DRUMLess jam met (o.a.) de oto boum

Montfrooij

Gepokt en gemazeld
Af en toe uit je comfort zone stappen schijnt goed te zijn voor je brein.
Wat in dit geval betekende dat ik een DRUMLess jam wilde maken zonder sneaky opbouw met een 4x4 of dikke beat aan het einde.
Tevens een mooie gelegenheid om de BOUM voor het eerst aan de tand te voelen hoe die z'n rol gaat verdienen in deze setup.
Het werd een ruizige relaxte jam waar ik met veel plezier aan heb zitten sleutelen.
Het uploadschema is opgerekt naar ééns per twee weken en dat bevalt me beter.
Meer tijd om wat dingen uit te proberen en lekker te lanterfanten met de harde waren.

Hoewel ik het thema heel plezierig vind van deze Jam, heb ik hem.niet met het gebruikelijke genoegen af kunnen luisteren.
Ik dacht eerst dat er iets mankeerde aan mijn telefoon/bluetooth verbinding of soundbar.
Dus ook andere opnames geprobeerd en die klinken wel goed.
Vermoedelijk ligt de distortion en/of het "gruizige" geluid me niet.

Hoewel ik het thema heel plezierig vind van deze Jam, heb ik hem.niet met het gebruikelijke genoegen af kunnen luisteren.
Ik dacht eerst dat er iets mankeerde aan mijn telefoon/bluetooth verbinding of soundbar.
Dus ook andere opnames geprobeerd en die klinken wel goed.
Vermoedelijk ligt de distortion en/of het "gruizige" geluid me niet.
Dat kan heel goed. In bijna elke patch zit wel wat ruizige noise of saturation.
Ik wilde deze jam wat verder die kant op.

Dus dat is een bewuste keus inderdaad.

niet vies :P
Mooi :okdan:
Thnx.
Vies kan ook mooi zijn natuurlijk. :)
Ik vind het weer een heel geslaagd stukje muziek. Dat randje gruizigheid voegt voor mij wel wat toe. Doet Reason op de achtergrond nog wat? Of neem je het daar mee op?
Thnx!
Op dat moment opnemen.
En als alles gemultitracked op de HD staat, dan gebruik ik Reason voor mixen, EQ en wat compressie.
Geen 'creatieve' dingen zeg maar.
Ik heb een template gemaakt waar de kanalen alvast in bussen gegroepeerd zijn, dan heb ik direct een basis die ik kan gebruiken.

Schermafbeelding 2024-12-14 184633.png

Ik gebruik een aantal trackspacer instances, waarbij (bijvoorbeeld) de basbus als sidechain dient voor 'MuNoBas' en zo ook de drums die weer als sidechain voor Music dienen.
Dan kan ik makkelijk wisselen van bas instrument door te wisselen van bus.

Er zitten ook wat overblijfselen van andere sessies in, zoals 'Bass'. Toen speelde ik een hoog lijntje op de basgitaar in, maar uiteindelijk vond ik dat niets en mocht die het veld ruimen.
Of 'Mic', ik heb ook wel eens wat videos gedaan met gesproken woord.
Na verloop van tijd schoon ik alles weer een keer op en dan beginnen we weer van voren af aan.

Op de master bus zitten ook wat plugins die ik vaak gebruik, waaronder Mix2Mobile, om het geheel even naar m'n mobiel te kunnen streamen.
Scheelt weer een render naar mp3.

Heel erg mooi gemaakt, man. Wel zo dat "die gruizigheid" een beetje schel klinkt in mijn oren. Maar dat kan zijn omdat ik al maanden een ooronsteking heb.

Weer een nieuw criterium heb ik gevonden om te beoordelen.
Vermoedelijk is het niet eerlijk. :
Als ik op m`n gemak teletekst of iets van dien aard er bij kan lezen is die goed.
DEZE is GOED voor mij omdat er geen storende elementen in zitten.

Heel erg mooi gemaakt, man. Wel zo dat "die gruizigheid" een beetje schel klinkt in mijn oren. Maar dat kan zijn omdat ik al maanden een ooronsteking heb.
Oh sorry Jan. Vervelend om te horen.
Das erg pijnlijk!

Weer een nieuw criterium heb ik gevonden om te beoordelen.
Vermoedelijk is het niet eerlijk. :
Als ik op m`n gemak teletekst of iets van dien aard er bij kan lezen is die goed.
DEZE is GOED voor mij omdat er geen storende elementen in zitten.
Ah nice.
Ik zit net te spacen op een BOUM combi die per ongeluk ontstond, ik zal hem snel opnemen voor hij weg is.
Oh wacht, BOUM heeft presets, dat hoeft niet.

Ik vind hem lekker op de achtergrond (ben aan het werk, gaat prima). Fijne dynamiek ook. Kan me wel vinden in de opmerking over de distortion, deze kan wat subtieler naar mijn smaak. Misschien gaat het ook niet over meer/minder distortion, maar over EQ voorafgaand aan het effect. Beetje lage tonen wegfilteren voordat het signaal de distortion in gaat geeft vaak een wat gebalanceerder effect. Dit kan misschien ook met compressie? Nog niet zelf geprobeerd maar ineens een random idee.

Vaak is het goed om de distortion in te stellen naar smaak en dan net wat minder dan dat in te stellen.
Dat werkt ook bij compressie ed.

Ik vind hem lekker op de achtergrond (ben aan het werk, gaat prima). Fijne dynamiek ook. Kan me wel vinden in de opmerking over de distortion, deze kan wat subtieler naar mijn smaak. Misschien gaat het ook niet over meer/minder distortion, maar over EQ voorafgaand aan het effect. Beetje lage tonen wegfilteren voordat het signaal de distortion in gaat geeft vaak een wat gebalanceerder effect. Dit kan misschien ook met compressie? Nog niet zelf geprobeerd maar ineens een random idee.
Ja, de BOUM heeft een low cut voor de distortion.
Ga ik zeker mee spelen.
Thnx!

Vaak is het goed om de distortion in te stellen naar smaak en dan net wat minder dan dat in te stellen.
Dat werkt ook bij compressie ed.
Ga ik meenemen.

Back