jando in de keuken: mijn bevindingen

jando

schelpdier
Ik had gisteren een optreden in De Pletterij in Haarlem bij een nieuw evenement genaamd De Keuken. Een DIY broedplaats concept.

Het idee is dat een beginnend of gevorderde artiest die een keer live wat wilt proberen, daarvoor de kans krijgt.

De zaal was goed gevuld, en het werd ook direct gefilmd en gestreamed.

Ik had mijn show voorbereid in reaper, min of meer opgezet zoals je dat in ableton live zou doen, met een aantal loops waartussen ik wisselde met een op en afbouw. Ik heb de boel afgespeeld met de novation launch control XL, als MIDI controller met faders en knoppen. Omdat het ook weer niet onwijs spannend is om voor een publiek met zitplaatsen voor een laptop aan knoppen te draaien, heb ik er ook een video bij gemaakt, met beelden uit deze omgeving.

Nu zou er een soundcheck zijn, maar de geluidsman had een vertraging, waardoor dat niet meer was gelukt. Dus ik begon eigenlijk maar op goede hoop te spelen. Er was één monitor speaker, die eigenlijk vrij hard stond, en hoorde het dus ook niet in stereo. Dat was best een mindfuck, want ik dacht dat het volume véél harder was dan dat het daadwerkelijk in de zaal was, waardoor ik veel te voorzichtig met mijn faders ben geweest. Dit kun je goed horen in de live opname helaas, want het volume is laag, zeker in de eerste paar tracks. Ik had dus ook geen idee hoe het in de zaal klonk, en live mixen met één monitor speaker is lastig. Nu klonk het volgens het publiek achteraf wel goed, maarja niet iedereen weet wat goed zou moeten zijn. Sowieso was er ook nog de video op groot scherm. Verder vond ik deze manier van spelen met faders, en effecten toegekend aan de draaiknoppen wel prettig. Al voelt het met een laptop ook wel fragiel allemaal, en ben je ook nog eens bang voor een crash ofzo.

Desalniettemin vond ik het een erg leuke avond, en die monitor speaker ervaring is zeker een leermoment.

Hier is de live video, ik begin rond 1.30. Gemixed met de video. Halverwege wordt het volume wel wat beter, maar nog steeds wel wat uit balans:

Mocht je ook eens live wat willen proberen, stuur even een berichtje en wie weet kunnen we wat regelen. Het is een mooie kans om spelen in een zaal met publiek te ervaren. Over het algemeen hebben de avonden een wat experimenteel karakter., in verschillende stijlen. Het wordt twee maandelijks georganiseerd maar is al wel vol tot maart.

Wat ik me eigenlijk afvroeg is wat anderen die weleens live spelen voor ervaring hebben met de monitor speakers op het podium. Ik lees dat stereo monitors ongebruikelijk zijn ook bij elektronische muziek. Of dat 'in ear monitors' weleens gebruikt worden.

Ik denk dat ik beter af was geweest als ik mijn koptelefoon had gebruikt eigenlijk.

Of het was gewoon gebrek aan ervaring, het verrassingselement van die mono monitor die in mijn gezicht stond te blazen.

Hoe dan ook, een soundcheck is belangrijk!

Back