E-mu Xboard61: enkel op batterijen

NoelVD

***Wereldburger***
Een tijd geleden heb ik een E-mu Xboard61 gekocht.
Helaas blijkt die enkel op batterijen te werken.
Bij aansluiten van USB of 6V-voeding valt het keyboard uit.

Heeft iemand advies hoe dit op te lossen ?

Alvast bedankt !

Hmmm ik heb zelf een E-mu Xboard61 en zover ik me kan herinneren kan het de schakelaar zijn, ik weet niet hoe technisch je ben om
even onder de motorkap te kijken, bent je rommelen aan stekkertje ( tikken met een schroevendraaier < handvat ) kijken of dit helpt.
Verder herkenning van drivers als je met USB werkt, probleem met firmware update.

De 'motorkap' openen is het hele klus (veel vijsjes), maar is doenbaar.
Ik heb geen drivers of firmware geïnstalleerd.
Het keyboard valt uit zogauw ik de USB of 6V stekker insteek.
Wanneer ik dan de USB/6V weer uittrek, gaat het keyboard weer aan.

De 'motorkap' openen is het hele klus (veel vijsjes), maar is doenbaar.
Ik heb geen drivers of firmware geïnstalleerd.
Het keyboard valt uit zogauw ik de USB of 6V stekker insteek.
Wanneer ik dan de USB/6V weer uittrek, gaat het keyboard weer aan.
Klinkt alsof de connectie naar aarde verbind dan. Misschien even opmaken en doormeten?

Kwam deze tegen,

Like many music and PC products, there may be times when your E-MU Xboard does not perform as expected or develops erratic behavior.
Many times this can be corrected by doing a quick UART reset.

Symptoms:

Controller knob values jump or skip a range of values.
Controller does not always reach min or max values.
Xboard takes forever to start up.
Xboard appears to be dead
Xboard has blank or partially lit segments in the LED display.

To reset a xboard do the following steps.
Press and hold down the “Home”, “Edit”, “Patch Select” and “MIDI Channel” buttons together at the same time.
LED’s on the front panel will light up briefly in sequence, then the display will scroll with the message of either “Good” or “Bad”.
If you get a result of Bad, try the button press sequence again.
If after three times you do not get a result of Good,
then your Xboard is defective and you will need to contact E-MU support or Sweetwater Tech Support.

Mocht dit helpen dan open maken en met een multimeter aan de gang zoals bathmutz aangaf in het vorige bericht.

Dank je. De reset heb ik al gedaan. Het display toonde 'Good' :)
Op batterijen werkt het keyboard perfect.

Volgende stap is inderdaad openmaken en uitmeten.

Het is een notoir onbetrouwbaar keyboard dat vaak kuren heeft. Ik herken de symptomen die je beschrijft en ken ook anderen die reparaties hebben moeten doen of hem weg hebben gedaan. Ik heb zelf de x-board 25 die ik alleen op batterijen gebruik in demo opstellingen als ik iets verkoop. Hij mag verder niet meer meedoen in de studio vanwege eerder genoemde issues. Al bedenk ik me nu dat ik hem wel kan inzetten als note midi learn jekkel voor mijn Soma Terra.

Het is een notoir onbetrouwbaar keyboard dat vaak kuren heeft. Ik herken de symptomen die je beschrijft en ken ook anderen die reparaties hebben moeten doen of hem weg hebben gedaan. Ik heb zelf de x-board 25 die ik alleen op batterijen gebruik in demo opstellingen als ik iets verkoop. Hij mag verder niet meer meedoen in de studio vanwege eerder genoemde issues. Al bedenk ik me nu dat ik hem wel kan inzetten als note midi learn jekkel voor mijn Soma Terra.
om eerlijk te zijn nooit echt problemen gehad, wat kleine dingetjes maar deze waren zo te verhelpen, ik heb zowel de 25 als 49 versie en het is echt plug en play, onder Windows 10 en Mac OS via usb, maar ja het blijft elektronica :)

Misschien heb je dit al gedaan maar ik zou ook eens een andere usb kabel proberen. Er zijn kabels die alleen data doorgeven of je kan een draadbreuk in de 5v of aarde ader hebben.

Al de gebruikte voedings kabel gemeten of de polariteit en spanning juist zijn voor het keyboard ?
Midden pen +6 volt DC.

Voor USB heb ik al een andere kabel geprobeerd. Telkens valt het keyboard uit als het verbonden wordt met de computer. Als ik enkel de kabel in het keyboard steek, maar niet in de computer, dan blijft het keyboard werken.

Bij de 6v valt het keyboard uit van zodra ik een plug ( dus zonder kabel) in de connector steek.

Dan wordt het toch openmaken en controleren.

om eerlijk te zijn nooit echt problemen gehad, wat kleine dingetjes maar deze waren zo te verhelpen, ik heb zowel de 25 als 49 versie en het is echt plug en play, onder Windows 10 en Mac OS via usb, maar ja het blijft elektronica :)
Ik kreeg de 49 versie niet werkend onder Mac OS. Ging ervan uit dat het een driver issue was gezien de leeftijd van keyboard. Heb het toen maar verkocht en een andere gekocht.

Ik heb de X-board 49 gewoon draaien op een m1 zonder driver oid. Plug n play.

Heb zelfs een veel nieuwere en “betere” akai mpk met allemaal tuters en bellen weg gedaan omdat de xboard fijner speelt en beter reageerd op aftertouch.

Hij voelt wel heel goedkoop aan. De 303 onder de midi keyboards.

Ik heb hem denk 10 jaar. (Of nog langer). Nooit geweten dat er controller sw bij zat. Nee dus. Maar hij doet wat ie moet doen.

Back