Erica Synths Steampipe

Steampipe is nadat deze al eerder op Superbooth te zien was nu uit.
Een acht stemmige polyfonische hardware synth voor physical modelling ism het Nederlandse bedrijf 112dB
Deze heeft geen oscillatoren maar bootst alerlei instrumenten na van blaasinstrumenten tot strings, kerkorgels en nog meer en bestaat uit drie secties; Stem, Pipe en Reverberator.
Uitgebreide info; SUPERBOOTH23: Steampipe

1733322791483.png

Erica Synths Steampipe; physical modelling desktop synthesizer; ontwikkeld in samenwerking met 112dB.com;
8-voice polyfonie;
physical modelling engine met 32 aanpasbare parameters;
5 toewijsbare LFOs met Delay en Sync;
modulation matrix
64 factory presets;
192 user preset memory;
preset export and import via USB;
Alle parameters zijn aan te sturen met midi CC;
connecties: 1x audio input (6.3mm jack); 1x sustain pedal input (6.3mm jack); 2x line output (6.3mm jack); 1x stereo hoofdtelefoon output (6.3mm jack); 1x MIDI In (5-pin DIN); 1x MIDI Thru / Out (5-pin DIN); 1x USB type B;
Prijs: €1179

Last edited by a moderator:
Ik werd er op SB niet direct wijs uit en heb deze daarna een beetje uit het oog verloren. Maar ik vind bijna alles van Erica Synths gaaf, waaronder ook de Nightverb die ze samen met 112dB hebben gemaakt, dus ik wil deze toch nog wel even nader gaan bestuderen.

Geinig ding volgens mij, ziet er leuk uit.
Helaas geen plek meer hier (zowel fysiek als in het budget) dus ik blijf er maar niet te lang naar kijken :)

Ja Erika Synths is tof.
Die hebben ook veel voor de DIY communitie gedaan.
Zo heb ik een mooie stalen behuizing voor mijn Yocto 808 van hun.

NIet echt kapot van de sound.
Denk dat mijn Z1 dit beter doet.
Die MPE dingen zijn dan wel weer leuk.

Ik had 2 keer Celine Dion verwacht én gehoopt op doedelzak tijdens t kijken vd Loopop YT video. Klinkt wel geinig maar wat moet ik met n poly doos?

Interessant. Altijd op zoek naar goeie phsysical modelling hardware voor sound design. Mooi alternatief voor de failliete Omega.

Sound doet me denken aan de Anyma Phi maar dan poly en met een UI en CPU die wel bruikbaar is (maar dan ook ruim de helft duurder) Maar dat geldt ook voor mn Iridium en die kan nog wat meer. Denk dat ik t nog even aankijk.

Waarschijnlijk doorontwikkeling van een Reaktor Ensemble:

(Als ik me niet vergis in die tijd nog geschreven door Martijn Zwartjes die nu bij 112dB aan de slag is)

Heb al wat demo's gehoord van de steampipe en ik vind het toch een stukske beter klinken hoor.

Ik had 2 keer Celine Dion verwacht én gehoopt op doedelzak tijdens t kijken vd Loopop YT video. Klinkt wel geinig maar wat moet ik met n poly doos?
Met 2 vingers spelen?

Voor diegenen die het niet weten , het nederlands bedrijfje 112db is namelijk Martijn Zwartjes die heel veel reaktor ensembles heeft gemaakt , waaronder Steampipe .
Het zou mij niet verbazen dat dit een directe port is ,Reaktor steampipe is eigenlijk een vrij simpele Karplus strong implementatie

Na nog wat demo's bekeken te hebben, ben ik enerzijds gefascineerd door de mogelijkheden en vooral de hands on bediening van de vele parameters. Het nodigt wel echt uit om met die physical modelling aan de slag te gaan voor sound design enzo. Anderzijds hoor ik nog niet echt de magische klanken die mij direct de beurs doen trekken en hij is voor mij dan weer net te duur voor een impuls/even-uitproberen aankoop. Deze gaat voorlopig op de "als ik een keer tegen een hele goede deal aanloop wil ik hem wel" lijst.

Ik heb de Pulsar 23 afgezegd om dit even aan te kijken..
Vind deze toch wel vrij uniek. En de pulsar kon ik met wat euro en de Soma utilities namaken.. maar dit is wel bijzonder..

GAS staat er vol op. Zeker nu de Aodyo Omega het niet niet heeft gered. Vind hem toch erg lekker klinken, vooral als de klank wat minder authentiek wordt. Alhoewel er in de fabrieksgeluiden wel erg zwaar op reverb wordt geleund.

Back