Investering voor ITB workflow

DJ41

Lid sinds 1834
(Als eerst: kan een moderator mijn account DJ41 resetten? Ik weet mijn wachtwoord niet meer en mijn emailadres is inmiddels gewijzigd. Ik had een aantal dagen geleden een e-mail gestuurd, maar ik denk dat niemand er naar kijkt. 1000x dank! Zie ook DJ41 (niet nieuw, maar zonder wachtwoord..) )

Ik ben in de jaren 90 begonnen met muziek maken. Eerst lekker via Octamed en Fasttracker II boeren en scheten samplen en daarna overgestapt naar Cubase. In die tijd had ik veel gear gekocht en verkocht. Heel veel door mijn handen gehad, TR-909, JP-8000, Nordlead 2, Novation Nova, Jomox Airbase/Xbase 09, Roland Juno 2 met PG-300, een kledingkast vol met gitaarpedaaldistortions (ik maak hardcore) , Mackie mengtafels, Lexicon fx processors enz enz.

Een lange tijd heb ik hiermee zitten klooien. Soms was het leuk, vaker was het frustrerend. Zoals veel andere mensen viel ik in het gat van de koop- en verkoopdrang. Ik was meer bezig met het kopen en verkopen van gear, dan met muziek maken, want “met de volgende synth/drumcomputer die ik ging kopen kon ik VEEEL betere muziek maken…”.

Op een gegeven moment kwam ik tot bezinning. Waar was ik nou mee bezig? Geïrriteerd van mezelf heb ik al mijn spullen verkocht. VST(i)’s waren op dat moment nog niet zo goed als nu en mijn tijd en energie heb ik naar andere hobby’s gedirigeerd. In de afgelopen jaren heb ik weer een paar keer Cubase geïnstalleerd (en er weer afgegooid) om te kijken waar de VSTi’s en VST’s nu beland zijn. De laatste keer dat ik dit deed ben ik ook echt ermee aan de gang gegaan. Ik heb Kontakt en Serum gekocht, een kilometer aan drumsamples gedownload en ben ermee gaan spelen. En ik vind het eigenlijk weer heel erg leuk. De workflow is uiteraard wel anders dan met hardware. Sommige dingen zijn iets lastiger, maar sommige dingen weer wat makkelijker.

Nu ben ik op een punt gekomen dat het kriebelt om iets aan te schaffen waar ik wat aan heb. Ik wil dit ook 2de hands aanschaffen om mijn mogelijkheden te vergroten, daar heb ik geen problemen mee. Mijn opties heb ik onderverdeeld in een aantal mogelijkheden, maar als anderen betere suggesties hebben, dan ben ik 1 en al oor.

Ik zal eerst even vertellen waar ik nu mee knutsel:

Krachtige PC Met Cubase 13 met 34”UW scherm.

NI Kontakt sampler met veel (gratis 909, 808, 707 etc drumsamples)

Een Beyerdynamics DT 770 Pro hoofdtelefoon

Een Samson Graphite M25 midicontroller/keyboard

Een Behringer X-touch one controller

Serum VSTi

Mackie Onyx Artist 1-2 geluidskaart

Een hele lading (gratis) plugin FX. Teveel om op te noemen

Ik heb een set Presonus Eris 8 monitor speakers(, maar die heb ik op mijn DJ set aangesloten)

Optie 1: Drumcomputer

Ik kan een Jomox Xbase09, Analog Rytm MK2 of Roland TR-6s of TR-8s of een andere drumcomputer in deze categorie aanschaffen. Leuk om mee te spelen, maar ik moet dan ook meteen een andere geluidskaart met meerdere ins om er effectief gebruik van te maken. Iets als een Behringer U1820. Ik heb al Kontakt met samples van de meeste drumcomputers. De vraag is dan of een externe drumcomputer dan de meest logische keus zal zijn.

