Nieuwe release: Kurzweil K2088 & K2061

De k2500 staat na 17 jaar nog steeds in mijn studio en gebruik hem regelmatig.
Interessant om te zien hoe het concept zich ontwikkeld heeft.

We asked ourselves, what if we could rebuild the legendary K2000 V.A.S.T. synthesizer, but using today’s technology?
Enter the new K20 Series…

Introducing the new #Kurzweil #K20 Series models:
#K2061 and #K2088 V.A.S.T. Synthesizers

1737548785243.png

Dat nieuw leven

Dat is gewoon marketing gibbersih , de k2066 verschilt amper van de vorige pc-series en de huidige k2700
V.A.S.T.. heeft nog steeds een luizige 50-(60?) hz update rate , trage envelopes etc ( wat wel te omzeilen valt )
Daar isdus helemaal naan verandered
Als jij het zegt.

Als jij het zegt.
Misschien moest je je maar eens verdiepen in het gehele kurzweil gegeven ( synthforum is daar niet echt de plek voor :)
Er is niks veranderd aan V.A.S.T. itself , de cascade mode is al al jaren aanwezig
, de bijhorende independent synth engines ( va-1 , fm , organ ) was al aanwezig in de pc en forte .
En de update control rate die blijft gewoon traag ( de fm envelopes hebben daar gelukkig niet onder te lijden omdat de fm engine los staat van VAST ) .
Als kurzweil aankondigt dat ze de legendarische k2000 gaan heropbouwen met vernieuwde technologie , dan lijkt het mij niet onvanzelfsprekend dat ze de zwakste schakels gaan aanpassen (refresh rate ) , en dat hebben ze dus niet gedaan .
De modulation update rate is nog steeds 50 Hz , dwz dat je lfo's en envelopes MAAR 50 keer per seconde worden berekend en dus geen snappy envelopes en snelle lfo's kan verkrijgen (behalve voor fm ) , versta je dat gegeven ?
Ik ben heus niet de enigste die daar zo over denkt ,

Laatst gewijzigd:
Misschien moest je je maar eens verdiepen in het gehele kurzweil gegeven ( synthforum is daar niet echt de plek voor :)
Er is niks veranderd aan V.A.S.T. itself , de cascade mode is al al jaren aanwezig
, de bijhorende independent synth engines ( va-1 , fm , organ ) was al aanwezig in de pc en forte .
En de update control rate die blijft gewoon traag ( de fm envelopes hebben daar gelukkig niet onder te lijden omdat de fm engine los staat van VAST ) .
Als kurzweil aankondigt dat ze de legendarische k2000 gaan heropbouwen met vernieuwde technologie , dan lijkt het mij niet onvanzelfsprekend dat ze de zwakste schakels gaan aanpassen (refresh rate ) , en dat hebben ze dus niet gedaan .
Belet me niet om Kurzweil te blijven gebruiken.Ben het met je eens dat op sommig vlakken verbeteringen kan doorgevoerd worden(een groter scherm was wenselijk geweest).Als de klank maar juist zit en er is zoveel met VAST te ontdekken dat velen nog een oude K2000 of 2500 systemen kopen, ja ook omwille van de prijs.
Kijk naar de nieuwe Kronos,ik geloof dat daar ook niet veel veranderd is, heel de klanken arsenaal is van de vorige Kronos nog.De Montage is daar zoveel veranderd?

Mee eens , maar het strookt niet echt met de gebruikte marketingsslogan : " What if we rebuild v.a.s.t with todays's technologie ? "

Mee eens , maar het strookt niet echt met de gebruikte marketingsslogan : " What if we rebuild v.a.s.t with todays's technologie ? "
Ja,dat is nu éénmaal marketing.Alles voor de verkoop.

De modulation update rate is nog steeds 50 Hz , dwz dat je lfo's en envelopes MAAR 50 keer per seconde worden berekend en dus geen snappy envelopes en snelle lfo's kan verkrijgen (behalve voor fm ) , versta je dat gegeven ?

Dat klopt, die beperkingen heb ik in mijn achterhoofd, (je mist zelfs nog een paar :P). Na maanden research. De stap vorig jaar genomen. Zo'n beetje alles meegekregen van het forumlid 'Evil Dragon'. Van Dave Weiser een getting started pakket toegemaild gekregen, met een firmware update, zijn verbeterde bestaande presets (o.a. gebruikt bij musical producties).
En nog een lading aan tutorials en links naar informatie over VAST.

Zelfs met de bekende beperkingen ben ik hartstikke tevreden met de K2700 :D

Voor mij persoonlijk is het is een end-game apparaat. De synths die ik tot heden heb gehad waren mij iets te beperkt. En ook mijn Hydrasynth en Montage laten me her en der eens in de steek.

