Feedback op nieuwe DAW build

Impression

Stamgast
Hoi allemaal,

Al hele tijd geleden dat ik hier actief ben geweest. Ongeveer 8 jaar geleden heb ik zelf een DAW PC gebouwd (Met hulp van vrienden). Nu is dit ondertussen al een wat ouder beestje en zit te denken om een nieuwe DAW PC te bouwen. Nu heb ik hetvolgende samengesteld, volgens mij moet ik hier voldoende aan hebben. Zou eventueel nog mijn oudere grafische kaart over kunnen zetten mocht dat nodig zijn. (Zal eigenlijk alleen maar gebruikt worden voor muziekproductie).

MoederbordGigabyte B760 Aorus Elite AX
ProcessorIntel i9-14900K
RamLexar DDR5 Ares RGB 2x16GB 6000 geheugenmodule
OS-driveLexar LNQ790 1TB M.2 SSD
Data-driveLexar LNQ790 2TB M.2 SSD
KoelingArctic Cooling Liquid Freezer III 240 (Black) waterkoeler
VoedingCorsair RM750x PSU / PC voeding
BehuizingFractal Design Define R5
OSWindows 11 Pro
KoelpastaThermal Grizzly

Wat betreft RAM en M2 drives heb ik prijstechnics gekozen voor Lexar. Samsung is volgens mij wel beter, maar is het het prijsverschil waard?
Ben benieuwd of er nog op/aanmerkingen zijn op deze build? Wellicht kan ik hier en daar nog goedkoper of juist net wat meer investeren.

Momenteel heb ik overigens hetvolgende: Gygabyte GA-X99-SLI, i7 6800k, HyperX Fury Memory Black 32 GB DDR4 (2400mhz), Samsung960 EVo M.2 500gb, 2x Samsung 850 Evo 500GB Raid 0, Corsair RMx 650w, en de be Quiet Pure Rock.

Ik weet niet met welke software je werkt, maar tenzij je van Windows afhankelijk bent, zou ik zeker het huidige aanbod van Apple overwegen.

Ondertussen zijn we zo'n 4 jaar verder sinds de overschakeling van Intel naar hun eigen ARM-based silicon en de prijs-performance ratio is ongezien, niet alleen voor Mac's op zich, maar voor computers in het algemeen. De meeste DAW's en plugin's werken ondertussen al een paar jaar native en maken optimaal gebruik van de nieuwe ARM architectuur.

De Mac Mini is zonet vernieuwd en kan geconfigureerd worden met M4 of M4 Pro chip. Terwijl de M1, M2 en M3 generatie kleine 'incremental upgrades' waren, blijkt de M4 generatie een grotere sprong.

heb je uitgezocht of het moederbord, de stroom kan leveren voor de processor?

lexar ken ik niet echt.

op tweakers kun je wel vergelijkingen zien. even blik geworpen op Tweakers, zeer kort. lexar lijkt wel goed. maar de meest prijsverschillen zijn kwaliteitsverschillen, de prijzen ontwijken elkaar niet veel.

of de waterkoeler al de warmte weg zal kunnen halen? maar goed dan moet ie wel op stoom zijn....

ik ben niet in alle details gedoken, het lijkt me een redelijke goede build.

de nieuwe Core Ultra's zijn net uit, en het alternatief, is blijkbaar duidelik sneller, en minder watt....

als je kunt wachten en een Intel wilt hebben, zou ik even de 14e generatie overslaan. en naar de Core Ultra 9 285K gaan.

AMD heeft ook mooie alternatieven... maar ik neem aan dat je een Intel build wilt hebben....

dus mijn advies zou zijn; even wachten....

de 13 en 14e generatie van Intel hebben hun problemen..... meerdere....

Ik weet niet met welke software je werkt, maar tenzij je van Windows afhankelijk bent, zou ik zeker het huidige aanbod van Apple overwegen.