Optie 2: Filter/overdrive/distortion

Gezien het genre wat ik maak, zou een Sherman Filterbank 2 voor de kickdrums een mooie aanvulling zijn. Ik heb echter geen analoge mixer, waardoor het opnieuw opnemen in Cubase wellicht lastig wordt. Ook in de geval zal ik een andere geluidskaart moeten. Een andere optie zou een Elektron Analog heat (Mk1/Mk2/FX) zijn. Daar kun je ook met distortion een hoop mee. Kan opnemen in Cubase via USB en ook fungeren als mastering tool. Om er mee te werken lijkt mij echter wat omslachtig. Je kunt hem maar op 1 track tegelijk gebruiken. Dan moet je steeds channel hoppen en weer je aanpassing opnemen. Dat lijkt mij niet fijn werken. Het zou wel kunnen helpen om de synth leads uit serum wat rauwer te maken, omdat die vaak wel net wat te digitaal klinken. Met plugins krijg ik dat niet zo goed voor elkaar.

Optie 3: Studio Monitors

Ik zou ook mijn budget kunnen gebruiken om goede monitors te kopen. Ik gebruik nu uitsluitend de beyerdynamics hoofdtelefoon. Wel moet ik erbij zeggen dat de ruimte waarin ik zit niet akoestisch is behandeld. Misschien monitors met een sub erbij i.v.m. de soort muziek die ik maak?

Optie 4: een Roland Cloud abonnement

Veel synths, drumcomputers en andere VST’s. Dit spreekt mij wel het minste aan om in te investeren, omdat ik denk dat ik met Serum ook wel een eind kom.

Optie 5: Behringer clones

Behringer heeft flink wat clones gemaakt van analoge synths in betaalbare units. Pro-800, de K2 en de Grind lijken mij wel mooie aanvullingen. Wel meer inputs nodig, dus dan wordt het weer een Behringer U1820 erbij

Optie 6: een combi

Ik kan combineren, zoals een TR-6s met een Sherman filterbank 2. Of een Jomox Airbase09 met een set goedkopere 2de hands monitor speakers. Een Behringer K2 + Jomox Mbase11 + Sherman Filterbank 2 zou ook kunnen.

Wil je graag jammen of werkt het voor jou prima om tracks te bouwen in Cubase?
Als de in-the-box workflow op zich bij je past, dan kun je je afvragen of je daar de complexiteit van hardware in wilt brengen. Als ik dit zo lees, mis je vooral een distortion / saturatie plugin waar je tevreden bent over het geluid. Misschien is dat een eerste stap?

Voor saturatie kan ik de Louder Than Liftoff Silver bullet mk2 aanbevelen.

IK heb zelf de TR8s en de analog rytm mkII allebij.

Mooie apparaten, maar als je zoekt naar iets wat lekker werkt met je DAW (ik gebruik geen cubase, maar ableton btw) en makkelijk combineert met een in-de-box workflow dan blaast de analog rytm mkII de TR8s met gemak omver vind ik.
Voornamelijk omdat de overbridge VST heel fijn werkt voor mij. Geen sync issues en flexibel op te zetten.

Ik heb hem bijvoorbeeld zo ingesteld dat ie met audio over USB alle aparte sporen in de DAW opneemt. Werkt ideaal. (Hij neemt in die setup echter niet de effecten op van de rytm, maar dat kan weer wel met een alternatieve setup die ik ook als template in de daw heb, alleen heb ik daar niet die aparte sporen)

De TR8s heeft ook audio over USB, maar dan moet je de tr8s als audio interface instellen en dat wil ik niet (ik heb een 18i8+octopre daarvoor). En dat maakt de tr8s een stuk minder flexibel.

De tr8s kocht ik later om een uitgebreidde 909/808/707/606 ervaring te hebben die niet op samples gebaseerd is. Dat doet die tr8s natuurlijk prima, maar het integratie process is een gedoetje dus.

Over bijde apparaten is veel gesproken op het forum (ook over de technische challenges met DAWs), dus ik zou een beetje rondlezen voordat je de knoop doorhakt 😁

De rest van je opties heb ik geen enorme mening over :) mooie speakers zijn altijd leuk, maar ik heb persoonlijk ook geen aversie tegen muziek maken met hoofdtelefoon.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Workflow is inderdaad wel belangrijk. Het grote voordeel van een TR-6s/TR-8s/Rytm2 is dat ik geen andere geluidskaart hoef te kopen. Ik ga mij zeker inlezen. Zijn de FX op de rytm MK2 zo goed dat je ze wel wil gebruiken?

