Eerste trackje in Reason 13 gemaakt

MacGyverGear

midi-life crisis
Vorig jaar november Reason 13 als upgrade gekocht. Al een paar versies gehad en samen met Ableton gebruikt maar me nu eens toegelegd om alleen met Reason een track te maken en de workflow wat meer 'eigen' te maken.
Voor drums gebruik ik toch nog Maschine want Reason ondersteund geem ghost copies (zoals Cubase vroegah).. of bij Ableton maak je een loopje en 'n edit in 'n loop wijzigt de hele track door.. Maar verder heeft Reason een fijne workflow vind ik en leuke inventieve functies en tools; Blocks, Audio comping, de combinator en de sidechainer.. die ik in deze opname ook her en der heb gebruikt. Super flexibel.

De zang is nog concept.. want alles is in de keuken opgenomen.. (slechte akoestiek) en tekst moet ik nog wat dingen aan veranderen / verbeteren.. kwam grotendeels rond de jaarwisseling opborrelen.. beetje dramatisch maar het gaat verder goed met me :)

Wat vinden jullie ervan? Ik probeer al tijden een beetje de house vibe te benaderen.. maar ik vrees dat het weer een beetje is als alles wat ik tot nu toe gemaakt heb.. :)

Laatst gewijzigd:
Ik vind hem heel cool, de zang valt reuze mee. House-vibe benaderen, check! Goeie, Gloomy.
Dank je Jan!! Fijn dat de house vibe geslaagd is.. dat was wel een beetje de missie.. Ik denk ook dat zang en uitgebreide songstructuren een beetje een 'disco' gevoel oproepen.. maar het belangrijkste was dat ik weer eens wat heb afgerond. :)

Man, dit is toch gewoon een goeie track, ik snap niet wat je loopt te klagen? ;)
Dit vind ik een housetrack met een funky touch, dus wat is er mis of wil je iets meer saaie repetetieve house maken? :D
Dit is lekker sophisticated, mooi arrangement en de zang en helemaal de background vocals heeft een beetje Incognito vibe dus het kan slechter zou je denken.
Enigste is dat ik denk dat de zanglijn/melodie nog iets uitbundiger kan/de hoogte in maar voor de rest qua structuur prima.
Je begint solo en dan de call/response bij 0.55 met eerst de layer en dan solo echt heel goed gevonden, vind ik. :halleluja

Ik probeer al tijden een beetje de house vibe te benaderen.. maar ik vrees dat het weer een beetje is als alles wat ik tot nu toe gemaakt heb.. :)
Als je creatief bent dan is tevredenheid killing voor betere tracks natuurlijk want het kan altijd nog beter maar ik zou me niet teveel zorgen maken als ik jou was.

Met incognito denk ik aan dit soort tracks waar jouw track aan doet denken, niets ten nadele van je zang hoor want ik vind het knap wat je doet maar een zangeres met een lekkere zwarte stem zou het nog wel een boost geven.

Ha @krautrock1958 mmm ja. Ik ben hier zeker tevreden over.. maar het is ook een beetje terugkomen op wat ik deed. Ik klaag verder niet.. :) Maar de afgelopen jaren heb ik veel apparaten gekocht, juist om eens te kijken of ik daarmee een beetje die house sound kan benaderen en meer tijdens het jammen daartoe kan komen.. Omdat een DAW via een controller daarin vaak wat beperkter is en omdat je in een DAW toch vaak teveel kan ofzo. Ik kom er eigenlijk meer en meer achter dat de beperking tot een ander resultaat leiden maar niet persé een house sound. Misschien vond ik de Elektron dingen wel het leukst om te ontdekken.. en de gridstyle chord proggen zoals op een Novation Circuit... Het was verder heel veel fun en leuk om eens mee te maken.. Leuke tools!! Zo zie ik het maar.. ik heb in mijn leven al zoveel geld uitgegeven aan niet echt direct noodzakelijke zaken dat dit er ook nog wel bij kon.. :D soort vakantie.. uitstapje.. de bekende reis...

Reason 13 leek me leuk om eens te proberen als standalone DAW.. had een collabje gedaan afgelopen jaar met iemand die ook Reason 13 gebruikte en in het verleden ook met iemand gewerkt die alles met Reason deed.. maar tot nu nog nooit helemaal alle ins en outs ontdekt.. wist niet eens hoe ik automation voor de mixer kon activeren.. :D in Ableton was dat super eenvoudig maar dat is met alles, je moet 't ff weten.. Ik zie in Ableton ook nog wel meer dingen die handig zijn. Een map om tracks in te duwen.. Cubase en Ableton hebben dit gewoon.. die kun je dan sluiten en maakt het stukken overzichtelijker.. Ik zit soms met de saxpartijen en vocalen al snel 16 tracks of nog meer.. maar zelfs een deel van de tracks verkleinen lijkt niet te kunnen in Reason.. ach ja.. ik heb de vocalen nu allemaal maar onderaan gezet en ik er gewoon niet meer..

