S950 sample floppies omzetten naar wav, E-Mu, S1000...

Nicolas 2000

It's a household name
Ik wil S950 floppies omzetten voor gebruik in een Emulator IV. Die kan helaas enkel S1000/1100/3000 inlezen ontdek ik nu.

Ik heb een XP pc met inbouw floppy en Omniflop. Is er behalve Awave (90 euro...) nog software die S950 kan omzetten in iets anders?

Ik heb geen Akai sampler beschikbaar.

Ja, Translator. En die kost 150$... Ik vond Awave al pittig aan 90.

Edit: je hebt ook Translator Special Edition, die voldoende kan (editeditedit: nuja, je kan maar 1 exportformat naar keuze kiezen bij aankoop. Pfff). Die kost 80$. Hmmm, nog altijd niet helemaal wat ik in gedachte had.
Editedit: en als ik de 32 bit versie wil, zodat ik rechtstreeks op de PC met floppy drive kan werken, kost het me 100.

Voor 150 kan ik al bijna beter een oude Akai of Kurzweil kopen die S950 kan lezen en S1000 kan schrijven. :)

Laatst gewijzigd:
Ik kan nog wel eens stug proberen een S950 floppy in de E-mu te stoppen, maar gezien het verschil in bitrate lijkt het me waarschijnlijk dat die inderdaad niet zonder meer ingelezen gaat worden.

Deze eens proberen?

Moet je wel zelf compilen. of een binary zoeken.

Compilation​

Depending on the operating system and the programming environment, use Makefile (for make) or the .vcproj file.

AkaiUtil EXE gevonden! Dus ik kan met AkaiUtil ze omzetten naar WAV, met een beetje geluk. Met wat meer geluk zelfs op mijn oude PC.

AkaiUtil EXE gevonden! Dus ik kan met AkaiUtil ze omzetten naar WAV, met een beetje geluk. Met wat meer geluk zelfs op mijn oude PC.

als ik het goed begrijp is het een fork van akai utils met verbeteringen en meer features.

mocht het niet lukken kunnen we nog steeds proberen de boel te compileren.
heb je evt ook een linux machine beschikbaar?

Ik heb geen Linux pc hier.

Zodra ik er aan toe kom (o jeeeeee) probeer ik het eens met akaiutil. En dan zien we wel of ik nog ergens op vastloop.

Stel dat dit perfect werkt dan kan ik dus al die S950 floppies omzetten in WAVs. Ik weet dat een WAV vaak slechts een deel van een sample is (settings, loop points, etc) maar het is een mooi begin.

Maar goed, dan heb ik WAVs en aangezien mijn E-mu op EOS 4.62 zit (en niet 4.70 compatible is voor zover ik me herinner) kan ik geen WAVs inladen. Dan zou ik de WAVs via AkaiUtil dus naar S1000 kunnen omzetten. Ik vond niet meteen een manier om met AkaiUtil S950 rechtstreeks naar S1000 om te zetten.

Ik vind geen gratis programma om wav-naar-emu te doen, en zelfs de betalende zijn zo te lezen er niet erg goed in.

Stel dat dit perfect werkt dan kan ik dus al die S950 floppies omzetten in WAVs. Ik weet dat een WAV vaak slechts een deel van een sample is (settings, loop points, etc) maar het is een mooi begin.

Maar goed, dan heb ik WAVs en aangezien mijn E-mu op EOS 4.62 zit (en niet 4.70 compatible is voor zover ik me herinner) kan ik geen WAVs inladen. Dan zou ik de WAVs via AkaiUtil dus naar S1000 kunnen omzetten. Ik vond niet meteen een manier om met AkaiUtil S950 rechtstreeks naar S1000 om te zetten.

Ik vind geen gratis programma om wav-naar-emu te doen, en zelfs de betalende zijn zo te lezen er niet erg goed in.
Volgens mij kun je s950 disks gewoon laden in de s1000. Ik weet dat het met de s3000xl wel kon iig

Je kan idd S950 disks gewoon laden in een S1000, maar ik heb geen S950 én geen S1000. Ik heb alleen een heleboel S950 disks en een E-mu die wel compatibel is met S1000 maar niet met S950.

Dus ofwel zet ik alle S950 samples om naar S1000 (met WAV waarschijnlijk als tussenstap bij AkaiUtil, helaas), ofwel koop ik een S1000. Maar dan kan ik eigenlijk beter een 950 kopen en de disks optimaal gebruiken. En in beide opties heb ik beide budgettair geen zin. Ik wou gewoon wat meer samples in mijn E-mu. :)

Heb je hier wat aan? Staan wat specifieke trucs in bexchreven:

Hi. You an use omniflop to read out a diskimage of a s950 disk. Then you can use awave to read the image and save it as single wavs or complete programs (BatteryKIT or SF2 or many other formats)

But before you start make sure you have installed the special diskdriver that comes with omniflop. Only if you have installed it correctly the drive will be able to read out the s950 disk. And it work only with build in disk drives so a USB disk drive is not supported atm. Also you need to tell the omniflop wizard witch disk format you want to read. Dont use the s950 format. Use the AKAI S-Series HD 1600KB Format instead.

so do following steps:

1. download omniflop form here http://www.shlock.co.uk/Utils/OmniFlop/ ... #Downloads
2. Read how to install the disk driver. 2.INSTALLATION http://www.shlock.co.uk/Utils/OmniFlop/User Guide.htm
3. Install the driver
4. Start the OmniFlop Wizard
5. Insert the s950 disk
6. Choose "Read disk" ->Next
7. Choose Floppy A (I guess you only have one Floppy)
8. DONT use the "Autodetect format" maybe you could need to "Use slow step rate" ->Next
9. scroll down and choose the "80/2/10x1024 AKAI S-Series HD-disk 1600kB" Format -> Next
10. choose a Folder to save, name it and set AKAI S-series Image as format -> Finish
11. Wait a minute

so now you have the image on your PC

You can use Awave to read and covert it in a compatible format to your Sampler PlugIn.

Je kan idd S950 disks gewoon laden in een S1000, maar ik heb geen S950 én geen S1000. Ik heb alleen een heleboel S950 disks en een E-mu die wel compatibel is met S1000 maar niet met S950.

Dus ofwel zet ik alle S950 samples om naar S1000 (met WAV waarschijnlijk als tussenstap bij AkaiUtil, helaas), ofwel koop ik een S1000. Maar dan kan ik eigenlijk beter een 950 kopen en de disks optimaal gebruiken. En in beide opties heb ik beide budgettair geen zin. Ik wou gewoon wat meer samples in mijn E-mu. :)
Andere optie is misschien kijken of iemand in de buurt ergens een S1000 heeft staan. Als je dan nog wat floppys kan scoren kun je die inladen en dan wegschrijven naar S1000 format(of via SCSI) maar ja, alles in een hedendaags opslagmedium is idd wel zo makkelijk.

Back