Mijn (frustrerende) reis naar Hybrid of Dawless zit vol vragen.

jaimiepeeters

Ingeburgerd
Even backstory. Ik heb ruim 15 jaar electronische muziek geproduceerd toen ik nog veel jonger was, maar dat was altijd in Ableton.
In 2010 ben ik ermee gestopt, maar de wens om toch weer muziek te maken (voor mijzelf) en dit dan volledig met hardware te doen is altijd gebleven.

Het moment om een mini studiootje op te zetten brak niet zo lang geleden aan en dankzij jullie geweldige reacties is het mij gelukt om Ableton naadloos te laten syncen met diverse hardware:
Analog Rytm, Digitakt2, Ju06a, Microfreak, Minilogue xd.

Met heel wat frustrerende uurtjes voorafgaand werkt nu alles..... maar.

Ik kom er dus achter dat ik helemaal niet blij wordt van telkens in Ableton te moeten kutten, ondanks dat ik de plug ins als "Sketch Cassette" super graag wil gebruiken.
Maar midi's opnemen in Ableton, de structuur van het arrangement daar gaan bouwen etc, ik zie het niet zitten. Ik wil eigenlijk Ableton of Logic alleen gebruiken als mixer en uiteindelijk afmixen en masteren.

Dat brengt mij op de uitdaging (gaan we weer) om alles nu dawless te gaan laten werken.
Idealiter wil ik dus zonder dat ik de computer hoef te openen, meteen muziek kunnen maken. En dan als ik alles wil opnemen en afmixen, dat dan de computer aan 'moet'.

Hier heb ik wat vragen bij:

1. Het lijkt mij dat ik een hardware mixer nodig heb want met de Focusrite 18i8 lukt het niet. Welke is dan een goede optie?

2. Kan ik de Digitakt2 dan als sequencer gebruiken en kan ik bijv op de Miniloque chords spelen en de midi opnemen op de Digitakt2?

3. Kom ik latency weer tegen en hoe vlieg ik dit nu aan? Het zijn niet super veel apparaten en ik gebruik het idee dat je eerst de drumcomputer en bass in de midi lijn zet vanwege vertraging van het midi signaal

4. Ik heb een Kenton Thr5 midi hub liggen, is die inzetten beter dan alle thru's gebruiken van de synths?

5. Is er iets anders wat nog beter zou werken dan wat ik nu omschrijf (mensen met dawless ervaring?)

6. Kan ik een midi keyboard gebruiken om de Ju06a aan te sturen? En waar plaats ik die dan in de midi chain (midi keyboard -> digitakt -> hub -> ju06a?)

Nou, ik ga dit varkentje toch echt eens een keer wassen, maar alle tips en adviezen worden uitermate gewaardeerd.

Aanwezige hardware:

Digitakt2
Analog Rytm
Microfreak
Ju06a
Minilogue XD

Focusrite 18i8
Macbook pro M4
Kenton Thru 5 midi hub
5pin midi kabels
usb kabels
audio kabels
KRK Rockit5 (ik mis mijn oude Adam's)
Beyerdynamics DT770 pro 80oh (las dat 250ohm beter was?) Ik gebruik meestal headphones voorlopig ivm thuis en baby

• Duimpje
Duimpjes: RSB
Die Ju06a heeft toch midi in ? Gewoon inpluggen daar. en je midi hub inzetten indien je geen poorten genoeg hebt.

1737285887171.png

Waarom probeer je niet gewoon alles wat je hierboven vraagt? Zoals die chords inspelen en opnemen met Digitakt en waarom zou dat niet gaan?

Die Ju06a heeft toch midi in ?

Bekijk bijlage 3857808

Waarom probeer je niet gewoon alles wat je hierboven vraagt? Zoals die chords inspelen en opnemen met Digitakt en waarom zou dat niet gaan?
gisteren probeerde ik dit en de melodie startte pas op maat 5 ipv 1 na opname dus hij nam het niet meteen strak qua timing op.

ik had nog wel alle usb aansluiting ook nog toen

gisteren probeerde ik dit en de melodie startte pas op maat 5 ipv 1 na opname dus hij nam het niet meteen strak qua timing op.

ik had nog wel alle usb aansluiting ook nog toen
Stond je ableton ook aan?

Dan denk ik dat het daaraan ligt. Je moet inderdaad testen zonder alle usb aansluitingen en pc. Als je sequencer geslaved is aan je pc en je pc op maat 5 staat begint je sequencer waarschijnlijk daar op te nemen.

Dan denk ik dat het daaraan ligt. Je moet inderdaad testen zonder alle usb aansluitingen en pc. Als je sequencer geslaved is aan je pc en je pc op maat 5 staat begint je sequencer waarschijnlijk daar op te nemen.
Ga ik doen! Dat zou dan 1 obstakel getackeld zijn. :halleluja

Ik gebruik nu een KORG MW-2408 als dawless mixer en sequence via een Sequentix Cirklon, maar dat kan ook via bijv een Oxi One of Toriaiz Squid

Nice, maar de Digitakt2 is toch juist ook een goede sequencer? Wat is het voordeel van een losse sequencer? :)

Nice, maar de Digitakt2 is toch juist ook een goede sequencer? Wat is het voordeel van een losse sequencer? :)
Ja gebruik toch eerst wat je hebt.