Drums is ook nog wel een dingetje, Reason kent geen clip duplicates, waar clips nu dus allemaal een individu zijn.. en helemaal in House is het met drums veel van hetzelfde.. Voor 'n simpele aanpassing in je hi-hat track moet je in Reason dus alle clips deleten en vervangen voor de edit.. In Ableton zet je gewoon LOOP aan en alles waar deze loop terugkomt in je track veranderd mee.. helemaal in een stijl als House waar het veel van hetzelfde is, toch wel handig.. :)
Eerder kon ik Reason rewiren in Ableton maar dat werkt niet meer.. maar goed. Ik heb nu Maschine daarvoor gebruikt, die ook met patterns werkt... Ook nog heel veel in te ontdekken.. Is trouwens een van de weinige DAW-achtigen die het toelaat om via een controller een song te maken via scenes en clips toevoegen binnen deze song. Het is wel ff wennen nog hoe dit allemaal werkt maar ik wil er nog ff wat meters mee maken.. Ik heb jaren terug eens met Maschine leren werken maar tussentijds ook veel in veranderd.. De nieuwste versie is ook nog niet helemaal wat het moet zijn.. maar ik geef het niet zomaar op. :engel:

Laatst gewijzigd:
maar het is ook een beetje terugkomen op wat ik deed. Ik klaag verder niet.. :) Maar de afgelopen jaren heb ik veel apparaten gekocht, juist om eens te kijken of ik daarmee een beetje die house sound kan benaderen en meer tijdens het jammen daartoe kan komen.
Bijv die Novation Circuit van je is uitstekend geschikt voor house natuurlijk.
Verder snap ik je maar ik ga je nog iets zeggen; andere apparatuur kan je op een ander spoor brengen natuurlijk maar ik denk dat dit een beetje je signature sound is en dat je dit schijnbaar van nature het beste afgaat.
Neem van mij aan dat als ze Jimi Hendrix een gitaar van 100 euro zouden geven dan klinkt ie nog steeds als Jimi Hendrix en de muziek waar je steeds op uitkomt is schijnbaar dat wat bij je hoort?
Je bent muzikaal te veel sophisticated om zoals je al zegt die repetitieve house te maken want waarschijnlijklijk gaat het ongeveer zo; je begint met een paar lijntjes en hier en daar komt er wat bij en voor je het weet heb je toch weer een doordacht mooi arraangement waar anderen misschien beter zijn in dat repetitieve of niet de creativiteit hebben om wat verder te denken.

Het enigste wat ik kan bedenken wat je misschien nog meer een zetje richting house kan geven is; beperk je tot max zes a zeven sporen bijv om te beginnen en maak wat repetiteve drum/piano/synth en baslijntjes, 2 x zang voor solo en backgroundvocals en geen poespas verder en probeer door die beperking bijv in frasering of timing subtiele veranderingen aan te brengen maar hou je vooral aan het basic thema met eventueel een bridge zonder een uitgebreid arrangement.
Dat lijkt niet moeilijk maar misschien voor jou wel lastig en juist die subtiele changes door bijv FX of wat te spelen met resonance/cutoff of glide bijv blijft het spannend maar hou je aan de beperkingen.

Tot zover my two cents, misschien dat dit je een beetje helpt in je proces.

En verder; kijk nog 'ns naar de funky/disco Jap (Motoken Music) en pik daar wat dingen uit bij z'n housejams.

@krautrock1958 ah.. Motoken.. Maar dat is niet echt house wat hij doet.. Wat betreft zijn gear.. ik volg hem al heel lang en ik heb afgelopen jaar amper wat gekocht maar wel de KP3+ om het Motoken Kaoss Duo compleet te maken.. :D ik ga ook niet meer roepen dat ik nooit meer wat koop want dat is het lot tarten..

maar wat betreft 'geen house vibe' ook prima hoor. Future Funk is ook tof.. dat het als 'House' moet klinken moet zeker geen obsessie worden.. Zoals ik al zei.. die grooveboxen waren leuk speelgoed en ook leerzaam... ook wel house-achtige tracks gemaakt.. maar ik dwaal toch redelijk snel af naar een funky-achtige stijl.. deze is wel het meest geslaagd denk ik.. Met grooveboxen heb je gewoon meer controls over je arrangement en drums bv.. en maak je makkelijker keuzes die je herkent uit Housetracks.. dat was leerzaam.. net zoals je op een gitaar sommige trucjes uit speelstijlen, die best ingewikkeld lijken, soms zomaar by accident overkomen.. :D

Hola ,

Wat een leuke track zeg goed gedaan:okdan:
Volgens mij zit er ook 90 jaren disco in.

