IK Multimedia licentie overdracht verdienmodel

hrubix

Ingeburgerd
Als je IK Multimedia software of hardware licenties wilt overdragen, bijvoorbeeld na verkoop, mag je hiervoor in de shop een zg license transfer credit aanschaffen voor 24 euro. Te bizar voor woorden!
Gelukkig kunnen oplossen door mijn account gegeven aan te passen en te delen maar dat werkt uiteraard niet als je meerdere producten aan je account hebt gekoppeld.

Is dit een nieuwe ontwikkeling?

Attachments

• Screenshot 2024-10-17 195405.png
    Screenshot 2024-10-17 195405.png
    37,8 KB · Bekeken: 95
Ja, heel vreemd verdien model. Ik kocht een tweede hands Uno synth, geen recht op de editor en eventuele updates.
Meer mensen schijnen hier problemen mee te hebben, vandaar de de editor gewoon gedeeld word door Uno gebruikers.

We leven in een wereld, zoals ik het iig beleef, waar voor veel bedrijven het belangrijker is om geld te verdienen dan klanten te binden of service te leveren. Vooral de grotere bedrijven hebben doen hier graag aan mee. Uiteraard zit er ergens wel een logica in, als zijde ze toch administratieve uren kwijt zijn bij het overzetten van een account, maar de prijzen die hier soms bij komen kijken nodigen niet uit om tweedehands te (ver)kopen.

idd maar weet niet of het administratieve uren kost, je zou toch online in je account gewoon een product licentie kunnen vrijgeven? ontkoppelen oid? zodat iemand anders het produkt opnieuw kan registreren?

En bij een editor en updates voor hardware zie ik de logica niet: daar heb je toch niks aan als je de hardware niet bezit? Waarom is die dan niet gewoon vrij beschikbaar?

Solid State Logic doet dat ook. als je je controllers verkoopt met de native plugins en eventuele bijgekochte extra's erbij (zonder ben je niks), dan moet via SSL vragen en vergoeding betalen om naar nieuwe eigenaar overgezet te worden. +- 50% van de waarde van de plugins.

Laatst gewijzigd:
Niet om goed te praten, maar software makers zoeken manieren om geld te verdienen. Veel mensen willen niet veel (of helemaal niet) betalen voor software en/of updates daarop. Alsof het geen geld kost om software te maken en te onderhouden. Dan maar zo zullen ze denken… sommigen zullen het doen om zoveel mogelijk te verdienen, maar ik geloof wel dat dit niet voor elke developer het geval zal zijn.

Nee, dat is niet nieuw. License transfer fees bestaan al heel lang en sommige bedrijven willen niet eens license transfers doen. In de US is dat heel gebruikelijk. Het idee is dat je software niet koopt, maar een licentieovereenkomst sluit (het recht om de software te mogen gebruiken) , en dat deze in principe niet overdraagbaar is. De EU verplicht deze mogelijkheid echter wel, maar dan mogen ze er wel een vergoeding voor vragen. Overigens is de connectie met hardware hierin wel nieuw voor mij. Maar goed, heb hier al vaker opgemerkt dat IK een k%*bedrijf is.

Laatst gewijzigd:
Bij iLok licenties is dat niet anders....

Universal Audio plugins zijn helemaal niet overdraagbaar....

Bij software heb ik er nog enigzins begrip voor,
En daar zou ik ook bereid zijn om een overdrachts fee te betalen.
maar bij hardware horen gewoon de eventuele updates en editors. Die koop je met het apparaat.,
Beetje vreemd om 24 euro te moeten betalen om je apparaat te updaten ( verwijderen van bugs).

Mm ik ga dit vandaag checken, ik heb niet heel lang geleden een Uno Drum van Reverb geplukt en hoefde niks te betalen. Als dit een nieuw geld pluk idee is zou dat crimineel zijn op licenties die voor deze regeling afgegeven zijn.

Meerdere bedrijven doen dit, Tone 2 (die deed eerst helemaal geen license transfers). Melda, PA (?) en nog wel een hoop denk ik, nu verkoop ik niet zo veel maar het liefst zie ik de transfer methodes zoals bij Arturia, daar kan je tenminste voor een zacht prijsje een nieuwere versie van iets kopen en dan de oude versie verkopen, soms voor meer dan dat de upgrade heeft gekost. Of dat de bedoeling is valt natuurlijk ook te betwijfelen.

Elektron doet dit trouwens erg goed. Daar krijg je voor hardware dat al lang niet meer gemaakt wordt (mk1 versies) zelfs nog nieuwe functionaliteit :)

Als je IK Multimedia software of hardware licenties wilt overdragen, bijvoorbeeld na verkoop, mag je hiervoor in de shop een zg license transfer credit aanschaffen voor 24 euro. Te bizar voor woorden!
Het kan nog erger, Avenger wilde ik verkopen en informeerde naar eventuele kosten voor overdracht van de license en jawel; 50 euro bij nieuwwaarde van 179 euro indertijd, da's toch service! :duivels:
Spectrasonics doet het weer anders, die kan max 2 keer overgedragen worden en misschien zit daar ook een fee bij, dat weet ik niet echt.
Novation heeft prima service; niet aleen met die live chat helpdesk van ze maar als je tweedehands iets overneemt qua hardware mag je als je registreert ook de extra software erbij downloaden. :okdan:

Laatst gewijzigd:
Het kan nog erger, Avenger wilde ik verkopen en informeerde naar eventuele kosten voor overdracht van de license en jawel; 50 euro bij nieuwwaarde van 179 euro indertijd, da's toch service! :duivels:
Spectrasonics doet het weer anders, die kan max 2 keer overgedragen worden en misschien zit daar ook een fee bij, dat weet ik niet echt.
Novation heeft prima service; niet aleen met die live chat helpdesk van ze maar als je tweedehands iets overneemt qua hardware mag je als je registreert ook de extra software erbij downloaden. :okdan:
In het verleden moest ik wel overdrachtskosten betalen bij het verkopen van Omnisphere 2
Ik weet niet meer hoeveel dat was.

Gelukkig kunnen oplossen door mijn account gegeven aan te passen en te delen maar dat werkt uiteraard niet als je meerdere producten aan je account hebt gekoppeld.

Is dit een nieuwe ontwikkeling?

Heb je JamPoints in je IK account? Dan kun je korting krijgen.

Every time you purchase/register a qualifying IK product, you get JamPoints™ calculated as a percentage of the product's suggested retail price. This percentage varies between full, upgrade, bundles, etc. You can redeem your JamPoints™ at any time while shopping in the IK Store or the Custom Shop to save up to 15% on items $/€99.99 and under, and up to 30% on items $/€100 and over.
For more details on JamPoints, please visit here.

"korting" ???
Probleem van IK Multimedia is nu dat ik een kut gevoel heb over hun werkwijze en service. Het voelft als een poot uitdraaien. Biedt mij en de begunstigde van de licentie een kortingsbon bij overdracht oid.

Partijen als Coolblue bijvoorbeeld snappen de kracht van klanttevredenheid, als ik positief praat over coolblue is hun dat goud waard.

Geld vragen voor licentieadminstratie klinkt als een intern administratief probleem het probleem van je klanten maken,
Een nieuw contact moment met je koper en nieuwe eigenaar van je spullen kan je toch veel beter uitnutten??

In het verleden moest ik wel overdrachtskosten betalen bij het verkopen van Omnisphere 2
Ik weet niet meer hoeveel dat was.
50 dollar volgens mij en je moet of moest vooraf toestemming vragen of je licentie mag overdragen.

Back