Buren die klagen over een harde bass, vraag over basstraps tegen de muur aan burenkant

vipal

Ouwe rot
Ik krijg net een appje van mijn buurman die vraagt of ik ook zo'n harde bass van muziek hoor. Ja dus, dat is mijn nieuwe sub. Shit.
Ik vraag me nu of of dit contactgeluid/trillingen zijn waar ik in de praktijk niks aan kan doen (kamer in een kamer bouwen etc.) gaat 'm hier niet worden.

Of zou het kunnen dat ik met stevige dikke basstraps tegen de achtermuur (achter mijn zitpositie, de kant waar mijn buren met bass overlast zitten) hun overlast zou kunnen beperken?

Ik heb de sub voor mijn gevoel helemaal niet hard staan maar wordt nu natuurlijk wel gedwongen om hem zachter te zetten. Ga je dan met je ideale set-up.

Ik denk niet dat dit gaat helpen aangezien de lagere frequenties dan nog steeds tegen de muur trillen. Een basstrap houdt die tonen daar (deels) vast en dienen vooral om het niet terug te laten kaatsen naar de luister positie. Ze verminderen het in de basis niet.

Een heleboel massa stopt laag. De rest niet. Dus die sub high passen (begin met 40 hz en ga 10 hz omhoog per test) lijkt me eerder een idee en dan de luisteren bij de buren. Maar ik denk dat t hopeloos is.

Jij hoort je sub niet hard omdat je deze hoort samen met de rest van je muziek. Je buren horen waarschijnlijk alleen maar je sub.

Bass traps gaan niet helpen.

je kan experimenteren met een schuimmat onder je subwoofer om de trillingen te verminderen.

Een laag of twee loden platen met cm ertussen (best ingewrapped) tegen de muur (niet direct tegen de muur aan maar op latjes) waar die buur zit zal al iets tegen houden.

Niet goedkoop,maar goedkoper dan room in room. en je kan het hergebruiken elders,al de rest is zinloos.

Je kan het ook inbouwen in soort trap,dus in sterk gemaakte houten kader 10cm breedt,daar zet je dan de platen in met ruimte er tussen en zet dat dan tegen de muur.

Moby vertelt in een interview hoe hij zijn penthouse vloer heeft gevuld met zand zodat de buren zijn drumstel enz verteren. Dat was heel veel zand en hij zegt “they might hear something “

Bedankt voor jullie opmerkingen. Duidelijk dat ik geen hoop hoef te hebben dat basstraps dit gaan oplossen. Pff dat is een tegenvaller. Ik was net zo tevreden met mijn set-up. Was heerlijk werken. Die muur is 3,50 x 2,25 m. loden plaat zal dure grap zijn verwacht ik. Ik ben bang dat ik fysiek weinig kan veranderen.

Ik heb achterop de sub een schakelaar die op 100 dB stond naar 94 gebracht (dat is uiteraard niet wat de sub eruit gooit, er zitten nog 2 ander volumepots op) en de buren gevraagd of ze last hadden bij het volume dat ik op dat moment draaide, dat was gelukkig niet zo. Dus ik kan er wel mee werken. Maar dat is met zo weinig laag dat ik niet mijn low-end - Kick-bass- mee kan checken. Ook niet echt inspirerend. Ik denk dat ik nu de low-end checks overdags moet plannen en dit dan beperkte tijd doen.

Begin er wel aan te denken of er geen studio'tjes te huur zijn waar ik gewoon normaal kan werken, maar dat zal me waarschijnlijk wel te duur zijn met alles wat daar dan bij komt.

Ik werk met 2 x Neumann KH 310 en sub KH 750 Ik heb het Neumann meetsysteem voor ruimte correctie gebruikt. Dat was natuurlijk met de (voor de buren) te stevige sub output. Misschien moet ik het even opnieuw doen met de sub op de nieuwe lage stand. Wellicht worden dan de 310's wat meer gepushed in het laag zonder dat de buren er last van hebben. De sub heeft dan bijna alleen nog maar de functie van opslaan van het ruimtecorrectie profiel. Ik hoop toch iets meer lowend te kunnen horen. Op mijn Genelecs 8040 had ik nooit het gevoel dat het ontbrak aan lowend en desgevraagd nooit iets van overlast gehoord van mijn buren.

Sommige tonen kun je niet horen maar alleen voelen.. een KH750 gaat extreem laag.. zelfs een héél octaaf lager dan de Genelecs.

Voor wie niet horen kan maar wel voelen?? Buttkicker.. :okdan: Wordt heel vaak door drummers gebruikt maar ook populair bij gamers.. ik vermoed dat als zoiets onder je stoel bevestigd is, de buren er minder last van hebben dan jij.. :D

Het ligt er een beetje aan hoe de trillingsoverdracht plaats vind volgens mij. Contact, omloop, resonantie. Goed om te weten wat het is. Je kan er wel massa tegenaan gooien, maar als je omloop geluid hebt, gaat het weinig doen.

Als het contact geluid is (de trillingen die worden doorgegeven in de constructie) zou je met een massa/veer onder je sub kunnen werken. Een blok beton gieten en op agglomerschuim leggen. Daarbovenop je sub. Het is al eventjes geleden, maar zo uit mijn hoofd moet het voldoende massa hebben om het schuim voor een derde in te drukken. Dat zou de resonantie frequentie moeten verlagen naar onder het hoorbaar geluid (dacht 5-10hz).

Je kan daar overigens ook weer een probleem mee creëren, dat je niet hoort maar wel voelt. Het is ff een werkje , maar het is redelijk goedkoop en eenvoudig om uit te proberen. Ik had er goede resultaten mee destijds, maar iedere situatie is weer anders.

