@e-Gloomy-nations Haha.. Chat GTP over house..

De 303 heeft helemaal geen diepe bas. Ik vraag me af of de 909 nog wordt gebruikt in house eigenlijk.. misschien samples?? In basis waarschijnlijk wel een goede analyse van hoe House zich kenmerkt.. meeste klinkt wel logisch.. maar de 303 en 909 ken ik ook, redelijk goed, en daar valt het GTP al door de mand.
Nou snap ik dat het niet op house lijkt; je zit op Reason dus je bent gewoon verkeerd bezig
Het feit waarom Reason er niet tussenstaat?? Misschien geen mogelijkheid voor clip copies?? (waarbij edits in één clip ook worden meegenomen in de rest). Dat is een van de dingen die in een meer repetieve muziekstijl zoals Dance. Bij Ableton zet je gewoon loop aan voor een clip, en alles in en de overige lane wat copy is veranderd mee. Cubase had ghost copies.. maar dan heb ik het over de Atari ST. Ooit wel Cubase 5 geprobeerd.. maar toen eigenlijk niet deze fututer gebruikt of naar gezocht. Voor House, waar heel veel vaak hetzelfde blijft, vooral voor drums, is het wel essentieel. Een kleine edit, die je in de hele lane wilt hebben kost dan 'n halve minuut en is al een barriere die dan makkelijk nog ff uitstelt..
Lekkere bass, mooie synth, 31-32 seconden: die staat te stil. Ook later de background syth staat te zacht, ja, past wel bij elkaar, mooie sax, lekkere groove in zijn geheel. Veel succes met het afwerken van deze track. Gloomy
Zal eens kijken naar die synth. Dat is een lead.. ik vond em wat te steriel klinken en had em eigenlijk voor het exporten wat zachter gezet. Maar het melodietje en de afwisseling werkte wel lekker.. Misschien ook het geluid vervangen.. dit is een geluid wat ik ooit maakte met een Reason synth en hetzelfde geluid wat de begin stab doet maar dan monofoon en legato, zodat de portamento alleen getriggered wordt als noten over elkaar doorlopen, een beetje zoals de 'tie' functie tussen noten op een 303.
ik vind het knap gemaakt.
maar is niet echt mijn smaak.
Denk niet dat er wat mis is als je veel muziekaliteit in je track doet.
maar als het echt house moet zijn dan denk ik meer ala hiphop samples slicen en daar een riff mee maken, filteren etc en dan daar de track omheen bouwen.
Thanx.. en ja. clips via HP filter erin laten komen, dat is zeker iets wat House kenmerkt.. waar het nu in 2 minuten, alle clips afwisselend voorbij laten komen is. Ik denk ook dat ik meer met risers of gewoon een noise effect moet gaan gebruiken. Las ik dat nu bij Chat GTP??
Klinkt niet slecht maar het is meer loungemuziek dan housemuziek
Housemuziek moet het hebben van de kracht van de eenvoud en productietechnieken zijn daarbij belangrijk
Dus de kick en bas moeten lekker samen grooven maar daarbij elkaar zo min mogelijk in de weg zitten
De hats moeten lekker swingen en de snare moet in je gezicht klappen
Om het goed te laten klinken is echt nog een kunst
Loungemuziek.. dat is idd wel een beetje de stijl.. maar is dat geen House? Maar ik denk dat Lounge veel meer compisitie bevat.. waar House wat meer repetetieve is. Ik vind Lounge erg lekker.. of eigenlijk de meer Progressive kant, daar worden ook langere clips voor akkoorden gebruikt.
Die track van disclosure is een lekkere ja en da's een goed arrangement ook, begint ook goed met die sample die opkomt en dan die stabs er in.
Ik heb nog een keer je track geluisterd maar je moet toch wel die stabs er in laten behalve bij een break en de kick wat meer aanwezig en laat de clap na het intro 'ns weg, laat de clap zo nu en dan even terugkomen in een break bijv en niet zoals bij 0.46 meteen een heel arrangement omgooien maar bouw het subtiel op zodat je die repetitie blijft houden, de kick en stabs zijn leidend samen met de bass.
Jij stopt je arrangementen al snel vol (wat ik muzikaal vind) maar keep it simple en gooi hier en daar een extra laagje er in zodat dat repeterende karakter, de groove meer aanwezig is zonder al te veel distractie.
