Nord Rack voeding

jvq

drukt op knopjes
Hallo allemaal,

De voeding van mijn Nord Rack 2 is stuk. Het lijkt erop dat er kortsluiting is in de secundaire windingen van de trafo. Dit lijkt een custom ding te zijn: een Hahn UI 39 4x7.5V printplaattrafo.

Ik kan die trafo niet vinden op internet. Het is ongebruikelijk dat hij 4 secundaire windingen heeft. Ik ben bang dat dit een total loss is. Of heeft iemand tips?

Ik zou natuurlijk kunnen gaan knutselen met zeg een Meanwell 5V/12V/-12V SMPS en daar dan nog een -5V regulator bij.

Ik zou een PCB kunnen maken met daarop twee van Traco Power TEL-10 DC-DC converters. Eentje voor de 5V en eentje voor de +/-12V. Daarnaast LM7905 gevoed door de -12V. De trafo die in de originele voeding zit is 4x4.5VA dus 9VA voor de 5V en 9VA voor de +/-12V. Dat zou met 2 van die 10W converters goed moeten komen.

Heb je de secundaire al gedesoldeerd met een goed desoldeerstation? Dan meet je de trafo uit en kan je ook direct checken of de ingangen vd spanningsregelaars ok zijn. Als het echt de transfo is zou ik Hahn contacteren en/of Clavia. Heb je niet de tools en weinig ervaring breng deze dan binnen bij een tech.

Hee bedankt voor je reactie Toon. Ik heb niks gedesoldeerd maar ik zie niet hoe de trafo niet stuk kan zijn. Alle gelijkrichterdiodes zijn namelijk nog goed volgens de diodetester van mijn multimeter, maar als ik aan de kant van de trafo meet zie ik continuïteit.

Screenshot 2024-10-18 at 18.23.18.png

Ik verwacht dat de kortsluiting in de trafo een symptoom van een andere kortsluiting is. Maar de andere onderdelen in de PSU zijn allemaal standaard dus indien nodig makkelijk te vervangen.

Je hebt gelijk dat ik het best even kan vragen bij Clavia en Hahn.

Voor de zekerheid maar even alle diodes eruit geknipt. Dit bevestigt wat ik al dacht: kortsluiting op de secondaire windingen. Zowel het parallele paar voor de 5V heeft kortsluiting alsook het seriële paar voor de 12V. Op de primaire kant meet ik 8 Ohm, dat lijkt me waarschijnlijk de interne weerstand.

Ja de eerste keer dat ik een transfo uitmeette dacht ik ook dat die in sluiting was , maar 1,2 Ohm ofzo kan vrij normaal zijn op secundaire . Das ook de reden waarom die diodes in circuit niet te meten zijn ...

Ah nu begrijp ik je punt en ik had daar niet bij stilgestaan. De interne weerstand op de secundaire windingen is zo laag dat het kortsluiting kan lijken.

Ik heb nog een keer gekeken en ik zie nu (met nog steeds alle diodes weg) dat op het parallele paar secundaire windingen van de 5V dus toch 5V AC RMS staat. Dat paar windingen is dus nog goed. Maar hoe ik ook meet, het seriële paar van de 12V geeft nergens meer dan een paar honderd mV AC.

Ik kijk nu ook nog eens naar het mainboard en dit ziet er ook niet goed uit:

IMG_5833.jpeg

Q7 is een SOT89-formaat transistor die gebruikt wordt in de hoofdtelefoonuitgang als onderdeel van een class B versterker. Die hangt direct aan of de +12V of -12V. Is dat hoe het eruit ziet als een transistor doorbrandt?

C15 ziet er ook niet goed uit.

C15 lijkt me een DC blocking condensator voor output D. Als die stuk is krijg je misschien geen geluid op output D, of DC. Niet catastrofaal?

Maar als Q7 kortsluit dan krijg je kortsluiting van de output van de headphone opamp naar de +12V of -12V rail. Vraag me af of het daar begonnen is. Omdat er een verkeerde zekering in de voeding zat (eigen schuld, over het hoofd gezien bij conversie 115V->230V) kon die kortsluiting in Q7 misschien het deel van de trafo dat 12V doet doen doorbranden?

Die smd elco's lekken en dan gaan dingen stuk lijkt mij . Die rotzooi is allemaal elektroliet ... Een defecte smd transistor geeft een brand puntje in midden meestal.

Ja het ziet eruit alsof elco C15 is gaan lekken. Maar ik zie geen goed verhaal hoe dat een kortsluiting geeft waardoor de voeding uiteindelijk stuk gaat.

Ik heb geen schema van de Nord Lead 2 maar wel van de 2X en daar zie ik:

Screenshot 2024-10-18 at 23.53.08.png

Dat C15 ontploft is lijkt me pas een probleem als je Output D ergens op aan sluit, en dan nog zie ik niet direct waarom de voeding dat niet zou trekken.