Ondertussen zijn we zo'n 4 jaar verder sinds de overschakeling van Intel naar hun eigen ARM-based silicon en de prijs-performance ratio is ongezien, niet alleen voor Mac's op zich, maar voor computers in het algemeen. De meeste DAW's en plugin's werken ondertussen al een paar jaar native en maken optimaal gebruik van de nieuwe ARM architectuur.

De Mac Mini is zonet vernieuwd en kan geconfigureerd worden met M4 of M4 Pro chip. Terwijl de M1, M2 en M3 generatie kleine 'incremental upgrades' waren, blijkt de M4 generatie een grotere sprong.

Ik werk met Cubase 14 Pro, vooral productie (house, techno, edm etc). Apple is inderdaad ook erg goed maar zit je ook wel in een andere prijsklasse. Deze build zou met +- 1250 kosten. Ben altijd al Windows gebruiker geweest dus dat heeft wel mijn voorkeur wat dat betreft.

heb je uitgezocht of het moederbord, de stroom kan leveren voor de processor?

lexar ken ik niet echt.

op tweakers kun je wel vergelijkingen zien. even blik geworpen op Tweakers, zeer kort. lexar lijkt wel goed. maar de meest prijsverschillen zijn kwaliteitsverschillen, de prijzen ontwijken elkaar niet veel.

of de waterkoeler al de warmte weg zal kunnen halen? maar goed dan moet ie wel op stoom zijn....

ik ben niet in alle details gedoken, het lijkt me een redelijke goede build.

de nieuwe Core Ultra's zijn net uit, en het alternatief, is blijkbaar duidelik sneller, en minder watt....

als je kunt wachten en een Intel wilt hebben, zou ik even de 14e generatie overslaan. en naar de Core Ultra 9 285K gaan.

AMD heeft ook mooie alternatieven... maar ik neem aan dat je een Intel build wilt hebben....

dus mijn advies zou zijn; even wachten....

de 13 en 14e generatie van Intel hebben hun problemen..... meerdere....
Stroom van moederbord moet ik even dubbelchecken, hebt het vooral op socket geselecteerd en aansluitingen.

Wat betreft de processor, Hmm ik zit sowieso beetje te twijfelen i9 of i7. Al zou ik van de nieuwe generatie de 7 variant pakken zou ik ook ongeveer 500 kwijt zijn voor de processor wat ik zo direct online zie bij alternate. Tenzij ik toch de verkeerde voor me had.

Altijd i7 gehad en volstond tot op heden ook prima. Weet niet of ik de daadwerkelijke kracht van een i9 ga merken in mijn gebruik.

Voor jullie beeld, vroeger heel fanatiek muziek gemaakt en best wel wat leuke releases gehad op de grotere labels. Maar tegenwoordig gewoon fulltime werken en 1 of 2 avondjes in de week hobbyen hopende ooit nog een hitje te bouwen hahaha.

Recording buiten een kort vocaltje of opname van mijn Model D doe ik niet.

Wat betreft de processor, Hmm ik zit sowieso beetje te twijfelen i9 of i7. Al zou ik van de nieuwe generatie de 7 variant pakken zou ik ook ongeveer 500 kwijt zijn voor de processor wat ik zo direct online zie bij alternate. Tenzij ik toch de verkeerde voor me had.
ik heb een i9-9900k, nooit spijt van gehad, daarvoor had ik een i7, maar de pc die ik nu heb doe ik merkbaar langer mee en is nog steeds razendsnel zo'n 5 a 6 jaar na dato.

Ben zelf ook altijd een Windows gebruiker geweest, in samenwerking met Cubase. De overstap is even wennen omdat bijvoorbeeld je Ctrl toets in Windows, de knop op helemaal links, bij Appel word vervangen door de command, de knop naast de spatie. Voor de rest, na het wennen van een paar kleine dingen, werkt het erg goed.