Als je echt een mixer nodig hebt voor je in je DAW gaat mixen moet je gewoon tellen hoeveel inputs je nodig hebt (mono/stereo) en er dan misschien nog enkele bijtellen voor toekomstige aankopen.

Of je gebruikt Ableton in 1e instantie alleen in de session view.
Midi clips maken en je hardware op een analoge tafel aansluiten.
En als je genoeg midi clips hebt om een track te maken dan pas arrangeren
in de arrangement view van Ableton en audio opnemen.
Voordeel is dat je dan niet elke sequencer van je hardware apart hoeft te kennen
omdat je alles centraal aanstuurt vanuit Ableton.

Of je gebruikt Ableton in 1e instantie alleen in de session view.
Midi clips maken en je hardware op een analoge tafel aansluiten.
En als je genoeg midi clips hebt om een track te maken dan pas arrangeren
in de arrangement view van Ableton en audio opnemen.
Voordeel is dat je dan niet elke sequencer van je hardware apart hoeft te kennen
omdat je alles centraal aanstuurt vanuit Ableton.
Ja dat eerste deed ik dus en ik vond het irritant om steeds te pielen in Ableton, ik wil mijn handen juist meer en uitsluitend op de hardware hebben. Maar wel een goed punt.

Ik stuur alles aan via mijn cirklon en gebruik Ableton alleen als recorder/mixer en voor send fx. Alles aangesloten op een behringer x32 rack en neem dan alles los op in Ableton. Nadat ik alles opgenomen heb kan ik vervolgens finetunen in het arrangement en evt nog wat kleinere dingen apart opnemen (risers bv). doordat ik van Softube het console one systeem heb, hoef ik vrij weinig met de muis te werken in Ableton (tijdens het produceren). In Ableton kan je een standaard template maken waarmee je altijd opstart, zodat je niet elke keer opnieuw van alles in hoef te stellen of aan te maken.

Nice.
Ik heb zojuist de Tascam Model 12 besteld. Volgens mij is dat een goeie om hardware te mixen en later alle sporen op te nemen in Ableton en daar te finetunen

Ik denk dat de nieuwe Focusrite 18i8 daardoor overbodig is geworden.

Wat je zou kunnen doen is dit;

Je zorgt voor een dawless jam situatie, en als Je denkt; tijd om een opname te maken open je ableton (ff template maken) , zet overbridge aan, en selecteert jekanalen en neemt de shit op zoals je net deed met de jam.

Je verbind dan je analog rythm en digitakt met usb (overbridge gewoon aan laten staan, ook bij dawless is prima) en je ju6, MF /minilog steek je in de digitakt of AR. (Heeft MF of ML een input?

Zo kan je jammen, en je jam opnemen op verschillende sporen , synths via inputs elektrons.

Zo zit er weinig tussen een jam en het opneemmproces. Digitakt en ar kun je met automation leuke dingen laten doen zodat je met de ML of MF kunt klooien.

Erna kun je je shizz nog wat nabewerking of niet, maar dan kom je in elk geval snel tot leuke opnames…

1. Het lijkt mij dat ik een hardware mixer nodig heb want met de Focusrite 18i8 lukt het niet. Welke is dan een goede optie?

4. Ik heb een Kenton Thr5 midi hub liggen, is die inzetten beter dan alle thru's gebruiken van de synths?

Goed idee. Dat doe ik al jaren. Zou niet weten welke de beste is. Zelf heb ik er zelfs twee digitale verschillende allebei van Roland gewoon maar strereo ook. Maar nooit geen klachten gehad in tegenstelling tot de oude bandrecorders met versleten koppen en rubber riempjes.

Een Midi merger is nuttig als je met twee toetsenborden (of meer) speelt.
Ik heb er nog nooit een gezien die meer dan twee midi signalen bij elkaar kan voegen.

Laatst gewijzigd:
Herkenbare zoektocht. Ik ben nu uitgekomen bij een cranborne 500r8 interface/mixer met wat n22h breakout boxjes. En wat vst instrumenten die standalone werken plus een osmose en een polyend medusa.
Die cranborne is heel veelzijdig. Directe analoge monitoring plus inserts dus kan m'n fx pedalen erop aansluiten.
Weinig kabelzooi want breakouts gaan via cat7.
Had eerst een model12 maar miste dan weer het gemak van de computer, met name qua drums programmeren. Op deze manier stoort de computer me niet meer zo.
Als je meer wilt weten, stuur me gerust een berichtje.

Via overbridge stand alone opnemen en je opname is Ableton smijten kan ook. Heb je geen Ableton afleiding…

Najah ff kijken wat die mixer doet voor je…

Back