Meer knoppen is beter en gewoon lekker, hoeveel knoppen heeft jouw favoriete synth?

Op zowel mijn microkorg als de DJX1 heb ik maar een paar knoppen zitten, vind ik wel voldoende.

Polybrute, er komen nog 96 "drukkertjes" bij!

Attachments

• DrukkertjesA.jpg
    DrukkertjesA.jpg
    137,9 KB · Bekeken: 98
De DX7 is trouwens echt geen menu dive synth als je het even goed beschouwt. De meeste parameters zijn meteen of hooguit 2 knoppen diep beschikbaar. Het is alleen langdradig werken om zoveel parameters in te stellen met knopje-schuifje knopje-schuifje etc. En absoluut niet visueel.

De Matrix Brute ziet er ook leuk uit met zijn drukkertjes.

Draaien, MOOG ONE
Schuiven, UDO GEMINI

Op dit moment mn favo's

En de allerergste die ik ooit heb gehad?
1736079274292.png

Een paar microscopisch kleine frutknopjes om op een klein pokkedisplay door 30 miljard menuschermen te navigeren en 4 matige encoders om parameters in te stellen. Als er een synth bestaat waarbij de ratio parameters-controls nog beroerder is dan bij de FS1r, hoor ik het graag. Klonk wel fantastisch overigens, zo jammer dat ze hier nooit op hebben voortgeborduurd.

Laatst gewijzigd:
Als er een synth bestaat waarbij de ratio parameters-controls nog beroerder is dan bij de FS1r, hoor ik het graag. Klonk wel fantastisch overigens, zo jammer dat ze hier nooit op hebben voortgeborduurd.
Wersi ex20 .
Zonder manual is niet te begrijpen wat je aan het doen bent.
Er zit wel een schermpje op , maar dat geeft ook niet weer waar je precies zit en wat voor functie je edit.

De DX7 is trouwens echt geen menu dive synth als je het even goed beschouwt. De meeste parameters zijn meteen of hooguit 2 knoppen diep beschikbaar. Het is alleen langdradig werken om zoveel parameters in te stellen met knopje-schuifje knopje-schuifje etc. En absoluut niet visueel.

Voor mij was in 1983 de keuze tussen 'direct control' Juno60, een menu-gestuurde DX7 of een menu-gestuurde Poly61. Dat waren inderdaad nog echte geen deep dives. De Juno vond ik lekker klinken (door de chorus) en eenvoudig te bedienen. Die Korg klonk minder, de Yamaha te lastig. Nooit spijt van gehad, behalve dat ik hem later heb verkocht voor 650 gulden. Daarna kwam voor mij het echte menuschermpjes-programeren; S10, JV880, XV5050, D-50, S10, Triton LE, Fantom... Ik speel nog op een Triton Extreme, klinkt nog steeds goed maar programmeren is geen feest.

Ik heb sinds kort de TwistFM, die maakt FM programmeren een stuk meer hands-on met lekker veel schuiven, maar is qua structuur een stuk eenvoudiger/beperkter dan de oude Yamaha's.

1736085034853.png

De D50 kon je een programmer voor kopen, de PG1000, dus die was niet helemaal tot preset bak gepromoveerd hier.

Ik hield niet erg van de PG1000. 2 functies (3?) per schuif en alles als in een parkeerplaats uitgelijnd was al niet zo overzichtelijk, en als je van patch veranderde kon het zoeken helemaal beginnen. Maar toch beter dan via het front panel.

Natuurlijk hebben de meeste synths last van het "frontpanel komt niet overeen met huidige patch" syndroom. Maar ze zorgen wel voor wat meer visuele groepering per functies zodat je oog wat sneller de ene ADSR van de andere LFO kan onderscheiden.

Absolute Schmidt plat walser met zijn alleen al 209 draaiknoppen is mijn enige fav analog poly de Oberheim Eight Voice.

Ik hield niet erg van de PG1000. 2 functies (3?) per schuif en alles als in een parkeerplaats uitgelijnd was al niet zo overzichtelijk, en als je van patch veranderde kon het zoeken helemaal beginnen. Maar toch beter dan via het front panel.

Natuurlijk hebben de meeste synths last van het "frontpanel komt niet overeen met huidige patch" syndroom. Maar ze zorgen wel voor wat meer visuele groepering per functies zodat je oog wat sneller de ene ADSR van de andere LFO kan onderscheiden.
Was het ook niet zo dat je bij de PG-1000 de wijziging pas kon horen bij het opnieuw aanslaan van een noot?

Ik heb veel synths gehad maar de Octave Cat sprint er toch ruimschoots bovenuit.
Echt een goed geluid zit hierin met zo enorm veel sweet spots. En ik merk dat ik ook echt een knoppendraaier ben en niet in menu's wil duiken.
Ik heb ze niet geteld maar er zitten er voor mij genoeg op :-D

oo.jpg

Wersi ex20 .
Zonder manual is niet te begrijpen wat je aan het doen bent.
Er zit wel een schermpje op , maar dat geeft ook niet weer waar je precies zit en wat voor functie je edit.
Ook met manual is het een uitdaging*D

18 knoppen.
De simpelheid zelf. Ik weet niet of dit nog een synh genoemd mag worden. Er zitten geen geen draaiknopjes op.
Een enkele schuif voor het volume.
Niet meer te zien als tweedehands wel als plaatje terug te vinden. Dat betekent dat de mensen hem houden.

yamaha-emt-10-slika-173078219.jpg

Back