoeg heb geprobeerd.. Misschien is hieronder wel mijn beste poging tot dusver.. dus interessant dit.. (I give up :D)

Ik gebruik eigenlijk hoofdzakelijk tracks van anderen, (dingen die ik tegenkom en genoeg ruimte hebben en dan met de sax omhangend ff lekker uitblazen..)

Wat ik wel een beetje minder vind met AI gegenereeerde muziek is ranzige randje in het hoog.. het klinkt niet zo spatzuiver in geluidskwaliteit.. een lekkere geproduceerde, HQ klinkende EDM track geeft je dan toch net wat meer vleugels..
Ik ga er ook even vanuit dat je het arrangement nog wat kunt tweaken qua algoritme?? De voorbeelden die je genereerde hebben veel melodie.. en weinig ruimte om zelf wat in te vullen..

Laatst gewijzigd:
en toch nog weer een creative aanvulling #Udio!
Het lijken ook wel heel kleine stukjes, vermangelde audio die achter elkaar gezet zijn.. soms lijkt er iets van vocals in te zitten.. Geen idee hoe dit gegenereerd wordt maar misschien ook wel met fragmenten uit andere muziek? Het klinkt wel wat repetitief.. maar dat hoort zo bij dit genre.. :D

Kwestie van tijd lijkt mij totdat AI in staat is om realistische en goedklinkende producties te maken in het genre ‘eenheidsworst’ zoals de bovenstaande geluidsfragmenten.
Dat zou zomaar voor meer creativiteit kunnen zorgen bij de ‘menselijke’ producers om een meer uniek geluid neer te zetten wat niet met AI gemaakt kan worden.

Een psytrance set van nu klinkt hetzelfde als eentje van 15 jaar geleden en alle nummers klinken hetzelfde, vaak hoor je niet eens dat er een ander nummer is gestart. Ideaal materiaal om een AI me te trainen.

Ik wil niet zeuren maar tien jaar geleden maakte ik al een A.I. dingetje met midi maar wel met de rest zelf ingevuld. Elke instrumentale muzieksoort is er mee te maken. Met midi bepaal je zelf de klankbronnen in hoog, laag, dik, dun, enz. voorbeeld. Zijn die `hoempa-automaten` (begeleiding) van begin jaren zeventig niet te vergelijken met A.I. ?

Laatst gewijzigd:
Back