Maar als ik naar Q7 kijk, en op basis van de foto aanneem dat in die transistor iets mis is, dan zie ik een manier om de output van een opamp kort te sluiten naar de -12V rail.

Screenshot 2024-10-18 at 23.55.09.png

Kijk uiteindelijk ga je een hoop dingen moeten fixen als ik die print zo zie. Dat dan Q7 de uiteindelijk dader voor trafo falen zou zijn zie ik dan als bijzaak?

Eerst maar een schoonmaken met IPA om te zien wat nou echt de schade is. Het ziet er op bepaalde plekken behoorlijk crusty uit ja, maar wie weet valt de schade op de print mee. Componenten die kapot lijken er af halen om te zien of je kortsluiting dan verdwijnt, etc. - terug naar de basis dus.

Met een beetje mazzel hoef je alleen die elco en transistor te vervangen, al zou ik kijken of een complete recap een optie is nu je hem toch open hebt.

coinoperator: er zit een zekering op het PSU board maar door mijn eigen schuld had die een te hoge waarde. Je kunt de trafo omschakelen van 115V naar 230V middels jumpers, dat had ik gedaan, maar dan moet je ook een andere zekering plaatsen, en dat had ik niet gedaan. Er zat nog een 250mA zekering in de PSU wat 125mA had moeten zijn.

De juiste zekering had misschien de trafo kunnen beschermen maar niet de onderliggende schade (Q7?).

Toon: het boeit mij wat er mis is gegaan omdat ik zoveel mogelijk gericht wil werken, en omdat ik een inschatting moet maken hoeveel tijd en geld ik in dit project steek. Als de schade op het mainboard bij voorbaat te groot is kan ik het beter opgeven.

NorthernLightX: ik dacht hetzelfde. Schoonmaken, Q7 en C15 verwijderen is niet heel veel werk en mits ik dan een voeding heb kom ik erachter of de schade beperkt is tot die twee onderdelen. Ik doe liever geen volledige recap omdat sommige condensatoren heel ongelukkig geplaatst zijn, dan moet ik ook weer andere dingen gaan desolderen. Veel werk en hogere kans op schade.

Het blijft vervelend dat de voeding stuk is: zonder voeding heb ik geen idee of het main board te redden is. Misschien is dit een moment om een labvoeding te kopen want die heb ik nog niet. Wel weer een dure grap.

Deze elco's krijg ik er denk ik niet af zonder ook die kaartlezer en IDC socket te verwijderen. Of andersom, als ik dat niet doe dan smelt ik met de hetelucht het plastic van de betreffende onderdelen.

IMG_5836.jpeg

Ik zou die elco's gewoon met een soldeerboutje met kleine punt doen, als ze eraf moeten. Is even priegelen maar echt wel te doen. Sockets verwijderen is inderdaad geen goed idee. Met hetelucht zie ik wel eens filmpjes van mensen die dan de omliggende zaken inpakken met aluminium tape. Geen ervaring mee; ik heb geen hete lucht station.

Wat zekeringen betreft; op de foto waar ook de "corrosie" (misschien is het gewoon vuil) op het PCB te zien is, staan ook een paar SMD componenten met indicatie F10, F11 enzovoort. Dat zouden best eens zekeringen kunnen zijn (vanwege de F voor Fuse). Die heb je al doorgemeten?

@jvg
De secundaire zijde van een transformator moet altijd worden afgezekerd.
Doe je dat niet dan zal de secudaire wikkeling het voor zijn kiezen krijgen bij een probleem.

In mijn vakgebied zijn er ook apparaten waar dit verzuimd is met als gevolg kapotte trafo's, gesmolten kabelbomen enz.
Ik vind het dan erg op zijn zachtst gezegd raar dat een topmerk als Flavia dit stomweg vergeet.

Deze elco's krijg ik er denk ik niet af zonder ook die kaartlezer en IDC socket te verwijderen. Of andersom, als ik dat niet doe dan smelt ik met de hetelucht het plastic van de betreffende onderdelen.
jahoor, met een kleine soldeertip gewoon losmaken, eerst 1 kant terwijl je hem zachtjes opzij duwt, dan kant 2.
vastsolderen ook met een heel klein tipje.
eerst even de soldeerpads schoonzuigen, drupje nieuw tin, elko er op en vastsmelten.

Bedankt voor de tip met de SMD elco's met de soldeerbout! Klinkt als een goed idee.

NorthernLightX: die F-nummers zijn Murata NFM41R EMI filters. Elke input en output (jacks, DIN) op het mainboard lijkt zo'n ding te hebben. Je kunt ze ook zien zitten in de stukjes schema die ik gepost heb. Het lijkt me sterk dat die iets te maken hebben gehad met de kortsluiting.

Back