Samengestelde USB lader voor al je 5v apparatuur.. waar blijft de aarde??

MacGyverGear

midi-life crisis
En dan bedoel ik met aarde natuurlijk de zwevende nul. :D Maar zouden jullie dit aandurven / doen?? In praktijk komt het er al op neer dat steeds meer apparaten (voedingen) niet eens meer geaard worden. USB C wordt zelfs verplicht op laptopts begreep ik laatst. Ik weet niet of ik het goed snap maar als je voor al deze 5v apparaten een zware lader koopt wordt het toch nog een gezamelijke nul, aldus de tech op het werk..

Ik heb eerder een testrondje gedaan met een universele lader die naast een iPad pro nog wat andere zaken kan laden. En hoppa, de 2a mixer die via een reguliere lader niet opstart en meldt (niet voldoende power oid..) deed ie het op deze lader zonder problemen.. daarnaast nog een ander 5v apparaat aangesloten en met elkaar verbonden.. audio vergeleken op ruis en andere geluiden terwijl ik ze via de meegeleverde adapters had draaien.. en ik hoorde geen verschil.

Als test heb ik gisteren mijn net binnengekomen 220watt chinacharger getest (wat komt er niet vandaan??) en heb de boel de hele middag en avond draaiende gehad. Laptop + 2 mixers op 1 voeding, één van de mixers zelfs als USB audio device gebruikt.. aangesloten op een andere mixer die de opname maakte. Wat voor mij een verassing was; geen nare groundloop-achtige bijgeluiden.. Signaalpath klonk gewoon schoon.. (oordeel hieronder)..
Wat natuurlijk een probleem kan worden is 'n falende voeding en dan is het ook in 1x einde verhaal... Hoe lang deze voeding mee gaat weet ik ook niet. Hij wordt een beetje warm maar ook niet overdreven warm met deze 3 apparaten. Prijs 32,95!! Maar ja.. welke lader zouden jullie kopen??

Laatst gewijzigd:
Interessante oplossing👍
Voor spullen van AliExpress is mijn mening 'niks met een stekker' omdat een vervelend budget-gedreven fout-scenario (220v op een uitgang) veel kapot kan maken. Heel subjectieve eigen keuze natuurlijk, doe je ding 😊
Mij hielp BigClive bij bijv. een teardown van een Ikea lader:

Het zal allemaal wel loslopen. :)

Ja die ikea dingen zijn top

Maar veel andere cheapo usb dingen zijn echt om te huilen. Hier ook geen 230V dingen van Ali Express, maar evenwel niet van Action. Als je ziet wat meestal maar aanwezig is in die dingen, laat staan veiligheidsrisico’s, no thanks

Eigenlijk zou ik een Dock willen hebben die ook alles kan voeden.. maar die zijn er kennelijk (nog) niet in +200w
Ik gebruik al een Asus 4k dock en ook een tweede gekocht voor dit nieuwe projectje maar er is niet echt bekend hoe ver ik kan gaan met het aansluiten van extra apparaten en of de poorten ook geknepen worden. De losse voeding is 150w (wel geaard overrigens) maar wordt met mijn computer en een 4k schermpje ook al best warm.

In geval van de tweede dock gebruiken + 2 mixers.. Een standaard USB C charger voor laptops schijnt 95watt te zijn. Dan zou er 55 watt over zijn. Deze 2 mixers doen het dus wel op de dock maar of het ook op de langere duur houdbaar is?

Ik dacht dat het merk van van de charger van Amazon die ik testte Gan3 was, maar Gan is eerder een technologie..
Ik ben ook nog geen chargers tegengekomen met een geaarde C5 aansluiting trouwens..

Laatst gewijzigd:
Interessante oplossing👍
Voor spullen van AliExpress is mijn mening 'niks met een stekker' omdat een vervelend budget-gedreven fout-scenario (220v op een uitgang) veel kapot kan maken. Heel subjectieve eigen keuze natuurlijk, doe je ding 😊
Mij hielp BigClive bij bijv. een teardown van een Ikea lader:

Het zal allemaal wel loslopen. :)

Zeker interessant. Maar iets te kort vermogen. :D Volgens de specs maakt ie ook geen gebruik van 'GAN'.

