Beste opstelling/indeling in je eurorack?

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Voor velen zal het een bekend gegeven zijn dat je af en toe weer modules aan het verplaatsen bent omdat het handiger is ivm het patchen en de wirwar aan kabels.
Ik heb 't vandaag maar weer 'ns opnieuw ingedeeld nadat ik een maandje geleden aan @Tom 32 m'n Melodicer verkocht heb en het daarna een beetje een rommeltje geworden was.

Bij jullie zal het ook zo nu en dan wel rommelen zijn neem ik aan en zijn er leden die zo goed als een vaste opstelling hebben?

Hier mijn huidige opstelling met boven vooral drums en oscillators behalve Sofia die links onderaan staat en verder bovenin m'n joystick, wat granular spul, midi/cv/gate en adat in/out en onderin verder vca, wat envelope en modulatie spul en m'n filter.

rack.png
vca

Laatst gewijzigd:
hij heeft toch een maths?

beste indeling? geen idee... er blijven hier cases bij komen en ik schroef me ook rot.

meestal na ff jammen word het vanzelf duidelijk of de indeling beter kan.

De ideale indeling voor modular bestaat niet, er zijn wel indelingen die niet nog beter kunnen in die zin dat iedere verdere verandering evenveel nadelen als voordelen heeft. Modular is heel interessant, maar soms ook een oefening in mens erger je niet. ;)

Wat ik wil is een modulaire case waarbij je makkelijk blokken van zeg 60hp vrij kunt plaatsen in slots en slechts 1 voedingskabel hoeft aan te sluiten per blok. Dan kan ik modules die ik vaak samen gebruik groeperen en vervolgens blokken van modules die ik met elkaar gebruik naast elkaar zetten.

Neem de ergonomie als uitgangspunt, zou ik zeggen. Sommige modules blijf je vanaf, zodra de patch ontstaat - en andere modules gebruik je juist veel, om de boel te bedienen. Plaats die laatste dan zoveel mogelijk aan de randen en onderste rij, bijvoorbeeld. Of een blindplaatje tussen een veelgebruikte module en z'n buurman, zodat je hand wat meer ruimte heeft. Zulke dingen.

Daarnaast heb je misschien al een favoriete volgorde van modules, die kan natuurlijk dicht bij elkaar plaatsen. En dan is altijd nog die ene uitzondering waardoor de ideale opstelling niet bestaat, daar gewoon langere patchkabels voor pakken en niet je koffer voor omgooien - wat @ProgHead al aangaf.

Het enige wat bij mijn enig in een bepaalde hoek staat zijn bijvoorbeeld de joystick en een main output zodat die niet in de weg zit.

Part of the fun is naar mijn idee ook.. hey ik heb een ideetje 🥳 even proberen.

Wat ik wel nog ga doen is pre install op elke bus een ribbon kabels zetten dat is handig . Verder heb ik Befaco knurlies wat ik ook erg prettig vind bij switchen van modules.

Het leuke van modulair is nou juist om modules op een ongebruikelijke manier te gebruiken. Als je modules gaat sorteren op functie dan raak je misschien juist wel creativiteit kwijt. Voor je het weet zit je gewoon vco>vcf>vca patches te maken... Ik heb het gewoon allemaal lekker door elkaar. Een beetje ergonomie is fijn, maar verder maakt het mij niet uit.

Persoonlijk kan ik tiptop stackables aanraden. Heb er nog 20 over 😙

Lekker overal inprikken heel erg chill

Ik probeer er wel een soort van systeem in aan te brengen, maar dat lukt vaak niet erg.
Puur praktisch zou ik alles rangschikken op functie, maar het oog wil bij mij ook wat.
Ik vind het mooier als de System-500 modules een geheel blijven vormen en hetzelfde geldt voor de 2500 en Waldorf modules.
Als er een nieuwe module komt is het weer puzzelen, zeker een grotere als de Melodicer ;) en begint het gepuzzel opnieuw.
En zo rommelen we maar wat aan, maar gelukkig is er ModularGrid.

Ik heb 2 actieve multiples van Behringer en een Tunnel (in+out) en tezamen met een aantal stackables red ik me daar prima mee.
Die Tunnel was ooit een Kickstarter en daar heb ik geen spijt van. Een hele fijne en flexibele multiple.

Mis jij geen utilities? Mults, attenuverter, mutes :)
True, maar paar dedicated smalle modules vond ik wel prettig om er tussen te hebben, komt altijd wel van pas :)
Ik heb nog een paar passive mults en Maths voorziet in veel gevallen al voor verschillende dingen maar er kan altijd nog wat bij. ;)

Ik heb 2 actieve multiples van Behringer

Da's de 173 van de 100 serie waarschijnlijk?

@krautrock1958 ik neem aan dat jij ook veel extern input aan cv krijgt gezien je rechtsboven modules. Waar sluit je die op aan?
De Mutant Brain gebruik ik niet meer maar die hangt nog in het rek, blijft als reserve voor het geval de andere een keer de geest geeft.
De boredbrain optx met 8 x adat in en out die gaat naar m'n interface (Behringer 1820) en gaat dan Ableton in, scheelt een stuk qua kabels.
Tot nu toe heb ik 'm alleen gebruikt als out naar m'n pc maar ik zou ook vanuit Ableton van alles naar m'n rack kunnen doen, bijv iets van Ableton zelf of van VCV bijv, er loopt al wel een kabel naar die Adat als in vanaf de 1820.

Ik zou er niet al te streng mee omgaan, sommige “audio” is ook geschikt voor cv

De twee belangrijke groepen best bij elkaar : audio en sturing.
Audio bovenaan, sturing onderaan.

Dat vind ik ook het fijnste werken. Ik heb 1 case met voornamelijk modules gericht op sturing, functiemodules, die ligt direct plat voor me. De andere modules zitten in een case die rechtop er achter staat. Het groeperen werkt voor mij overzichtelijker. Ook filters/LPG's zijn gegroepeerd, net als audiobronnen. Wel een beetje een uitzondering gemaakt voor modules die meer op stereo gebruik gericht zijn. Wellicht ga ik nog wel de FX modules een keer in een separate case stoppen om makkelijker mee te kunnen nemen en te combineren met een performance case (2x 0-CTRL, 0-Coast en Strega).

MN 04_02_2024.jpg

Hier ook, vzv mogelijk Audio (oscillators) bovenste rij, middelste rij filters en mults, onderste rij functies en de audio out onderin de hoek.

De mults parkeer ik liefst in t midden van t midden, daar patch je natuurlijk veel naartoe. Maar ook met deze indeling ga ik geen wirwar voorkomen :)

Back