Ik ben ook fan van de rytm mk2, ook omdat je naast de eigen geluiden er samples in kunt laden en die twee ook nog kan combineren. Leuke performance controls en dan natuurlijk lekker de overdrive per sound. Naast alle aparte kanalen kan je ook nog de main apart binnen halen via usb, als je daar niks meer naar toe stuurt kan je die dus gebruiken om de send fx los binnen te halen. Zo doe ik het tenminste :). Enige jammere vind ik dat er 4 choke sets zijn, waardoor je effectief maar 8 sounds te gelijk kan afspelen.

voorbeeldje van lekker spelen met de rytm:

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Workflow is inderdaad wel belangrijk. Het grote voordeel van een TR-6s/TR-8s/Rytm2 is dat ik geen andere geluidskaart hoef te kopen. Ik ga mij zeker inlezen. Zijn de FX op de rytm MK2 zo goed dat je ze wel wil gebruiken?
1) als je van plan bent om de TR8s (of andere TR-xx) als geluidskaart te gebruiken dan is mijn persoonlijke belangrijkste bezwaar al niet meer relevant voor jou.
dan heb je gewoon audio over USB als het goed is :)

2) de effecten op de analog rytm klinken harstikke goed, maar als je een PC vol VST's hebt, dan heb je vast al een hoop mooie distortions, reverbs, delays en compressors. En dan zijn de hardware effecten van de Rytm meer een luxe dan een must. Voor mij persoonlijk is het wel leuk omdat ik hem (en de TR8s ook) ook wel als standalone gebruik... dan zit ik gewoon een avondje op de bank om wat drumkits of sounds te maken ... of wat drumloopjes. Dan zijn de effecten onderdeel van de creatie en dan neem ik die ook graag op als ik weer achter de PC zit.

mijn persoonlijke favo is de Rytm, maar de TR8S heb ik ook veel lol mee en mijn belangrijkste minpunt (van die audio over USB) geld voor jou dus al een stuk minder. Als ik nog een pluspunt van de Rytm zou moeten opnoemen dan is het dat ie wat fijner bedient (als je hem een beetje gewend bent). En het sound-design... de analog rytm is best veelzijdig. kun je veel crazy sounds mee maken.
Op de Tr8s is beperkter kwa sound design, maar de factory kits zijn wel beter dan die op de analog rytm. Die factory kits gebruik ik helemaal niet op de analog rytm, daar maak ik vooral mn eigen dingen op.
De Tr8s gebruik ik wel voor de factory kits (die klassieke 909 etc natuurlijk!). Als je vooral 909/808 etc geluiden wil (en neit per se heel eigen geluiden wil maken) dan is die TR8s direct een dikke aanrader.
(De Rytm kan die soundsnatuurlijk ook met samples, zijn geloof ik zelfs kant en klare packs voor te verkrijgen geloof ik, maar daar heb ik geen ervaring mee).

Je kunt je denk ik geen bult vallen aan deze devices. ze zijn allebei supercool.
Als het neergaat komen op een keuze tussen deze 2 apparaten heb je dus een moeilijke (maar leuke) keuze te maken ;)

Voorbeeldje met wat je kan met enkel de eigen geluiden van de rytm, wat dat betreft is het bijna een groovebox:

Dat zijn gave dingen die je ermee kunt. Het hele "performance" gedeelte is alleen niet wat waar ik persoonlijk veel om geef. Wat mij wel aanspreekt is de integratie met de DAW en de effecten. Als je die als Send effect zou kunnen loslaten op bijvoorbeeld een VSTi synth, dan lijkt mij dat veel beter klinken dan een VST effect.

1) als je van plan bent om de TR8s (of andere TR-xx) als geluidskaart te gebruiken dan is mijn persoonlijke belangrijkste bezwaar al niet meer relevant voor jou.
dan heb je gewoon audio over USB als het goed is :)

2) de effecten op de analog rytm klinken harstikke goed, maar als je een PC vol VST's hebt, dan heb je vast al een hoop mooie distortions, reverbs, delays en compressors. En dan zijn de hardware effecten van de Rytm meer een luxe dan een must. Voor mij persoonlijk is het wel leuk omdat ik hem (en de TR8s ook) ook wel als standalone gebruik... dan zit ik gewoon een avondje op de bank om wat drumkits of sounds te maken ... of wat drumloopjes. Dan zijn de effecten onderdeel van de creatie en dan neem ik die ook graag op als ik weer achter de PC zit.

