Meer knoppen is beter en gewoon lekker, hoeveel knoppen heeft jouw favoriete synth?

En de allerergste die ik ooit heb gehad?
Bekijk bijlage 3857231
Een paar microscopisch kleine frutknopjes om op een klein pokkedisplay door 30 miljard menuschermen te navigeren en 4 matige encoders om parameters in te stellen. Als er een synth bestaat waarbij de ratio parameters-controls nog beroerder is dan bij de FS1r, hoor ik het graag. Klonk wel fantastisch overigens, zo jammer dat ze hier nooit op hebben voortgeborduurd.
Klopt helemaal, van alle synths die ik heb is dit de meest gecompliceerde met ook nog eens een erg beperkte interface. Nodigt dus niet uit om zelf FM-sounds te programmeren helaas....maar af en toe waag ik toch nog een poging want het is echt een beest van een synth en ik zou hem niet graag kwijt willen.

Van wat ik verder heb staan denk ik dat mijn JD-800 zo'n beetje de meeste knoppen en schuiven heeft :)

Er zijn tegenwoordig geloof ik wel een stuk meer editors voor de FS1r, dat maakt het wat makkelijker. Toen ik het ding had was de enige optie een meegeleverde Sounddiver Lite versie, die zo wankel en onoverzichtelijk was als wat en die ik nooit goed aan de praat kreeg.

Onder de 'hood' is het dus een volledige JV1080. Het schijnt dat je met bepaalde knoppen combinaties ook echt daadwerkelijk nog wat kunt editten :D

jv_1010_main.jpg

Er zijn tegenwoordig geloof ik wel een stuk meer editors voor de FS1r, dat maakt het wat makkelijker. Toen ik het ding had was de enige optie een meegeleverde Sounddiver Lite versie, die zo wankel en onoverzichtelijk was als wat en die ik nooit goed aan de praat kreeg.

Krijg je de onderstaande controller er niet standaard bij dan??

Helaas niet :D Ik geloof dat dat ook maar bij 1 exemplaar is gebleven of een minimaal aantal? Zoals ik al eerder zei, ik vind het zo zonde dat Yamaha nooit verder gegaan is met die combinatie van FM en Formant Shaping/Filtering techniek. Het was echt een uniek ding. En met een wat toegankelijkere interface zou het ook beter verkocht hebben lijkt me.

Onder de 'hood' is het dus een volledige JV1080. Het schijnt dat je met bepaalde knoppen combinaties ook echt daadwerkelijk nog wat kunt editten :D

In het subgenre 'de minste knoppen en toch enigszins (maar altijd teleurstellend) aan te passen': de Akai SG01v of z'n pianobroertje p. Aangeklede libraryspeler uit de Akai S-bibliotheek, maar met hier en daar best bruikbaaar spul en heerlijk vergelend Akai off-white.

akai sg01v.jpg

Denk dat ik de Moog One kan overtreffen met m,n Schmidt 8.
En dan krijg je een monochroom schermpje dat niet eens OLED is... 😇

Qua knoppen: meer = beter, mits de indeling logisch en goed leesbaar is zoals op een Iridium of Nord. Daarbij vind ik LED-rings zoals op de Nord Lead 3 of Nord G2 fantastisch. Dan kun je tenminste een patch inladen, zien wat de patch parameters zijn en staan alle knoppen direct klaar voor gebruik zonder rare jumps. Normaal is die feature vooral software-territorium.

Laatst gewijzigd:
LED kransen zijn effectief maar ik hou eigenlijk niet zo van encoders. De ideale vorm is denk ik de motorized pots zoals die in de Nina zitten. Dan heb je wél een echte potmeter met duidelijke range, maar staat die wel op de juiste plek bij het wisselen van patch (of morphen tussen patches). Kost ook een paar centen natuurlijk, maar misschien wordt die techniek ooit nog eens meer gemeengoed.

LED kransen zijn effectief maar ik hou eigenlijk niet zo van encoders. De ideale vorm is denk ik de motorized pots zoals die in de Nina zitten. Dan heb je wél een echte potmeter met duidelijke range, maar staat die wel op de juiste plek bij het wisselen van patch (of morphen tussen patches). Kost ook een paar centen natuurlijk, maar misschien wordt die techniek ooit nog eens meer gemeengoed.
Motorized pots zijn tof inderdaad, maar ik wil ze over 20 jaar nog wel eens zien. Mechanische dingen met motortjes zijn toch lastiger goed te houden dan een paar ledjes. Er is menig mengpaneel met gemotorizeerde faders dat op den duur onderhoud nodig heeft. De Nord Lead 3 verscheen inmiddels 24 jaar geleden en ik kan mij weinig issues rondom de encoders herinneren. En op zich heeft menig encoder op de lange termijn ook wel wat onderhoud nodig.

Ik denk dat die knoppen over 20 jaar soepeler bewegen dan ik. Schijnbaar is het contactloos, net als de motortjes in drones/quadcopters.

Brushless motor is leuk, maar er zit nog wel heel wat mechaniek en elektronica omheen die stuk kan gaan. Daarom accepteer ik LED rings als goede tweede keuze. Of tigduizend displays, zoals de Neuron. :)

die FS1R was inderdaad rampzalig om te editten - comfort stond omgekeerd evenredig met de ronduit hemelse klank.

Iemand heeft een custom hardware editor voor de fs1r gemaakt dacht ik.

Anyway, mijn record van 166 drukknoppen staat nog?

Back