VAST voelt een beetje als fitnessen je rommelt wat aan op je eigen manier en doe je het fout merk je al snel de gevolgen. Het is alles behalve vergevingsgezind :P

geen snappy envelopes en snelle lfo's kan verkrijgen (behalve voor fm ) , versta je dat gegeven ?
Gelukkig is dit maar van toepassing op een beperkt type geluiden (indien er echt een groot verschil zou zijn en enkel met andere recente moderne digitale synths neem ik aan..)

Het grootste probleem zit hem in de UI,de V.A.S.T. engine is top,en dan stoppen ze er nu een nog kleiner scherm in.

Er onbreekt op deze synths een uitgebreid knoppen pallet met meerdere displays zodat je snel toegang tot alles hebt met een volledig overzicht.

De klank blijft wel ahead

Ja dat rommelen en iets fout doen ken ik,maar dat is kwestie van ik ga niet spelen op de synth maar enkel nu eens een gaaf geluid maken,heb ik enkele maal gedaan maar je bent al snel een uur kwijt voor 1 sound en het is niet fun om te doen,je moet telkens switchen tussen de layers en op den duur weet je niet meer welke layer je moet gaan tweaken.

• Duimpje
Duimpjes: L3N
Er onbreekt op deze synths een uitgebreid knoppen pallet met meerdere displays zodat je snel toegang tot alles hebt met een volledig overzicht.

Ja dat rommelen en iets fout doen ken ik,maar dat is kwestie van ik ga niet spelen op de synth maar enkel nu eens een gaaf geluid maken,heb ik enkele maal gedaan maar je bent al snel een uur kwijt voor 1 sound en het is niet fun om te doen,je moet telkens switchen tussen de layers en op den duur weet je niet meer welke layer je moet gaan tweaken.
Veel knoppen is nog eens zoveel duurder,en een K is al niet goedkoop.Wat ik niet snap van Kurzweil is een degelijk tutorial(s) over de VAST synthese.Hoe moeilijk kan het zijn om een iPhone erop te zetten.Ja,hier en daar laat iemand wat zien in een "tutorial",maar dat is echt geen uitleg.
Soms is er wel iemand hoe hij een klank maakt en laat zien wat hij doet.
Maar ik zie bij andere oa nonlinearlabs geen enkele tutorial over de C15.De kronos?Montage,ja daar heb je wel derden die uitleg verschaft.
Hoe verkoop je een synth?Door geen uitleg te geven, blijkbaar.

Gelukkig is dit maar van toepassing op een beperkt type geluiden (indien er echt een groot verschil zou zijn en enkel met andere recente moderne digitale synths neem ik aan..)

Het grootste probleem zit hem in de UI,de V.A.S.T. engine is top,en dan stoppen ze er nu een nog kleiner scherm in.

Alle FUN.s vallen dus ook onder de 50Hz resolution limit
Ter vergelijking , de nord modular G1 calculeert de modulatie (lfo-s , env's ,logic controllers ) aan 24Khz ( 24,000Hz ) , dat is dus 480 keer sneller dan de Kurzweil :)
Hoe je het ook draait of keert , de modulatie bus snelheid van de Kurz's is nog steeds steenoude 90-s tech

Laatst gewijzigd:
De funs maken zelf geen geluiden,dus ....
o.k. ,Ik had al een vermoeden dat je het concept duidelijk niet snapt.
Het gaat om modulation , net als audio signals zijn modulatie signals ook onderhevig aan aliasing -staircasing , alleen hoor je het niet direct maar het bepaald wel de resolutie .
De refresh rate van modulatie signals zijn het equivalent van sample rate voor audio signals , als je een beperkte refresh-control rate hebt ( zoals de kurz 50hz ) zal je nooit snelle Lfo-s of snelle envelopes hebben .
Beeld je een sine lfo in van 200 Hz , hoe denk je dat de sinewave cycle eruitziet met een refresh rate van 50Hz ?
Antwoord :staircase met 4 steps ( 200/50) , alles behalve een sinewave dus en dat is dus de reden waarom de maximum lfo speed in de kurz iets van een 25 Hz is
Dit verklaart ook waarom modulair synths zoals de Nordmodular , of Reaktor zo fantastich zijn , de control rate kan gewoon hetzelfde zijn als de sample rate , net zoals in een echte analoge modular( control signals zijn meestal unipolar / Direct current )