mijn persoonlijke favo is de Rytm, maar de TR8S heb ik ook veel lol mee en mijn belangrijkste minpunt (van die audio over USB) geld voor jou dus al een stuk minder. Als ik nog een pluspunt van de Rytm zou moeten opnoemen dan is het dat ie wat fijner bedient (als je hem een beetje gewend bent). En het sound-design... de analog rytm is best veelzijdig. kun je veel crazy sounds mee maken.
Op de Tr8s is beperkter kwa sound design, maar de factory kits zijn wel beter dan die op de analog rytm. Die factory kits gebruik ik helemaal niet op de analog rytm, daar maak ik vooral mn eigen dingen op.
De Tr8s gebruik ik wel voor de factory kits (die klassieke 909 etc natuurlijk!). Als je vooral 909/808 etc geluiden wil (en neit per se heel eigen geluiden wil maken) dan is die TR8s direct een dikke aanrader.
(De Rytm kan die soundsnatuurlijk ook met samples, zijn geloof ik zelfs kant en klare packs voor te verkrijgen geloof ik, maar daar heb ik geen ervaring mee).

Je kunt je denk ik geen bult vallen aan deze devices. ze zijn allebei supercool.
Als het neergaat komen op een keuze tussen deze 2 apparaten heb je dus een moeilijke (maar leuke) keuze te maken ;)
Kun je een send effect op de Rytm ook naar je VSTi sturen? Een analoge filter of distortion op Serum lijkt mij veel beter klinken dan een VST effect. De rytm heeft zeker mijn aandacht. Het lijkt mij een veelzijdig apparaat. Ik kijk vaak naar drumcomputers als een extra geluidslibrary met wat meer tweakmogelijkheden, maar de Rytm is duidelijk veel meer dan dat. En inderdaad, hoge kwaliteit 909 samples kun je overal vandaan plukken.

Waar stoor je je momenteel aan? Dat geeft mij altijd een goede richting als ik iets aanschaf.

Maar soms wil je geen probleem oplossen, maar gewoon effe lekker iets kopen, natuurlijk.. mooie suggesties al in dit draadje

Waar stoor je je momenteel aan? Dat geeft mij altijd een goede richting als ik iets aanschaf.

Maar soms wil je geen probleem oplossen, maar gewoon effe lekker iets kopen, natuurlijk.. mooie suggesties al in dit draadje
Wat een goede opmerking. Wat ik momenteel mis is het kunnen gebruiken van goede overdrive/distortion effecten. Ik vind Serum vaak wat te digitaal klinken. Vandaar dat mijn voelsprieten naar analoge (drum-)geluiden en analoge effecten worden getrokken. De elektron analog Heat leek mij een goede kanshebber, maar het maar kunnen gebruiken van 1 track per keer wordt voor mij zeker een frustratie. Ik denk dat ik het digitale randje ervanaf wil halen die je snel krijgt met ITB werken.

Kun je een send effect op de Rytm ook naar je VSTi sturen? Een analoge filter of distortion op Serum lijkt mij veel beter klinken dan een VST effect. De rytm heeft zeker mijn aandacht. Het lijkt mij een veelzijdig apparaat. Ik kijk vaak naar drumcomputers als een extra geluidslibrary met wat meer tweakmogelijkheden, maar de Rytm is duidelijk veel meer dan dat. En inderdaad, hoge kwaliteit 909 samples kun je overal vandaan plukken.
met Overbridge kan dat sowieso voor distortion en compressor, gewoon met audio over USB.

Reverb & delay weet ik niet of dat mogelijk is... ik zal eens wat proberen straks.

Filters en dergelijke kan volgens mij niet.

Als het je echt om de fx gaat, zou ik me vooral daar in gaan verdiepen en niet in een drumbak die dat OOK heeft. Voor mij persoonlijk is hardware er juist voor de workflow die het biedt en de dingen die je ermee doet, die je niet met je muis in een daw doet. Tenminste, dat geldt dus voor mij. Kijk voor reverb en delay eens naar Valhalla, die zijn niet zo duur en klinken top. Voor distortion durf ik niet te zeggen wat itb goed zou werken, dat doe ik toch wel allemaal extern. Zo heb ik een oude boss bx-800 waar ik de behringer 808 en 909 door heen haal. Een pedaaltje achter de behringer 303. De rytm heeft zijn eigen overdrive. ITB gebruik ik dan alleen nog maar wat saturatie hier of daar.

met Overbridge kan dat sowieso voor distortion en compressor, gewoon met audio over USB.

