Mijn (frustrerende) reis naar Hybrid of Dawless zit vol vragen.

Een beetje zoals in session view van Ableton dan (bedenk ik mij zo)?

Ja eigenlijk wel, het voordeel is dat je dan goed kunt zorgen dat de individuele stukjes (cliips) goed in de mix liggen. Als je synths extern blijft aansturen blijf je anders daarmee kutten vaak, ipv verder je song uitwerken (althans dan heb ik).

Ik heb even een paar vraagjes m.b.t. externe effects.

Ik heb bijv een Strymon Deco die ik nu tussen de Model 12 en Rytm heb staan (dus Rytm direct er doorheen), maar is er een andere manier die beter is?

Via de bus outs naar Deco en dan terug naar Channel 9/10 leverde eigenlijk alleen maar rare resultaten op. Ik snap nog weinig van Aux Enzo dus ik probeer tutorials te begrijpen maar het kwartje wil maar niet vallen.

Ook heb ik geprobeerd om een compressor (ik had nog een Alesis 3630) op de eind mix te zetten maar ook dat leek niet te werken (ik hoorde geen verschil in het geluid als ik de compressor instelde).

Ik doe dus gewoon iets verkeerd. Dus ik ben op zoek naar

1. hoe sluit ik de Deco aan
2. hoe sluit ik de Alesis aan
3. Is er een andere, betere, master effect om de mix te glue-en incl compressie/saturatie? (boum? Analog heat?)

Oke, dat is gelukt...

nu probeer ik alles in Ableton op te nemen. De eerste optie die ik nu gekozen heb is om de mixer als DAW controller te gebruiken.
Alles werkt, alleen kan ik nu de outboard FX unit (deco) niet meer gebruiken en de EQ van de Model 12 is niet meer te gebruiken.

Is er een manier dat ik die allemaal wel kan gebruiken én de masterchain van Ableton kan gebruiken met de plug ins die ik heb?

Minilogue xd naar 2 mono kanalen op Model 12
Ju06A naar 2 mono kanalen
Digitakt 2 naar 2 mono kanalen
Microfreak naar ingang Digitakt 2
Rytm naar stereo kanaal

Deco via BUS kanaal out van Model 12 naar Deco naar stereo kanaal op Model 12

De Deco over de aux-send gaat mogelijk ook niet vliegen. Lees USB-audio interface functions.

De Sub-out is niet meegenomen als USB audio interface optie. Enkel de 10 inputs en Main L/R bus. It is what it is helaas.

Misschien dat er een firmware changelog aanwezig is dat iets anders zegt ...
Screenshot_20250201_122953_Edge.jpg

Dilemma.

Wat ik nu doe is live jammen zonder Ableton zoals alles aangesloten is (nu ik leerde dat je een stereo in Channel nodig hebt voor outboard effects zit ik eigenlijk al meteen aan de max kanalen op de Model 12.)

En als ik dan wil opnemen dan met andere effecten dit doen in Ableton mits ik de sporen los wil hebben.
Als ik dit doe dan zet ik de Deco tussen de synth en de model 12 per opname.

Ik zou zo graag tijdens het live jammen een master compressor/mastering unit hebben waardoor de ervaring van het jammen nog fijner klinkt. De mix glue-en.
Maar ik leer dat dat niet mogelijk is met de Model 12. Tenzij de model 12 naar een mastering unit gaat en die naar een Focusrite bijv en die Focusrite naar speakers/headphones.

Leuke mixer idd die Tascam. Ik wil je niet gek maken maar ik kan alleen maar het positieve geluid over de Behringer mixers delen. Een X32 producer is nu ultra cheap (vanwege de Wing die opvolger is en nog weer beter is..). Je kan via USB alle kanalen los binnenhalen in Ableton als het moet. Heeft 8 effectprocessors met daarin ook Behringers eigen MDX-8000 multiband compressor.. Behringer X32 Producer
Een X32 heeft standaard 24 inputs. En er zijn uitbreidingen te koop om nog meer inputs te creëren. Op MP staat er momenteel ook wat voller mee met doordat de Wing uit is en daardoor misschien een nog interessantere prijs. De Wing heeft helemaal een bizarre hoeveelheid inputs.. en niet 8 maar 16 effectprocessors..