Groeten van Andreos

Dank je Andreos.. :)

Funky. Niet echt mijn smaak maar wel lekker swingend.
Thanx!! :)

maar ik dwaal toch redelijk snel af naar een funky-achtige stijl.. deze is wel het meest geslaagd denk ik..
Zeker een prima track Patrick, je hebt de 707 aardig in de vingers want je hebt het er druk mee, zit best wat werk in als je zo bezig zie en voorwerk ook natuurlijk.
en ik heb afgelopen jaar amper wat gekocht maar wel de KP3+ om het Motoken Kaoss Duo compleet te maken.. :D
Ja dat zijn leuke apparaatjes om af en toe even een extra layertje aan te brengen, bijv samen met die 707 van je...
ik ga ook niet meer roepen dat ik nooit meer wat koop want dat is het lot tarten..
Ah, toch enige zelfkennis hoor ik hier. :D ;)

Oeh lekker plaatje hoor.
Zang is m nog niet helemaal op sommige stukjes. Koortje/ gelaagde stemchorus vind ik wel al heel af en lekker. Verder krijg ik een beetje die new york soulful house vibe bij deze track, erg lekker wollig en warm. Beetje zoals bij deze track van Roog (op zn top)

Dit is totaal niet mijn smaak, maar het klinkt zeker goed en de schwing zit erin !

Thanx mensen.. :okdan: zang ging ik sowieso nog ff op een andere plek opnemen waar de akoestiek beter is.. De lage zanglijn in de verses is idd nog niet helemaal wat het moet zijn.. maar moest er ff snel op.. :) Tekst moet ook ff anders nog..

Maar muziekje op Reason maken was een leuke ervaring, weer eens wat anders dan Ableton, en er is tijdens het creëren veel duidelijk geworden over functies die ik nog niet echt snapte in Reason.. :geslaagd:.. ik ga er wel vaker mee werken denk ik. Maschine 3.0 (die ik voor de drums gebruik) werkt nu ook top sinds ik een nieuwe videokaart heb..

Leuk dat je je aan Reason gewaagd hebt! Blij dat het me een heel klein beetje is gelukt het evangelie bij je te verkondigen ;-)

Muzikaal weer erg knap in elkaar gezet. Ook technisch, bijvoorbeeld de wah-wah-effecten. Zeker voor een eerste keer op redelijk onbekend terrein.

REPSECT! (Vrij naar Man-bijt-hond-filmpje over bejaarden in paniek n.a.v. einde van Hyves)

Leuk dat je je aan Reason gewaagd hebt! Blij dat het me een heel klein beetje is gelukt het evangelie bij je te verkondigen ;-)

Muzikaal weer erg knap in elkaar gezet. Ook technisch, bijvoorbeeld de wah-wah-effecten. Zeker voor een eerste keer op redelijk onbekend terrein.

REPSECT! (Vrij naar Man-bijt-hond-filmpje over bejaarden in paniek n.a.v. einde van Hyves)
Hey thanx.. :okdan: En het inspireren is zeker gelukt.. niets dan respect voor jouw Reason creaties.. :halleluja

Oh.. het wah effect was via automation op Synth1 preset die ik had gemaakt. Automation in Reasons was me nog niet helemaal duidelijk maar na dit trackje wel.. alleen daarom al goed dat ik er eens ff in vakantie ben geweest.. :)

Maar muziekje op Reason maken was een leuke ervaring, weer eens wat anders dan Ableton, en er is tijdens het creëren veel duidelijk geworden over functies die ik nog niet echt snapte in Reason.. :geslaagd:.. ik ga er wel vaker mee werken denk ik. Maschine 3.0 (die ik voor de drums gebruik) werkt nu ook top sinds ik een nieuwe videokaart heb..
Hier ook Reason gebruiker sinds versie 3.0. Cubase heb ik laten vallen na 15 jaar.
Ik doe er alles mee sinds 2016, ook mastering (fabfilter, izotope), gaat prima.

Lekkere track.
Reason heeft een iets andere insteek dan Live, maar je kunt wel degelijk patterns hergebruiken.
Daar hebben ze blocks voor bedacht.
Ze loopen niet idd, maar je kunt ze wel met CTRL + slepen makkelijk kopiëren (of CTRL C + V natuurlijk).

Als je daar je basis drum patterns in zet, kun je de variaties 'er overheen' leggen.
Wijzigingen in het block werken dan direct overal door (waar je hetzelfde block gebruikt)
Dan blijft de basis gelijk en voeg je her en der wat extra's toe in de arranger zelf.
Het enige wat niet lekker werkt is één kick even 'muten', dus de blocks zijn bij mij dan de minimale versie.
Meestal heb ik een aantal basis blocks (intro, verse, chorus, bridge), soms verse 1, verse 2, etc. als de verschillen groter zijn

Wat ik ook vaak doe is met meerder note lanes werken. Eén voor de low end, één voor de mid en één voor de tops.
Dan kan ik die makkelijk kopiëren zonder de rest. (wijzigingen moeten dan wel overal doorgevoerd worden)

En qua 'groups' vind ik Reason (nu nog) fijner werken dan Live in de mixer. Gewoon ouderwetse busses aanmaken met audio zonder de noodzaak voor handelingen in de arranger.
Ik zal ongetwijfeld bevooroordeeld zijn door 20 jaar Reason en dingen missen die Live wel biedt, maar ik mis die eenvoud van de SSL van Reason in Ableton.

Back