Reverb & delay weet ik niet of dat mogelijk is... ik zal eens wat proberen straks.

Filters en dergelijke kan volgens mij niet.
Net een beetje zitten klooien.
Ik krijg voor externe audio over USB hier alleen distortion en compressor aan de praat.
Als er meer mogelijk is, dan weet ik niet hoe in elk geval.

Ik denk dat gear niet in je vraag of in een antwoord voor hoeft te komen voordat je duidelijk(er) hebt hoe je muziek wilt maken en wat je doel is.
Als ik naar mijzelf kijk (en vele anderen die op YT soortgelijke vragen stellen), denk ik dat er veel mensen bezig zijn met deze vraag.
Wat moet ik kopen etc. etc.
Globaal heb je 3 opties.
1. In the box
2. DAWLess
3. Hybride.

Het één sluit het ander niet uit, ik gebruik alle opties om muziek te maken.

Ik ben ooit ook begonnen met fasttracker, heb altijd in bandjes gespeeld en ook regelmatig de combi gemaakt met 'elektronisch gemaakte muziek' (computer) + live muziek maken.
De laatste 20 jaar oid, gebruik ik Reason als DAW voor het 'produceren' van tracks / beats etc.
Volgens mij is elke DAW daar geschikt voor, maar moet je vooral veel uren steken in het leren kennen van de mogelijkheden van je DAW en het maken van muziek in het algemeen onder de knie krijgen.

Maar wat ik echt leuk vind (als muzikant) is 'jammen' en daar is Reason niet geschikt voor.
Ik gok dat je weet wat jammen is, maar in het kort betekent dat voor mij dat ik 'over mijzelf heen wil spelen' terwijl datgene wat ik kort daarvoor gemaakt heb nog speelt.
Dus ik zet een drumloop (clip) in mijn drumcomputer en laat die lopen, dan speel ik een baslijn in mijn sequencer en laat die lopen, dan een synth lijn etc. etc.
Dat vind ik een heel inspirerende manier van muziek maken die ook nog eens erg leuk is.
Ik kan er uren aan besteden met een glimlach op m'n gezicht, zonder dat er iets 'tastbaars' uit komt.
Ik heb gekozen om dit op hardware te doen, maar Ableton (bijvoorbeeld) en een goede midi controller kan dit ook (dat ben ik nu aan het ontdekken).

De DAW en het maken van 'tracks' is daardoor voor mij minder belangrijk geworden, maar ik wil daar weer wat meer in gaan duiken de komende tijd. (toe aan wat nieuws denk ik).

Tot dusver geen antwoord op je vraag, maar een tegenvraag, hoe wil je muziek maken. Wat vind je leuk?
Dat zit niet in plugins of hardware, maar meer in 'het proces'.

De één zit graag achter een bak met oneindig veel opties (DAW) en maakt daar een fijne workflow omheen om tracks te maken met een goede midi controller etc. Eventueel aangevuld met wat hardware voor andere sounds of omdat iemand gewend is een instrument te bespelen en dat makkelijker vindt dan een virtueel instrument met midi controller.
De ander zit graag achter een aantal hardware bakken en prutst avonden aan jams.

Ik denk dat je met elke DAW oneindig veel meer kunt dan met hardware. Qua sound zul je weinig verschil horen in de meeste gevallen. Zeker met goede plugins.
Maar de hamvraag is (denk ik) eerst 'wat wil je qua muziek maken'.
Waar haal je inspiratie uit als je gaat zitten.

Voor mij is dat vooral jammen. Voor anderen is dat sounddesign, tracks maken etc. etc.
Als je dat duidelijk(er) hebt, dan kun je (in mijn beleving) verder kijken naar welke gear / software daar goed bij past.
En het zal waarschijnlijk altijd een reis zijn zonder einde, want je ontwikkelt jezelf, je leven verandert (tijd, geld, interesses etc.) en daar past soms een andere workflow beter bij.