In de video over die GAN chargers wordt het merk Anker genoemd die al heel vroeg met dit principe werkte. Minder warmte en kleinere laders.. mijn eerdere charger die ik kocht was ook van dit merk maar ik dacht dat het ook een soort Amazon/ Ali merk was.. :D

Ik stuitte nu op een dock die ik ff ga onderzoeken van dit merk.. of anders maar een zware charger om alles op aan te sluiten..

De Anker site lijkt mijn adres niet te accepteren. Er zit aan die 240w dock ook een vaste kabel met een US stekker aan ipv een poort om C5 of C7 (tweepolige apparaatplug). Op geen enkele Nederlandse site is deze dock nog te vinden ook. Net nieuw misschien?

Ik ga nu deze checken en wellicht kopen.. Anker Prime 6-in-1 Snellader 250W Zwart: beste prijs - Tweakers

Anker lijkt me zeker een betrouwbaar merk, tenminste.. die ik heb van dit merk (60watt dacht ik), doet het goed.

Nog even verder geëxperimenteerd met de Asus Dock en het voeden van de 2 aangesloten mixers op deze zelfde Dock. De Behringer is muisstil maar de Boss lijkt een soort irritant geluidje te hebben wat weg is als ik em op de aparte voeding aansluit. Dit was er niet toen alles gezamelijk op de aparte voeding aangesluiten was en dit verschijnsel was ik dus een beetje bang voor.. de Voeding en USB connectie met 'n computer, gezamelijk aangesloten levert wel vaker irritante geluiden op. Het werd sowieso al krap om deze Dock als voeding te gebruiken met 150watt dus toch maar doorgezocht naar die chargers uit die video hierboven.

De 250watt Charger van Anker wekt wel vertrouwen en is besteld.. Genoeg reviews over te lezen en dit merk levert / bouwt dit soort dingen al best lang. Alles is individueel instelbaar, op het apparaat en via een App.. en voldoende aansluitingen + vermogen. Het is nog steeds een beetje ondluidelijk hoe het gedrag van een aangesloten apparaat nu wordt herkend als apparaat dat gevoed wordt, waar dit soort dingen, een charger, eigenlijk is gemaakt om accu's op de laden. En of dit een beetje safe is voor je audioapparatuur.. Mijn Wolfmix (een DMX controller die alleen via USB power werkt) had ik laatst ff vlug aangesloten op een ouwe Iphone charger, welke tekort vermogen levert om een ouwe iPad te chargen zelfs. Het ding startte wel op maar liep na een tijdje soortvan vast.. tekort vermogen om het draaiende te houden waarschijnlijk?? Een Boss mixer die ik gebruik start bij tekort vermogen ook niet op en hopelijk kan ik deze charger ook een beetje inregelen dat alles hierop ook hiermee gaat werken en geen storingen in het geluid geeft, net als op die andere Charger die ik voor 30 euro kocht.

Laatst gewijzigd:
Thanx!! Interessant die Caldigit, maar de Asus Dock die ik heb is eigenlijk, op wat tekort vermogen na, ook prima.. helaas geeft dit doordat de Boss mixer die ik erop aansluit met de computer verbonden wordt via USB de notorious groundloop in de audiopath.. en ik ben bang dat dit met elke Dock met genoeg vermogen ook hetzelfde gezeur gaat opleveren.

De bestelde charger is binnen. Heavy ding!! maar voelt goed.. ook de bediening met de push / data dial..
Nog geen audio getest.. ff te weinig tijd voor dit projectje. Moet sowieso nog knutselen aan een schuifrail voor de Behringer..

Op de lader wordt vertoond hoeveel vermogen de aangesloten apparaten trekken.. hier kun je bij chargers een limiet op instellen.. apparaten zonder accu weten zelf wel wat ze moeten verbruiken om te werken.. dat gaat altijd goed, mits de aansluiting geknepen wordt dus.. Met beiden mixers ingeplugt zit het nu op 8.5watt.. beetje overkill dus, deze 250 watt.. een laptop zal wel 100 watt verbruiken.. en ik heb ook nog 2 USB apparaten ingepugt die geen eigen voeding hebben.. maar liever wat vermogen over., dan wordt zo'n lader ook niet te warm.

Laatst gewijzigd:
Back