Behringer LM DRUM

Image_BE_0704-AAC_LM-DRUM_Top_XL.png

Behringer lanceert een nieuwe drum machine, de LM DRUM. Deze drummachine beschikt over een authentieke 8/12-bit sampling-geluidengine die honderden legendarische drumgeluiden uit de jaren ’80 bevat, waaronder die ontworpen door Roger Linn zoals de LM1*, LM2*, LM9000* en meer. Je kunt zelfs je eigen samples opnemen en opslaan via de geïntegreerde lijningang.

Features:

• Drummachine met authentieke 8/12-bit sampling-geluidengine om klassieke soundprestaties te creëren.
• 109 authentieke drumgeluiden, waaronder LM1*, LM2*, LM9000* en meer iconische 80’s drums.
• Lijningang maakt live-opname en opslag van je eigen samples mogelijk.
• Analoge schakelingen inclusief originele 3320 VCF en 2164 VCA voor ongeëvenaarde warmte.
• 16 DAC’s met variabele samplerate en authentieke 8/12-bit resolutie.
• 16-stemmige architectuur met onafhankelijke volumeregeling en pan voor elke stem.
• 64-staps drumsequencer ondersteunt poly-meter, step-repeat, note-repeat, real-time triggering, track-mute en track-solo.
• 16 onafhankelijke analoge uitgangen voor externe verwerking of het opnemen van je ritmes als multi-track audio.
• Geïntegreerde FX-bus met Wave Designer en dual-mode analoog filter met toewijzing per stem.
• 16 velocity-gevoelige drumpads met aftertouch voor een realistische speelervaring.
• Live-opname, bewerking en afspelen van analoog filter cutoff via automatisering.
• Opslagcapaciteit voor maximaal 8 nummers en 128 patronen, die allemaal kunnen worden geïmporteerd/geëxporteerd tijdens het afspelen voor onbeperkte nummers en patronen.
• Pattern Mode stelt je in staat patronen te rangschikken tot volledige nummers en het aantal herhalingen per songdeel in te stellen.
• Song Mode maakt het mogelijk om nummers aan elkaar te koppelen voor live-sets en uitgebreide composities.
• Unieke Auto Scroll-functie maakt improvisatie in alle modi mogelijk.
• Uitgebreide MIDI In/Out/Thru plus USB-implementatie voor synchronisatie en aansluiting op externe apparaten.
• Synchronisatieopties omvatten USB, MIDI, Clock en Intern voor maximale veelzijdigheid.
• Encoder voor het bewerken van parameters zoals Tempo, Swing, Probability, Flam en Random.
• Hoogwaardig 128x64 LCD-grafisch display voor eenvoudige bewerking van programmaparameters.
• Hoofdtelefoon- en hoofduitgangen op 1/4” aansluitingen.

"LM Drum Als u op zoek bent naar een drummachine die het klassieke geluid van de jaren 80 kan nabootsen, hoeft u niet verder te zoeken dan de Behringer LM DRUM. Deze geweldige drummachine is voorzien van een authentieke 8/12-bit sampling sound engine die de essentie van honderd legendarische 80's drumgeluiden vastlegt, waaronder die ontworpen door Roger Linn, zoals de LM1*, LM2*, LM9000* en meer. U kunt zelfs uw eigen samples opnemen en opslaan met behulp van de geïntegreerde lijningang."

1734440820996.png

Ik heb voor mijn RD-6 weleens een stapeltje van deze kabels gekocht. Prima kabeltjes met een lekker smalle 3.5mm plug die zonder problemen zou moeten passen op de LM Drum. Ze bestaan ook in 3m variant meen ik mij te herinneren. Thomann heeft ook een goedkopere sssnake adapter cable, maar die ziet er zo op het oog te dik uit. De Pro Snake 15781 past misschien net nog wel, want die heeft gladde zijkanten. Ziet er wel dikker uit dan de Doepfer, dus is een risico.

die pro snake kan ik absoluut niet aanraden, die had ik laatst 3 gekocht maar bij 2 van de 3 was bij de 3.5 plug de het plastic ringetje zo scheef/slecht dat het over de rand uitstak dat ik die twee kabels heb weg gegooit. kan natuurlijk een slechte batch zijn geweest maar weinig quality control lijkt me

wel netjes van thomann overigens wou ze retour doen mocht ze houden en geld terug omdat het milieu/kosten niet waard was

Firmware 1.1.5

What’s New:
1. TUNE Control Added
• Previously fixed-pitch voices can now be fully tuned, offering more creative flexibility for all voices.
2. MIDI CC Support for Tuning
• Tune all voices using MIDI Continuous Controller (CC) for dynamic performance. MIDI CC assignments are detailed in the updated user manual.
3. Improved Data Organization
• Pattern and system data have been restructured to support TUNE recording, MIDI integration, and PAD chromatic play modes.
4. Enhanced TUNE Knob Functionality
• Coarse tuning: Adjust the pitch in 20-cent increments.
• Fine tuning: Precise 1-cent increments by holding TAP + turning the encoder.
Bug Fixes:
• Resolved bank switching issues during sequencer playback.
• Fixed SEND functionality errors after power cycles.
• Addressed occasional dropped notes during playback.
• Corrected sample refresh issues in the bank menu.
• Fixed AUTO SCROLL limitations in Global PREFS.
• Improved LEVEL control responsiveness for certain voices.