Ik zou ook het allerlaagste laag er uit filteren. Dat hoor je waarschijnlijk toch niet in zo’n kleine kamer. Ik heb mijn Adam sub op een plankje met schuimrubber er onder staan. Geen idee of dat veel werkt, zat er bij toen ik ‚m kocht.

Als je niet zelf mastert zou je je signaal in je DAW na je monitor out kunnen filteren totdat je zelf een verschil gaat horen. Je masteraar kan het dan later zo afregelen dat je ballen toch nog net comfortabel in je broek stuiteren.

Geld opzij zetten zodat je de buurman af en toe naar een huisje op de Veluwe kan sturen en je thuis los kan gaan.

Muziek maken afstemmen op het uit-huis-ritme van de buren.
Een goede vriend van me draait thuis graag reggae met de bas lekker laag. Hij weet precies wanneer z'n buren niet thuis zijn en gaat dan even lekker 'diep'. En als ze wel thuis zijn zet íe z'n bas wat rustiger.

Hoe minder contact met de vloer hoe beter, een platte, dichte bak met zand dus zo dood mogelijk op de grond met spikes eronder en je sub op spikes op de bak zal het een stuk verminderen en verder zoals @egres al zegt latten tegen de muur en dan platen er tegenaan met hoge massa zodat je weinig doordringingsvermogen hebt in de muur, bijv deze; https://www.easy-noisecontrol.nl/product/easymass-geluidsisolerende-massaplaten en dan een lijst met plinten rondom aan de boven, onder en zijkanten zodat niet via kieren het geluid er tussen kruipt

Laatst gewijzigd:
Leuk al die theorieën... :D
Het idee achter spikes is juist de druk zodanig hoog maken (contact oppervlak verkleinen) zodat de subsletterlijk en figuurlijk aan de grond genageld zijn. Een sub ontkoppelen op Aglomer doet juist het tegenovergestelde.

Ik heb zelf een zwevende vloer. 2x 18mm MDF op Aglomer ontkoppelt. Het is idd belangrijk dat je een lage resonatie frequentie krijgt.. maar dan is het een beetje alsof je op een luchtkussen loopt. Mijn doel was om de sax te dempen.. bassen zijn bij mij door de vloer niet gekild.. en als ik op de vloer tik met mijn voet is het beneden goed te horen (helaas).. Er zit een spouw onder de vloer, gevuld met steenwol.. ik heb alles tot in de puntjes berekend.. binnenmuren zijn ook deels ontkoppeld.. maar hier ook niet met het doel bassen te dempen.. Ik ben er zelf tevreden mee en de buren hebben minder last van de sax. Een echte kamer in een kamer maken is het enige wat helpt.. maar je offert daarmee, als je echt iets als bassen wilt dempen heel veel oppervlakte, en waarschijnlijk ook inhoud op. Alleen de vloer en wanden doen hebben geen of nauwelijk zin met bassen. Het plafond wordt een lek. Je moet echt met extreem zware constructies aanbregen als bas wil dempen, in een gemiddeld woonhuis simpelweg niet te realiseren omdat de constructie er niet op berekend is.

Laatst gewijzigd:
Het idee achter spikes is juist de druk zodanig hoog maken (contact oppervlak verkleinen) zodat de subsletterlijk en figuurlijk aan de grond genageld zijn. Een sub ontkoppelen op Aglomer doet juist het tegenovergestelde.
Maar als je een sub echt wil ontkoppelen van de grond dan moet je 'm ophangen of het contactoppervlak verkleinen zodat ie ahw vrijwel zweeft, dat is hoe ik het vroeger geleerd heb.
Met spikes verklein je het oppervlak en concentreer je de trilling ahw in een soort focus/brandpunt, ze worden veel gebruikt bij monitoren.

Voor mijn gevoel wordt de energie die de klankkast teweegbrengt daarmee voor een deel teniet gedaan. Een woofer zonder klankkast dot in de vrije lucht doet ook niets..

On topic.. die sub die de TS heeft gaat tot 20hz.. dat zijn frequenties die je zelf nauwelijk hoort maar je buren wel. Zijn genelecs gingen tot 40hz.. is ook al erg laag.. Dat octaaf eronder is erg lekker maar niet zo lekker in een woonwijk.. bijna niet te dempen..

oh.. die video gaat later over cardioid.. maar het begin is zeer interessant waar het over tuningfrequenties gaat. Een cardioid setup is net als bij mics een techniek waarbij je lage frequenties soortvan wegzuigt in een bepaalde richting. Is alleen in echt grote ruimtes of buiten te doen.. heeft met de wavelengtes te maken enzo.. en daarom zijn kleine ruimtes ook zo lastig om je laag goed te horen.

De vraag blijft ,of je al dan niet dat sub-bass gebeuren thuis wel nodig hebt.

In de video bvb ,dat is allemaal erg PA gericht,je kan eindeloos tunen welke subfreq je kan laten genereren of niet,is meer voor playback/dj iets.

In de studio als je moet mixen is alles wat uit een sub komt meestal virtueel en heeft het niets te maken met wat je denkt hoe de beste afstelling is in je mix ,zet er andere sub of verander plaatsing en het klinkt weer anders.

De enige oplossing is studio monitors met 15'' bass drivers zodat je duidelijke weergave hebt van de 45-50hz range in verhouding met mid en high uit 1 fabrieks ge-tune-de cabinet,als die goed zijn in de mix dan volgen de subharmonischen zonder probleem in een club of PA en klinkt het wat het is volgens hun afstelling.

Is een beetje of-topic,maar eerder naar een hint van indien sub voor overlast zorgt,wen eraan te werken zonder sub en als je denkt dat je goed zit voor de final mix zet enkel dan ff de sub aan.

Back