Het gaat om modulation , net als audio signals zijn modulatie signals ook onderhevig aan aliasing -staircasing , alleen hoor je het niet direct maar het bepaald wel de resolutie .
De refresh rate van modulatie signals zijn het equivalent van sample rate voor audio signals , als je een beperkte refresh-control rate hebt ( zoals de kurz 50hz ) zal je nooit snelle Lfo-s of snelle envelopes hebben .
Beeld je een sine lfo in van 200 Hz , hoe denk je dat de sinewave cycle eruitziet met een refresh rate van 50Hz ?
Antwoord :staircase met 4 steps ( 200/50) , alles behalve een sinewave dus en dat is dus de reden waarom de maximum lfo speed in de kurz iets van een 25 Hz is
Dit verklaart ook waarom modulair synths zoals de Nordmodular , of Reaktor zo fantastich zijn , de control rate kan gewoon hetzelfde zijn als de sample rate , net zoals in een echte analoge modular( control signals zijn meestal unipolar / Direct current )
Kan dit met het mijn favoriete DSP blok shaper ook doen?Cool blok.

Vlug iets in pure data gemaakt om het duidelijk te maken
Ga van 0 naar 6.28 over een tijdspanne van 1000 milliseconden , en neem de sine functie
Long story short , een sine lfo van 1Hz
Ziehier het verschil tussen een update rate aan 50 Hz versus een update rate van 500Hz, kan je al raden wat er gebeurt als de lfo's sneller gaan

Attachments

• 1.jpg
    1.jpg
    48 KB · Bekeken: 81
  • 2.jpg
    2.jpg
    25,9 KB · Bekeken: 81
  • 3.jpg
    3.jpg
    27,8 KB · Bekeken: 89
Kan dit met het mijn favoriete DSP blok shaper ook doen?Cool blok.
Strawman argument !
We hadden het over de modulatiebus snelheid , niet over de audiobus-samplerate
Anyway , laat maar zitten .

Ok,en daarom ben ik hier een grote nul.want daarover gaat het over.
Hoe technisch en gedailleerd je bent hoe machtiger je hier op het forum klinkt.
In mijn ogen zie ik het als een loser. game.
Ben daar totaal niet mee bezig.Jesus.maakt eens wat muziek.Zijn er die het begrip een akkoord kennen?

Uh , niet dus
Ik gaf gewoon wat feiten ivm met de verouderde technologie in de kurz .
Jouw tegen argumenten waren naast de kwestie en nu verander je gewoon de goalposts .
Ik heb mij niet geetaleerd als iemand die superieure kennis heeft , en naast muziek maken heb ik nog andere interesses ( zoals dsp )
Spijtig dat je het zo zwart en wit ziet , echt een simpleton visie en bedankt vor het bevestigen van mijn vermoeden .

Uh , niet dus
Ik gaf gewoon wat feiten ivm met de verouderde technologie in de kurz .
Jouw tegen argumenten waren naast de kwestie en nu verander je gewoon de goalposts .
Ik heb mij niet geetaleerd als iemand die superieure kennis heeft , en naast muziek maken heb ik nog andere interesses ( zoals dsp )
Spijtig dat je het zo zwart en wit ziet , echt een simpleton visie en bedankt vor het bevestigen van mijn vermoeden .
Wat jouw vermoedens zijn laat me koud kerel.Mijn visie is de beste.

Geen ruzie maken, kinderen. Het zijn maar synths.
Beter met je vrouw.Het is een forum waar ieder zijn kennis deelt.Geef toe dat ik op technisch vlak op gebied van synth's en aanverwanten het mij minder interesseert.Als dan iemand met kennis(wat ik apprecieer)even duidelijk maakt waar het op staat, verlaat ik even mijn beleefdheid.Mooi dat iemand met grafieken en wetenschappelijke uitleg afkomt om me daarna een beetje te kleineren in m'n respons vind ik een beetje laag. bij de grond.Wat is belangrijk?Bij mij muziek,als muzikant.Ik werk niet op een development afdeling van Kurzweil of anderen.

Laatst gewijzigd:
Ik meng me niet in bovenstaande discussie :)

Maar ben het wel eens met The tall lad, we zijn nu zo een 35 jaar verder met de K-series, ik zie niet echt een superverschil met de K2700/pc3k series. Had tenminste de UI op deze K0-series aangepakt, wat kost tegenwoordig een touchscreen of meerdere schermen op dat ding. De K0 was vorig jaar aangekondigd, ik zie er alleen bestaande technologie in, waarom moest het weer een jaar duren....ik had gehoopt dat ze net als de K2-series tenminste nog echte sampling erin hadden gegooid met een jaar tijd...., het zou het pakket ondanks alle teleurstelling wellicht toch interessanter maken, maar goed, voor mij geen K0- in ieder geval, jammer, als ze zo door blijven gaan creeert Kurzweil zijn eigen ravijn...Wellicht dat ze een voorbeeld kunnen nemen aan Behringer of misschien dat Uli ze overneemt, zou beter zijn.

Back