Van 2900 dollar (orgineel) naar 370 euro van Behringer...
dat lijkt me geeen (sp)Linn(off)...:D

Na 808 en 909 werd het tijd voor een clone van LinnDrum om vervolgens door gaan met de Oberheim DMX want een Behringer CR78
is ook net uit, en we hebben de hele jaren 80 en 90 bij elkaar ge-cloned...uuuh...gehoord!8)

Starsky Carr legt in dit filmpje mooi uit hoe het tunen van sounds in zo'n LinnDrum / LM Drum anders werkt dan bij een moderne sampler:

Starsky Carr legt in dit filmpje mooi uit hoe het tunen van sounds in zo'n LinnDrum / LM Drum anders werkt dan bij een moderne sampler:
Da's vooral leuk als je aan het jammen bent in je studio of voor iemand die een livegig doet en dan tijdens het spelen van de patterns ff lekker down- en upsamplen, goede handson tool op die manier, krijg je nog meer het gevoel dat je met een instrument bezig bent ipv een beetje suf patterns afspelen.

Klinkt lekker in het filmpje dat downpitchen maar aan de laagste (3de) downpitch wordt de sample wel heel erg fuzzy,net of er wat noise aan toegevoegd wordt,dat hoort er niet te zijn zo fel/luid.

Het is mede om deze reden dat ik denk dat de LM Drum toegevoegde waarde heeft naast m'n TR-8S.
En ik wilde er ook gewoon een drumcomputer erbij.
Ik ben benieuwd óf en hóe verschillend een sample gaat klinken in de LM vergeleken met de TR.

De verschillen zijn minimaal en in de mix is dat helemaal:D
Maar idd wel interessant, die verschillen tussen samples van het origineel naar de zoveelste clone...
Analoog ( ARP Moog etc) lijkt me dat nog moeilijker... een analoge zaagtand lijkt me een analoge zaagtand...

De verschillen zijn minimaal en in de mix is dat helemaal

Ooh, dat geloof ik zonder meer.
Anders zou ik wel voor het origineel gegaan zijn in veel gevallen.
Het is ook meer om mijn hebberigheid enige legitimiteit te geven vrees ik. ;)

Gisteren binnen gekregen.
Een naar mijn mening mooi ogende, stevige bak.
Knoppen zijn wat plastickerig, maar voelen wel goed. Idem met de schuifjes.

Updaten via de app ging aanvankelijk niet echt van een leien dakje.
Ik dacht dat met mij niet meer gloednieuwe Macbook Air te doen en de app startte ook goed op, maar op het moment dat ik op update drukte gaf hij aan dat mijn OS te oud is en niet meer wordt ondersteund.
Ondertussen stond de LM drum in een update modus en deed niets meer en was ik bang dat hij al meteen 'bricked' was, maar na domweg de USB kabel met mijn iMac te hebben verbonden bleek de update alsnog vlekkeloos te installeren.
Gelijk geprobeerd om Minipops samples in de LM te krijgen en dat werkt ook prima.

De manier van werken is niet ingewikkeld, maar ik moet er nog een beetje aan wennen dat de pads ook selectieknoppen zijn voor meerdere zaken.
Afhankelijk van welke modus je selecteert hebben ze een andere functie en daar zit ik af en toe mee te hannesen.
Jammer is wel dat de mix en pan instellingen niet kunnen worden opgeslagen, althans ik ben daar in ieder geval nog niet in geslaagd.

Qua klank vind ik hem prima klinken.
Puristen zullen er genoeg over te zeggen hebben, maar voor deze amateur klinkt hij gewoon prima en 'Linn Drum-genoeg' voor de dingen die ik wil.
Wel fijn dat met de update alle klanken nu over tuning beschikken.

Ook heel handig vind ik de chromatic mode waarmee je een geselecteerde pad als gestemde noten kunt spelen.
Dit werkt ook met een externe controller, dus toch ook maar een paar bassamples erin gooien.
Ik ben wel weer even zoet.

Laatst gewijzigd:
Ook heel handig vind ik de chromatic mode waarmee je een geselecteerde pad als gestemde noten kunt spelen.
Dit werkt ook met een externe controller, dus toch ook maar een paar bassamples erin gooien.
merk je nog iets van of de hardware effect heeft op je samples of heb je er nog niks opgezet? een van de redenen dat ik de lm drum achteraf toch niet zo interesant vond is dat de hardware schijnbaar ook "vintage" gemaakt is en ieder slot dus hardware matig ingestelt is om het geluid waar deze voor gemaakt is goed te laten klinken

een hi hat slot is zeg maar gemaakt voor hi hats, als je in die plek een sub sample gooit zou deze dus anders klinken dan wanneer je deze in de bass slots afspeelt

Back