Ik ga vaak op zoek naar vocal samples. Dat kan bij het genre wat ik maak vanalles zijn. Een rap Acapella, een film sample of gewoon een loop van iets interessants. Daarna probeer ik er een melodie omheen te verzinnen met een kickdrum die erbij past. Daarna bouw ik het uit en na een kwart track beslis ik of ik ermee door wil gaan of dat ik het niet goed genoeg vind.

Inspiratie doe ik op door door presets te scrollen en geluiden wat aan te passen met VST plugins. Veel onderdelen zijn samples, zoals risers, effecten en uiteraard mijn drumsamples.

Vaak is de lol eraan dat je wat geluiden bij elkaar combineert en dat het dan opeens goed in elkaar valt. Het is bij mij meer experimenteren dan echt met een vaste werkwijze aan de gang gaan. 70% gaat de digitale prullenbak weer in. Maar dat is niet erg, want daar leer ik van. Maar de keren dat ik een track ook echt voor 100% af maak zijn zeldzaam.

Wat een goede opmerking. Wat ik momenteel mis is het kunnen gebruiken van goede overdrive/distortion effecten. Ik vind Serum vaak wat te digitaal klinken. Vandaar dat mijn voelsprieten naar analoge (drum-)geluiden en analoge effecten worden getrokken. De elektron analog Heat leek mij een goede kanshebber, maar het maar kunnen gebruiken van 1 track per keer wordt voor mij zeker een frustratie. Ik denk dat ik het digitale randje ervanaf wil halen die je snel krijgt met ITB werken.
Ik zou naar de Elektron Analog Heat(s) kijken. Want:
Distortion, overdrive, saturatie, allemaal stereo
Audio over usb
Werkt ook als geluidskaart
Stereo multi mode filters (ik geloof een eetje Roland achtige sound).

In andere woorden een bakkie speciaal gemaakt om ITB analoge saturatie en filtering toe te voegen.

Er is nu een nieuwe duurdere versie met ook digitale FX, niks mis mee, maar voor jouw doeleinden niet zo nodig lijkt me.

IK heb zelf de TR8s en de analog rytm mkII allebij.

Mooie apparaten, maar als je zoekt naar iets wat lekker werkt met je DAW (ik gebruik geen cubase, maar ableton btw) en makkelijk combineert met een in-de-box workflow dan blaast de analog rytm mkII de TR8s met gemak omver vind ik.
Voornamelijk omdat de overbridge VST heel fijn werkt voor mij. Geen sync issues en flexibel op te zetten.

Ik heb hem bijvoorbeeld zo ingesteld dat ie met audio over USB alle aparte sporen in de DAW opneemt. Werkt ideaal. (Hij neemt in die setup echter niet de effecten op van de rytm, maar dat kan weer wel met een alternatieve setup die ik ook als template in de daw heb, alleen heb ik daar niet die aparte sporen)

De TR8s heeft ook audio over USB, maar dan moet je de tr8s als audio interface instellen en dat wil ik niet (ik heb een 18i8+octopre daarvoor). En dat maakt de tr8s een stuk minder flexibel.

De tr8s kocht ik later om een uitgebreidde 909/808/707/606 ervaring te hebben die niet op samples gebaseerd is. Dat doet die tr8s natuurlijk prima, maar het integratie process is een gedoetje dus.

Over bijde apparaten is veel gesproken op het forum (ook over de technische challenges met DAWs), dus ik zou een beetje rondlezen voordat je de knoop doorhakt 😁

De rest van je opties heb ik geen enorme mening over :) mooie speakers zijn altijd leuk, maar ik heb persoonlijk ook geen aversie tegen muziek maken met hoofdtelefoon.
Kan je op de rythm de effecten niet via overbridge opnemen? Op de digitakt en syntakt kan dat wel… ik neem alles los op en dan apart de fx track of werkt dat op de rythm niet zo? Of zie ik iets verkeerd?

Kan je op de rythm de effecten niet via overbridge opnemen? Op de digitakt en syntakt kan dat wel… ik neem alles los op en dan apart de fx track of werkt dat op de rythm niet zo? Of zie ik iets verkeerd?
dat kan volgens mij ook. Maar weet niet of dat ook kan met audio over usb. Werkt dat bij jou apparatuur?
Ik zal morgen eens proberen.

Back