Je zou bijv I feel just fine (of een ander stukje van de zang) hier en daar met de vocoder er in kunnen gooien, zou het ook lekker doen in een break bijv wanner de stabs er even niet zijn.
Nou goed, mij two cents voor wat ideetjes.
Thanx voor de input.. Ik moet ook nog meer snijden in het arrangement.. en ga dit een beetje via filtering proberen.. Moet Reason en Automation nog ontdekken. Stukjes zang kort herhalen, en per maat kort laten terugkomen is wel leuk, als je het als een soort sample gebruikt. Ik hoorde al wat ideetjes voor nog meer zang, verses enzo, maar dat maakt het zeker niet meer Housy..
Ik gebruik hem 95% op individuele channels (gewoon onder het instrument slepen in het rack zeg maar). Volgens mij is dat het equivalent van insert.
Kan heel subtiel, maar sommige presets zijn meer creatief en destructief (ook leuk).
Ik zit nog op 12, dus heb deze niet, maar het kan ook met trackspacer, dus die gebruik ik dan.
Vaak heb ik een aantal bussen.
- Alles drums
- Instrumenten zonder bas
- Bas (als er maar 1 kanaal is, lijkt dat overbodig, maar soms heb ik meerdere bas instrumenten)
- Alle instrumenten (zonder drum)
- Alle instrumenten
- FX (hangt er van af waar ik die onder hang, als het meer muzikaal fx is (earcandy), dan gaat hij bij 2, soms zijn het alleen risers, dan komt hij bij drum.)
- Vocals
Bas geeft sidechain signaal aan instrumenten zonder bas.
Drum aan alle instrumenten zonder drum (niet voor het sidechain pomp effect, maar om de drum meer ruimte te geven zonder dat alles harder moet)
Vocals aan alle instrumenten (idem).
Het voordeel hiervan vindt ik dat je niet teveel fixed met EQ hoeft te doen. Zodra de bas niet speelt, mag er best bas in de synths / keys zitten.etc. etc.
(voor zover ik weet, kan dat niet met de sidechain tool trouwens).
Ik moet zeggen dat ik dit deel van Reason pas later ben gaan begrijpen, maar met het trekken van die kabeltjes is het allemaal heel duidelijk wat waar naar toe gaat.
Net als de SSL mixer, die is 'er' gewoon en mooi overzichtelijk.
Die 2 dingen mis ik nog een beetje bij Ableton. Het zit er allemaal wel in, maar het is niet zo visueel als in Reason. (iig voor mij met 22 jaar Reason oogkleppen)
Ik had in een eerder projectje ook al wat (te side-chainen) instrumenten op een aparte bus (track) geroute.. om zo toch de channel compressor te behouden..). De trackspacer kende ik nog niet.. is gewoon een soort ducker toch?? Maar dan multiband.. dat kan bij het mixen wel handig zijn.. Ik weet eigenlijk niet of er standaard zo'n mogelijkheid in Ableton is. Er is wel een multi-band compressor maar of je die kunt KEY'en??
Hoe het er visueel allemaal uitziet in Reason lijkt meer op de real life studio toepassing met losse componenten, maar wordt snel wat rommeliger (zoals het er allemaal bijhangt..). En dan is er de K natuurlijk.

De mixer vind ik wel overzichtelijk maar soms moet je wel veel naar boven en beneden scrollen. Het beste is ook gewoon om niet teveel boven elkaar te hebben.. en veel via de F-toetsen te selecteren, maakt het ook overzichtelijker.
Ableton laat trouwens sinds 12 trouwens ook een mixer onder de arrangementview toe. Dat was in 11 nog niet, en moest je naar de Sessionmode. Voor insert fx vind ik Ableton stukken overzichtelijker. En ook hebben alle tracks in de Sessionmode en Arranger standaard hetzelfde nuimmer als op je mixer. In Reason kun je je hele track indeling onafhankelijk doen, wat al snel in chaos eindigt als je klakkeloos tracks gaat re-organiseren vind ik.. Maar alles is weer anders. Ik vind Ableton ook verre van perfect maar acceptie is de word..

Ik ben ooit met Reason 5 gaan rommelen toen ik net Ableton 8 had gekocht.. maar er is een hoop verbeterd.. en die SSL mixer die erbij is gekomen, maakt het zeker overzichtelijker vind ik.