Je zou misschien kunnen kijken naar die nieuwe Mac mini. Voor €1.179 heb je er een met 24gb Ram geheugen en 512GB SSD. Zelf gebruik ik een MacBook Pro M1 (32 Ram / 1TB SSD). Ik maak de zelfde soort muziek als jij, waar ik redelijk wat plug-ins gebruik per kanaal en soft synths zoals Spire, Avenger en Nexus. Met andere tabbladen open en Cubase gebruik ik rond de 25 GB aan Ram. Je zou deze dan het beste kunnen op graden naar 32 GB. Dat kost je dan €230 extra. Betreft de SSD, daar moet je voldoende aan hebben. Zelf gebruik ik 320GB. Dit kan je eventueel opvangen met een externe HD die je aansluiting op een Thunderbolt, die zijn snel zat.

Je zou, mocht je overstappen, iets meer kwijt zijn. Als ik zelf opnieuw voor de keuze zou staan (Windows of Mac), dan zou ik voor Mac kiezen. Het is in mijn beleving allemaal met even iets beter.

Ben zelf ook altijd een Windows gebruiker geweest, in samenwerking met Cubase. De overstap is even wennen omdat bijvoorbeeld je Ctrl toets in Windows, de knop op helemaal links, bij Appel word vervangen door de command, de knop naast de spatie. Voor de rest, na het wennen van een paar kleine dingen, werkt het erg goed.

Je zou misschien kunnen kijken naar die nieuwe Mac mini. Voor €1.179 heb je er een met 24gb Ram geheugen en 512GB SSD. Zelf gebruik ik een MacBook Pro M1 (32 Ram / 1TB SSD). Ik maak de zelfde soort muziek als jij, waar ik redelijk wat plug-ins gebruik per kanaal en soft synths zoals Spire, Avenger en Nexus. Met andere tabbladen open en Cubase gebruik ik rond de 25 GB aan Ram. Je zou deze dan het beste kunnen op graden naar 32 GB. Dat kost je dan €230 extra. Betreft de SSD, daar moet je voldoende aan hebben. Zelf gebruik ik 320GB. Dit kan je eventueel opvangen met een externe HD die je aansluiting op een Thunderbolt, die zijn snel zat.

Je zou, mocht je overstappen, iets meer kwijt zijn. Als ik zelf opnieuw voor de keuze zou staan (Windows of Mac), dan zou ik voor Mac kiezen. Het is in mijn beleving allemaal met even iets beter.
Ik heb het net inderdaad nog even bekeken. Heb daarnaast UAD Apollo Twin USB. Wat ik zo 123 lees zou dat niet (zomaar) compatible zijn.. dus met upgrade van interface zou het wel een flinke extra kostenpost zijn ben ik bang.

Neemt niet weg dat die nieuwe Mac processors wel heel bruut zijn inderdaad!

De Twin USB is inderdaad niet zo maar op een Mac te gebruiken. Dus mocht je over willen gaan op Mac dan zou je die ook moeten upgraden. Nu is het wel zo dat Universal sindskort nieuwe modellen heeft gereleased dus misschien is er nog een leuke tweedehands model

Mod?
ik kan nergens de button vinden voor een reclame vrij forum.
OP vraagt iets heel duidelijks en ineens komen er allerlei niet relevante reclame banners tevoorschijn... :stupid :D

Je zou deze dan het beste kunnen op graden naar 32 GB. Dat kost je dan €230 extra.
De M4 Pro chip komt standaard met 24Gb, wat me al weer net voldoende lijkt. De volgende upgrade is dan meteen naar 48Gb 🤯

Ik weet niet of een even performant zelfbouw systeem zoveel goedkoper uitkomt hoor... En in energieverbruik scheelt het ook heel wat ;)

Wel zien dat je Apple niet betaalt voor hun ingebouwde opslag want dat is waar zij enorm veel op verdienen denk ik.

Extern USB 3.1 Gen 2 toevoegen van zodra je het nodig hebt en klaar.

Mod?
ik kan nergens de button vinden voor een reclame vrij forum.
OP vraagt iets heel duidelijks en ineens komen er allerlei niet relevante reclame banners tevoorschijn... :stupid :D
Installeer Firefox en de plugins Ghostery en Adblack plus
Je bent vervolgens van alle privacyschending, reclame en aanverwante bagger verlost.
Gratis ook nog.

Back