Daarbij kun op de Behringer mixers ook een los kanaal met daarop een kick bv de channel compressor van een ander kanaal triggeren om een geluid te sidechainen.. Ik gebruikte hieronder bv de TR8s om het geluid uit een Deepmind 6 (bell-achtige pad) te sidechainen.. Was wel op een Behringer Xair maar de X32 mixer kan je ook bedienen op de computer.. of op de mixer zelf natuurlijk..

Laatst gewijzigd:
Mensen! zet even die persoonlijke gearlust op pauze en denk in bestaande oplossingen dan in het creeëren van nieuwe zonder focus.

Topicstarter is inmiddels €1000,- verder en zijn oplossing is nog steeds ruk :stupid

Een Tascam heeft tekort kanalen zegt ie. Ik juich terugsturen nooit toe maar hij mist eigenlijk ook 'n insert aansluiting op de master.. en hij wil zijn mix Glue-en toch?

Misschien in de huidige situatie nu?? 'n Aphex Dominator.. de II. Die vind je nog weleens voor 150 euro en deze tussen de mixer en speakers zetten.. glue-ed als geen ander.. misschien nog wel beter dan die Behringer MDX8000 iin die Behringer mixer.. maar ik vind de Behringer mixer een veel completer apparaat..

Laatst gewijzigd:
Je kunt eventueel de DECO op een normale input weer laten terugkomen, en zo apart via USB opnemen toch?

Trouwens als je een limiter zoekt, dan kan ik ook de Aphex Dominator II aanraden, dit is wel zo'n beetje de beste kwaliteit die je voor dat geld kunt krijgen.

Dit is de status nu.

1. ik wil wel een outboard master chain maar ik ga denk ik toch maar een plank ofzo maken met mijn laptop erop en dan alles naar Logic of Ableton sturen om daar de plugins te gebruiken.
Nu alleen wel even opletten welke route ik ga bewandelen. De model 12 als DAW controler? Alles in de Model 12 mixen en alleen een stereo uit naar DAW? de Elektrons via Overbridge naar DAW en alle synths via de mixer --> meteen meer kanalen over voor meer synths ;)

2. De kabels moeten echten opgeruimd worden. Alles achter het bureau hangen? Ik wil deze tafel nog niet weg doen (onze eettafel haha) dus ik ga geen desk nog kopen. Misschien stands voor alle hardware vinden?

3. Ik kan hier nog niet vaak over de speakers werken dus nog geen interesse om deze monitors te upgraden. Werk nu veel met de DT770 pro 80 Ohm, die wil ik wel upgraden.

4. Al veel avonden heb ik hier lekker zitten jammen en experimenteren dus ik ga vaak naar bed met een lach. ;)

5. Er komt wel enorm veel ruis uit de Rytm. Tone Control al gemaild (daar gekocht) om te kijken of we het op kunnen lossen (iemand anders ook last van?)

6. Tips zijn heel erg welkom om dit zooitje beter, mooier, effectiever en vooral leuker te maken.

87F47E53-4F77-4E0C-89BA-D33F61D1467F_1_201_a.jpeg

Geeft een duidelijk beeld zo wat je hebt staan.
- ruist de Analog Rythm ook met een andere audiokabel?

- probeer de stroom en audio als het kan zoveel mogelijk gescheiden te houden, kijk eens of dat helpt :)

las ergens in een ander topic dat ruis op de Rytm bekend is. Iets met de compressor?

Alles in de Model 12 mixen en alleen een stereo uit naar DAW? de Elektrons via Overbridge naar DAW en alle synths via de mixer --> meteen meer kanalen over voor meer synths ;)
Heb je jouw focusrite audiointerface nog?

Anders alle synths op een patchbay bovenste rij
Onderste rij de mixer inputs

En ook jouw focusrite op de patchbay

Zo kan je met je grp output van de mixer sturen naar jouw focusrite

Of/en via de patchbay de synht rechtstreeks doorprikken naar een van je inputs van de focusrite

En/of je auxen sturen naar een van je inputs van je Focusrite maar dat werkt niet zo handig vind ik persoonlijk

Back