FM - hoe vaak?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Je kunt de frequentie van een periodieke draaggolf D moduleren met een periodiek modulatiesignaal M.
Maar je kunt een periodieke draaggolf D ook moduleren met een (van oorsprong) periodiek modulatiesignaal M dat zelf weer frequentie gemoduleerd is met een periodiek modulatiesignaal M'.
Etc.

Is er iets te zeggen over het maximale aantal niveaus van frequentiemodulatie dat voor synths nog interessant is?

1728321211459.jpeg

Je ziet soms best complexe stapelingen van operators, de algoritmes. Of je nog veel complexer zou willen dan dit weet ik niet, tenzij je voor extreem experimentele noise wil gaan misschien. De meeste FM synths hebben tussen de 4 of 8 operators en enkeke tientallen algoritmes.

Ik vermoed inderdaad dat het bij te veel lagen simpelweg als rommelige oninteressante ruis ervaren wordt.

echt een limiet is er niet. dat ligt helemaal aan de programmer.
Zo zijn er hele complexe tonen met bv de TX816 te maken waarbij je meerdere 6 op patches bij elkaar benut.
Bv 1x 6-ops voor de attack, een tweede voor de sustain en een derde voor de release en die 3 dan 3x in unison voor 9x 6 ops.
Nou ja waarschijnlijk is er maar 1 mannetje in het heelal die zich daar aan waagt.
Daar doe je dan effectief physical moddeling.
FM staat dan ook aan de basis van physical moddeling.

Wel kazig maar zonder geluid erbij zegt het zo weinig.

Om fm te leren zou ik met 4 ops beginnen en daarna 6 ops.

Lekker warm he deze demo met extra ruis en vhs whobble :-)

echt een limiet is er niet. dat ligt helemaal aan de programmer.
Zo zijn er hele complexe tonen met bv de TX816 te maken waarbij je meerdere 6 op patches bij elkaar benut.
Bv 1x 6-ops voor de attack, een tweede voor de sustain en een derde voor de release en die 3 dan 3x in unison voor 9x 6 ops.
Nou ja waarschijnlijk is er maar 1 mannetje in het heelal die zich daar aan waagt.
Die ene man zal dan Peter Berghoff zijn, die componeert performances voor de MiniDexed DX7 (de Raspberry PI uitvoering van de TX816.

Wil je zelf eens met de FM van de DX7 spelen zonder een hardware synthesizer te moeten kopen, kan je met Dexed DX7 stoeien.

Ga hier maar eens kijken bij Dr.Synth hoe hij met zeer vele FM algoritmes een piano probeert na te bootsen met een FM Montage van Yamaha. Dat heet Component Modeling. Denk hierbij aan alle onderdelen van een piano die opgeteld "het pianogeluid" maken. Dat is nog maar 1 voorbeeld...De kunst is om alle subtiliteiten die in natuurlijke of onnatuurljke instrumenten kunnen zitten op de juiste manier in componenten om te zetten en te mixen. Je krijgt uiteindelijk zeer expressieve geluiden omdat je ook in verschillende velocity lagen kunt werken. Je fantasie is de enige begrenzing...

Precies de reden waarom ik DXulator gemaakt heb met zijn 30 oscillators...

Back